pff...wat een verschil!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VitKimBas

pff...wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:27

hey iedereen,
gisteren was er een barbeque bij de baas van mn mama!
Ik mocht daar rijden op hun paarden! (ikzelf heb nog maar 15lessen genomen op een manege en heb al draf en galop gedaan)
Die paarden zijn wedstrijdpaarden met veel karakter!
Ik mocht er dus op, in stap ging het enzo! Maar dan in draf kon ik hem maar even houden en ging hij er vandoor in galop, ik moest altijd gevangen worden...Dan ging ie in volle galop op de bakrand af...
En het probleem is dat ik niet aan de teugel rijd...ik weet zelfs niet hoe dat moet, op de manege besteden ze daar geen aandacht aan

Weten jullie wat ik moet doen?

Maxime

Brennie

Re: pff...wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:53

Was er niemand die je aanwijzingen gaf? Heb je wel verteld dat je alleen nog maar op de manege gereden hebt? Die mensen hadden je ff moeten begeleiden, want tuurlijk zijn wedstrijdpaarden anders dan manegepaarden. De volgende keer moet je gewoon ff iemand vragen die je helpt en je aanwijzingen geeft, voordat je ongelukken krijgt.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:20

Eigenlijk zegt het wel wat over de kwaliteit van de manege waar je op rijdt. Nou heb je natuurlijk ook nog niet zo heel veel lessen gehad. Maar ik denk dat het stof tot nadenken is. Misschien moet je op die manege wat privelessen aanvragen zodat je zelf kan beoordelen of deze manege aan je eisen kan voldoen. En als deze dat niet kan zul je naar een andere moeten gaan.
Een goede manege kan nu al je basis voor later bepalen.

Groet, Joyce

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:35

Je moet 'ophoudinkjes' maken. Je moet je handen mooi bij elkaar houden in een vuist, met de duimen als hoogste punt en dan 'knijpen' in je hand.

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:39

Brennie schreef:
Was er niemand die je aanwijzingen gaf? Heb je wel verteld dat je alleen nog maar op de manege gereden hebt? Die mensen hadden je ff moeten begeleiden, want tuurlijk zijn wedstrijdpaarden anders dan manegepaarden. De volgende keer moet je gewoon ff iemand vragen die je helpt en je aanwijzingen geeft, voordat je ongelukken krijgt.

Ja daar waren mensen bij en die gaven me aanwijzingen enzo hoor! Die wisten wel wat ze deden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:41

Aan de teugel rijden is nog helemaal niet aan de orde

eerst leren om kleine been en zit hulpen te geven, waardoor het paard niet wegschiet
pas als je het paard in het tempo krijgt wat jij wilt, hoef je je druk te maken over het aan de teugel lopen

trouwens erg onverantwoordelijk om je zonder longe zo op hun paarden te zetten.
dat is vragen om ongelukken.
daar ben jij geen schuld aan, maar de eigenaar van het paard wel.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:43

Het is wel een hele mooie mogelijkheid, maar als het echt van die opgefokte wedstrijd paarden zijn zou ik toch maar eerst even doorgaan met lekker lessen op de manege, zodat je iig op een paard leert blijven zitten. En daarna pas gaan rijden met de paarden van die mensen. Lijkt me bovendien veel beter voor je vertrouwen

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:44

joycje schreef:
Eigenlijk zegt het wel wat over de kwaliteit van de manege waar je op rijdt. Nou heb je natuurlijk ook nog niet zo heel veel lessen gehad. Maar ik denk dat het stof tot nadenken is. Misschien moet je op die manege wat privelessen aanvragen zodat je zelf kan beoordelen of deze manege aan je eisen kan voldoen. En als deze dat niet kan zul je naar een andere moeten gaan.
Een goede manege kan nu al je basis voor later bepalen.

Groet, Joyce

Het is de enigste manege in de buurt... buiten nog een andere manege met allemaal afgematte manegepaarden die alleen maar de eerste volgen...ook geen goed idee hoor!

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:45

Tomaatje schreef:
Het is wel een hele mooie mogelijkheid, maar als het echt van die opgefokte wedstrijd paarden zijn zou ik toch maar eerst even doorgaan met lekker lessen op de manege, zodat je iig op een paard leert blijven zitten. En daarna pas gaan rijden met de paarden van die mensen. Lijkt me bovendien veel beter voor je vertrouwen

Neene dat zijn geen opgefokte wedstrijdpaarden maar wel een serieus verschil met manegepaarden! Het was een karakterpaard en dat ben ik niet gewoon. Maar voor de rest was het een hééééél erg braaf paard hoor!

maxime

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:45

nou met 15 lessen komt dan nog niet aan de orde hor, eerst goed leren zitten en rijden en dan pas komen de moeilijkere zaken aan de orde. heb geduld je bent pas begonnen

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 08:44

Het was niet echt rijden dat ik deed hoor! Het was een barbeque en ik mocht er even op... dat is eenmalig want het is héél erg ver weg:)

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:13

Goed ik moet ook even iets kwijt, ik heb weleens iemand op mijn paard gezet die al vier jaar op een vijf-sterren manége reed, mijn paard is helemaal geen wedstrijd paard, maar toch ging hij er vandoor, terwijl het echt een lieverd is.

Op de manege wordt mensen gewoon aangeleerd veelte grove hulpen te geven. Die paarden doen de hele dag hetzelfde dus ze zijn gewoon afgestompt.

Het hoeft nieteens een wedstrijd paard te zijn, maar bij een niet-manége paard moet je vaak gewoon veel voorzichtiger zijn met je hulpen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:56

Aan de teugel rijden heeft er totaal niets mee te maken. Dat ziet er allemaal misschien heel leuk en aardig uit, maar heeft niets te maken met jouw controle over een paard. De paarden zullen gevoeld hebben dat jij er als beginner op zit. Grote kans dat jij bent gaan hangen in de teugels toen ze weg galoppeerde, omdat je waarschijnlijk niet beter weet. Helaas is dit bij veel eigen/wedstrijd paarden een teken om nog harder te gaan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:35

Ik ga mij hier even mee bemoeien Ik rij ook dus op die 'manege'(wat eigenlijk geen manege is. Een soort van ponyclub. Er zijn maar een aantal paarden en pony's en er is maar 2 keer in 1 week les. Je moet meehelpen verzorgen; stallen uitmesten, opzadelen, poetsen enz.. zodat je niet alleen leert rijden maar ook leert een paard te verzorgen ) Ik geef ten eerste trouwens runningkawa volledig gelijk. Je moet eerst netjes de bassishulpen kennen voor dat je al aan over aan de teugel rijden begint. De lesgeefster weet dat je er nog niet klaar voor bent. Eenmaal het beter gaat zal ze er heus wel aandacht aan besteden!

Groetjes Emmy

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:34

15 lessen? Dan kan je toch nog niet paardrijden en dat heeft er in dit geval niks mee te maken dat je op een manege rijdt of dat het misschien een slechte manege is. Gewoon doorgaan met lessen en dan wordt je heel langzaam steeds iets beter, snel leren paardrijden bestaat gewoon niet.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:11

Mag je voortaan op deze paarden rijden?
Of 1 keertje was het?
Wat heeft aan de teugel rijden te maken met er vandoor gaan?
je leert uiteindelijk wel beter paardrijden maar ik snaote je verhaal niet echt!