hoe precies aansporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linde90

hoe precies aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:04

hallo.

Ik heb een klein probleempje. Mijn pony is 1,54 en ikzelf ben 1,75. Ze is best stevig, toch kom ik nog een beetje met mijn benen er onder uit.

Het lastige is, dat ik zo echt met mijn benen zit te klooien, d.m.v benen telkens op moeten trekken om bij te kunnen drijven, enz.

Ik wil haar goed aan mijn been hebben (dat is ze nu namelijk niet echt), maar dat gaat niet als ze zo hard draaft en erg fel op mijn been reageert.

Als ik zonder spoortjes rijd, reageert ze vooral met oefeningen zoals wijken, schouder binnenwaarts, enz niet goed op mijn been, als ik wel met sporen rijd reageert ze te veel op mijn been.

Hoe kan ik mijn benen netjes houden en goed been blijven geven, zonder dat ik mijn benen helemaal omhooggetrokken moet houden?

Ik wil evt. wel een foto plaatsen hoe het er uit ziet.

Petra_O

Re: hoe precies aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:03

Ik ben zelf 1,60 en ik rijd een pony van 1,35, dus ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik drijf nu vooral met het bovenste gedeelte van mijn kuit. Zorg dat je je hakken goed naar beneden houd en je benen niet te ver naar voren liggen. Het kan ook helpen om schuine beugelblokjes te nemen, met de hoge kant aan de binnenkant. Dan liggen je benen wat meer om je paard heen. Dit kan ik zelf ivm slechte enkels niet proberen, maar het schijnt te helpen.
succes ermee!

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:58

schuine beugelblokjes andersom kan ik iid wel eens gaan proberen! bedankt voor je reactie!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:31

Oef ik heb exact het zelfde probleem! Paardje van 1.52, ik ben 1.70 en ze is enorm smal. Ik ga ook maar es schuine beugelblokjes proberen dan...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:34

Door met de aan- en ontspanning van je kuit te drijven, moet het vast lukken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:47

Nou, het probleem is dat mijn kuiten dus niet tegen het paard aanliggen, ik kan spannen en ontspannen wat ik wil, dat voelt ze nooit

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:06

Omdat ik door die slechte enkels mijn benen moelijk om het paard heen kan leggen, rijd ik inderdaad op spanning en ondspanning van de kuit. Dat bedoelde ik dus met drijven met het bovenste deel van je kuit.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:22

ik drijf nu ook gewoon bij met het bovenste deel van mijn kuit. Maar ik wil dus binnenkort wel schuine beugelblokjes gaan proberen (daar reed ik ook op, toen ik nog een paard verzorgde, maargoed, die was zelf ook nog iets groter en steviger) dus daar kwam ik niet met mijn benen er onder uit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:07

Je voeten heb je niet nodig. Als je de bal van je voeten in de beugel zet en je hebt ontspannen enkels dan is het uitdrukken van de hak voldoende om de kuitspier waarmee je drijft al aan te doen zwellen. Als je benen gewoon afhangen, hoef je niet te knijpen, drukken, persen, schoppen oid. Je kuit wordt iets dikker hals de hak omlaag gaat, dat is voldoende om de pony voorwaarts te laten gaan. Het betekent wel dat je beenligging in orde moet zijn, dus je tenen wijzen niet naar buiten, je knie ligt niet te hoog en te ver naar voren. Als je bij het indrukken van de hak, de kuitspier iets aanspant kun je je kuit ook een heel weinig naar voren brengen (niet zichtbaar). Dat prikkelt de spiergroep die je met je kuit aanraakt, de pony gaat daardoor beter lopen, komt sneller aan het been. Je maakt eigenlijk gebruik van een natuurlijke reflex van het pony. (de vacht van de pony aanraken met kleine beweging naar voren met zijkant van je been). Op deze manier kun je onzichtbare (beenhulpen) kuithulpen geven, de mate, de plaats en het moment (timing) van de hulp kun je op deze manier gemakkelijk beinvloeden.

Drijven en wijken doe je met je kuit. Je voeten heb je niet nodig. Dus sporen of blokjes ook niet. Je kuiten worden vanzelf iets steviger.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:56

Goofy44 schreef:
Het betekent wel dat je beenligging in orde moet zijn, dus je tenen wijzen niet naar buiten, je knie ligt niet te hoog en te ver naar voren.

Drijven en wijken doe je met je kuit. Je voeten heb je niet nodig. Dus sporen of blokjes ook niet. Je kuiten worden vanzelf iets steviger.

Mijn probleem is dus dat ik vanwege die slechte enkels mijn tenen niet goed naar voren kan houden. Als ik dat probeer, zijn na een halfuur mijn enkels zo dik dat ik mijn laarzen niet meer uitkrijg. Ik drijf dus alleen door het ondpannen en aanspannen van het bovenste deel van mijn kuit, omdat ik mijn benen niet om mijn pony heen kan leggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:43

Goofy44 schreef:

Ik heb mijn voeten heel erg nodig Anders kan ik niet in de beugels steunen

Maar goed, ik héb al stevige kuiten en dat aanspannen? Nou ik heb het geprobeerd en ik word er doodmoe van, krijg kramp het het paard kan het niks schelen. Dan maar zwabberbenen...

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 15:36

Goofy44 schreef:
Je voeten heb je niet nodig. Als je de bal van je voeten in de beugel zet en je hebt ontspannen enkels dan is het uitdrukken van de hak voldoende om de kuitspier waarmee je drijft al aan te doen zwellen. Als je benen gewoon afhangen, hoef je niet te knijpen, drukken, persen, schoppen oid. Je kuit wordt iets dikker hals de hak omlaag gaat, dat is voldoende om de pony voorwaarts te laten gaan. Het betekent wel dat je beenligging in orde moet zijn, dus je tenen wijzen niet naar buiten, je knie ligt niet te hoog en te ver naar voren. Als je bij het indrukken van de hak, de kuitspier iets aanspant kun je je kuit ook een heel weinig naar voren brengen (niet zichtbaar). Dat prikkelt de spiergroep die je met je kuit aanraakt, de pony gaat daardoor beter lopen, komt sneller aan het been. Je maakt eigenlijk gebruik van een natuurlijke reflex van het pony. (de vacht van de pony aanraken met kleine beweging naar voren met zijkant van je been). Op deze manier kun je onzichtbare (beenhulpen) kuithulpen geven, de mate, de plaats en het moment (timing) van de hulp kun je op deze manier gemakkelijk beinvloeden.

bedankt voor je uitleg! (al moest ik sommige stukjes wel even nalezen )