Slechte galop, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slechte galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:36

Ter ondersteuning van mijn lessen zou ik graag wat extra willen werken aan de galop. Mijn bijrijdpaard is nog erg jong en het probleem is dus dat ze vaak kruist in de galop. Dus haar achterbenen komen vaak niet goed mee of ze springt over tijdens de galop.

Aanspringen doet ze netjes links en rechts, ik rij veel voltes met haar in de galop maar ook rechte stukken, verruimen en terugrijden en veel overgangen draf-galop-draf.

De ene dag doet ze het super maar de andere keer lijkt het helemaal nergens op hoewel ik dan hetzelfde van haar vraag.

Zijn er nog leuke oefeningen die ik met haar kan rijden om de galop beter te maken?

Anoniem

Re: Slechte galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:21

Niemand???

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:25

Wat je doet is al goed. Je kan ook nog over balkjes galoperen, dat is ook een goede oefening. Jah, verder doe je het goed volgens mij. Ik heb een draver die ook nogal moeite heeft met galop, maar ik doe dezelfde dingen als jij. Je moet het de tijd geven en rustig je paard sterker maken hierin.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:28

niet teveel aan frummelen, stil zitten, de balans moet nog komen, niet teveel met je handen doen, alleen voltes etc. sturen met je kuiten dan komt het uiteindelijk wel okj

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:48

Tijd geven, dan komt het allemaal vanzelf wel

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:52

het is dus nog een jong paard?
- dan zou ik af en toe eens een dag met een los teugeltje rijden en dan vooral op je zit overgangen proberen te maken. Dit is heel goed voor je paard zijn balans..hij kan dan niet licht hangen of steun zoeken op de teugels...is een balansoefening. ook voor jezelf trouwens...(ik doe dit ook nog wel eens en ik rijd Z.., zo leert je paard beter te reageren op zithulpen/ gewichtshulpen)
als hij een goede balans heeft--> wordt de galop ook beter en zal hij niet meer overkruisen, tenzij je hem zelf hindert.
Overkruisen komt ook voor doordat hij nog stijf in zijn lichaam is, dit kun je verbeteren door kleine slangevoltes te rijden eerst in stap dan draf. en dan hem goed laten kijken waar je heen gaat dus telkens goed omstelllen. De grote van de bogen van de voltes moet je dan rijden als voltes 10 meter, hierdoor zijn de bogen klein genoeg om goede stelling en buiging te vragen...
Als het nog wat moeilijk gaat in draf, kun je ze groter maken, en dan de bogen weer kleiner zodra het paard soepeler wordt en dan heb ik het over dagen...

Succes!!!!!