paardje van 6 in galop zien te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

paardje van 6 in galop zien te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:52

Mijn haflinger is in de manegebak moeilijk te rijden. Wil daar het liefst alleen stilstaan. Probeer al op veel manieren het leuk te maken, overgangen, veel figuren, balkjes, maar eigenlijk helpt er helemaal niets. Je moet het echt zien dat ik die pony naar voren moet duwen met mijn benen en eigenlijk ook een flinke mep met de zweep moet geven maar dat zijn dan 2 passen en dan valt alles weer in stap. Laat staan dat we er een galop uit kunnen krijgen. wie heeft er tips?
Medische is er niets aan de hand want buiten het manegeveld is de pony actief. In het bos en de polder kunnen we lang draven en ook een galop.

Solvej

Re: paardje van 6 in galop zien te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:47

Je pony is duidelijk niet aan de hulpen. Een paard dat niet aan de hulpen is kun je nooit fatsoendelijk rijden. Heel consequent een rustige hulp geven --> geen reactie is dubbeltik met het been in combinatie met de zweep. Heb je geen instructeur of instructrice die je hierbij kan helpen. Het gaat namelijk om het gevoel, de handigheid en de timing om hem beter te laten reageren dat is via internet wat lastig te beoordelen. Succes!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:50

Maar ik ben al heel lang bezig om hem te laten reageren op mijn been. Ook ben ik met mijn stem bezig. als ik voel dat hij na een paar passen in stap valt dan is een euh soms genoeg. Maar ook dan ben je om de paar draf passen aan het kletsen. Het nadeel van als ik er iemand bij haalt om te helpen. Dat ze er vaak met een lange zweep bij komen staan om die pony voorwaarts te krijgen en te houden. Is niet mijn manier van rijden. Deze pony hebben wij nu bijna twee jaar. Hij is heel even (twee maanden ) van iemand geweest voor dat wij hem hebben gekocht, en die mensen hebben de pony gebracht naar iemand die beroepsmatig paarden inrijdt. Na twee dagen hebben ze hem terug gekregen met de mededeling dat die pony levensgevaarlijk is en niet valt in te rijden. Met die pony ben ik in de polder en in het bos gaan rijden. Heb hem geleerd dat hij moet reageren op teugelhulp. ( dat is alleen sturen links rechts).Is dus echt goed aan het been in de polder met een klein beetje druk is hij in draf en blijft dat dan ook. Maar krijg dat dus niet voor elkaar in de manegebak. Voel me dan ook echt een beginner die voor het eerst op een pony zit. Die pony doet dan ook gewoon waar hij zin in heeft althans die indruk heb ik als ik erop zit.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:04

Hij is schijnbaar toch niet scherp genoeg aan de hulpen anders zou hij niet altijd terug vallen. 'Kletsen' heeft trouwens geen zin daar worden ze alleen maar 'doder' voor het been van. Wat betreft de begeleiding, misschien iemand van hoger niveau zoeken want vind dat nou niet de maatregel wat direct nut heeft. Ik zou toch dringend goed les gaan nemen indien mogelijk want van het ene probleem komt vaak het andere en dan is het rijden niet meer leuk en daar draait het om uiteindelijk, toch?! Is er niemand anders die hem een keer aan kan voelen. Zit hij wel goed in zijn vel? Wat krijgt hij te eten?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:30

Ja pony is vrolijk, loopt overdag in de wei komt altijd naar je toe. Erg veel biks krijgt hij niet. handje per dag. als we dat naar 1/2 kg zetten dan is hij in de polder alleen maar aan het bokken. En leeft hij zich in de wei zo erg uit dat de hoefijzers om je oren vliegen. Iemand anders laten rijden! zal het hier gaan vragen zijn echte wedstrijd ruiters die een haflinger tja die hoort toch voor de kar. Maar misschien is er iemand die het eens wil uitproberen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:05

Met zo weinig eten zou ik ook niet actief zijn Misschien ander voer proberen om te kijken waar hij wel rustig mee blijft maar toch actiever. En anders opvoeden? Ik kan het van hier natuurlijk niet beoordelen maar een paard dat gaat bokken tijdens het rijden hoeveel energie dan ook luisterd toch niet zo goed!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:08

Idd ander voer misschien?!! Hij heeft 't goed bekeken, ik wil het niet, dus doe ik het niet, geef hem hiervoor echt flink op z'n donder hoor!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:26

Mss kun je les gaan nemen met je pony want waarschijnlijk ben je niet conseqwent genoeg en maakt je pony daar wat misbruik van.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:32

Wie bepaalt eigenlijk of er in de bak wel of niet gewerkt wordt? Jij of de pony .. als ik het zo lees de pony. Kan je hem ni8et longeren in die bak en anders met zijn 2-en beginnen aan de longeerlijn en 1 erop.

Heb je er ook les mee?? Misschien dat dat een goed idee is. Jij bent de baas en jij bepaalt wanneer je gaat stappen en draven en niet je pony. Hoe meer de pony zijn zin krijgt hoe slechter hij zal luistereren.

Dus een keer heel erg boos worden op je pony mag best als hij zo vervelend is. Hij hoort netjes naar jou te kuisteren en als hij dan alles braaf heeft gedaan dan pas beloon je hem netjes, want ik denk dat jou pony een beetje teveel zijn eigen willetje heeft.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:02

Ja een eigen wil heeft hij. Maar echt gemeen is hij niet hoor.Als ik echt boos wordt ja dan krijg ik wel een paar bokken te verwerken maar dat vindt ik niet zo heel erg. Met een buiten rit bokt hij gewoon als we in galop gaan. Even vrolijk doen. Kan het gaan proberen met meer voer. Maar op zich is mij verteld dat een haflinger niet veel nodig heeft. Wat hij krijgt is dus brok voor pony's van subli. De buiten ritten die hij wel actief doet zijn vaak 2 a 3 uur. Zit wel heel veel stap in.