Ik heb vroeger een aantal jaren rijles gehad, maar dat was in een ander tijdperk. Nu mag ik van een aardige buurman op zijn pony rijden. Ik had verwacht dat ik er zo op zou springen en wegrijden net als vroeger viel dat even vies tegen... Ik zat te hotsen en klotsen als een zoutzak en maakte daardoor het (overigens zeer gewillige) paardje in de war. Ik kon amper lichtrijden. Mijn benen zwaaiden alle kanten uit en ook kon ik mijn handen niet stilhouden. Het was echt vreselijk! Een beginner.
Qua maat gaat het wel goed. Ik ben maar 1.58 en weeg rond de 60 kg. en de pony is 1.44
De pony is zeer gevoelig en gaat bij de minste aanraking snel vooruit. Ze is in het verleden met sporen gereden terwijl ze dit volgens mij absoluut niet nodig heeft. Afijn, ze voelt mijn gehots en gaat daardoor nog haastiger. Maar ik wil juist minder snel. Dus trek ik weer aan de teugels Vicueuze circel. Afijn.. you get the picture. We hebben hulp nodig! Ik kan dit arme dier dit niet meer aandoen. Het zou voor de hippische wereld waarschijnlijk gunstiger zijn als ik ga kantklossen of schilderen ofzo, maar het virus heeft toegeslagen. Ik vind het zo HEERLIJK om weer met paarden bezig te zijn.
Ik hoef niet meer op hoog niveau te gaan dressuren ofzo, ik wil uiteindelijk gewoon fijne buitenritten te kunnen maken. Maar dan wel met een goede zit. Ik vind nageven, zijwaarts gaan e.d. niet zo belangrijk. Eigenlijk neig ik meer naar trail riding of endurance rijden dan naar het Engelse gebeuren. Paardje is wel gewoon Engels getraind.
Mijn vraag is nu dus: heeft iemand bruikbare tips/oefeningen om mijn zit te verbeteren (hoe komt dat gezwaai met benen eigenlijk? Is het een gevolg van adductoren?) en: kan iemand mij een (instructeur/trice) aanraden met kennis van zaken, die ziet wat er fout gaat, die mij een aantal gedegen prive-lessen wil geven? Ik woon in Heeze en heb dus pony en rijbak besckikbaar.
Nou, ik ben benieuwd!
Groet, Amata

) en die hebben nog de grootste lol met hun paard. Nou is het paard zelf ook niet meer de jongste dus gekke dingen gebeuren er niet meer, maar ze zijn er heel serieus mee bezig hoor.