naar binnen vallen bij aanspringen galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

naar binnen vallen bij aanspringen galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:09

heej! ik zit met een probleempje, op de manege waar ik rijd zijn nu 2 jonge paarden waar ik vaak op rijd, maar met 1 van hen is het elke keer weer een heel gedoe om haar in de galop te krijgen. Ze valt namelijk ontzettend naar binnen en is bijna niet meer op de hoefslag te krijgen, ook niet door goed druk met het binnenbeen te geven o.i.d. Ze is nog jong en pas ingereden maar zoo moeilijk kan het toch niet blijven gaan?! heeft iemand hier tips voor?! binnenkort heb ik wedstrijd op de andere van de 2 (de ruin) en hij doet dat heeeeeeel af en toe, maar de laatste tijd gaat het met hem al veel beter. het kan natuurlijk aan mij liggen, vandaar graag die tips

BlackWych

Re: naar binnen vallen bij aanspringen galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:15

Je zegt zelf al dat het jonge paarden zijn die net ingereden zijn. Dan kun je toch ook niet verwachten dat ze alles doen zoals een paard waarbij alles bevestigd is ?

Mijn advies: gewoon lekker voorwaarts rijden in alle gangen en niet teveel aan dat hoofd zitten. Als ze naar een kant toevallen, je gewicht op die stijgbeugel zetten en ze de andere kant op sturen (slingertje). Geef ze de tijd, ze moeten nog zoveel leren.

=^.,.^=

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:17

Heey, uhmmm een zweepje misschien?
dat je hem in de hoek eens op de hals aantikt en met je benen een schopje geeft....
tjaa en dan is het eigenlijk een kwestie van oefenen
en idd goed voorwaarts houden

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:21

@ chingyi: een zweepje is niet echt een optie verder zijn ze ook goed voorwaarts dus daar ligt het probleem niet in

@farichta: het zijn inderdaad jonge paarden maar ze kunnen de galop wel en zijn inmiddels toch wel zo ver doorgereden dat een normale galop er in moet zitten anders zou ik met 1 van de 2 ook nog geen ondelinge wedstrijd gaan rijden hoor

maar in ieder geval bedankt voor de tips, verder nog iemand ideetjes?!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:25

hmmm...ok als jij het zegt....zo deed ook een ander paardje waar ik eerst op reed en nu loopt die perfect op de hoefslag
maarja uhmm....
hoe jong zijn ze dan eigenlijk?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:30

ze zijn beide ietsje ouder dan 3,5!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:32

ahhzo ok...
uhmmm... ff denken hoor
naja het enige wat ik nu nog weet te zeggen is: buitenteugel eraan houden en je binnenbeen eraan houden en veel oefenen in ieder geval
suc-6 ermee
Groetjes naja je weet wel

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:38

ja dat doen we ook, vanavond heb ik weer les op de ruin waar ik wedstrijd mee ga doen, en we zijn er hard op aan het oefenen het gaat steeds beter alleen met de merrie nog niet echt, maar ik moet zeggen dat die ook nog niet zo ver doorgereden is als de ruin ben wel blij dat het met de ruin steeds beter gaat, hij wordt heeeeeeeeel misschien mn toekomstige paardje

het probleem is trouwens alleen bij het AANSPINGEN, als ze er eenmaal in zitten blijven ze netjes op de hoefslag en ook in stap en draf zijn ze netjes op de punten en door de hoeken te rijden!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:48

ohhhh....zooooo aanspringen dus...meende IN de galop
uhmmmm spring eens aan op de volte.....ik weet niet of het werkt...maar je poedersuiker het proberen....

Wie wordt van jou misschien? Dancer? coool leuk joh
welke merrie eigenlijk?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:51

heey... jij zegt dat ze het allen met aanspringen dat doen... nou wees gerust je paardjes zijn 3,5 jaar... en de een pakt het sneller op dan de ander...als jij gewoon steeds de oefening blijft herhalen en de goeie hulpen blijft geven en het niet gaat forceren dan komt het vast goed...het is denk ik vooral een kwestie van balans in de overgang zelf..

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:53

@ chingyi: ja heeel misschien dancer (leasen dan wel he ) ken je hem dan?! en met de merrie bedoel ik Travel

@heyitsme: ja we zijn er nu hard op aan het oefenen, ik rijd vooral op Dancer (de ruin) en daar ben ik ook inmiddels al een stuk verder mee gekomen, de merrie heb ik nu een paar keer op gereden maar daar zie ik (helaas) nog niet veel vooruitgang in. maar idd ze zijn nog jong!

iig bedankt voor de tips

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:17

verder niemand meer?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:16

ik heb ook een paardje gereden dat nooit naar de hoefslag wou, dus heb ik er over nagedacht en het volgende gedaan:

op de binnehoefslag gereden en af en toe met de binnenbeen naar de hoefslag duwen
tot ze hier in Draf PERFECT naar luisterde.
en dan in galop proberen, als ze goed luisterd gaat ze mischien na een pas of 4 naar de hoefslag!!
en zo oefenen tot ze het op begin doet!

hopelijk lukt het! xxx

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:14

Mijn verzorgpaard van 5jaar heeft ook veel moeite met op de hoefslag te blijven.
Ik ben een maand bezig geweest om hem in stap en draf op de hoefslag te houden, lukt al aardig
Galop is voor hem nogal een probleem, ik denk ook gewoon tijdje oefenen en elke les herhalen ...
En dan zeggen dat er zo van die 5jarige paardjes zijn die superwedstrijden kunnen lopen maarja die worden dan ook door superruiters gereden

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:40

Ja Dancer die ken idd wel ja...echt een sgat van een paard...was ook opslag verliefd op hem, echt een mooi dier

Travel ken ik niet

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:46

Probeer het eens met een balkje. (leg een balk in de hoek en probeer daar aan te springen) Geen paard die het in zijn hoofd haalt om dan nog naar binnen te vallen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 21:10

heej allemaal bedankt voor de tips!! het gaat gelukkig met Dancer steeds beter, en met Travel kom ik er ook wel, die pikt het alleen wat minder snel op! in draf en stap blijven ze al netjes op de hoefslag en ook in de galop zelf, het is alleen zo dat ze naar binnen gaan vallen op moment dat ik ze in de galop wil zetten een balkje in de hoek is misschien wel een idee voor als ik alleen rijd, maar het zijn niet mn eigen paarden, maar manegepaarden waar ik 2 of 3x per week op rijd;)