3,5 jarige pony hoe goed op het been te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jay_kwes

3,5 jarige pony hoe goed op het been te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:29

Hallo wij hebben nu op stal Jay een 3,5 jarige pony.
ze is ingereden zeide dus de vorige eigenaren..
NIET dus...
we rijden nu met haar maar soms stopt ze ineens als ze iets niet snapt.
de galop vind ze ook heel erg moeilijk.
maar hoe vinden jullie dat je zo'n pony het beste kan leren dat ze moet lopen als jij het been geeft?

Alvast bedankt!

Lincy

bruine

Re: 3,5 jarige pony hoe goed op het been te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:02

ik zou beginen met longeren zodat ze wet wat stemhulpen zijn.daar kun je onder het zadel dan weer gebruik van maken, gaat dit goed probeer dan onder het zadel te rijden met een zweep mocht je paard niet reageren op been en stem ondersteun dit dan met een tik, ga zo steeds een stapje verder tot je op een gegeven moment overgangen kunt gaan rijden

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:21

veel op de volte openen en sluiten...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:24

Been geven, (en bij geen reactie) tikje met de zweep achter je been. Als ze dan wegdraaft lekker doordraven en goed belonen, weer gaan stappen en het zelfde herhalen, been geven (geen reactie) weer een tik met de zweep. Meestal is dat maar 2 of 3 keer nodig en dan zul je op je been wel een voorwaardse reactie krijgen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:10

Nou ik heb vandaag in het echt gezien wat de TS bedoelde (de pony reed bij mij in de les). Dat is echt niet met een tikje achter het been verholpen! De ruiter had er een hele taak aan, hihi! Op mij kwam het eerder een beetje over als onzekerheid van het paard. Gewoon nog even wennen denk ik en dan komt vast helemaal goed! Succes ermee!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:13

Inderdaad de stemcommando's aanleren, en verder net zoals bij alle andere paarden te werk gaan. Niet luisteren, tik. Rijd desnoods achter iemand aan, maar probeer het eerts zelf op te lossen. Let op dat als je een tik geeft dat je handen naar voren zijn, als ie na de tik wegschiet, niet tegenhouden, maar even doordrijven en daarna pas op vangen en het overnieuw proberen. Succes

Jay_kwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 09:25

oke bedankt!!!
ik heb de 28se wedstrijd doe een a/b proefje!

dank jullie wel!!!

Lincy

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:43

rustig lekker blijven oefenen, ga het niet forceren dan komt het van zelf goed. succes de 28e

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:55

Maar je paard is nog niet eens goed op de hulpen en dan ga je al een wedstrijdje rijden?? Vind ik een beetje raar eerlijk gezegd

Maar ik zou je paard gewoon heel veel longeren en de stemcommando's goed aanleren. Als je paard dan in draf moet, drijff je en zeg je het commando. Als je paard dit goed doet--> belonen! Zo kan je steeds minder stem doene steeds meer alleen op benen!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 00:03

BeppyLotje schreef:
Maar je paard is nog niet eens goed op de hulpen en dan ga je al een wedstrijdje rijden?? Vind ik een beetje raar eerlijk gezegd

Nee joh, juist leuk! Het is een onderlinge wedstrijd, waar een leuke en ontspannen sfeer hangt. Jong en oud doen mee! En voor dat paardje ook alleen maar een goede ervaring lijkt mij. Veel succes Lincy!

Jay_kwes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:02

hahah dankje nik ik heb vanaaf dressuurles op Jay dus ben benieuwd

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:42

met een zweepje rijden mischien dat dat helpt gewoon 2 x aansporen geen reactie een klein tikje ze hebben het zo door en naa een tijdje heb je geen zweep meer nodig

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:01

je kunt ook als je met spoortjres rijdt been geven, als hij niet reageert een schop met je spoor, zo van hallo even opletten en dan meteen weer been los, zodat hij alleen even snapt dat hij voorwaarts moet.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:02

Wat sommige mensen al zeiden, longeren, stemhulpen aanleren en dan je been erbij, alles vooral rustig aandoen, zoals je zelf al zei is je paard nog jong en nog niet volledig ingereden.
Ik ben trouwens zelf niet zo'n voorstander van spoortjes bij jonge paarden, behalve als je een hele goede zit heb... Heb te vaak mensen gezien die jonge paarden hebben verpest door verkeerd gebruik van hulpmiddelen als sporen enz

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:59

nou longeren snpat ze echt nog niet veel van das echt een drama!
ze reageert gewoon NIET op de zweep.
gelukkig zijn we nu alweer wat verder en gaat het rijden ook steeds beter op een paar noodstoppen na zo af en toe!

heb er vandaag zelf voor de 2de keer opgezeten (wel met een spoortje) en ze liep al stuk beter.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:00

alexandra15 schreef:
je kunt ook als je met spoortjres rijdt been geven, als hij niet reageert een schop met je spoor, zo van hallo even opletten en dan meteen weer been los, zodat hij alleen even snapt dat hij voorwaarts moet.

Ik zou een 3,5-jarige pony nog niet met spoortjes rijden. Aan sporen wennen zo namelijk ook en dan moet je steeds scherpere nemen.
Ik denk dat de pony het gewoon nog niet zo goed snapt en dat het vanzelf komt met de tips die gegeven zijn

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:42

ik heb het zelfde probleem met mijn haflinger, en hij doet dat alleen in de bak. Maar ach, hij is nog jong, en wij hebben geen haast..