Oudere jongere wil nog leren rijden. Kan dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amata

Oudere jongere wil nog leren rijden. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:27

Hallo,

Ik heb vroeger een aantal jaren rijles gehad, maar dat was in een ander tijdperk. Nu mag ik van een aardige buurman op zijn pony rijden. Ik had verwacht dat ik er zo op zou springen en wegrijden net als vroeger viel dat even vies tegen... Ik zat te hotsen en klotsen als een zoutzak en maakte daardoor het (overigens zeer gewillige) paardje in de war. Ik kon amper lichtrijden. Mijn benen zwaaiden alle kanten uit en ook kon ik mijn handen niet stilhouden. Het was echt vreselijk! Een beginner.

Qua maat gaat het wel goed. Ik ben maar 1.58 en weeg rond de 60 kg. en de pony is 1.44
De pony is zeer gevoelig en gaat bij de minste aanraking snel vooruit. Ze is in het verleden met sporen gereden terwijl ze dit volgens mij absoluut niet nodig heeft. Afijn, ze voelt mijn gehots en gaat daardoor nog haastiger. Maar ik wil juist minder snel. Dus trek ik weer aan de teugels Vicueuze circel. Afijn.. you get the picture. We hebben hulp nodig! Ik kan dit arme dier dit niet meer aandoen. Het zou voor de hippische wereld waarschijnlijk gunstiger zijn als ik ga kantklossen of schilderen ofzo, maar het virus heeft toegeslagen. Ik vind het zo HEERLIJK om weer met paarden bezig te zijn.

Ik hoef niet meer op hoog niveau te gaan dressuren ofzo, ik wil uiteindelijk gewoon fijne buitenritten te kunnen maken. Maar dan wel met een goede zit. Ik vind nageven, zijwaarts gaan e.d. niet zo belangrijk. Eigenlijk neig ik meer naar trail riding of endurance rijden dan naar het Engelse gebeuren. Paardje is wel gewoon Engels getraind.
Mijn vraag is nu dus: heeft iemand bruikbare tips/oefeningen om mijn zit te verbeteren (hoe komt dat gezwaai met benen eigenlijk? Is het een gevolg van adductoren?) en: kan iemand mij een (instructeur/trice) aanraden met kennis van zaken, die ziet wat er fout gaat, die mij een aantal gedegen prive-lessen wil geven? Ik woon in Heeze en heb dus pony en rijbak besckikbaar.

Nou, ik ben benieuwd!

Groet, Amata

klunsmuts

Re: Oudere jongere wil nog leren rijden. Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:42

Natuurlijk is het mogelijk om op oudere leeftijd nog goed te leren rijden, ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je écht oud oud bent dat je dan niet meer zo lenig bent. Wat ik als ik jou was zou proberen is eerst te gaan oefenen op je evenwicht. Je zou ook kunnen vragen of iemand je pony wil longeren en zodat je je alleen maar met je balans hoeft bezig te houden en je zit.

Succes in ieder geval!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:43

neem gewoon een sessie lessen.. na een les of 10 heb je het gevoel weer helemaal te pakken en kan je lekker opstappen en weg rijden met je paardje.

Ff door de zure appel heen bijten en dan kan je genietne!

Succes

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:53

Ik weet niet wat je met oudere bedoelt?
Ik heb van mn 8ste tot mijn 11e 1 x per week op een manege gereden. En geen zak geleerd haha.
NU rij ik sinds 4 jaar weer, ik was toen 22 en kan aardig rijden al zeg ik het zelf. Rij met een paard M1. We rijden nu een jaar wedstrijden en niet eens fanatiek omdat hij ook in een vierspan loopt en dus daar ook wedstrijden loopt. Dus oefening baart kunst dus het gaat jou ook wel lukken hoor.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:55

als het goed is verleer je het rijden niet , alleen de handigheid en eenstukje lenigheid moet je weer opbouwen, als ik jou was zou ik iid een paar lessen nemen hetzij op een manege of prive dan rij je zo weer met veel plezier rond. succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:57

ik heb een beginner van 50+ in de les, en ze doet het nog goed ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:00

Ik ozu ook een keer of 10 gaan lessen op de manege, zodat het lichtrijden weer wat lukt.
Als de pony van de buurman dan braaf is, kun je daar ook wel wat op rondrijden

les halen op die pony zou natuurlijk ook niet gek zijn, zodat je ook wat controle hebt als er geen omheining is.

maar zeker kunnen oudere mensen het ook leren

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:25

Ja hoor gaat zeker lukken en zeker als het mij gelukt is!
Ik ben op mijn 35ste weer begonnen met rijden. Na de eerste keer kon ik gelijk een week niet meer lopen, maar dat komt helemaal goed.

Amata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:00

Dank je wel, jullie lieve mensen voor de bemoedigingen.
Dit moest ik even horen!! Zal maar wat gaan rondbellen voor een paar lesjes. Ik heb weer hoop!!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:07

We hebben op de manege ook een stel 65+ers rondlopen (durf niet precies te raden hoe oud, straks lezen ze het nog en zit ik er schandelijk naast ) en die hebben nog de grootste lol met hun paard. Nou is het paard zelf ook niet meer de jongste dus gekke dingen gebeuren er niet meer, maar ze zijn er heel serieus mee bezig hoor.
Kun je anders niet eens 10 lessen bij een manege nemen, even dat gevoel weer terug krijgen op een rustig paard, en dan weer verder proberen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:22

Inderdaad, ik zou je ook aanraden een manege te zoeken en daar weer even 'het gevoel' terug krijgen.
Bij ons op de manege komen vaker mensen die in hun kindertijd hebben gereden, maar daarna een jaar of 10 (of soms wel langer) niet. Onze ervaring is dat die de eerste les niet te onderscheiden zijn van 'echte' beginners, maar dat die het met een les of wat heel snel weer oppakken en snel kunnen doorstromen naar een wat meer gevorderde les.
Het zou op zich wel mooi zijn als je het gevoel weer een beetje te pakken hebt, dat je op de pony van de buurman kan lessen, dan leer je die ook goed aanvoelen en op de juiste manier te rijden.

Succes!

Overigens ben je nooit te oud om te leren, wij hadden een man op de manege die pas met 58 jaar is begonnen te rijden. Inmiddels is hij gestopt (is nu bijna 70), omdat hij toch een beetje problemen kreeg met zijn evenwicht, maar hij heeft toch wel een aantal jaren met veel plezier gereden (en nu komt hij nog met veel plezier helpen voeren en vegen enzo).

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:53

Ik heb pas leren rijden op m'n dertiende (wel meteen met les, en op een eigen pony) maar dat gaat nu heel goed Dus met leeftijd heeft het niet zoveel te maken wanneer je wil leren rijden