Tips gevraagd om te ontspannen tijdens het paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Tips gevraagd om te ontspannen tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:17

Sinds kort ben ik weer regelmatig aan het paardrijden op een haflinger, maar ik kan op een of andere manier helemaal niet meer ontspannen rijden. Ik verkramp helemaal tijdens het rijden en zit hierdoor niet goed in het zadel. Heb hier in de 13 jaar dat ik rij nog nooit zoveel last van gehad. Op de pony van een vriendin van mij heb ik hier trouwens geen last van. Is er iemand die mij tips kan geven om te kunnen ontspannen en hoe ik beter in het zadel kan blijven zitten?
Laatst bijgewerkt door Quartertje op 01-09-05 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chivari

Re: Tips gevraagd om te ontspannen tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:15

Zingen!
Als ik op een nieuw of vreemd paard stap ben ik ook wat nerveus. Dan ga ik zingen, zo ontspan ik. Of het paard daardoor ontspant is een tweede vraag, ik zing hartstikke vals!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:18

Ga vanuit hoek naar letter A of C en zet denkbeeldige pionnen op die lijn waar je om heen moet draaien (ook wel minislangenvoltes/slangenlijnen genoemd) goed naar links en rechts inbuigen.
Ook veel achten rijden. Veel afwisselen en buigwerk.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:23

gewoon een beetje "rondhobbelen" als ik pas van mijnb haf ben gevallen ben ik ook altijd knap nerveus...het eerste wat ik doe is dan....lange teugels en veel stappen zodat mijn pony dan ontspannen is en dan voel ik me ook weer een stuk fijner op zijn rug

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:25

Ik moest altijd mijn armen, schouders en bovenrug losschudden

Chivari schreef:
Zingen!
Als ik op een nieuw of vreemd paard stap ben ik ook wat nerveus. Dan ga ik zingen, zo ontspan ik.

Dat deed ik ook altijd, hielp echt goed!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:42

Je kan rondjes draaien met je schouders en enkels. Zingen helpt inderdaad ook erg goed. Denk je in dat je op een luie stoel voor de tv zit.. Denk eens aan die ene leuke jongen of weet ik veel.. Ga even niet te serieus zitten, maar probeer de lol er wat meer van in te zien.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:10

Ik rij wel eens met m'n MP3 speler op en dan heb ik muziek op waar ik relaxed van wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:57

Doe je naast paardrijden nog aan sport?
Ik heb een tjdje body balance gedaan, hetheeft wat weg van power yoga met Pilates oefeningen. Echt een aanrader! Hetgaat over controle van lichaam en geest en het ontwikkelen van kracht en souplesse. Je hebt er veel aan bij het paardrijden.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:54

ik doe dat ook. Ik ga volgens mijn instructrice steeds meer gespannen zitten en doe heel spastisch met mn hoofd .. Ik let er op dat ik mijn schouders/nek zo nu en dan losschudt. Ik ben ook niet bang, maar wil het te goed doen, en ga dat helemaal verkrampen. Dat is mijn grote probleem.

janie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:51

wat ik altijd van mijn instructrice te horen kreeg, af en toe lekker relaxt om je heen kijken,en niet teveel met jezelf bezig zijn

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 01:14

Je kan inderdaad even helemaal aan iets anders denken maar wat soms ook helpt is het helemaal nagaan van je eigen spieren. Denk eerst aan je nek, laat die spieren bewust los, denk dan aan je armspieren enz enz...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 01:37

Wat bij mij goed werkt, is me concentreren op mijn ademhaling. Ademen via je buik, 3 seconden inademen en 5 seconden uitademen.

Doordat je zo ademt voelt je paard dat jij ontspannen bent en wordt daardoor rustiger en doordat je je op je ademhaling concentreert vergeet je te denken dat je bang bent.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:20

Ik heb daar ook wel een beetje problemen mee, maar vooral omdat ik een beetje bang ben. Bij mij helpt het gewoon om lekker te zitten alsof je in een luie stoel zit en gewoon ontspannen aan de lange teugel stappen. En zo ga ik ook gelijk meer rechtop zitten.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:04

Jippie schreef:
Doe je naast paardrijden nog aan sport?
Ik heb een tjdje body balance gedaan, hetheeft wat weg van power yoga met Pilates oefeningen. Echt een aanrader! Hetgaat over controle van lichaam en geest en het ontwikkelen van kracht en souplesse. Je hebt er veel aan bij het paardrijden.

Ik ben nu ook begonnen met yoga om mezelf te leren ontspannen voor het paardrijden en ik ben ook vaak aan het zingen of neurinen en merk wel dat dat helpt .