ze Galoppeerd zo raar en de draf is traag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanss

ze Galoppeerd zo raar en de draf is traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 08:42

Hallo allemaal,

ik heb verschillende paarden ingereden in de 17 jaar dat ik nu rij, maar dit probleem ben ik niet eerder tegen gekomen en kan er ook geen vat op krijgen.
Pepper, mijn jongste pony van nu 3 ben ik aan het inrijden. het gaat aardig goed en ze reageerd aardig goed vooral op stemhulpen. ik longeer veel.
maar, nu het probleem, eigenlijk 2 problemen!
1: in de draf is ze traag en maakt korte pasjes, ze is niet voor uit te branden en wilt niet sneller en lijkt zich niet te strekken alleen als je haar laat schrikken kan ze het ineens wel en draaft ze een paar tellen snel door, dus, ze kan het wel, maar het lukt me niet haar in die draf te houden en voorwaarts te blijven, zelfs niet met een tikje van mijn zweep en veel voorwaartse (stem) hulpen. Wat kan ik hier aan doen,

2: in galop wilt ze niet echt, ze maakt dan maffe sprongetjes en weer strekt ze zich niet, terwijl als we buiten rijden (ook de draf gaat dan iets beter) galoppeerd ze volluit en door. Dus ze galoppeerd 3 passen en dan stopt ze want ze kan niet 3 van die gekke passen achter elkaar maken.
haar voorbenen galopperen dan wel en haar achterbenen blijven wat achter. het zal ook wel met balans te maken hebben en dat haar achterhand nog niet sterk genoeg is en in de bak moet je natuurlijk rond, maar als ze bijv achter een ander paard aangaat wilt ze spelen en inhalen en dan kan ze het ineens wel ook beter, dus ik snap het niet helemaal. of vind ze het nou gewoon saai in de bak omdat ze buiten zo braaf is.
Ik llongeer haar regelmatig (3 keer in de week) en rijden iets van 3/4 keer rond de 3 kwartier maar aan de longe loopt ze ook al wat beter.

HELP hoe krijg ik mijn pony nu vooruit zonder haar te moeten beschreeuwen en met mijn benenen en zweep heeeel de tijd aan de slag te moeten,
oja hoe maak ik haar achterhand sterker, hoe train je dat

zou, lang verhaal, grote vragen, maar ja, DANKJULLIE voor antwoord.
groetjes Nancy

Esther_20

Re: ze Galoppeerd zo raar en de draf is traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:50

Hallo, als ik het zo hoor zou het misschien best zo kunnen zijn dat je pony "vast zit".
Ik heb al diverse verhalen gehoord van andere mensen maar met bijna dezelfde omschrijving. Het feit dat je pony oefeningen aan de longe beter doet kan er mee te maken hebben, dat als ze vast zit dat de ruiter die op de pony gaat zitten het alleen maar meer moeilijker voor haar maakt. Ik zou harry hoevers eens bellen, uit de steeg.

Ik dacht zelf ook vaak dat een pony niet wilde of dat ik iets verkeerd deed ofdat de pony dingen niet begreep, totdat harry hoevers bij een vriendin van mij is geweest en wat hij met haar paard heeft gedaan is werkelijk haast onbegrijpelijk. toen bleek het ook ineens dat het paard wel wilde maar gewoonweg niet kon, omdat het zoo pijnlijk was om bepaalde oefeningen te doen. dan bekijk je het ineens met hele andere ogen. je mag me gerust pben hoor!

groetjes esther
succes ermee!

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:51

oja, je kunt ook sundance11 een berichtje sturen, die harry hoevers is bij haar geweest. haar paard kon in de bak ook heel moeilijk galopperen terwijl het in het bos wel super goed ging. maar zij kan je er mee over vertellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:04

ik zou die galop eerst maar eens weglaten...

ik heb altijd geleerd om eerst 1 gang volledig te beheersen voor je verder gaat aan de volgende.

hoeveel druk heb je op de teugels? ik zou zo min mogelijk druk erop nemen.
laat haar lekker lang en zo laag mogelijk lopen

ga werken aan de stap, verruimen ,verkorten, halthouden.
daarna pak je de draf.
korter rijden ook, lijkt erop dat je te lang rijd voor deze pony, houd haar wakker door korter te gaan rijden.

dus:
pak de stap, werk die uit, gedurende een kwartiertje. dan draaf je aan, laat haar zelf eerst tempo bepalen als het maar een constant ritme is.
houd gewoon dat tempo vol, kijk ook even of je zadel niet te ver naar voren ligt ,soms kunnen ze daardoor te korte passen krijgen.

is idd een kwestie van balans, rijd dus korter pak de stap, daarna pas de draf, de galop doe je als je eigenlijk al klaar bent, neem 1 rondje en houd e rdan mee op. dan moet t allemaal beter gaan na een 2 weken...

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:45

Galopperen oefenen in het bos, lange rechte stukken galopperen. Je paard krijgt dan meer handigheid in het galopperen en weet beter waar hij zijn benen neer moet zetten. Op een groot veld kan je ook oefenen. Voor paarden die een beetje onhandig zijn met hun benen als ze uit balans (door erop te rijden) worden gebracht is het goed om de ruimte op te zoeken. Heeft hij zijn balans weer een beetje terug dan ga je weer richting de bak. Gaat het in de bak ook goed over de hoefslag, dan zet je een grote volte in. Langzaam uitbouwen en geduld hebben.

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:52

Hallo,

Ja misschien moet ik dat ook doen, vand ie galop, maar ik galoppeerde zoiezo altijd maar 1 keer aan in een half uur rijden, en dan wilde ze wel maar het lukte niet en ik denk ook dat ze het niet goed begreep en haar balans niet in orde is.
Ja je hebt gelijk over die lange stukken galopperen, ik rij ook graag buiten en dan loopt ze ook door en dat vind ze echt heel leuk. Ik ga het eens proberen, dankje

en die draf, ja ik weet het niet. ik heb zo veel zit lessen gehad en ik rijd op elke been even veel als de ander. en ik rijd ook vaak western dus ik rij vaak al met lange teugels, maar ik probeer ook wel te verzamelen in de draf.

ik dacht, misschien met spoortjes rijden, maar dan verziek ik dalijk heel mijn paard. het is ook zo raar want aan de longe reageerd ze super in de draf en als we rijden reageerd ze er minder actief op de stemhulp, bij mij wel beter als bij mijn nichtje (dies niet streng genoeg en veel ste lief en laat alles maar gebeuren zoals de pony het wilt).
Maar goed, ik hoop op meer tips en meer kanten om er naar te kijken,
dankjullie

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:26

ik houd dit topic in de gaten.... ik heb met mijn haf van 9 het zelfde probleem... ik heb nu nog geen oplossing maar volgende week is mijn instructise er weer misschien weet ik dan meer.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:59

Hai hai, omdat zoveel persoonlijke berichtjes kreeg over harry hoevers, zal ik hier even mijn verhaal op zitten heeft iedereen wat aan misschien....

Met mijn paard is het eigenlijk al begonnen vanaf dat ze ingreden werd, ze vond het opzadelen niet fijn, wilde niet stilstaan met opstijgen, ondanks een een flinke tik met de zweep, heeft altijd al moeite gehad met galopperenh in de bak, soms springt ze rond alsof ze een hert is.

Sinds een half jaar begon ze veel op de grond te liggen 4 a 5 keer per dag. Ze hoeste veel, snot uit de neus, veel trekken en schudden met het hoofd. aantal keer de dierenarts erbij, zei zei, verkoudheidje etc chronische bronchitus...

heeft ze medicijnen voor gekregen, niks hielp. Toen maar een allergietest bij natuurlijk in balans, en ja, ze had hooikoorts, je denkt eindelijk heb je het probleem, hiervoor druppels gekregen. Dit is een hele tijd goed gegaan, tot vorige week, de klachten kwamen weer terug, zo erg zelf s dat ze in het bos niet meer vlot aan wilde draven en piepte tijdens het draven. Toen was voor mij de maat vol, en heb ik harry hoevers gebeld, ik heb dit nr van onze buren gekregen (trainingsstal) Hij is afgelopen donderdag hier geweest. Hij bekeek het paard, en maakte haar via handoplegging heel kalm, de mijne wordt met vreemde mensen alleen maar kalm en behandelbaar via een een praam en/of verdoving, hij kon het dus met handoplegging!!!

Hij heeft overal gevoeld, en het bleek dus zo te zijn dat ze in de nek, rug en heupen helemaal vast zat, vandaar ook dat trekken, en bokkige galloperen. Hij zei ook dat als je in het bos gallopeert ga je in de verlichte zit zitten ( meestal) en dan ontlast je de rug, dus het paard heeft minder last. Vandaar dat dit ook altijd goed ging. Hij heeft haar dus helemaal los gemaakt, hij pakte haar nek en schoft beet en trok aan de nek, je hoorde het kraken, en via de staart trekt ie er ook aan. Alles is dus nu weer los. Ook had ze teveel eiwitten, maar dat heeft denk ik niet veel met het rijtechnische probleem te maken.

Maar die zelfde middag ben ik er nog opgegaan, ondanks dat ze waarschijnlijk nog een paar dagen spierpijn had. Bij het opzadelen stond ze al stiller en ontspannender als eerst. Toen ik op steeg hield ze haar nek op en ontspannen hoogte en zetten geen enkele pas, terwijl ze altijd haar nek omhoog doet en meteen weg wild lopen. Ook het stappen was stukken voorwaartser en ontspannender als eerst, ondanks dat ik geen sporen en zweep gebruikte!

Ik heb hier 50 euro voor betaald, omdat hij aan huis moest komen. Voor zover ik weet gaat hij normaal gesproken niet naar ieder persoon met ene paard heen, alleen als je op een stal/manege staat waar meerder paarden staan. je kunt ook zelf naar hem toe met het paard.

Wat ik ervoor betaald heb is me dubbel en dwars waard, want ik ben al veel geld kwijt geweest aan dierenartskosten en het heeft me allemaal niks opgeleverd, en hij heeft van mijn paard een totaal ander paard gemaakt.

ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben, mocht je zijn nr willen hebben dan mail me ff.

groetjes esther

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:06

Oja nog één ding.

Als je er niet zeker van bent, wat je paard heeft, zal ik zoiets zeker laten doen, je moet dit zien als een apk beurt voor een paard.

Wat ellepel zei over eerst 1 gang beheersen, ik heb dat bij onze buren nooit gezien dat ze dat doen. ze doen van alles wat , het zal best kunnen dat het zo is hoor..... maar als het paard zoveel probelem heeft met galloperen en draven, kan ze best eens vastzitten, en om problemen te voorkomen ( je kunt een paard hierdoor kapot werken) zal ik hem/haar eens laten onderzoeken, en volgens mij is steffi v/d laars of zoiets. ook zo'n iemand, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Succes ermee in iedere geval

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:10

Nanss , je moet nog maar eens het antwoord van Ellepel lezen.. Een paard mag pas galloperen als hij in balans is.. Als hij nog niet in balans is (kom op het paard is pas 3, wat wil je verwachten??!!) kan je voorlopig nog niet gallopperen.. Hij raakt dan uit balans en daarom galoppeerd hij raar, hij vindt het moeilijk om zijn eigen benen nog te sturen, kan je nagaan met een ruiter erop!!

Wat die draf betreft, idd niet te veel in de mond zitten, want doe je dat nu al te veel, dat heb je er over een paar jaar spijt van dat je hem zo hebt ingereden, want het gaat tegen je werken..

Veel schakelen, de acherhand moet sterker, dit kan je overigens pas doen, als hij goed naar de hulpen luisterd. veel rechte lijnen rijden, galopperen ff laten totdat hij in balans is.. Zodra hij dat is, kan je voorzichtig voltes en figuren gaan rijden. Pas veeeeel later kan het galopperen beginnen...

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:42

Hallo,
dankjullie wel,.
ik heb ondertussen 2 prive lessen gehad met peppertje, ik moest mijn benen wat minder gebruiken en haar door rijden als ze niet luisterde, galopperen doet ze intussen echt heel goed vreemd genoeg en ze blijft zelfs in de bochten in balans, de lerares zei (rijd op europees nivo) dat er een soort handrem opzat en onzekerheid en die hebben we er met nu al een paar weken trainen af gehaald, pepper loopt nu netjes en reageerd op mijn kleine beenhulpen, galopperen doe ik niet zo veel, alleen een rondje links en rechts om maar vooral aan de longe trainen, omdat ze dondergoed weet hoe ze het moet doen.
zelfs rechts om gaat ze goed, soms wat overkruisd, maar de lerares zei dat dat nog niet de prioriteit is en dat dat aan de longe getraind gaat worden.
Peppers rem is er af en de galop gaat als het echt even moet heel lekker en los.
ik heb zeker wel de tips nodig gehad om tot dit te komen, dus allen bedankt!!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:27

super!! Ben blij dat het goed gaat zo!! Gewoon lekker naar je instructrice luisteren, die kent het paard beter dan alle mensen hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:39

tof dat het nu zo goed gaat!

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 10:04

thanx

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:25

ik heb de reacties niet gelezen.
maar laat galop een tijdje achterwege.
begin in stap, been=reactie, indien niet, een ferme tik van de zweep.
dus, halt-stap, reageert ze niet direct, laat hem maar schrikken.
als die overgangen goed zijn maak je overgang sta-draf-stap
net hetzelfde, dus echt voorruit, al gaat die te vlug, dat geeft niet.
steeds langere stukken draven
je geeft been, dan moet hij reageren, zolang hij in hetzelfde tempo blijft lopen (die jij wenst) geef je geen been.
vertraagd hij dan geef je been, en geen reactie geef je een goede tik van de zweep.
na ee ntijd moet je steeds minder bijtikken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:10

Ik heb hier een paard getrained dat helemaal vastzat omdat het met een te krap zadel rond had gelopen. Het heeft een jaar geduurd voordat het goed los was, waarin vooral veel balkjes lopen en het terrein in (in stap).
Ik raad bij jonge paarden toch al aan om vooral te concentreren op buitenrijden in stap en wat draf. Vooral rechtuit rijden.
Drie is jong. Ik maakte ze zadelmak met drie en liet ze dan in de wei of dagelijks een periode aan de trainingsmolen tot ze vier (en veel sterker) waren.

Mee eens dat je ze attent op het ben moet maken, en niet moet vallen in pompen of met sporen te drijven (je kunt wel het spoortje ipv zweep gebruiken om attent te maken op je been)

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:23

HEYYY allemaal

weer een doorbraak,
ze is nu zo door en door getraind op het door lopen dat ze nauwelijks stil te krijgen is, haha, ze loopt als een geoliede motor, alleen de galop ben ik rustig mee aan de gang en dat bouw ik aan de longe wat op, maar dat gaat ook beter op wat bokjes naar de zweep na.

ze draaft balkjes en ze is alert en net een stoomtrein en loopt netjes met der hals gebogen, en dat in een maand of 2 trainen tijd en gelukkig een lieve instructriese die me begeleid heeft