Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
kan ook maar ik denk da je in een les veel afwisseling hebt..
. Die wilde dus eerst ook bijna niet vooruit, weliswaar niet zo extreem als de jouwe, maar het kwam wel in de buurt. Toch moet je hartstikke consequent zijn, been= ALTIJD reactie en voorwaarts, anders meteen een goede tik met sporen of zweep. Rijd altijd eerst flink voorwaarts, even een paar keer galop om wakker te worden en dan pas terug naar het halthouden. 1 seconde stil staan en meteen weer weg. En dat vaak oefenen. Verder denk ik ook dat afwisseling heel belangrijk is. Halt en voorwaarts kun je inderdaad ook goed aan de longe oefenen. Dan ook even streng zijn! Als jij "stap" roept, meteen de zweep achter zijn kont knallen zodat hij gaat lopen. Als het aan de longe goed gaat, dan ook je stem met je kuit gebruiken als je er op zit. Als hij reageert, belonen en de volgende dag weer opnieuw proberen. Als het goed gaat, stoppen. Oh ja, en probeer niet telkens op dezelfde plaats in de bak op- en af te stijgen, maar doe dat op verschillende plekken. Succes!
! Ik laat die van mij tussen de drafsessies door stappen, maar dan zonder lange teugel. Ik laat haar dan wat contrastelling nemen, wijk een paar pasjes, zodat ze weet dat het geen luilekkerland is als er gestapt wordt. Als ze in tempo terugkomt, dan rijd ik haar weer actief naar voren in de draf, of zelfs galop, als ze dat goed doet, mag ze weer even stappen. Ik merk dat ze langzaamaan door begint te krijgen dat ik degene ben die bepaalt wanneer er gestapt wordt en dat tijdens het stappen het werk nog niet voorbij is! Het kan ook helpen om iedere keer een andere opbouw van je training te kiezen, dus wel altijd beginnen met instappen, maar de ene keer wat langer dan de andere keer. Je moet je paard blijven verrassen en goed voorwaarts blijven houden. Heel veel succes en geduld toegewenst!