Weinig bespiering bij schoft, help me!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic

Weinig bespiering bij schoft, help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:16

Hallo,
Ik heb een probleem. Mijn paard heeft heel erg weinig bespiering bij zijn schoft en daardoor kunnen we ook bijna geen goed zadel vinden. Nou wil ik dat hij wat meer bespiering krijgt daar en dus probeer ik hem lekker over de rug te laten lopen. Nu krijg ik les van 2 instructrices die daar allebei hun eigen methode voor hebben. Doe ik het op de ene manier dan vindt de andere instructrice dat dat niet werkt en andersom.
Ik zeg express niet wat de mening is van allebei hoe een paard echt over de rug loopt, omdat ik gewoon jullie mening wil horen daarover.
Hoe moet de aanleuning voelen enz.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want hij moet echt bespiering krijgen, hij heeft echt last van zijn rug nu!

GoldStar

Re: Weinig bespiering bij schoft, help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:47

Ik zou beginnen om voor een instructeur te kiezen. Dan heb je een probleem minder. De kunst is om de goede te kiezen, misschien wel heel iemand anders. Kijk ook eens rond naar andere instructeurs, en wat belangrijker is, hoe doen de leerlingen het naar jouw mening. Goede instructie is heel belangrijk voor je paard en de ruiter. Als je een paard op de goede manier rijdt, dan uit zich dat in een harmonische ontwikkeling van spieren, die nodig zijn om harmonische bewegingen te laten zien. Het gaat dus om een systematische aanpak bij de training van ruiter en paard. Als de juiste systematiek ontbreekt, kom je snel in de verleiding om zichtbare problemen op te lossen en zo rol je van het ene in het andere probleem.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:51

Hoi!

Ok, ik zal aangeven hoe ik vind dat dat voelt! Voorwaarts neerwaarts praat ik over dan he!

Ik activeer de achterhand door te drijven, de activiteit die ik dan aan de voorkant krijg vang ik op en daar moet mijn paard op nageven. Daarbij rij ik veel overgangen en wendingen om alles een beetje soepeler te maken, want vaak laat ze niet in een keer los.
Als dat lukt dan stel ik haar steeds wat lager in en uiteindelijk moet ze haar hoofd als het ware in mijn handen laten "vallen". Dat houdt niet in dat ze zwaar wordt in mijn hand, maar dat ze mijn hand wil volgen. Dus ik kan mijn handen dan mooi voor me houden en zij legt als het ware haar mond in mijn hand (misschien beetje vaag, maar ik bedoel dat ik dan niet terug hoef te werken om contact met de mond te krijgen). Ze mag de hals dan niet vasthouden, soms lijkt het of ze mooi los is, maar als je dan wat lager in wil stellen dan houdt ze zich nog in een krulletje vast en moeten we nog wat verder werken op het loslaten. En ondertussen achter actief houden he.

Maar als ze helemaal loslaat dan loopt ze naar mijn mening en die van mijn instructrice lekker over de rug!

Verder kan je inderdaad misschien het beste voor 1 instructeur kiezen, helemaal als ze je allebei wat anders vertellen. Kies degene met de stijl waarbij je je het meest ok voelt zou ik zeggen! Er zijn meerdere wegen naar Rome en kies gewoon de weg die het best bij je past.

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:58

Hey
Ik heb les van een Grand prix en een prix st. George amazone en zelf rijd ik Z2 met hem, dus we weten ook wel hoe het hele principe van het mooi negeeflijk rijden en het van achteren komen in elkaar zit, maar ondaks dat hij al bij 2 ruiters Z2 gelopen heeft, blijft die bespiering daar weinig, verbazingwekkend dat hij zo super op dit niveau kan presteren zonder de eigenlijk nodige bespiering.
Maar toch zie ik het graag wat meer, want dat is alleen maar fijn voor hem zelf.
Hij laat ook echt goed los altijd en komt volledig vanuit achteren, maar toch komt die bespiering maar niet. En mijn instructrices hebben er zo dus hun eigen theorie over hoe je die bespiering wel ontwikkeld bij hem.
Is er misschien iemand goed met longeren bekend die weet hoe je het op die manier misschien kan trainen? Rijtechnisch zijn alle tips ook welkom uiteraard!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:53

Het zadel eens kritisch bekijken. Spieren kunnen daar alleen groeien als er ruimte is.

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:22

Hey
Mijn zadelleverancier heeft nu een zadel met een fit 1 aan me geleverd, dit is dus het smalste wat er is, omdat hij anders vast gaat liggen op de schoft.
Maar dit is dus niet zo verstandig als ik het zo hoor, want het klinkt heel logisch dat er dan ook geen ruimte is voor spieropbouw.
Is het dan misschien verstandiger een medium boom te nemen et een bontonderlegger eronder? als ik die er namelijk niet onder leg dan ligt hij vast en dat is helemaal al niet de bedoeling natuurlijk?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:43

Blackmagic schreef:
Hallo,
Ik zeg express niet wat de mening is van allebei hoe een paard echt over de rug loopt, omdat ik gewoon jullie mening wil horen daarover.
Hoe moet de aanleuning voelen enz.

Sorry, maar ik dacht dus dat je dat wilde weten! Voel me nu net of ik 1+1 heb zitten uitleggen aan een wiskundeleraar...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:48

Dat is wel een fout die vaak gemaakt wordt, een zadel dat te smal is of net precies pas onder het mom, kijk het past. Met als gevolg dat de spieren nog steeds niet kunnen groeien. Vaak krijg je dan zo'n scherpe schoft. Door iets meer ruimte te geven ( en dit evt tijdelijk opvullen met dekje oid ) kan de spier weer groeien.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:03

Ja, liever een breder zadel en wat eronder, anders komt er weinig van spieropbouw. Vooral bij paarden met een hoge schoft worden deze inschattingsfouten gemaakt. Dan neemt men een smaller zadel om het boven de schoft te krijgen, maar dat geeft problemen naast en net achter de schoft omdat daar te veel druk komt. Als de kuilen zo diep zijn dat je zadel voorover kiept (komt voor!) dan is er van Mattes een fijn dekje dat je tijdelijk op kunt vullen met patches aan de voorkant. Later kan je deze bontonderlegger gewoon als onderlegger blijven gebruiken. Maar tijdelijk kan je aan de voorkant dus opvullen en dat evenredig aan de spieropbouw terug laten lopen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:06

Maar een spier groeit toch niet alleen tijdens het werk? Of is de belasting van een (niet goed liggend) zadel zo groot dat de spieren niet goed gebruikt worden en daardoor zich niet verder ontwikkelen?

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:50

Longeren met een Pessoateugel is heel goed om spieren te 'kweken'.
Ik longeer mijn paard regelmatig met een pessoa, en hij heeft nu een heel goed ontwikkelde bovenlijn gekregen,
z'n rug is sterker geworden, z'n achterhand mooi rond en hij heeft nu een mooie 'kap' op z'n hals zitten.
Misschien een idee?

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 13:44

Ik ga zo een passoa teugel dan toch maar eens aanschaffen ja, mijn instrucrice zegt wel dat dat juist averechts werkt, maar zelf had ik ook al het gevoel dat dat het rug gebruik zou stimuleren en dan zit er ten minste ook geen knellend zadel in de weg, dus ik denk toch wel dat dat een optie is ja!
Ik ga het in ieder geval gewoon proberen!
Ik heb ook al besloten da ik niet meer bij die ene instructrice, die zelf prix st george is, ga lessen, ookal les ik bij haar het langst, het gevoel ik gewoon echt weg tussen ons en ik geloof af en toe gewoon niet wat ze tegen me zegt in de les en dat is toch vrij belangrijk, dat je je instructeur gelooft!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:47

Ah da's ook een goede beslissing denk ik, ik vind altijd dat je helemaal achter je instructie moet staan en zo gauw je iets te vaak begint te denken van hmmm is dat wel waar, dan moet je gewoon een andere zoeken die beter bij je past!

En volgens mij werkt zo'n pessoateugel alleen maar positief.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:34

Goede beslissing!
Ik begrijp niet dat je instructrice zegt dat het averechts werkt...
Het is juist goed voor de ontwikkeling van de spieren, maarja.
Als je een Pessoa aanschaft, zit er ook een handleiding bij met allerlei posities om hem te bevestigen.
In jouw geval zou ik hem dan eerst tussen de voorbenen bevestigen,
dat bevorderd het ruggebruik en de achterhand,maar dat zie je wel als je zo'n ding hebt!
Heel veel succes ermee, en als je vragen hebt kun je me altijd een PM sturen!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:01

Blackmagic heb je al eens aan rugprobleem gedacht?? Paard wat
Z 2 loopt zou in weze deze spieren toch al moeten hebben.
Denk hier namelijk aan omdat ik nog niet zolang geleden een paard zag met Kissing spine. Had totaal geen bespiering op de schoft. was heel eng om te zien.
Ik vroeg dus aan dierenarts als paard nu geen bespiering daar heeft is dit dan een reden om eens verder te kijken in rugprobleematiek.
Het antwoord daarop was Ja. Dus misschein ook iets om aan te denken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:18

Ik zou zeker eens met een dierenarts overleggen en idd kiezen voor een zadel dat zijn lijf wat ruimte gunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:13

Heb je een tijd met een te krap zadel gereden? Je bent op zoek naar een zadel begrijp ik, en het paard is ZII, dus heeft al jaren hetzelfde zadel opgehad?

Stel je past een zadel aan en het paard gaat groeien in bespiering en heeft ineens geen ruimte meer bij de schoft om bespiering te laten groeien. Ga je eerst een week of 2 met pessoa aan de gang, stand lang/laag, dan zul je zien dat er al wat bespiering ontstaat. Dan kun je nog eens laten kijken of je zadel nog past. Lijkt net of er spierdegeneratie is ontstaan door een zadel dat te smal bij de schoft is. Heb je weer een passend zadel, komt de bespiering weer terug. Ik denk met het niveau dat je rijdt, dit binnen zeer korte tijd weer is gegroeid.

Sommige paarden reageren niet zo goed op pessoateugel, maar de meeste wel. In het begin reageerde mijn paard heel goed op het bontje achter zijn kont, nu dus niet meer, heeft maling aan het ding en sloft weer lekker rond.

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:02

Hallo,
Ik zal het even wat beter uit proberen te leggen allemaal. Dit paard is eerst altijd door onze stalamazone gereden, maar omdat hij zo gevaarlijk was altijd, ging dat niet meer verder. Hij is toen ook naar Jan Albers gegaan (die kennen de meeste van jullie wel) maar zelfs hij wilde hem na 5 dagen niet meer zien. Verkopen lukte dus ook niet door zijn karakter. Toen heb ik besloten om hem zelf te gaan rijden en gewoon weer op L niveau te beginnen, zodat hij eerst even rustig kon gaan ontspannen, want hij werd getraind voor de grand prix door onze stalamazone en dat was blijkbaar dus te veel, want onderaan beginnen pakte hij zeer goed op.
Hij heeft nooit veel bespiering bij zijn schoft gehad, ondanks dat hij die zware oefeningen deed, dus je zou zeggen dat hij ze niet nodig heeft.
Toch wil ik dat hij meer bespiering krijgt, want zo rijden we zijn rug dus wel kapot ben ik bang.
Hij is altijd gereden met een medium boom door haar en een bontje eronder, maar dat ligt bij hem niet goed en dus heeft hij drukplekken op zijn schoft zitten. Nu had ik een nieuw zadel laten aanmeten voor hem, maar na 3 keer opvullen bleef hij nog steeds vast liggen op zijn schoft. Alleen de aller smalste boom lag wel goed bij hem, maar ik ben bang dat ik hem daarmee te veel knijp als het ware zodra ik spanning op die spieren breng.
Ik zit dus gewoon echt met de keuze: Of een smal zadel die goed ligt maar waarmee ik hem ga knijpen zodra ik spanning op die spieren zet, of een te ruim zadel die hem niet knijpt maar die vast ligt op de schoft, wat ook weer zijn schouder vrijheid belemmerd.
Mijn zadelleverancier wordt er helemaal hopeloos van en weet ook niet meer wat we nu moeten doen.
Ik ga denk ik gewoon een paar weken alleen longeren met de pessoateugel, tot zijn rugklachten ook weer weggetrokken zijn en hopelijk is de bespiering wat toegenomen dan, zodat we wel een passend zadel kunnen vinden voor hem!
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:06

Toch vraag ik mij af of het niet verstandig is om foto's te laten maken van dat deel van de rug bij de schoft of hij daar geen KS heeft. Ook door training met pessoa kun je dan alsnog nog veel doen.

Het paard kan gevaarlijk zijn omdat hij hem daar pijn doet. Ltraining zal hem in verhouding met GP minder zwaar belasten op dat deel en dus minder pijnlijk zijn.

Weet zeker dat je vooruitgang zal boeken met de pessoa, maar een fotootje kan nooit kwaad. Paarden met KS hebben geen bespiering en een hoge spitse schoft. Zie je ook vaak als de bespiering daar is weggegaan vanwege een te smal zadel. Ligt je zadel ook niet te ver naar voren? 5 cm achter de schouderspier is wenselijk.

Verder succes.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:23

Blackmagic schreef:
Ik ga zo een passoa teugel dan toch maar eens aanschaffen ja, mijn instrucrice zegt wel dat dat juist averechts werkt, maar zelf had ik ook al het gevoel dat dat het rug gebruik zou stimuleren en dan zit er ten minste ook geen knellend zadel in de weg, dus ik denk toch wel dat dat een optie is ja!
Ik ga het in ieder geval gewoon proberen!
Ik heb ook al besloten da ik niet meer bij die ene instructrice, die zelf prix st george is, ga lessen, ookal les ik bij haar het langst, het gevoel ik gewoon echt weg tussen ons en ik geloof af en toe gewoon niet wat ze tegen me zegt in de les en dat is toch vrij belangrijk, dat je je instructeur gelooft!

bij sommige paarden werkt het ook idd averechts, die gaan er in hangen en lopen dus erg op de voorhand. kan me voorstellen dat dat de spieropbouw niet ten goede doet. t verschilt per paard, dus dat moet je zelf uitproberen hoe die van jou er op reageert.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:19

Als een paard op de voorhand gaat hangen, moet je de pessoa gewoon iets hoger instellen, bij mijn paard moet de teugel ook niet te laag zitten, dus maak ik hem in het midden vast, zodat Joep niet op de voorhand kan hangen.
Gewoon een kwestie van kijken hoe jouw paard er het beste op loopt.

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:15

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of het paard geen kissing spines heeft, die paarden hebben vaak erg weinig spieren bij de schoft.

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:15

om bespiering te krijgen bij de schoft is balkjes stappen een hele goede oplossing, gewoon aant halster en der naast om de dag 10 min, en gewoon wat balkjes op de grond 5 achter elkaar ergens anders 3 achter elkaar en dat doe je 10 min. het is wel even werk maar zo train je wel goed de spieren op de schoft. je moet niet denken dat je binnen een paar dagen al verschil ziet maar zo kan je wel beginnen. succes ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:18

zadel met een bredere boom:D

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:53

Hey
Nou ik heb een pessoateugel gekocht hoor.
Nu alleen de vraag: Hoe werkt het?
Er zit namelijk geen gebruiksaanwijzing bij zag ik. Ik weet wel hoe ik hem moet bevestigen enzo, maar ik weet niet waar alle verschillende standen goed voor zijn zeg maar.
Ik heb een longeersingel met heel veel ringen.
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van de verschillende standen zeg maar?
Dus welke stand welk effect heeft enzo?