Burtha Springt Vaak Over In Galop...Oplossing??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Burtha Springt Vaak Over In Galop...Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 00:31

De pony die je hieronder ziet is Burtha met mij erop. De foto is niet helemaal geweldig (ik trek hier een beetje en mijn houding is minder maar ze stond niet stil... )maar ik heb een probleem met haar.

Afbeelding

Als we aan het rijden zijn en ik spring aan in de galop (maakt niet uit welke hand alleen lijkt het op de linkerhand mee te vallen) dan springt ze heel snel over in de andere galop...zonder dat ik het vraag...en ik krijg haar dan ook niet altijd meer terug in de goede galop. Dan moet ik eerst terug naar de draf en dan opnieuw aanspringen...ze is een manegepony dus ik rijd haar niet alleen maar wat kan ik hieraan doen? Ik rijd namelijk ook wedstrijden met haar, springen maar ook dressuur en het staat niet zo netjes en het is ook niet de bedoeling dat ze steeds overspringt....enig idee hoe ik dat eruit kan rijden??

CaroleKlomp

Re: Burtha Springt Vaak Over In Galop...Oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 01:25

Vaak heeft dat te maken met de balans van het paard. Waar de verstoring zit is moeilijk om aan te geven. Misschien zou het een optie kunnen zijn om in ieder geval je zadel nog eens te checken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 01:30

Volgens mij is er niets mis met het zadel...dat heeft ze al jaren en in de andere gangen is er niets mis...bovendien doet ze het ook als ik haar zonder zadel rijd........

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:11

Rechtrichten. Het is inderdaad balans probleem. Elk paard/pony heeft natuurlijke buiging dwz deze heeft een korte bespieringskant en een langebespieringskant. Om recht te richten moet je de korte bespieringskant op gaan rekken dmv contrastelling op binnenhoefslag te gaan rijden. Dus stel dat je ontdekt hebt dat je paard/pony rechtsgebogen is (dan is de korte bespiering aan kant waar je rechterbeen ligt) ga je op rechterhand op binnenhoefslag in contrastelling rijden. Hoe je dit kunt ontdekken zie in mijn onderschriftlinks staan over rechtrichten en natuurlijke buiging te ontdekken. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten. Succes

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:00

Je kunt het ook vanuit een volte proberen, en deze dan steeds vierkanter rijden. En dan rijdt je steeds een stukje verder en dan duik je de volte weer in. Zo ga je steeds een stukje verder. Maar wees hem wel voor. Als je denkt dat hij overgaat springen, gelijk de volte in. En blijf de goede beenhulpen, stelling, lengtebuiging behouden!
Succes!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 07:06

Wow, wat een ideeen allemaal!! Geweldig zeg...nu kan ik wat gaan proberen....als ik terug ben in Nederland dan.....hihi... Maar ik denk idd ook dat het een kwestie is van rechtrijden maar we zullen zien...ik zal dat met die 4kante voltes ook es proberen...Bedankt mensen!!

@ Bets: Heel erg bedankt voor die link van paarden begrijpen...die heeft me heel erg geholpen!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:29

Ht is een manegepony dus ik neem aan dat je les rijdt wat zegt je instructrice ervan?

Kijk een goed naar jezelf al je rijd en vraag ook je instuctrice mee te kijken want het kan zijn dat je onbewust een teken geeft waardoor de pony overspringt.Ik heb het zelf ook een hele tijd terug gehad op de linker hand ik ging dan mijn gewicht ietsjes te veel naar binnen brengen en hopla over gesprongen ik had het zelf niet in de gaten maar mijn instructrice zag het en toen kon ik er mee aan de gang en het probleem was zomaar weer opgelost.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:59

Aphrodite schreef:
@ Bets: Heel erg bedankt voor die link van paarden begrijpen...die heeft me heel erg geholpen!!

Graag gedaan ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee