Versnellen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S0phiie

Versnellen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 14:30

Hallo,

Ik heb een vraag, mijn pony is heel lief op de weg, maar aan het begin als hij nog best wel fris is.. dan wil ik gaan draven, maar hij gaat dan steeds versnellen. Ik mocht van men instructrice niet veel aan de teugels zitten, want als ik te lang trek gaat hij terug hangen en alleen nog maar meer klooien. Het gaat sinds dat i les heb wel weer iets beter. Maar ik zou gewoon graag willen dat hij niet zo veel versneld en ook dat hij vanuit de draf wat gemakkelijker naar de stap komt. Ik ben dit al wel lang aan het oefenen. Maar ik kan misschien nog wel wat tips gebruiken. Ik zit wel goed rechtop en lichtrij ook duidelijk.. Ik trek niet aan de teugels, maar geef steeds kneepjes.. Nog meer tips.. ik hoor het graag alvast dankje!

Groeten, Sophie

Vlover

Re: Versnellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:33

Langzamer lichtrijden kan ook weleens helpen, of doorzitten als je dat kunt(als je zit te bonken helpt het niets, dan kun je beter langzaam lichtrijden).

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 14:40

Ja, langzamer lichtrijden.. heb ik al gedaan, maar hij trekt zich er weinig van aan... Doorzitten kan ik wel even doen.. maar het helpt ook niet super! iemand nog andere tips?? wel bedankt Vlover

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:07

veel overgangen maken, zodat het paard meer op jou gaat letten. Hoe gehoorzamer je paardje in het algemeen is (in de bak enzo) hoe beter hij zal gaan luisteren op momenten dat het hem minder uitkomt. Je kan ook proberen om hem een beetje bezig te houden met bijv stukjes schouder- voor te rijden. Of als het lukt lekker laag instellen. Probeer wat meer controle te krijgen.
Zelf lekker ontspannen gaan zitten en zodra je paardje luistert lekker veel belonen.
Wel consequent blijven, hij mag geen stap harder dan dat jij wilt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:52

ik heb ook zoon pony tegen mij is er gezegt dat ik moet gaan knijpen en ontspannen en ook langzamer lichtrijden,en al gaat hij/zij dan nog zoo snel ga dan weer trug in stap en zoo blijven oefenen.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:18

Langzamer lichtrijden zou ik ook oa. zeggen, maar dat doe je dus al.
Probeer idd niet continu die druk op de teugels te houden, want daar wordt een pony alleen maar heter en meer gespannen van. Maar maak elke keer (halve) ophoudingen. Als hij echt niet reageert mag je er best een keer wat heftiger aan zitten. De ophouding net iets sterker en langer volhouden (maar dat is dus géén ruk in de mond!) Als je merkt dat hij terug komt en wat minder heet wordt, meteen weer ontspannen en iets meer teugel geven.
Zorg wel dat je verder niet te veel aan de teugels zit te plukken, lekker laag en rond rijden lukt in zo'n tempo met een hete pony toch niet. Daar moet je eerst een goed arbeidstempo en wat meer ontspanning voor hebben.
Tot slot is het heel belangrijk dat je zelf ten aller tijde helemaal ontspannen blijft.

edit: zinnetje in het midden vergeten

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:59

Zet zn schouder voor.. op die manier kan die net weg naar vore toe, komt die terug op het achterbeen waardoor die beter op je zithulp zal reageren en je drijft hem tegen je buitenteugel aan waardoor je hem makkelijker kan schakelen. Op deze manier kan je hem netjes terug rijden zonder direct de druk op de teugels te veranderen en zonder dat die uit elkar valt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:04

goede tip M3isSi3j! Ik blijf dit topic nog even volgen want ik rijd ook zo'n paard (die het helaas in de training ook doet) maar waar je vooraan niet aan mag komen (dus ook geen ophoudingen) want dan gaat hij aan de kletter. Ik duw hem steeds achtjes en kleine slangevoltes in zodra hij weer onder me weg is, maar buiten is dat natuurlijk een stuk moeilijker.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:14

Probeer buiten heen en weer te gaan wijken over de wegen urielle.. op die manier zal je de buiging keer op keer veranderen, een zijwaarde hulp geven waardoor die niet naar vore kan en toch zn achterhand acitveerd en zn hoofd bij jou houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:36

dank je wel! Heb je ook nog tips voor in de bak? Overgangen voorwaarts gaan goed, ik mag inmiddels mijn been aanleggen, maar hij wordt erg heet van draven (laat staan van het galopperen) dus hij is erg moeilijk terug te krijgen en dan is hij ook helemaal over de flos. Ik mag er voor praktisch niet aankomen (begint al iets beter te worden) en zithulpen kent hij nog niet. Het gaat momenteel vooral nog op stem dus. Bij ieder ander paard zou ik overgangen rijden voor de tempocontrole maar bij dit paard kom ik daar niet eens.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:16

Begin in stap met het aanleren van je zithulpen. Wend af bij E en ga netjes zwaarder zitten, knieen klemmen en lang maken. Hierbij geef je ook de stemhulp (HOOWW of HALT).. loopt die door eindig die vanzelf met zn neus tegen de B. STaat die stil, met of zonder neuscontact met de B, beloon je hem. Dit herhaal je tot die Goed! reageerd. Dan ga je hte doen met tempowisselen.. stukje verruimen in stap en weer een stukje terug rijden op je zit. Hierbij kan je ook weer gebruik maken an het pasje op zij in de wendingen he. Bij alles wat je doet is het heel belangrijk dat je hem overdreven beloont als die wat goeds doet! op die manier krijgt die lol in zn werkt en gaat die ook harder voor je werken.

Als ditin stap goed gaat zal je merken dat die nagevelijk word, hij laat namelijk zn rug los en gaat je hand vertrouwen omdat je niet zit te rommelen in zn mond maar hem van achtere naar vore toe nagevelijk rijdt. Als die lekker nagevelijk loopt in stap -ook al ben je dan 3 kwartier verder- draaf je pas aan. Dan begin je weer helemaal op nieuw in draf. Merk je dat die te heet word wend je weer af bij E en zet je hem stil, loopt die door eindigd die op de B en stap je vanuit daar weer verder tot je een goed tempocontrolle hebt en dan pas draaf je weer aan.

Pas als je het gevoel heb dat je kan lezen en schrijven met je paardje in stap en draf ben je pas toe aan de galop. Het is niet erg als je en paar weken niet galopeerd onder het zadel, dit kan je dan oplossen met longeren, losgooien ed. Rij in galop heel veel overgangen. Dus spring aan en rij hem na een pas of 5 weer netjes terug tot de rust. DIt kan een mooie draf zijn maar misschien is die druk en moet je hem verder terug rijden tot stap of zelfs weer halthouden. Weer ntejes opbouwen en opnieuw aanspringen in galop. Na enkel passen neem je hem weer opnieuw terug.

ook hierbij is het van belang dat het allemaal vanuit rust en vertrouwen gebeurd. Hij moet hierbij natuurlijk wel mooi actief blijven en goed aan de hulpen dus laat hem niet lui worden maar hij hem contrant bezig (klinkt makkelijk, in practijk is het vaak wat moeilijker!) als die beter gaat kan je telkens vaker aan springen en als je met gemak kan aanspringen ga je de afstanden van de galop wat uitbreiden.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:03

dankjullie wel allemaal nog meer tips??