Plek van spoorgebruik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Plek van spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 15:24

Voordat jullie meteen beginnen te schreeuwen graag EERST LEZEN!!!!

Toen ik mijn paard kocht had hij al een plekje aan de rechterzijde zitten. Dit is een stukje vel wat eigenlijk niet glad is. Hij heeft als het ware een kreukel in zijn vel. Dit is dus ooit gekomen door ik vermoed spoor(mis) gebruik.

Aangezien we nu meer aan het vragen zijn (dressuurmatig) is dat plekje wat vol gelopen. We gebruiken gewoon een rechte spoor. Om onder het werk uit te komen blaast hij zich soms op en dan komt de beenhulp niet door. Hij krijgt dan een tikje met de spoor. Bij thuiskomst na de les resulteerde dit er dus in dat hij er een zwelling had zitten. Hij is er niet gevoelig op. Je kunt erop drukken en wrijven zonder dat er reactie komt. We rijden nu dus ook ZONDER spoor en met zweep.

Nu is mijn vraag welke sporen zouden we kunnen gebruiken??? Ik zat namelijk al te denken aan sporen met een sterk afgebogen tak (als die er zijn) Op die manier zal ik niet telken op die kreukel drukken. Of misschien een wielspoor. Men zegt dat dit over de huid rolt???

Ik wil graag serieuze reacties......

Remember

Re: Plek van spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:32

Spoortje met glad wiel, die rolt er inderdaad als het ware weer vanaf. Vind ik vriendelijker dan een stomp spoortje, mits allebei goed gebruikt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:21

Als je vriendelijk rijdt is een glad wieltje misschien een idee. Let wel op, want sommige paarden reageren er veel feller op. Je kan ook proberen voorlopig niet met sporen maar alleen met zweep te rijden. Dan krijgt de huid even wat rust en trekt het misschien weg.
Is er verder niets te zien aan de plek?

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:02

ben het met Kylan eens,misschien even zonder spoor rijden?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:39

Ik rij met impuls sporen, Dat zijn sporen met een horizontaal draaiend plastick bolletje aan het uiteinde. Ideaal, want je krijgt een goede reactie, en het is heel vriendelijk voor de huid...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:51

schoentje schreef:
Ik rij met impuls sporen, Dat zijn sporen met een horizontaal draaiend plastick bolletje aan het uiteinde. Ideaal, want je krijgt een goede reactie, en het is heel vriendelijk voor de huid...

Ehm, foto? Deze ken ik niet nl.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:54

Een vrouw bij ons op stal rijdt ook met sulke sporen met een plastic balletje. Zij had bij haar paard ook elke keer plekken, maar met deze sporen niet meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:20

Afbeelding

Google doet wonderen

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:25

Mijn paard had (heeft) dit ook, de dierenarts raadde mij toendertijd ook een fijn wieltje aan en dit werkt perfect. Helaas is het "kreukeltje" bij mijn paard altijd blijven zitten.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 07:49

Bedankt voor jullie reacties. De sporen zijn er ook meteen afgegaan. We laten nu ook even de plek rusten. Het vocht is er al zo goed als bijna weg. Je ziet er verder niks aan. De huid is heel (ook niet kapot geweest) Nu wordt hij ook met zweep gereden alleen ik wil wel graag weer met een spoortje kunnen rijden zonder dat hij een ei aan zijn buik krijgt.

Tips zijn nog steeds welkom. Zal eens kijken of ik het plekje op de foto kan krijgen.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:04

euhm 1 vraag *is meschien een hele domme maarja * waarom wil je perzee *schrijf ik het goed ??? * mer sporen rijden?? ik rijd mijn pony alleen met been :S zweep word ze gek en zoef je door de bak ene sporen gebruik ik niet je hoeft maar 1keer iets te hard te schopen ene tja is mijn pony flink boos en lig je er zo naast maar zonder alles gaat het egt perfect ze gaat *heel erg* vlot en doet alles *is nog maar 4jaar *

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:23

Misschien rijdt ze op hoger niveau, vanaf de M zijn sporen verplicht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:15

Marliesje schreef:
Misschien rijdt ze op hoger niveau, vanaf de M zijn sporen verplicht.

Sporen zijn altijd verplicht op westrijden; alleen B en L hebben daar dispensatie voor. Overigens horen sporen gewoon bij je uitrusting. Je gaat toch ook niet zonder kloten naar de prutsmutsen

De kunst is juist om ze zo min mogelijk te gebruiken terwijl je ze toch omhebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:19

annegti schreef:
De kunst is juist om ze zo min mogelijk te gebruiken terwijl je ze toch omhebt.

vind ik ook! Maar kan iemand me uitleggen hoe die impulssporen dan precies werken?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:35

persoonlijk denk ik aan een glad of stompwielspoortje deze glijd over de huid maar komt als hulp wel over

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:41

secricible schreef:
Afbeelding

Google doet wonderen

Ja, die heb ik dus!
Je mag er alleen officieel op concours niet mee rijden, omdat ze niet van metaal zijn. maar voor thuis zijn ze ideaal en echt fijn voor zachte huidjes...

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:48

Ik rijd ook met gladde wieltjes vanwege een erg gevoelig paardenhuidje.
Nu al 3 jaar geen plekje meer te zien.

Paard reageerde niet anders dan op andere sporen.

Volgens mij zijn gladde wieltjes alleen van HS te krijgen.

Heb nl 2 paar gehad (paard stapte OP mijn wieltje toen ik de bak uitiep), en 2 x me suf gezocht

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:30

Ben heel blij met jullie reacties. Was heel erg bang dat ik commentaar over mij zou krijgen. Ga maar eens overleggen over wiel- danwel die impulssporen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:23

Proberen die sporen met dat bolletje te krijgen zou ik zeggen en op wedstrijden even een ander spoortje omdoen (Wieletje?).

De reacties vallen mij inderdaad ook mee!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 08:51

Ik was ook heel bang toen ik dit erop zette. Ik bedoel mijn paard had die plek al toen ik hem kocht. Ik wil alleen niet dat hij nu telkens daar een ei heeft zitten.

Op dit moment kan ik zelf niet starten, maar zodra ik weer beter ben ga ik weer op wedstrijd en als hij dan zo´n ei aan zijn buik heeft hangen krijg ik wel degelijk wat te horen. Wat heel normaal is.

Ik ben heel blij met jullie normale reactie´s. Zal zeker laten weten wat het wordt.

Enne tips blijven nog steeds welkom.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:01

mijn paard heeft deze plekken ook gehad, ik heb toen ook een tijdje zonder sporen gereden en ben nu weer aan het opbouwen met sporen. Ik gebruik nu stompe wielsporen en dat gaat (nog) goed. Bedoelen jullie met die gladde wieltjes, die wielsporen zonder de puntjes aan het wieltje, maar dus een plat rondje zeg maar? Ik dacht namelijk altijd dat die veel scherper waren omdat het als het soort mesje werkt (imo). correct me if i'm wrong, en als het werkt is dat natuurlijk alleen maar positief!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:33

Ik denk dat die wieltjes met puntjes meer als mesjes werken eigenlijk... de gladde wieltjes zijn niet geslepen, al lijken ze inderdaad wel op pizzasnijders haha! Probeer het eens uit in de ruitersportzaak op je blote arm; dan weet je het! Doe ik altijd als ik sporen koop (is niet vaak, maar goed).