vluchtend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

vluchtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:02

hallo,

ik heb een vraag:

mijn pony is soms heel erg vluchtend.
ze is nu net 5 jaar en een beetje verkeerd zadelmak gemaakt!
zo kan ze door aan de teugels te trekken en in te kneipen aangalopperen beetje vaag maar toch deed ze het zo!
ze is nu heel gevoelig in haar mond en gelukkig ben ik altijd zacht in mijn hand!
maar nu als ik iets van haar vraag wat ze moeilijk vindt of geen zin in heeft word ze vluchtend voor mijn been??! denk ik!
ook als ik rechtsom een volte draai valt ze naar binnen als ik stelling vraag natuurlijk druk ik haar naar buiten met mijn binnenbeen maar ze gaat hard rennen ookal zou ze daardoor omvallen of duizelig worden en ze reageert da nergens meer op ook niet zachtje opvangen.
ik moet haar bijwijze van spreken op de muur laten stoppen anders blijft ze gek doen en dan is ze even beduust en als ik dr meteen aai is het weer goed!
mijn vraag is wat kan ik hieraan doen?? ik krijg wel les maar met dit word het nog niet veel beter en het is pas sinds kort.
ze is door dierenarts enz. nagekeken van top tot teen en mankeerd helemaal niets! dus daar ligt het totaal niet aan!

gr. amazingstar
Afbeelding

bruine

Re: vluchtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:05

ik zou toch de pony eens na laten kijken door een fisio en tandarts, een pony vlucht niet voor niets zo extreem onder je uit.kijk ook eens of je zadel niet knelt bij de schouder

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:08

hoi,

dat is vorige week allemaal nagekeken en het zadel is op maat gemaakt nu.

gr. amazingstar

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:14

als lichamelijk alles is uitgesloten , en ze iid vlucht voor je been probeer dan toch je been er gewoon tegen an te houden dat ze in ieder geval leert dat je been daar hoort.en verder veel stappen en schijnovergangen in de stap naar bijna halthouden gaat dit goed breid het dan uit met een drafjeerbij enz

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:18

hoi bedankt dat gaak eens proberen.

gr. amazingstar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:23

Als teugeldruk snelheid geeft hoe stopt ze dan? Het schijnt dat er een spaans/zuid amerikaanse? rijstijl is waarbij spanning meer snelheid geeft. De paarden daar staan stil op ontspanning, dus teugels loslaten en/of bovenbenen ontspannen. Als je het eenmaal kan is het heel subtiel en met onzichtbare hulpen rijden, maar het is inderdaad heel verwarrend als je het niet kent. Kan je anders geen contact opnemen met degene die haar ingereden heeft en vragen welke "knopjes" hij erop gezet heeft?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 09:30

nou dat kan wel maar het was gewoon een meisje zonder ervaring dus die heeft maar wat gedaan denk ik maar zo!

gr. amzingstar

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:56

Goed dat je een foto van haar hoofd heb er bij gedaan. Kan ik beter zien waar het probleem zit.

Je hebt een inteligente pony, maar die op sommige dingen juist niet intelligent is. Lastige combinatie die zorgt voor veel onzekerheid en daardoor vlucht gedrag. Op de foto is ze duidelijk geheel niet happy en vaak komt dat doordat de mensen haar niet begrijpen.

Leer haar alles stapje voor stapje aan zodat ze het begrijpt en dan kan reageren. Leer alles in een rustig tempo aan en beloon uitgebreid als ze doet wat je wil. Je zult verbaast zijn hoe snel ze het oppikt en hoe goed ze het onthoud. Let op dat je haar onbewust geen verkeerde dingen aanleert zoals dat kneepje voor galop.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:37

het is vrij logisch dat ze wegrent op teugeldruk van de ruiter. jonge dieren snappen niet dat ze langzamer moeten als je aan je teugels komt. net zoals dat je ze moet leren dat ze opzij stappen als je 'om' zegt. een paard dat het niet kent, gaat eerst terug leunen.

leer je pony dat hij op je stem bepaalde dingen herkent. als je hem kunt longeren, zou ik dat zeker doen. zet hem bij met een slof, of liever nog met een pessoa teugel. leer hem dat hij bij Hoooo langzamer moet en als klikt met je tong dat hij dan harder gaat.
probeer het hele stelling verhaal tijdens het rijden eerst alleen in stap. je pony vlucht omdat hij niet begrijpt wat je wil. stel hem op zijn gemak en probeer eerst in stap wat dingetjes uit. beloon hem als hij braaf is, daar krijgt hij zelfvertrouwen van en zal hij minder snel willen vluchten. blijf zelf ontspannen.
probeer tijdens je gewone draf en galop al wat tempowisselingen te rijden, waarbij je alles met je stem ondersteunt. dus als je langzamer wil zeg je rustig hooo en maak je ophoudingen in je hand en adem je uit. probeer nog niet teveel op je zit te doen, dat stoort een jonge pony alleen maar.

succes ermee!

moi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:55

Citaat:
k krijg wel les maar met dit word het nog niet veel beter

andere instructrice zoeken!!!!!!!!!!!!!!!!!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:35

echt niet!!!!!!

amazingstar

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:44

josien schreef:
Goed dat je een foto van haar hoofd heb er bij gedaan. Kan ik beter zien waar het probleem zit.

Je hebt een inteligente pony, maar die op sommige dingen juist niet intelligent is. Lastige combinatie die zorgt voor veel onzekerheid en daardoor vlucht gedrag. Op de foto is ze duidelijk geheel niet happy en vaak komt dat doordat de mensen haar niet begrijpen.

Leer haar alles stapje voor stapje aan zodat ze het begrijpt en dan kan reageren. Leer alles in een rustig tempo aan en beloon uitgebreid als ze doet wat je wil. Je zult verbaast zijn hoe snel ze het oppikt en hoe goed ze het onthoud. Let op dat je haar onbewust geen verkeerde dingen aanleert zoals dat kneepje voor galop.

Uh...das knap!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:22

Josien kan dat: 1 foto en de gehele wereld is duidelijk. Foutloos en zonder enige twijfel.

Gelukkig is de rest van het advies ok. (Niet bijzonder, want rustig en met veel beloning is de methode waarop je met elk paard moet omgaan, maar wel prima)

moi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:52

amazingstar schreef:
echt niet!!!!!!

amazingstar

waarom niet je zegt zelf dat het niet verbeterd met de instructrice die je nu hebt kan je toch een keer iemand anders proberen

ps. wist niet dat je boos werd je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen ofzo

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:04

Shadow0 Dat gaat wel heel ver hoor. De hele wereld is wat te hoog gegrepen.

Inderdaad kan ik heel veel vertellen over een paard doormiddel van een goede hoofd foto. Puur door ervaring, kennen van uiterlijke vormen en gevoel.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 22:21

moi_lover schreef:
amazingstar schreef:
echt niet!!!!!!

amazingstar

waarom niet je zegt zelf dat het niet verbeterd met de instructrice die je nu hebt kan je toch een keer iemand anders proberen

ps. wist niet dat je boos werd je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen ofzo

ik werd niet boos!
en ik kan geen ander vinden want ze is de vast van mijn ponyclub maar nu ga ik naar een hogere les en krijg ik van een ander les en eerder stond dit topic ergens anders een al ver weg maar ze hebben hem verplaatst dus komt hij meteen weer bovenaan te staan dus inmiddels heb ik ook prive les erbij! en het gaat veel beter!!

gr. amazingstar