Snel afgeleid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

Snel afgeleid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 07:54

HoiHoi,

Even vraagje:

Mijn hafje Janneke is super braaf met rijden en ik heb eigenlijk weinig of geen problemen tijdens het rijden...op 1 ding na...

Als ik aan het rijden ben, en er staat link of rechts gras naast de weg...of er is iets heel interresants te zien, dan heeft ze zo de neiging om haar hoofd helemaal daarnaartoe te buigen..zodat ze alles goed kan zien..
Met gevolg dat ik haar aan 1 kant helemaal kwijt ben...nu kan ik wel lomp aan de teugels gaan trekken, maar dat lijkt me niet de juiste manier? Ik probeer mijn benen er wel goed bij te houden...maar ja alles is ook zo interresant he..

Heeft er iemand tips voor me...want af en toe is het behoorlijk lastig..ze mag van mij gerust een keer ergens naartoe kijken, maar ze moet ook bij de les kunnen blijven

S0phiie

Re: Snel afgeleid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:12

je zegt dat ze van jou gerust ergens een keer heen mag kijken, maar dat ze ook bij de les moet kunnen blijven. Ik denk dat je hierin consequenter moet zijn. Dus ze moet alleen maar bij de les blijven. Als ze iets intressants ziet moet je dus goed je been erbij houden, en een kneepje in je teugel geven. En ik zou veel gaan oefenen met dingen die zij intressant vind. Zet is vanalles langs de bak. Als ze het allemaal is gewend zal het gekijk vanzelf minder worden. Maar je moet ook opletten dat je haar elke keer wel even goed aan het werk zet, als ze echt goed aan het werk is is ze toch echt geconcetreerd op jou. Als ze steeds kijkt is ze toch meer geconcentreerder op haar omgeving dan op jou!

Succes!!

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:32

hallo,

Als je gaat rijden kun je eerst stappen met een lange teugel zodat je pony alles goed kan bekijken. Op het moment dat je de teugels aanneemt moet je pony bij de les zijn. Als je verwacht dat hij ergens kijkerig op wordt dan vraag je gelijk al stelling naar binnen en zorg je dat ie wordt afgeleid door daar een oefgening te doen, een volte of een stukje schouderbinnenwaarts of iets dereglijks. Als hij hier goed op reageert kun je hem belonen met bijv even lang geven (paar passen) en weer op te pakken. Je pony moet leren om door te lopen en op jou te blijven letten tijdens het rijden, en niet op de omgeving. Dat kan alleen geleerd worden door hem altijd voor te zijn en te weten hoe/wanneer je pony reageert

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:47

Ik ben het met de gegeven tips eens, wees consequent, als je wilt werken moet je pony zijn aandacht bij jou houden. Probeer haar dus voor te zijn en een oefening in te zetten als je denkt dat ze iets zou kunnen gaan zien. Let er wel op dat je dan niet te lange stukken achter elkaar echt traint. Om de zoveel tijd even met een lang teugeltje stappen.
Ook wil ik nog toevoegen dat je erop moet letten dat je contact houdt op 2 teugels. Dus als ze haar hoofd naar rechts draait, zorg jij er gewoon voor dat je alsnog druk op je rechterteugel behoud. Als je haar beter tussen 2 benen en je beide teugels kan houden zal ze minder gauw haar hoofd wegdraaien.