Waarom hoofd op/net voor de loodlijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aprillicious

Waarom hoofd op/net voor de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 01:58

Ik vroeg me af waarom het zo gekomen is dat we paarden met hun hoofd op of net voor de loodlijn moeten rijden. Wie heeft dat eigenlijk bedacht en waarom? Toen ik weer eens foto's ging bekijken van mijn paardje terwijl ze losliep, (klik hier voor de foto's) vind ik paarden het mooist als ze daar lopen met hun hoofd. Zelfverzekerd met geheven hoofd, en ver voor de loodlijn. En het lijkt me dat paarden het fijn vinden om daar te lopen?

Misschien zijn het wel stomme vragen, maar vroeg het me echt af. En heb eigenlijk nooit een paardenboek opengeslagen (ook al zou ik het echt eens moeten doen, maar houdt niet zo van boeken lezen en op deze manier is het wel te doen voor mij), vraag ik het via deze weg.

Ben benieuwd.

Ps. graag geen reactie plaatsten in het topic van de link. Is namelijk al een oud topic!

astridh

Re: Waarom hoofd op/net voor de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:05

Ook in vrijheid zal een paard soms zijn hoofd te hoog houden en zijn rug wegdrukken. Op de foto waarbij jij zegt piaffe drukt je paard zijn rug wat weg en kan zijn achterbeen niet mooi doorkomen. Vaak wordt de beweging juist mooi als het paard gaat pronken waarbij hij de bovenlijn van de hals wat rond maakt.

Probleem als iemand op een paard gaat rijden is dat er een flink gewicht op de rug van het paard komt. Het paard kan dat gewicht pas goed dragen als hij de rug als het ware opbolt, dat kan alleen als het paard het hoofd wat laag heeft, een hoog opgeheven hoofd zoals jij zo mooi vind gaat absoluut niet samen met het goed kunnen dragen van het ruitergewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:06

Betere uitleg dan hierboven is er niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:10

wacht maar tot een bepaalde bokker dit topic ziet

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:27

Afbeelding

Gaat prima zo, of niet?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:47

Hey, GertJan, heb jij die op stal staan???

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:14

astridh schreef:
Ook in vrijheid zal een paard soms zijn hoofd te hoog houden en zijn rug wegdrukken. Op de foto waarbij jij zegt piaffe drukt je paard zijn rug wat weg en kan zijn achterbeen niet mooi doorkomen. Vaak wordt de beweging juist mooi als het paard gaat pronken waarbij hij de bovenlijn van de hals wat rond maakt.

Probleem als iemand op een paard gaat rijden is dat er een flink gewicht op de rug van het paard komt. Het paard kan dat gewicht pas goed dragen als hij de rug als het ware opbolt, dat kan alleen als het paard het hoofd wat laag heeft, een hoog opgeheven hoofd zoals jij zo mooi vind gaat absoluut niet samen met het goed kunnen dragen van het ruitergewicht.

Bedankt voor de uitleg. Dus het is niet mogelijk een paard te trainen waarbij hij zijn rug opbolt en het hoofd opgeheven kan houden? Dat is dus alleen mogelijk wanneer hij deze wat laag houdt?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:20

annegti schreef:
Hey, GertJan, heb jij die op stal staan???

Ik zal eens even gaan kijken ...

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:34

Pregini schreef:

Bedankt voor de uitleg. Dus het is niet mogelijk een paard te trainen waarbij hij zijn rug opbolt en het hoofd opgeheven kan houden? Dat is dus alleen mogelijk wanneer hij deze wat laag houdt?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Zoals op de foto kan het wel. Je ziet goed de welving in de hals en de nek als hoogste punt van de hals.

De rug bolt niet op, maar wordt recht gemaakt door de lendewervels te buigen en te zakken in de achterhand. Dit kan goed met een opgerichte gewelfde hals met de neus voor de loodlijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:48

Ja, het zit hem veel meer in de halshouding, of de rug hol of recht is, maar natuurlijk beinvloed de hoofdhouding de halshouding . Een neus die echt in de wind wordt gestoken, gaat gepaard met een hals die van boven hol en van onder bol is en dat is echt onwenselijk, want dat gaat samen met de rug hol trekken. Je kunt dat goed waarnemen in opgewonden paarden die met hun staart recht omhoog of over de rug gekruld lopen. Je moet dus kijken naar hoe ver de neus nog naar boven kan met een gewelfde hals. Dat is maar een bepaald punt. Denk erom dat bij hengstenhals een nepwelving aanwezig is, je moet naar de wervels kijken, niet naar de spekmassa er boven op. Nu kun je die wervels natuurlijk niet zien, dus je moet een beetje gokken waar die zitten, maar je kunt wel de bespiering zien. Als die wat opbolt is de hals gewelfd.

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:57

weet niet of ik het wel met jullie zo eens ben.... een paard die in het krulletje loopt hoeft nog niet zijn rugspieren te gebruiken, Dat licht er maar net aan of die wel goed loopt of niet zn rugspieren ontspant of niet, en zeker een paard die achter de loodlijn loopt... gebruikt en traint de verkeerde spieren en kan dus beter met zn kop in de lucht lopen dan achter de loodlijn. heb je minder kans op blessures.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:12

De vraag is, waarom het paard het hoofd op of iets voor de loodlijn moet houden. Het antwoord is, omdat zo de rug de beste kans krijgt om de ruiter goed te dragen.

We hebben het niet over achter de loodlijn of krulletjes.