zijgangen , niet reageren op beenhulpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

zijgangen , niet reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:32

hoi

Ik rijd al een tijdje met een pintohunter pacha ( huurpaardje ) 8jaar oud.
Hij reageert bijna niet op mijn benen ( is niet mijn fout , dat was al van toen ik begon met hem te rijden ) en voor de gewone basis was het niet echt een probleem.

Gewoon eerst voorruit rijden met benen en zweep en dan aan de hand vragen als ie actief genoeg was ... Zodat ie niet op de voorhand liep.

Nu rijd ik echter met hem in de dressuurles en zijn we bezig met de zijgangen maar daarbij is het heel wat moeilijker dat ie niet reageert op de benen ... iemand tips voor mij ??

Charaz

Re: zijgangen , niet reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:33

wat zegt je instructeur ervan?
rijd je met of zonder sporen/zweep?
reageerd hij wel op je beenhulp naar voren?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:34

Charos schreef:
wat zegt je instructeur ervan?
rijd je met of zonder sporen/zweep?
reageerd hij wel op je beenhulp naar voren?

naar voren genoeg ja en dat ondersteun ik met de zweep
opzij nauwelijks ..

ik rijd niet met sporen

Het was de eerste les dat ik daar reed met hem dus de instructeur kon nog niet zoooveel zeggen....

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:47

Ligt er aan of hij de zijgangen al wel kent??? Anders moet je hem deze eerst stap voor stap leren.

Als hij ze wel kan zou je voltes kunnen openen en sluiten. Kun je wel gewoon stelling rijden? Dus niet alleen in de hals maar met lengte buiging om je je binnenbeen? Anders wordt dat stap1.

Ik vind het veel makkelijker om een paard wat slecht voor het been is, netjes (aan het been te rijden), dan zo'n hittepetit die constant wegrent.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:17

-> RT

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:58

misschien een stomme vraag, maar zou je niet eerst zorge dat ie voor 100% ah been is. en dan pas met de zijgangen beginnen. vaak verliest een paard in de zijgang behoorlijk wat impuls als ze het moeilijk vinden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:57

probeer eens vanaf de binnen hoefslag een paar pasjes opzij naar de hoefslag 2 ofzo. als hij het doet ook als het maar minimaal belonen.
ga niet liggen frotten met je teugels maar zorg voor een goede gewichts hulp en een lichte beenhulp, begin gewoon instap je mag een keer ondersteunen met de zweep.

als je paard op een voorwaarts been reageert zou hij ook op een zijwaarts been moeten reageren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:16

Ik heb dit 'probleem' ook, alleen gaat het hier om een 3 jarige die een maandje onder het zadel is.
Ze reageerd heel goed op t been, teminste, waar of hoe ik mn been er ook aan leg, ze gaat meteen voorwaarts.
maar ik kan mn linker been er alsware 'in duwen' ze gaat alleen maar harder lopen, opzij zal ze écht niet gaan...
Maar zij snapt dit gewoon nog niet... Ik heb dit laatst even geoefend en haar schuin voor het hek geparkeerd, en dus met rechts been gegeven, waardoor ze dus schuin week voor mn been. Goed beloont en weer andere dingen gaan doen... Ik weet niet of dat een goede manier is, maar het leek mij het logischste op dat moment

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:21

Toydoll schreef:
Ik heb dit 'probleem' ook, alleen gaat het hier om een 3 jarige die een maandje onder het zadel is.
Ze reageerd heel goed op t been, teminste, waar of hoe ik mn been er ook aan leg, ze gaat meteen voorwaarts.
maar ik kan mn linker been er alsware 'in duwen' ze gaat alleen maar harder lopen, opzij zal ze écht niet gaan...
Maar zij snapt dit gewoon nog niet... Ik heb dit laatst even geoefend en haar schuin voor het hek geparkeerd, en dus met rechts been gegeven, waardoor ze dus schuin week voor mn been. Goed beloont en weer andere dingen gaan doen... Ik weet niet of dat een goede manier is, maar het leek mij het logischste op dat moment

ik heb hem niet zelf opgeleerd en de eigenares geeft toe dat het een grote fout van haar is om hem zo onactief op het been te zetten ... maar nu moet ik die foutjes eruit krijgen en dat is natuurlijk moeilijk ..

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:30

zoiets heb ik met mijn verzorgpony die aardig dominant begint te worden.
maar eerst was ze hartstikke goed aan het been en nu niet meer.
dus nou heb ik dus eerst een paar keer met zweep gereden en daar is ze dus echt super bang voor(wist ik niks van kwam ik l;ater pas achter)daar heb ik dus 2 of 3 keer mee gereden en daar liep ze dus voor weg en toen ze er eenmaal er een beetje aan gewendt was ging het goed.
en nu ga ik in het begin zonder zweep en probeer ik haar aan het been rijden en als ik voel dat ze steeds langzamer loopt maakt niet uit hoe hard je gaat schoppen pak ik zweep er bij en rijd voor de rest met zweep en zo gaat het nu steeds beter.en ik probeer dus ook steeds langer zonder zweep totodat ik de hele tijd zonder zweep kan.
met galloperen pak ik hem er nog wle bij anders snapt ze het nog niet zo goed maar daar ben ik ook mee bezig

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:32

Toydoll schreef:

Met een 3-jarige die een maandje onder het zadel is zou ik geen zijgangen gaan rijden.. Ze moet eerst haar evenwicht en balans maar eens zien te vinden voordat je aan zijgangen gaat denken!

En wat betreft het probleem van de TS: Ik zou haar eerst goed aan het been maken, lekker VWNW rijden. Als de basis goed is en ze haar achterhand eronder gaat zetten zal ze veel makkelijker zijgangen doen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:20

LilPetat schreef:
Toydoll schreef:

Met een 3-jarige die een maandje onder het zadel is zou ik geen zijgangen gaan rijden.. Ze moet eerst haar evenwicht en balans maar eens zien te vinden voordat je aan zijgangen gaat denken!

Ik heb nooit gezegt dat ik specifieke zijgangen doe, alleen dat ze niet reageerd op een beenhulp om haar 'opzij' te laten gaan. Als we bijv. op een volte rijden moet ik haar met mijn buitenbeen de volte kunnen laten sluiten, of als we stil staan en ik wil omdraaien, of als we een wending willen maken en ik moet de achterhand laten sporen, dan moet ze 'wijken' voor een beenhulp, dat is dus hetzelfde probleem als wat de TS heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:38

In de les zou je instrutrice je moeten helpen om je paard aan het been te krijgen, dat is 1, maar verder moet je je zit en teugelhulpen niet uitvalkken. Door je hand een of andere richting op de werken brengt het paard het gewicht naar die kant en dat heeft invloed. Dan is het logisher om opzij te stappen. BV met wijken naar rechts. Dan vraag je stelling door met je linkerhand richting paards´rechterheup te gaan. Niet overdreven, het is niet meer dan je pols inbuigen naar je buik. Je rechterhand kan ook iets van de hals komen. Zo breng je dus twee handen wat naar rechts. Dat brengt het gewicht van het paard op de rechterheup en rechterschouder en het paard gaat vanzelf zijnwaarts voorwaarts naar rechts. Je hebt maar weinig been nodig om hem zijwaarts te krijgen. Je been is dan vooral om hem voorwaarts te houden.

Bvoor alle basis gangen geldt hetzelfde als in wendingen, een paard is dan geneigd af te remmen, dus moet je nog meer drijven als normaal, of liever gezegd, je paard moet goed voorwaarts zijn,. Als het paard dat al niet is, krijg je ook de zijgangen niet voor elkaar. Als je paard niet gaat, kun je slecht sturen. Alles begint met voorwaarts.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:44

Verder kan de manier van beengeven ook verschil uitmaken. Leg jij je been alleen eraan en hou je hem daar?? Na een bepaald moment (enkele seconde) zal je paard er niet meer naar luisteren, ze worden er imuum voor. Het beste isom de druk af te wisselen, alsof je kleine schopjes achter elkaar door geeft. Hierdoor blijven ze oplettend en ernaar luisteren

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:29

het kan ook zijn dat je paard alleen de druk van een voorwaats been snapt en een zwijwaarts been niet begrijpt. zet hem eens met zijn neus naar de bakrand, je hoeft je paard op deze manier niet aan de voorkant tegen te houden dus alleen zorgen dat hij door de zijwaartse druk zich weer de goede kant op draait.

probeer gewoon 2 pasjes van de hoefslag af te gaan rijden in stap en dan naar de hoefslag te werken, je mag je hulpen best overdrijven, maar ga niet aan de voorkant zitten rommelen.