Misselijkheid op paarden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NovaLee

Misselijkheid op paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:11

Hoihoi,

ik ben benieuwd of iemand mij hierover wat kan uitleggen.
ik ben vrij jong op paarden gezet(13), maar dat heeft vanaf het begin af aan al niet gewerkt, paard te sterk, maar ook wordt ik misselijk zodra ik ga galloperen. En dan niet een beetje zeeziek maar echt dat het zwart voor mijn ogen wordt en ik echt niet lekker wordt.
Gek genoeg heb ik dit alleen op paarden die boven de 1.65/1.70 komen.
Ik ben niet vreselijk klein en licht ofzo.
Iemand met hetzelfde probleem?

Greetz NovaLee

Qimm

Re: Misselijkheid op paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:24

Hoogtevrees

nee, sorry geen bekend probleem, geen oplossing.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:28

huh wat gek zeg..!! ik word wel eens misselijk in de auto , maar op paarden? neeehh dat gelukkig niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:27

misschien door de langere passen? Ik ken wel het gevoel dat ik ff niet goed word als ze wegcrossen maar goed, dan moet je zo snel handelen dat je er niet in weg kunt zakken. Gewoon bij galop ken ik het gevoel niet.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:25

Uh, ja idd een beetje gek. Wat vreselijk zeg!!
Ik ken het gevoel ook niet, dus ik kan je helaas niet helpen!

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:42

Ik heb zelf ook wel een tijdje moeten wennen aan de ruime passen van "grote"paarden, maar nu weet ik niet beter en wil ik niet anders meer.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:02

advies:
op paarden onder de 1,65 gaan rijden
nee ik ken het probleem (gelukkig) niet.
Hoop dat je snel een oplossing hiervoor vind

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:25

Ik zou de ademhaling tijdens de galop goed in de gaten houden. Veel ruiters houden, zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben, hun adem in. Vaak heeft het met opwinding, spanning, te veel bewegen en te weinig ontspannen zitten te maken. Het wordt vaak een gewoonte. Ruiters kunnen plotseling een wit gezicht of soms een knal rood hoofd krijgen als ze galop doen. Het geheim zit waarschijnlijk in een goede ademhaling vanuit de buik. Je borst moet bij de ademhaling dus niet of nauwelijks op en neer gaan.
Ademen moet je dus vanuit de diepte doen, niet met borstspieren. Lees anders eens iets over buikademhaling. Je kan het buikademhalen, onopgemerkt voor anderen op veel plaatsen oefenen, totdat het vanzelf gaat. Er zijn veel mensen die ongemerkt zitten te hyperventileren als ze galopperen. Dat roept de vele klachten op, dat maakt weer onzeker en dan gaat het gauw de verkeerde kant op. Je kan er dus vanaf komen, als dit de oorzaak is. Succes.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:37

Komt het vanuit je maag?

Ik ken het gevoel wel van dat je misselijk word van het door elkaar hutsen van je maag als je niet goed mee beweegt.

Dus leert ontspannen met je paard mee te bewegen met je heupen en vooral niet met een volle maag gaan rijden. Dus eerst even naar de WC voordat je gaat rijden.