ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:45

en ze liep best lekker! alleen mijn pony is op rechts best moeilijk, gaat op zich wel steeds iets beter maar nu zei mn instructrice vandaag, omdat ze rechtsom zo moeilijk is kan je er beter even met les en missch nog een dag in de week even met een slofje eraan rijden, gaat voor jou en je pony makkelijker dan een heel gevecht, en zo kunnen we ook weer aan moeilijkere dingen werken in plaats van de hele tijd de stelling en het loslaten in de kaak, ik weet dat ze op een slofje goed reageert als je hem goed gebruikt. mn instr. zei ook dat ik hem ook makkelijk weer langer kan laten als het goed gaat maar dat ze het zonde van de les, tijd en mijn kracht zeg maar vind om steeds zo moe te worden van de stelling en ze weet dat bonny het allemaal kan en we willen zeg maar wat verder komen, ik ben zelf nooit een echte voorstander van slof,maar zie hier ook wel wat in, zo ga je een heel gevecht uit de weg (ik weet hoe ik er mee moet rijden hoor, heb er op stage veel mee gereden en int begin mn pony ook dus daar hoef ik verder niet veel reacties op) maar ik vroeg me af of meerdere mensen een paar keer (of met les) de slof er bij pakken niet om ze in de krul te trekken maar om het soms toch wat makkelijker voor jezelf en het paard te maken en verder kan trainen, ik hoor zoveel negatieve dingen erover maar ik vind het nog wel mee vallen..als je maar weet waarvoor je hem gebruikt..

gr bonny4life!
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 23-08-05 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonny4life

Re: ik heb vandaag les gehad en tips..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:53

mijn pony moet volgens mijn instructrice er ook achter komen hoe ze moet lopen aan die rechterkant, ze zegt dus als het ware met de slof kan je haar in de juiste houding brengen (ook door je been natuurlijk enzovoorts) maar dat ze dan gaat weten, oh dit is goed en dat ze dan die juiste houding ook beter gaat aanwennen op een gegeven moment zonder de slof, als je die dan een paar x per week gebruikt en een paar x niet komt de grens van niet en wel snappen steeds dichter bij elkaar zegt ze.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:58

en even voor de duidelijkheid, het is geen gemakzucht maar gewoon om haar meer aan het werk te kunnen zetten zonder dat giga verzet en haar ondertussen nieuwe dingen te kunnen bijbrengen dus niet om in de krul te trekken want dat vind ik zo min!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:02

Bonny4life schreef:
dat ze het zonde van de les, tijd en
mijn kracht
zeg maar vind om steeds zo moe te worden van de stelling en ze weet dat bonny het allemaal kan en we willen zeg maar wat verder komen

Stelling krijg je nooit met kracht, wel met goede les.
Jou instructrice zou aan mij een hele slechte hebben als ze begon over kracht. En als ze erover door zou gaan zou ik een andere instructrice zoeken. Maar ja, wie ben ik?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:04

ik bedoel niet mijn kracht op die manier..ik bedoel het zo, van het stelling vragen met je arm naar rechts (gewoon van de hals af) en je doet dat een halfuur lang, krijg je ook kramp van.. ik bedoel niet getrek in de mond ofzo, weet ook niet hoe ik het anders moet vertellen maar goed, ieder zijn mening.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:05

ik wist dat ik sommige stukken tekst misschien verkeerd over zou laten komen maar zo bedoel ik het dus niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:12

Goed, misschien heb ik iets te heftig gereageerd, sorry dan.

Hoe vraag je stelling linksom? En wat doe je anders als je stelling rechtsom vraagt? Daar eerst eens naar kijken.
Probeer ook niet de hele tijd aan die stelling te denken, maar doe ook andere dingen tussendoor. Het is niet alleen voor jou vermoeiend om telkens hetzelfde te doen, maar ook voor Bonny.
En zodra jullie een keer fijn rechtsom mèt stelling gegaan zijn niet vergeten te belonen.
Een slof kan het probleem misschien tijdelijk verhelpen maar niet structureel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:21

Klinkt alsof je pony erg stijf is aan die kant. Een leuke oefening daarvoor is op de grond met bv stukjes appel of wortel je pony laten inbuigen tot bij de heup, en dan hoog(bijna op de rug) midden (flank) en laag (halverwege bovenbeen). Hier zal ze ook soepeler van worden en je hebt geen kracht nodig. Dat inbuigen kun je vervolgens zonder voer ook vanuit het zadel gaan doen (naar de schouder, anders raakt ze uit balans). De pony moet bepaalde spiergroepen oprekken en dat kan ze in het begin nog niet lang volhouden, als je dat forceert krijg je spierpijn en dan gaat het nog moeilijker.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:25

ik die linksom niets anders dan rechts, maar ze vertikt het gewoon op die hand, zodra ze het moeilijk vind komt ze in verzet en pakt ze helemaal vast, ik laat dan los en probeer het weer maar alleen in stap gaat het goed, ik ben rechts ook wat minder goed dat weet ik, maar juist met een slof wil ik het verfijnen en kijken of ze er beter op gaat lopen, het is ook niet voor altijd maar gewoon om haar even proberen bij te brengen wat goed is, zodra ze dat doorkrijgt gaat de slof losser en word ze beloond, ik rijdt heel afwisselend van kant (ook omdat dat voor mezelf dan beter is) maar rechtsom blijft een probleem, ik wil het niet oplossen met geweld, zo moet je ook niet denken dat ik daarom de slof pak hoor, hoop dat je het een beetje begrijpt, ik snap dat je zo reageerde maar dat hoefde niet..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:28

tamary schreef:
Klinkt alsof je pony erg stijf is aan die kant. Een leuke oefening daarvoor is op de grond met bv stukjes appel of wortel je pony laten inbuigen tot bij de heup, en dan hoog(bijna op de rug) midden (flank) en laag (halverwege bovenbeen). Hier zal ze ook soepeler van worden en je hebt geen kracht nodig. Dat inbuigen kun je vervolgens zonder voer ook vanuit het zadel gaan doen (naar de schouder, anders raakt ze uit balans). De pony moet bepaalde spiergroepen oprekken en dat kan ze in het begin nog niet lang volhouden, als je dat forceert krijg je spierpijn en dan gaat het nog moeilijker.

ik vind dit wel een goed idee,zal eens kijken! met rijden ga ik ook weleens stilstaan en dan inbuigen naar beide kanten, dat lukt aardig. met rijden is ze aan die kant stijver ja, dat klopt. links om gaat het super en rechtsom al een hele tijd niet (ze is ook errug eigewijs als ze iets niet wil hoor )maar vandaar dat ik de slof dus als verfijning van mijn handhulp wil geven maar niet als trekken(ja oke kan eens een keer gebeuren maar dat kan ook met de gewone teugel) trouwens vraagje, wat is het slimst, je slof onder de pink of een vinger boven de vinger waar je normaal je teugel hebt?ik heb m meestal onder de pink..

Bonny4life

Re: ik heb vandaag les gehad(over slof)en tips..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:31

en belonen dat doe ik meteen als ze het goed doet, maar zodra mijn contact maar dan ook iets verdwijnt.. is mijn stukje wat net goed ging ook weer verdwenen, maar als het allemaal even niet lukt ga ik rechtuit galoperen met meer teugellengte om zelf even te ontspannen en mijn pony ook..

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:35

Je moet je pony gaan rechtrichten! vraag maar aan je instructrice hoe dat moet, als het goed is weet ze het wel....

Jou pony heeft waarschijnlijk links kortere spieren dan rechts, en het is aan jou de taak om allebei de spieren evensterk te trainen.

Een slof is geen goed idee vind ik, je paard geeft na als hij er klaar voor is en als hij recht is en niet omdat jij dat zo graag wil, of omdat je hem zo graag op een bepaalde plaats wilt hebben. En als je basis nog niet in orde is, kan je beter daaraan werken denk ik, je kunt nooit correct uitgevoerde oefeningen rijden als je pony nog niet rechtgericht is. Dus ik denk dat het verstandiger is als je instructrice net zo lang aandacht besteed aan de basis totdat alles goed zit. daarna de basis onderhouden en kunnen jullie verder naar andere oefningen.

tip: kijk eens op www.hoefkatrol.com en www.paardenbegrijpen.nl voor informatie over rechtrichten en over de gevolgen voor als je dat niet doet.

Heel veel plezier en succes met je pony nog verder, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:37

tamary schreef:

hier ben ik t helemaal mee eens, en als je dan voor t rijden de nek masseert, en steeds korte stukjes stelling vraagt, dan weer niet en weer een kort stukje stelling, dan op links gewoon meevragen, keertje buitenstelling op de linkerhand, dan moet je t ook kunnen oplossen zonder slof... ik denk dat de spieren vast zitten, het moeilijk voor je pony is, ik heb exact hetzelfde probleem gehad met die van mij en die zat egt super vast op recht, gewoon rechts loslaten, veel wendingen, schakelen, en buitenstelling vragen op beide kanten... beetje geduld, en dan heb je denk ik een beter uitgebalanceerd paard dan als je t met slof er door heen trekt

Bonny4life

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:39

je onderschrift is ook wel waar, maar toch wil ik even een tijdje proberen of dat slofje erin mee kan werken, ik blijf van mening dat dat ding er niet voor niks is.. ik weet het van het rechtrichten daar heb ik egt waar al een heel jaar aan gewerkt, ik denk dat het probleem van mijn pony ook wat in de achterhand zit. die vind ze nog moeilijk te gebruiken..maar ik weet dat ik mn pony niet in een houding moet weten te dwingen maar ik denk wel dat het van nut is dat ze wel weet WAAR ze moet gaan lopen en als ik dat voor elkaar heb er lekker achteraan moet rijden. dat rechtrichten heeft bij haar wel nut gehad maar op een gegeven moment moet je wel verder. ik zal ook eens op de sites kijken,bedankt!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:43

ik ga haar niet in de houding TREKKEN met de slof...zo bedoel ik het gebruiken van de slof niet, ik doe alles om haar losser te maken, contrastelling, veel wenden,veel voltes, veel overgangen,veel galop, mijn hand goed loslaten aan de binnenkant maar het werkt vaak te weinig, kunnen jullie dan begrijpen dat mn instructrice dit als tip geeft? als ze wist dat ik het nut en de werking van de slof niet weet had ze het nooit gezegd maar misschien dat mn pony het zo beter gaat snappen en nogmaals ik zal het maar 2 keer per week gaan gebruiken,voorlopig even met les en een dagje extra misschien nog door de weeks.

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:23

okee top dat je zo je best doet voor je pony, het zal vast gaan lukken! Alhoewel ik het met dat snappen toch niet eens kan worden...... (iedereen zn eigen ding). Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:27

Of probeer, voor je een slof gaat gebruiken, eerst jezelf in balans te krijgen. Zodra jij zelf rechtsom soepel bent kun je aan je pony gaan werken en dan gaat het misschien vanzelf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:43

waarom meteen naar een slof grijpen?
ook mijn paard heeft dit probleem met links,
ik moet het zelf oplossen door middel van goede les!
Dat lijkt me een stuk beter,het is even zweten en hard werken,maar dan heb je ookw at.
en kun je het zelf voortaan zonder hulpmiddelen!

Succes

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:47

Ik rijd mijn paard ook af en toe met een slof.
Zie daar echt geen probleem in....
Waarom ik het doe juist om haar te helpen in bepaalde oefeningen en als ik op de vereniging ben is ze soms beetje stout, dan heb ik liever de slof er aan hangen! Meestal is dat al voldoende en hangt mijn slofteugel ietsje door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:33

Als jij gelooft in je instructiese, waarom dan deze topic???

Je doet het onder begeleiding - dus dat is goed!

ik zie het probleem niet!

Mensen die zo tegen de slof zijn - kunnen zelf niet met de slof omgaan of/en hebben iemand er mee om zien gaan die 'm niet goed heeft gebruikt

Mijn eerste pony was ook zeer verkeerd gereden - altijd met de slof- daardoor liep hij ook regelmatig achter de teugel.
Ze waren bang voor hem of wat hij kon doen....dus die slof strak...
Ik ben er een jaar mee bezig geweest,voordat het helemaal eruit was.
Maar ik ben niet tegen de slof - wel tegen verkeert gebruik van dat ding
Dus begin ermee onder goede begeleiding....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:00

Bonny4life schreef:
ik bedoel niet mijn kracht op die manier..ik bedoel het zo, van het stelling vragen met je arm naar rechts (gewoon van de hals af) en je doet dat een halfuur lang, krijg je ook kramp van.. ik bedoel niet getrek in de mond ofzo, weet ook niet hoe ik het anders moet vertellen maar goed, ieder zijn mening.

Je moet ook niet een half uur lang alleen maar stelling rechts vragen, dan krijg je een scheef paard, ook al is die dat nu ook, maar dan weer andersom...

De hele tijd rechtrichten en weer linksom vragen en dan weer rechstsom, nooit aan een kant bezich zijn, maakt het saai voor jou en je paard...

Net als jij een half uur stelling vraagt krijg je kramp, je paard is niet anders hoor..
Als het zo niet lukt, kan je best 1 x in de week of met les de slof erbij pakken, al moet ik eerlijk zeggen dat een paard iets niet doet als alleen omdat die het wil...

Gr. QuirA

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:05

bedankt voor de reacties, kijk ik neem het slofje volgende week mee naar les (zal daarna ook verslag doen hoe het ging) ik heb tegen mn instructrice gezegd dat ze me meteen op fouten moet wijzen als ik m verkeerd gebruik (ik ben er heel voorzichtig mee maar t zou weleens verkeerd kunnen gaan natuurlijk) dan ga ik er met de les voorlopig mee rijden (onder begeleiding dus) en misschien nog 1 dag in de week en de andere dagen expres niet, kijken hoe ze het oppakt, als het niet werkt blijf ik er ook niet mee rijden, als het wel werkt blijf ik er wel paar x mee rijden maar als het beter gaat gaan we (natuurlijk) weer zonder! mijn pony is zo slim zodra de slof er meestal afgaat, denkt ze van ohhhh oke nu kan ik weer mn gang gaan, dat punt wil ik overbruggen, dat ik haar lekker kan laten lopen met en op den duur ook zonder, maar nog even quote QuirA, ik rijdt express juist heel varierend van kant, omdat ik weet hoe vermoeiend het ook voor mijn pony is. ik wissel heel vaak, zodra ze doorkrijgt dat we rechtsom gaan begint ze weer..

effe over de slof opzich, ik ben er niet op tegen als je hem maar niet zo gebruikt dat je er aan gaat trekken en alleen op de slof gaat rijden, je moet hem zeg maar op maat houden, gaat het goed laat je hem lekker vieren en ze hebben er geen hinder van! jammer genoeg gaat het heel vaak fout.. daardoor heeft de slof natuurlijk een slechte naam, maar mijn mening is nog steeds dat hij ook hele goede dingen kan verrichten!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 03:27

Zolang je de slof als hulpmiddel gebruikt en niet als dwangmiddel is het een ideaal ding.
Ik kan er alleen niet mee omgaan en gebruik hem om die reden dan ook niet.

Ik zou wel eens willen leren rijden met de slof, bij Albert Voorn ofzo, die had er een stuk over in Bit geschreven.

Zolang je er onder goede begeleiding mee rijdt, kan een slof ook veel goeds doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:20

VMR -> RT

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:25

Ik zal als instructeur nooit iemand een hulpteugel aanbevelen, maar das mijn visie