Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Een slofteugel is geen wondermiddel! Waarom grijpen sommige mensen naar een slof als ze iets niet lukt. Mijn instructeur zegt altijd dat het aan de teugel lopen van een paard gezien moet worden als een cadeau. Een paard moet voor je willen werken! Wat dat betreft ben ik het met Carola eens. Laat het beestje lekker op zijn eigen benen lopen, blijf rustig met je handen en zorg ervoor dat hij op het been reageert. Het paardje moet waarschijnlijk zijn vertrouwen in de ruiter weer terugkrijgen en met een beetje geduld zoekt hij op den duur vanzelf de hand weer op en geeft hij je dat cadeautje. avantilover schreef:iK DENK DAT JE DAT PAARD BETER HELEMAAL NIET AAN DE TEUGEL MOET RIJDEN, want als hij verder nooit aan de teugel loopt is de spier in zijn hals nog kort, als jij hem dan aan de teugel gaat rijden, en je rijd maar 1x per week heeft hij na het rijden ontzettende spieropijn en gaat hij de volgende dag klieren.
Aan de teugel betekent voor hem gehoorzaam zijn. Dus wel degelijk erg belangrijk in mijn geval! Bovendien is het de manier om de rug van een paard te stimuleren het gewicht van een ruiter te dragen.