Hoe leer ik een jong paard springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Hoe leer ik een jong paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:08

Hallo! ik heb momenteel een jonge(ongeveer 3,5 jaar) verzorghengst waar ik graag mee wil gaan springen, maar nu vraag ik me af hoe ik dat verantwoord kan gaan doen, ik wil natuurlijk absoluut niet dat hij straks allerlei problemen krijgt omdat ik het niet goed heb aangepakt. ik ben nu bezig met 'm over de balkjes heen te laten hobbelen, dat gaat aardig, hij vind ze niet eng enzo, whaha! Hij begint door te krijgen dat ie z'n hoefjes op moet trekken en dat ie wat meer op z'n passen moet letten! Maar ik heb dus nog geen ervaring met het 'springklaar' (zoals ik het maar even zal noemen) maken van een jong paard. Wat zijn goede oefeningen, vanaf welke leeftijd kan ik 'm echt sprongetjes laten maken (met of zonder mij er op) etc. Ik wil als het ff kan ook wedstrijdjes met 'm gaan rijden (gewoon amateuristisch hoor, tenzij hij en ik talent blijken te hebben). en hoe zit het met springschoenen(misschien stomme vraag maar moeten die nou voor en achter?)/bescherming en dergelijke, wat voor spullen moet ik aanschaffen? TIPS GRAAG!!!!

iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties, ik ga dit topic ook maar bij meerdere rubrieken uitzetten!

ciaaoo!!! X Mandy

Kylan

Re: Hoe leer ik een jong paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:24

als je al lekker balkjes met hem kan draven, kan je misschien een keer proberen om een van de balkjes een klein stukje omhoog te leggen, bijvoorbeeld op de voet van de staander. Dan kan je hem leren op te letten dat hij bij dat ene balkje zijn voet net iets meer op moet tillen.
Verder kan je het beste niet zelf gaan klooien, maar goede hulp zoeken. In je eentje een paard iets leren lukt je niet.

Als bescherming voor een jong paard zou ik in ieder geval goede peesbeschermers voor de voorbenen omdoen. Als het nodig is ook springschoentjes. Om de achterbenen zou je eventueel ook pijpkousjes kunnen doen, maar dat is meestal niet echt nodig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:57

ok dan, springschoenen had ik al gekocht, maar die blijken te klein te zijn, schiet ook niet op dus, maar peesbeschermers ga ik ook aanschaffen in elk geval. Priveles lijkt me op zich wel zinvol ja, alleen dan moet ik wel iemand vinden die specifiek verstand heeft van springen natuurlijk. Wat denk je dat de beste leeftijd is om te beginnen eigenlijk, hij is nog vrij jong natuurlijk, weet je ook nog oefeningen om (spring)spieren te kweken?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:43

Laat hem eerst een paar keer vrijspringen. Dan weet ie wat het is en kan ie het hem zelf al een beetje leren.
Anders, zet je een kruisje neer, masar hij moet er niet tussen uit kunnen springen, dus ff afzetten, als een paard emal door heeeft dat ie kan weigeren is het al verpest. Met het leren moet je heel voorzichtig zijn, als het eemal fout gaat.
Als ik jou was zou ik hem eerst een paar keer laten vrijspringen.
succes

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:35

Heb het zelf gedaan met de longe toen mijn paard net 4 was geworden. Hij was toen een maand of 3 onder het zadel. Gewoon eerst balkjes, daarna 2 emmers neergelegd met een balk erop en zo laten springen, weekje later springles genomen. Hij vindt het erg leuk, wordt wakker, oortjes naar voren, erg attent. Maar hoe leuk hij het ook vindt, dressuur is de basis voor het springen (zei mijn instructeur altijd!). Dus zorg ervoor dat het dressuurmatig goed zit, voordat je gaat springen. Succes en veel plezier ermee. Doe zelf peesbeschermers voor, maar in het begin had ik ook pijpkousen acher, en springschoenen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:55

Ik vind zelf 3,5 jaar te jong om al te gaan springen.
Die van mij is 3 jaar en 4 maanden en ik ga zeker nog een half jaar wachten voordat ik ga springen.
Ik wil wel heeeel graag hoor want springen vind ik zelf zzzzzoooo leuk, maar wil graag dat ik nog heel lang met mijn pony kan doen en wil haar ruggetje niet verpesten.
Ze groeien op deze leefdtijd nog heel hard.
Maar misschien dat andere mensen hier anders over denken hoor maar zo denk ik erover....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

Als je langer wilt wachten kun je natuurlijk wel alvast beginnen met balkjes draven. Of gooi 2 balken in de bak en gallopeer daarover. Als je wat verder bent ga je kijken of je het aantal passen tussen de 2 balken kunt vergroten en verkleinen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:15

ik wil ook zeker z'n rug (of wat dan ook) niet verpesten! maar van wat ik zo hoor denk ik dat ik wel al rustig aan kan beginnen met balkjes lopen en bijvoorbeeld over lage balkjes laten springen, maar dat doe ik pas nadat ie een goede conditie en spiermassa heeft opgebouwd, hij moet natuurlijk wel de basis hebben om iets te kunnen doen. wel leuk dat ik zo snel al vrij veel reacties krijg, nu weet ik in ieder geval dat mijn idee/planning wel aardig klopte

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:17

hahaha ja dat is zo leuk van bokt.
Een heleboel mensen en snelle reactie's.
Succes met het leren springen van je paard

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:58

Naar mijn idee, stond hier net een bericht van mij tussen en istie nu weg..

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:30

Wij hebben bij onze pony ong toen hij 5,5 jaar was gaan springen, maar hij is erg laat ingereden. We zijn gewoon begonnen met balkjes, en toen wat Kylan zei, de blakjes wat hoger leggen. Hij moet ontzag krijgen voor de balken. Op een gegevenmoment, als hij een beetje springt, kun je de hindernis wel wat hoger leggen. Bij ons liep hij er dan eerst een beetje doorheen, omdattie geen idee heeft wattie moet doen, maar als hij er een paar keer een beetje tegenaan is gelopen krijgt hij wel ontzag en gaat hij steeds betere sprongen nemen. Zorg ewl dat je dan goede bescherming hebt ! (Peesbeschermeers en evt springschoenen)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:50

er is nog zoveel tussen niks en springen...lekker idd balkjes, en daarna cavaletties, zijn de kleine dingen die het doen, kruisje met draf of galop balk ervoor, balk erachter...later inuitjes.

instructie is natuurlijk altijd handig met dit soort dingen! succes ermee!!