paard blijft nie op hoefslag!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

paard blijft nie op hoefslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:54

bij deze zet ik het in mijn vriendin haar plaats:
haar vz haf, heeft moeite met op de hoefslag te lopen
hij "zwabbeld" met zijn kont van de hoefslag af en als je met je been of je teugel hem terug naar de hoefslag brengt dan gaat vaak zijn hoofdkantelen!

hij kan bij wijze totaal geen rechte (of in de buurt) lijn lopen!!

wie heeft tips?
en ook tegen het hoofdkantelen!
het is een forse haf, dus die hou je niet "even" tegen!

barst maar los!

Woest

Re: paard blijft nie op hoefslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:00

niemand?

tinekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:28

Mijn Nichtje heeft ook een paard die niet in de galop op de hoefslag wil. En in draf steeds tegen de bakrand aankomt. Haar probleem is dat ze te veel op de binnenteugel rijdt en de buitenteugel vergeet en van de hals af doet. En bij het dressuur rijden mag nooit de buiten teugel van de hals want daar begrens je mee en met je binnen teugel geef je stelling. ik denk dat als ze op de hoefslag wil de buitenteugel van de hals doet en daar mee wil gaan sturen. maar dat mag dus niet. je moet hem eigenlijk terug laten wijken naar de hoefslag dus een beetje stelling naar binnen niet teveel buiten teugel tegen de hals en binnenbeen erbij. En als een paard ze hoofd kantelt heb je te veel druk op 1 van de teugels. Dus meer op 2 teugel gaan rijden en been erbij. Hopen dat het lukt.

groetjes tineke

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:37

Ga maar eens niet op de hoefslag rijden. Maar juist op de binnenhoefslag. Zo leer je het paard op zijn eigen benen te lopen. Het paard heeft onvoldoende balans en daarom gaat ie zwabberen. Zorg dat je het paard voorwaarts rijdt en niet te veel met je handen terugwerkt of in de weg zit. Die voorwaartse drang kun je later gaan opvangen met je handen. Blijf op de binnenhoefslag en zorg dat je in de hoeken het paard om je binnenbeen heen buigt.

Daarna kun je met je binnenbeen het paard naar de hoefslag drijven. En daar stukje rechtuit rijden. En daarna weer naar de binnenhoefslag drijven. Zo leert ie meteen reageren op éénzijdige kuithulp.

Zo krijg je langzaam wat meer balans in zijn lopen. En vanuit daar kun je verder werken.

Misschien is les een optie??

Groetjes joyce

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 14:50

merci

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:21

ik ben het eens met joyce, en vooral niet teveel met handen terug sturen, benen eraan.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:21

les krijgen we elke zaterdag! maar dit paard is bij wijze van in 1 jaar "heropvoed" de plek waar hij stond kon hij iets of wat draven (hij viel uit elkaar) en nauwelijks galop mee gedaan, er werden verschillende kinderen op geplaats en er waren er mischien maar 3 van die konden rijden!
deze vrijdag hebben we hem een jaar!

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:16

dat doet mijn haflinger ook.. maar dat komt oook omdat hij nog jong is. Je moet helemaal niks met je handen doen. Je kan iemand op de binnen hoefslag neerzetten dat hij daar wel omheen moet. (helpt bij mij ook) en je moet zelf heel erg opletten, want dit gebeurt bijna automatisch: dat je zelf SUPER recht boven je pony blijft zitten en met je benen sturen.. Helpt echt!! Maar het is moeilijk hetzonder instructie te doen..! Succes