changeren in de galop hoe op te vangen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

changeren in de galop hoe op te vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:00

Ik heb een 3 1/2 jarige ruin die als 1 jarige een ernstige val heeft gemaakt in het weiland.
Hij is hier van hersteld al heeft hij lichte ataxie aan overgehouden.
Bij het rijden merk je eigenlijk niks tot we bij de galop aankomen.
Hij springt netjes aan gallopeerd 2 passen en changeerd dan van achteren.
Dit doet hij meerdere keren achter elkaar en soms ook aan de voorkant.
We proberen dit goed te begeleiden maar hij doet het ook aan de longe en ik weet niet zo goed of dit nu puur door de ataxie komt of dat het gewoon jongigheid is?
Hij is heel erg flexibel en neemt gauw stelling aan op beide handen, ook in de contragalop houdt hij stelling naar binnen.
Hoe zou ik dit kunnen trainen door hem toch in de goede galop door te laten gaan?
Moet er wel bij zeggen dat hij nu net een goede 2 maanden pas onder het zadel is dus natuurlijk nog niet zoveel weet en kan.
Maar vanaf dat ik begonnen ben met longeren deed hij het changeren al en hoopte dat het misschien met rijden beter zou worden.

Wie weet er een oplossing?

_Nann_

Re: changeren in de galop hoe op te vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:13

de enigste oplissing de ik kan bedenken is zodra die dat doet terugnemen naar de draf, en opneiuw aanspringen... net zo lang tot je apardje wel in de goed egalop blijft...en zeker geen contra galop rijden... dat moet je hem nu juist nog niet aanleren.... maar hij is nog jong he... kan ook veel met zijn balens enzo te maken hebben, dat ie nog niet goed weet waar hij zijn benen moet laten...enz...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:03

Het is een balans probleem. Je moet zorgen dat die sterker word in zn achterhand en beter in balans komt (komt vanzelf namate je meer met hem gaat doen en gedaan hebt..)

Als die in balans is kan die sterker worden en zal die de kracht hebben om 1 galop aan te houden. Tot die tijd idd gelijk terug nemen en opnieuw aanzetten. Goede galop=belonen. Ga niet gelijk beginnen aan de contra gelop ed. leer hem eerst maar eens de goede galop te blijven..

Succes

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:19

hahaha mooi gezegd M3isSi3j

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:37

thnx u

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:37

Nouja heb hier weinig aan toe te voegen, behalve dan idd zorgen dat hij wel genoeg spieren heeft om het goed te kunnen doen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:21

Bedankt voor de adviezen.
Terugnemen doen we nu ook, maar het is maar 2 passen die hij goed doet en dan changeerd hij achter.
Van galopperen komt dan niet echt veel.
Zelf krijg ik het idee dat hij de prikkel van de hersenen naar de achterhand niet goed doorkomt.
Het dus niet zozeer een een balans probleem is, al zal dat er wel mee te maken hebben omdat hij jong is en nog niet zoveel weet, maar meer een prikkel controle probleem is i.v.m de ataxie.
Misschien kan ik me beter bezig houden met het activeren van de achterhand en deze sterker maken, d..m.v longeren en balkjes lopen.
Aan de longeerlijn met de passoa changeerd hij ook constant.
Ik ben uiteindelijk wel erg benieuwd als de achterhand sterk genoeg is of dit probleem blijft bestaan of toch te verhelpen is.
De tijd zal het leren, en we hebben tijd zat.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:55

ja ik denk dat je al een heel end komt, door je paard goed recht te richten e.d....

veel succes er nog mee

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:46

Ja, de tijd zal het leren. Ik hoop voor je dat het wel gewoon nog een gebrek aan kracht is. Dat zie ik bij het paard wat ik nu rijd ook. Ze is nog jong en zij springt ook in galop nog vrij vaak over. Zowel overkruist als helemaal naar de andere galop. Ik neem haar iedere keer rustig terug en laat haar opnieuw in de goede galop aanspringen. Telkens belonen als het goed gaat, maar niet straffen als het verkeerd gaat. Ik merk wel dat ze het al wat beter volhoud dan eerst, ze kan al steeds vaker een hele hoefslag door in dezelfde galop blijven.
succes!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:56

Volgens mij is het bij de meeste jonge paarden wel een balans'probleem'.

Ik weet niet of je altijd in de bak rijdt, maar ik denk dat het ook moeilijk is voor een paard om in een bak met veel en scherpe bochten te galopperen als hij zijn balans daarin nog niet heeft gevonden.

Ik zou proberen om met buitenrijden in het bos of strand lekker rechtuit in een relaxed tempo (dus niet teveel 'op de rem trappen') te galopperen en kijken of het dan beter gaat.
Daarvan wordt elk paard rechter in zijn lijf en dus ook losser en sterker !

succes !

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 14:16

Tuurlijk is het een probleem voor jonge paarden, maar hij springt altijd goed aan maar naar de 2 galopsprong changeerd hij, meerdere malen dus ook weer terug naar de goede galop en weer terug.
We hebben een 60/20 bak en ook op de rechte stukken changeerd hij terwijl hij rechtgesteld is.
Heb het idee dat hij zelf niet weet waarom hij het doet en het niet echt doet vanwege balansproblemen.
Natuurlijk hou ik dat wel in mijn achterhoofd want het blijft een jong paard en ik wil hem absoluut niet overvragen.
Ik denk inderdaad dat we vooral moeten werken aan het sterker maken van zijn achterhand.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:23

Mijn paard van 4,5 jaar heeft hetzelfde probleem. Hij springt constant over (ook op rechte stukken) en vindt galopperen in de bak erg moeilijk. Volgens mij heeft dit probleem ook bij jouw paard vooral met de leeftijd te maken. Tegen mij is gezegd: liefst rechte stukken galopperen en als je in de bak rijdt - korte stukjes galopperen en dan weer terugnemen.

Balans en kracht moeten nog verbeteren, succes!

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:30

het paard wat ik rij heeft dit probleem juist alleen in het bos. Zodra ik haar langer laat en iets hoger tempo aan neem (net boven het basistempo), gaat ze achter de hele tijd omspringen, dit doet ze niet zolang ik haar aan de teugel hou. Ik denk dat het dus deels met balans te maken heeft en deels met concentratie. Probeer een niet te hoog tempo aan te nemen, en stress te vermijden. Mijn ervaring is dat paarden het in een lager tempo minder snel doen als in een hoger tempo. En inderdaad korte stukken galoperen, maar dat is zowiezo slim als je een jong paard heb.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:53

Mijn 3 1/2 jarige doet het op rechte stukken maar ook gewoon op de volte.
De gelop is zeer beheerst dus hij raced absoluut niet.
We blijven goed oefenen maar ik heb al gehoord dat de kans bestaat dat hij dit zal blijven doen en dus het gevolg is van de ataxie.
Maar wie weet is het wel een balans probleem en kunnen we er toch nog wat aan doen.
De tijd zal het leren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:47

Heb zelf ook jonge paarden gehad en het verhaal van changeren komt me wel bekend voor. Het ataxyverhaal kan natuurlijk, maar daar denk ik niet in eerste instantie aan, alhoewel ik heb je natuurlijk niet gezien. Galopperen juist met lengtebuiging (ook op de volte) omdat als hij te recht wordt zal hij graag overspringen. Van de wand wegblijven: werkt ook als een magneet. Doe niet teveel met je binnenbeen.
Als je zelf niet voldoende in balans zit is dit al voldoende voor je paard om om te springen.
Misschien dus wat meer longeren. Met twee teugels welteverstaan zodat je de buitenkant kan begrenzen om te voorkomen dat hij achter omspringt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:47

OrissE_GipsY schreef:
ja ik denk dat je al een heel end komt, door je paard goed recht te richten e.d....

veel succes er nog mee

Ja ik weet dat wel zeker!!!

M3isSi3j schreef:
Het is een balans probleem. Je moet zorgen dat die sterker word in zn achterhand en beter in balans komt (komt vanzelf namate je meer met hem gaat doen en gedaan hebt..)

Als die in balans is kan die sterker worden en zal die de kracht hebben om 1 galop aan te houden. Tot die tijd idd gelijk terug nemen en opnieuw aanzetten. Goede galop=belonen. Ga niet gelijk beginnen aan de contra gelop ed. leer hem eerst maar eens de goede galop te blijven..

Succes

Toppie!!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:37

Citaat:
Mijn 3 1/2 jarige doet het op rechte stukken maar ook gewoon op de volte.
De gelop is zeer beheerst dus hij raced absoluut niet.

Mijn 4 jarige idem dito! Ik zou me nog niet teveel zorgen maken over de ataxie, dit is denk ik een "gewoon" probleem.

Citaat:
Als je zelf niet voldoende in balans zit is dit al voldoende voor je paard om om te springen.

Mee eens, ik zag bij mijn paard vandaag met longeren dat hij helemaal niet overspringt. Tja, ik zit hem onder het zadel dus teveel in de weg. Ik moet ook toegeven dat ik nog niet altijd in balans zit...

Maar dat komt met oefenen vast goed!!

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:37

hoi

zelf heb ik dat ook gehad... en t is wat al gezegt wordt een balans probleem..en je moet een telkens weer trug nemen naar draf en opniew aan springen en dan wordt van zelf ook sterker en gaat ie het snappen..

en als ie nouw helemaal changeerrt..dan kun je ook over gaan op de andere hand..dat deed ik ook zo kreeg t paard ook door welke galop bij de kant hoort en wordt de balans sterker opbeide kanten..

en daarna deed ie het zo fijn..konden we een mooie dressuur proef rijden en een parcourtje waar hij pas om sprong als ik de hulp gaf...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:18

Mijn 5 jarige merrie is vorig jaar achterover gegaan en sindsdien doet ze precies hetzelfde aan de longeerlijn maar dan alleen op de rechterhand!
Linksom en onder het zadel doet ze het helemaal niet! Vind het wel een beetje vreemd, maar maak me er verder niet druk om, gewoon weer opvangen en weer opnieuw aanspringen!

Bij jou jonge beestje kan het best heel goed gewoon een balans kwestie zijn, de een heeft nou eenmaal meer balans als de ander!
Gun hem gewoon lekker de tijd om sterker te worden en kijke daarna weer verder!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:21

Tja het is toch een moeilijke situatie, want longeren heeft geen meerwaarde voor het changeerprobleem.
Dit zeg ik omdat we hem met 2 1/2 licht aan het werk gezet hebben (aan de longe) voor spieropbouw (op advies van de kliniek en de fysio).
Daar bleek uit dat hij in de galop continu changeerde.
Omdat het paard zo jong is geef je dat niet teveel aandacht maar werd na verloop van tijd wel duidelijk dat hij dat had overgehouden van de val (ataxie).
Met 3 1/2 hebben we hem dus in laten rijden en heeft hij dus nog steeds hetzelfde probleem.
Als je aangallopeerd springt hij altijd goed aan maar na de 2e galopsprong changeerd hij achter.
Je kunt hem dan meteen terug nemen (maar van galloperen komt dan niets meer omdat hij dit blijft doen).
Hij is heel flexibel en kan dus in de stelling naar binnen net zo makkelijk changeren als dat hij rechtgericht is.
Ik moet zeggen dat we in de draf en stap totaal geen probleem hebben met balans en loopt hij lekker ontspannen door de rug heen, en evenwichtig, je merkt dan niets van zijn ataxie.
In de galop is hij erg ontspannen en absoluut niet rennerig of tegen de hand.
Het changeren lijkt hem dan ook gemakkelijk af te gaan en hem niet de prikkel te geven dat hij hierdoor uit balans loopt.
Hij blijft dus ook in hetzelfde tempo en houding doorgaan.
Natuurlijk heb ik mij ook vele malen afgevraagd is het de ataxie of is het gewoon een doorsnee jong paard met een enorm balans probleem.
Voor mijn gevoel neigt het dus steeds meer naar de uitslag van de dierenarts dat dit toch echt het gevolg is van de val (de ataxie dus).
Zelf had ik gehoopt op het tweede omdat je daar wat aan kan doen.
Ben niet van plan het op te geven en ik hoop dat training en spierenopbouw dit toch nog te verbeteren.

Iedereen ontzettend bedankt voor de adviezen.
We gaan gewoon door.