Galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscarlover

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 22:43

Ik heb momenteel een probleempje met mijn 4 jarige.. In het begin zat er een helle mooi galop in, niet te hard, maar een gewone rustige actieve galop..

Nu is het echter niet zo goed meer.. Hij gallopeerd niet hellemaal goed meer van achter, draaft een beetje..

Op de rechte lijn valt dit wel mee, maar wanneer ik een volte maak, of een wending, is hij der achter niet zo goed bij... Nu ga ik na de L2 en moeten de voltes kleiner, nu word het alleen maar moeilijker om hem er goed bij te houden...

Wie heeft een goede tip, wat ik er aan kan doen om de achterhand erbij te houden...

PS. Ik wil geen comentaar over het overgaan na de L2, ik weet zelf wel of het kan of niet

Urielle

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:14

ik zou gaan oefenen met heel veel schakelen in galop - komt je in het L2 toch goed van pas met de middengalop Ik zou even minder letten op de verzameling en meer op de activiteit. Let op dat je in de voltes goed de voorhand voor de achterhand plaatst anders is dat vermoedelijk zijn volgende manier om er onderuit te komen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:15

Ik ga qua tempowisselingen met Urielle mee. Daarnaast niet te kleine/korte wendingen maken, hou het ruim.

En toch commentaar op de overgang naar de L2... Blijkbaar kan het niet. Je pony is er zo te lezen niet klaar voor. Ik zou zeker even pas op de plaats maken en doorrijden in de L1.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:56

veel overgangen maken van stap naar galop en galop naar stap. (bijvoorbeeld op een kleine volte en dan het paard stilzetten voor de omheining). Of eenvoudige galopwissels oefenen.
veel schakelen in de galop, contragalop oefenen.
Erop letten dat hij bij het aanspringen goed wegspringt (een paar keer in middengalop weg galopperen)
Succes in het L2!!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:01

Probeer schijnovergangen te rijden zo langzaammogelijk galoperen zodat die bijna in draf gaat maar dan net op dat moment weer aansporen zo moet die wel opletten en anders een klein tikje op de zeikant van zn kont ..

CrazyMeissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:05

Oefenen!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:13

Geef hem eens een rotschop en rij hem naar voren! Actief moet je hem houden. Aan dat voorzichtige heb je helemaal niets. Als je hem eenmaal voorwaarts hebt, kun je gaan schakelen in de gangen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:50

Een rotschop heeft geen zin :S.. hij moet gewoon weer onder je komen. Oefen dit heel veel met draf en rij neit te lange stukken galop. Beloon hem ook goed als hij het is een keertje wel goed doet. En over dat je niet naar L2 kan ben ik het niet mee eens!! Iedereen heeft wel een zwak ookal rijd je ZZ! Je moet niet op 1 ding kijken. Een andere pony kan niet super wijken! dus dat vind ik beetje raar van Sylvia

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:02

Sfiejj schreef:
Een rotschop heeft geen zin :S.. hij moet gewoon weer onder je komen. Oefen dit heel veel met draf en rij neit te lange stukken galop. Beloon hem ook goed als hij het is een keertje wel goed doet. En over dat je niet naar L2 kan ben ik het niet mee eens!! Iedereen heeft wel een zwak ookal rijd je ZZ! Je moet niet op 1 ding kijken. Een andere pony kan niet super wijken! dus dat vind ik beetje raar van Sylvia

Nee een aai helpt veel..

Als je deze fout erin gereden hebt, moet je hem er zo snel mogelijk weer uit zien te krijgen. Behalve het advies om goed les te nemen, zeg ik inderdaad een rotschop (of je dit letterlijk neemt moet je zelf weten, af en toe hebben ze wel eens een flinke nodig!). Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. Hoe je het doet maakt weinig uit, maar over het algemeen is dat de voorwaartse hulp met je been. Dus geen reactie= een (rot)schop.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:07

Sfiejj, ik vind wijken en de galop een wezenlijk verschil. Ik zie het nut er niet van in om door te willen gaan naar een hogere categorie als hij een basisgang als galop niet beheerst.

En idd, die rotschop van VValar... Voorwaarts rijden, actief houden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:17

volgens mij zit het zo, toen ze in de L1 nog reed kon hij wel rustig onder haar galoperen, maar nu heeft ze er gewoon ineens problemen mee en moet ze overgaan naar de L2, dat kan toch gebeuren?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:01

Je MOET toch pas over bij 20 WP? Of is dat inmiddels veranderd?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:41

veel privé lessen nemen dat probeem heeft mijne opgelost

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:48

4 jaar en dan al L2?
tja.. dat gaat mijn niet redden, die gaat pas met zijn 4e ingereden worden..

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 10:08

Tjah, 4 jara en de L2 in jah..

OPzich ging de galop in de B en L1 nog wel, maar nu ik overga na de L2 word het alleen iets ingewikkelder dat de voltes kleiner worden enz.. In de L1 was de galop op het laatste ook niet zo goed eigenlijk...

Maar ik heb nu een tijdje geen wedstrijden.. Duz heb ik even de tijd om te oefenen, bedankt voor jullie reacties

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:23

Ik denk ook dat hij het gewoon niet kan maken achter. Aangezien het outdoor bijna afgelopen is, zal ik in de winter lekker trainen op de galop en in het voorjaar weer gaan starten.

Inderdaad overgangen en voorwaart houden. Je kunt beter honderd keer aanspringen en na een paar sprongen terug nemen dan hele stukken te galopperen. ZOrg dat hij meteen voorwaarts is. Je kunt ook buiten op zandpaden lange stukken doen. Gewoon rechttoer recht aan.

Ik neem aan dat je les hebt, bespreek dit eens en ga vandaar uit verder. Probleem zit hem in de motor en dat moet er uit.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 10:30

Nou, dat is het juist met de les... Hij doet het daar ook, en als ik de instructrische er na vraag zegt ze dat het goed is, terwijl ik toch duidelijk in de spiegels zie dat hij niet goed gallopeerd.. Daarom vraag ik het hier ook, misschien hebben jullie een oplossing..

Maar ik ga in oktober weer starten, want verder kan hij alle oefeningen uitstekend, en duzz ga ik druk op die galop oefenen.

Help longeren met dubbele longe ook daartegen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:39

Andere instructrice nemen? Het spijt me ten zeerste, maar als jij als ruiter ziet en voelt dat hij niet goed loopt en je instructrice niet...

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 10:41

Jah, ik vind de instructie ook iid minder worden.. maar we hebben deze vakantie heel veel jongeren in de groep gehad, omdat de les is samnegevoegd, ik hoop dat het volgende week weer neter word;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:49

Ik denk dat je je juist even niet teveel moet focussen op de galop! Een vierjarige is gewoon nog een heel erg jong paard, ook al ging het begin misschien wel heel erg makkelijk, geef hem de tijd om zich te ontwikkelen, dan gaat 'ie langer mee.
Doe voorlopig eens wat minder dressuur, ga lekker naar het bos/strand, maak eens een flinke rengalop, of ga eens wat balkjes lopen (cavaletti's zijn erg leuk om te doen, je kan de hoogte mooi variëren, en het paard leert na te denken over hoe hij zijn benen zet).
Het is beter eerst goed de basis te bevestigen, dan nu koste wat kost door te gaan in de L2. Blijf eerst nog maar even in de L1 rijden, tot je paard toe is aan de volgende stap.
Succes!

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 10:55

Nou, dat ik overga na de L2 doe ik zo ie zo...

Als ik op het zandpad eens lekker vooruit wil rijden gaat dit niet... Hij wil gewoon niet echt hard gaan.. Verder heel erg bedankt...

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:05

Gun je paardje van 4 jaar inderdaad ff de tijd om zich te ontwikkelen. Overhaast niks, zo verpest je hem alleen maar.
Mijn paardje van 6 heeft ook een aantal aanmoedigingen nodig om in rengalop te gaan. Je moet ook aan je paardje denken en minder aan jezelf.

Verder succes ermee!!

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 11:07

Haha, verpest je een paard door een klasse hoger te gaan?

Nou jah, ik weet wel zeker, van niet... Als ik nou al na de M1 of M2 ging, dat is echt zwaar voor een jonge pony, maar echt heel veel verschil tussen L1 en L2 is er niet, alleen dan dat de wendingen in draf en galop wat anders gereden worden.. Maar alleen de galop is wat moeizaam, verder niets

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:40

Oscarlover, imo kun je 'm daar wel degelijk mee verpesten. Dat paard is 4 jaar oud. Je hebt het in je profiel over intensief rijden. Je zit nu al in de L2. Ik vind dat aardig rap, ik reed toen Apollo 4 was 3 a 4 keer per week. 1 keer les en de rest relaxte bosritjes. De overige 3 a 4 dagen mocht ie lekker in de wei. Toen begon ik ook pas net aan wedstrijden te denken...

Gun je paard een beetje rust.

Wat verlies je er mee als je in de L1 doorrijdt? Of idd het winterseizoen niet rijdt en rustig aan doet?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:16

Heel leuk dat verhaal van jouw, maar jij weet percies al hoe je het wil gaan doen. Jij vind je instructrice niet meer zo goed, maar je gaat niet op zoek naar een ander. Je denkt dat je je paard een plezier doet door naar de L2 te gaan???

Je krijgt hier veel bruikbare tips, maar in mijn ogen ben niet van plan om er wat mee te doen.

Jij rijdt op deze manier je paard de vernieling in. Een jong paard kun je geen kleine wendingen en voltes mee lopen. Ze moeten eerst de spieren en pezen goed in orde hebben voordat ze hun eigen goed kunnen dragen. Ik heb het dus dan nog niet eens over een ruiter op de rug. Als jij zo doorgaat rijdt jij de knieen van je paard kapot. ZOrg dat hij sterk wordt en ga dan pas verder. Het paard geeft heel duidelijk aan dat hij de training niet aankan. Waarom luister je dan niet naar je paard. Ik bedoel voor mij hoef je het niet te doen, maar doe het dan voor je paard!!!!!