Wat doen we tegen angsthazen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Wat doen we tegen angsthazen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 23:55

Zoals je bergrijpt heb ik een angsthaas..

Ik kan er soms bijzonder moe van worden en ik bemerk dat mijn Winnie steeds vaker heftig reageert op prikkelingen van buitenaf..

Waar het em aan ligt? Zou het begod niet weten!!

Vorig jaar reageerde hij al vrij heftig op een krakende kaart.. Oke, stom van mij!!

Maar ik had vanavond weer iets, hij moest door een hek waar hij nooit eerder door was gegaan.. Hij staat me een partij te miepen!! Ik werd er op dat moment gewoon moe van ( niet eens boos, er was niets aan de hand ) heb hem een tik met de teugel tegen de borst gegeven en een brul gegeven dat hij zich moest gedragen. Dan is het wel meteen over! Ik stond er overigens gewoon naast, dus het is niet dat ik hem erdoor wilde schoppen ofzo. Hij sprong me bijna op de nek, lummel

Ik snap er geen biet van.. Ben nu ook bezig met NH leren om hem meer op mij te laten focussen, maar zelfs daarmee is hij soms een miep..

Ik weet gewoon dat ik met hem moet rijden zonder dat ik ook maar 1 vorm van vreemde geluiden moet maken, anders knettert hij er vandoor en is hij gewoon niet te stoppen..

Als Winnie angstig is gaan bij hem de stoppen door lijkt het wel, zo vreemd!! En ik kan me niet voorstellen dat het in dit geval aan mij ligt, ik heb 100% vertrouwen in hem, maar word er soms een beetje moe van! Men zegt juist tegen mij dat ik te makkelijk ben en denk dat hij nergens van schrikt.

En het stomme is dat het door kleine dingen komt, als hij zowat door een tractor, vrachtwagen of combine word overreden geeft hij geen krimp!

Het is overigens begonnen toen hij in zeer goede conditie kwam..

Wat zouden jullie doen? Rijden gaat prima, kan lezen en schrijven, maar dat gemiep van hem *zucht*

Bedankt voor het lezen Het is een lang verhaal, maar moest het ff kwijt.

Barcelano

Re: Wat doen we tegen angsthazen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 00:12

Als de mijne miept negeer ik hem en stuur hem er net zo lang langs tot ie er dood ziek van wordt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 00:19

Het is niet een vast punt waar hij schrikt, hij schrikt van kleine dingen..

Als ik bijvoorbeeld een flesje water drink op zijn rug en die kraakt dan zou hij in staat zijn op hol te slaan.. Als hij een bepaald paard op de buitenrit tegenkomt draait hij om en is hij gewoon niet meer te stoppen tot hij bij het hek staat van stal.

Daarbij, het is een fjord met een hele sterke nek en als hij niet WIL stoppen dan krijg je hem dus ook niet gestopt.. Omtrekken, zagen, desnoods zijn bek in 2 trekken, het helpt geen van allen, hij ziet, voelt en hoort niets anders meer dan zijn angst..

In de bak en op buitenrit is er niks aan de hand, op een paar kleine dingen na waarvan hij finaal uit zijn naad kan gaan! (zoals dus dat enge paard wat we vorig jaar voor het eerst tegen kwamen! )

Zijn reacties op rare dingen zijn heel intens, dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen..

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:15

Je zegt dat je bij een brul en een tik met je teugel over is. Ben je zeker dat hij geen show verkoopt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:29

Tallie1979 schreef:
Zoals je bergrijpt heb ik een angsthaas..

Ik kan er soms bijzonder moe van worden en ik bemerk dat mijn Winnie steeds vaker heftig reageert op prikkelingen van buitenaf..

Waar het em aan ligt? Zou het begod niet weten!!

Vorig jaar reageerde hij al vrij heftig op een krakende kaart.. Oke, stom van mij!!

Maar ik had vanavond weer iets, hij moest door een hek waar hij nooit eerder door was gegaan.. Hij staat me een partij te miepen!! Ik werd er op dat moment gewoon moe van ( niet eens boos, er was niets aan de hand ) heb hem een tik met de teugel tegen de borst gegeven en een brul gegeven dat hij zich moest gedragen. Dan is het wel meteen over! Ik stond er overigens gewoon naast, dus het is niet dat ik hem erdoor wilde schoppen ofzo. Hij sprong me bijna op de nek, lummel

Ik snap er geen biet van.. Ben nu ook bezig met NH leren om hem meer op mij te laten focussen, maar zelfs daarmee is hij soms een miep..

Ik weet gewoon dat ik met hem moet rijden zonder dat ik ook maar 1 vorm van vreemde geluiden moet maken, anders knettert hij er vandoor en is hij gewoon niet te stoppen..

Als Winnie angstig is gaan bij hem de stoppen door lijkt het wel, zo vreemd!! En ik kan me niet voorstellen dat het in dit geval aan mij ligt, ik heb 100% vertrouwen in hem, maar word er soms een beetje moe van! Men zegt juist tegen mij dat ik te makkelijk ben en denk dat hij nergens van schrikt.

En het stomme is dat het door kleine dingen komt, als hij zowat door een tractor, vrachtwagen of combine word overreden geeft hij geen krimp!

Het is overigens begonnen toen hij in zeer goede conditie kwam..

Wat zouden jullie doen? Rijden gaat prima, kan lezen en schrijven, maar dat gemiep van hem *zucht*

Bedankt voor het lezen Het is een lang verhaal, maar moest het ff kwijt.

Goh lijkt Olly wel.

Olly begint de laatste tijd ook steeds meer van die dingen te krijgen.
Staan ze plastic balen te maken naast zijn neus wil ze er bijna aan snuffelen zo interessant vind ze het.
Maar is er een poesje wat over de weg looopt schrikt ze zich het apezuur!
Laatst was het de Fjord van de buren.. (ook zow eng z'n geel paard)
Zondag was het de rotweiler die om het hoekje kwam.. daarna was ze ook niet meer die hoek in te krijgen..
Ze kwam onhoog en toen ik in galop zat ging ze gemeen op de rem toen we in de buurt van de hoek kwamen!
Ik lag er bijna voorover af.

Alleen het verschil: toen Olly kwam was ze niet in conditie (ze was al een jaar niet gereden) ze was toen dik en lui!
Nu is ze atletisch en snel.. hihihi

Maar goed op concour is ze vaak rustig.
Alleen laatst toen er schaapjes achter de ring stonden.. schapen vind ze niet leuk besliste ze ter plekke even.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:32

Barcelano schreef:
Als de mijne miept negeer ik hem en stuur hem er net zo lang langs tot ie er dood ziek van wordt

Dan negeer je hem niet!

Als je hem negeerde ging je gewoon door met de training zoals normaal en trek je je er niks van aan dat hij/zij op een bepaald punt loerd!
Daar ga je gewoon negerend voorbij en je gaat je bezig houden met de volgende oefening!

Dat is negeren.

Als je je paard er telkens langsheen stuurt omdat hij/zij dan wel zat word ga je er juist op in!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:49

Moest het er ook verder uit leggen als hij al iets kent dan negeer ik hem totaal en als het iets nieuws is zet ik hem met zn neus er boven op.

Was een beetje laat gister:S

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:12

Geruststellen en vooral niet boos worden. Blijf geduldig...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:13

Mijn merrie heeft er ook een handje van om op de meest onmogelijke plaatsen/tijden te schrikken van minuscule dingen Deze quote is dan ook precies van toepassing op haar:
Citaat:

Het is in mijn ogen ook niet meer als onder het werk uit proberen te komen en dus grote onzin! Het beste wat je kunt doen is negeren...

Bij mijn merrie heeft het ook geen zin om het af te straffen, hoe meer ik het afstraf, hoe nerveuzer en kijkeriger ze wordt. Bij haar helpt het het beste om gewoon door te gaan met waar ik mee bezig was en er geen woord aan vuil te maken. Het ''enge/interessante'' object vermijd ik overigens niet. Ik moet er trouwens ook goed opletten dat ik zelf mijn aandacht niet op het object ga richten, dan vraag ik er natuurlijk ook beetje om dat ze kijkerig wordt Ik zou zeggen, probeer gewoon door te rijden en net te doen of je neus bloed! Hoe meer jij je er zelf op gaat richten (door er dus tig-keer bewust langs te rijden) hoe meer je paard denkt ''oehhh, daar is iets engs/spanneds etc!'' Een paard weet/voelt precies wat jij qua spanning in je lijf hebt, dit is althans mijn ervaring ermee Succes!

r3nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:24

woow! dit komt mij zooo bekend voor! ik heb ook een fjord die zich dan ook niks van mij aan trekt. ik kan hem ook niet omkrijgen op zulke momenten... als ik met anderen rijd (en dan niet voorop) en in de bak is er niks aan de hand.
ik houd dit toppic even in de gaten!
zelf probeer ik hem gelijk een schop te geven als hij niet naar voren wil, nog vordat hij stil staat. meestal lukt dit wel...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:44

Ik heb er net zo een. Soms lijkt hij wel overgevoelig. Mijn buurvrouw op stal noemt 'm altijd 'hypersensitief'. Hij kan zomaar ineens achterin z'n stal staan, met grote ogen, als ik plotseling iets van de grond oppak. Maar vrachtwagens die langsrijden, en deuren van de bak die in de zomer ineens openstaan (waar alle andere paarden compleet van uit hun dak gaan) doen hem weer helemaal niks. Ik accepteer het maar. Maar ik ben als ik hem rij altijd net iets alerter dan op een ander paard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:51

Ik merk dat ik toch niet duidelijk uit kan leggen

Ik heb namelijk nagenoeg nooit problemen met rijden in de bak, rijden op straat of wat dan ook..

Maar als hij dus iets eng vind is dat eigenlijk alleen als we buitenrijden. Hij kan 100 ritten zonder een krimp te geven uitlopen en dan rit 101 ziet hij wandelaars die zooooooo vreselijk eng zijn dat hij echt moet omdraaien en moet wegrennen.. Of een wielrenner, die is dan ineens zoooo vreselijk eng, ik moet gewoon omdraaien en weglopen.. Mooie is wel dat hij juist altijd voorop loopt als we met een groepje zijn en de rest altijd achter hem verschuilt, tot hij het zelf te eng vind.. En alleen met hem rijden is ook nooit een probleem..

Of ik maak een raar geluid op zijn rug. Ik had van het weekeind met het rijden mijn endurance gordel om, draai hem een klein stukje ( de gordel ) en het lijkt wel alsof hij als een pijl uit een boog werd afgeschoten. Ik zat goed, het waren een paar galopsprongen en had hem meteen terug, maar hij miept dan zo vreselijk over een klein ding!

Nee, in de bak gebeurt het niet, dat is het em nou juist!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:57

Tallie1979 schreef:
Ik merk dat ik toch niet duidelijk uit kan leggen

Ik heb namelijk nagenoeg nooit problemen met rijden in de bak, rijden op straat of wat dan ook..

Hmm, vreemd... Mijn merrie doet het dus juist wel altijd. Die kleine, in haar ogen vreemde dingen, ziet ze zowel binnen als buiten, als op de poetsplaats/stal noem maar op! Ik denk dat het bij haar dus echt gewoon in het karakter zit, ze is gewoon nerveus aangelegd en kan om de kleinste dingen helemaal flippen. Bij jou paard is het inderdaad anders... Wel lastig als het zo onvoorspelbaar is.

Ik zou het eigenlijk ook niet weten, bij mijn paard is het dus eigenlijk echt heel structureel. Succes ermee!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:45

Mijn paard doet het ooke altijd. Aan de hand, wanneer hij alleen los buiten staat, onder zadelen binnen en buiten. Dus gewoon een schijterig karakter.

Weet je zeker dat hij je niet in de maling neemt? (niet dat dat wat uitmaakt, want het is net zo lastig natuurlijk!)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 18:32

Ik weet het niet.. Hij is gewoon een lastig portret..

Ben het weekeind van 2 t/m 5 september een lang weekeind op vreemd terrein geweest waar hij in eerste instantie weer wilde gaan miepen, maar na een brul en een tik om zijn oren was het over. Ineens komt hij dan uit zijn rare trance en is hij weer normaal..

Onbegrijpelijk!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:10

Komt me bekend voor! ik rijd ook zo'n vreselijke muts. ik kan gelukkig wel goed voelen bij haar wanneer het echte angst is en wanneer het aanstelleritis is. Als ze echt bang is, dan spant ze zich helemaal aan, en lijkt het meteen of je op een veel groter paard zit. dan stijg ik meestal af en loopt ze wel rustig achter me aan. Als ze loopt te miepen, dan ga ik er niet af, maar blijf ik druk zetten.
Ze rent eigenlijk bijna nooit weg, maar springt alleen maar opzij als ze schrikt, dat schijnt haflinger eigen te zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:19

Citaat:
Het is overigens begonnen toen hij in zeer goede conditie kwam

Dit was wat mij het meeste opviel aan je verhaal. De oplossing is voor ieder paard verschillend maar dit:
Citaat:
hem een tik met de teugel tegen de borst gegeven en een brul gegeven dat hij zich moest gedragen. Dan is het wel meteen over!

geeft me toch wel het idee dat het lijkt op wat mijn paard doet. Sinds flink in het werk staat en ee stevige conditie heeft is hij veranderd vam bomproof naar bomproof met een scherp kantje. Soms is hij tijdens een buitenrit net een sprinkhaan. Ik ben dan gewoon erg strng voor hem. Rij hem actief voorwaarts maar pak soms ook even de dressuuroefeningen erbij. Zolang hij ht binnen de grenzen houdt laat ik hem begaan maar zet hem wel aan het werk. Als hij het te bont maakt krijgt hij inderdaad een brul en in het egste geval een draai om zijn oren. Werkt prima en zet hem meteen weer met twee, eh pardon vier voeten op de grond.
Het hele blijf geduldig en zorg ervoor dat je paard zijn vertrouwen in je niet verleist verhaal is in deze context ook mniet aan mij besteed. Mijn paard weet precies tot waar hij kan gaan en weet ook precies wat de consequenties zijn als hij over de streep gaat.

het wegrennen zonder nog te stoppen verhaal ken ik. De enige oplossing die ik ken is het voorkomen want als die beesten eenmaal gaan, dan gaan ze ook gewoon.