Teugels: uitelkaar (breed) of dicht tegenelkaar (smal)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Teugels: uitelkaar (breed) of dicht tegenelkaar (smal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:17

Je leest vaak in topics (HAW of ITP): "Jammer dat je je handen zover uitelkaar houdt". Daarentegen wordt er vaak gezegd: "breng die teugels meer naar elkaar toe". Wat is nou goed, wat is nou fout? Welke uitwerking heeft nou wat?

Ik ben benieuwd hoe de meningen hierover verdeeld zijn en wat de argumenten zijn waarom voor of juist tegen.

Barst maar los!

nicole_hetty

Re: Teugels: uitelkaar (breed) of dicht tegenelkaar (smal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:33

ik heb ze altijd best ver uit elkaar. ik weet niet of het goed is maar mijn paard luistert er naar duz dan vind ik het goed

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:59

iedereen heeft zijn eigen trainings methode.
ik heb geleerd dat je bij erg jonge paarden je handen het beste laag en breed kunt houden, naarmate de training vordert ga je ze op de juiste plaats houden, dus boven de schoft naast elkaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:00

Ik heb altijd geleerd dat ik mijn handen bij elkaar bij de schoft moet houden.

SInds ik les heb van iemand anders moet ik mijn handen juist iets hoger en wijder zetten. Dt bevalt mij wel beter alhoewel het laag en bij elkaar lastig af te leren is....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:58

in een lijn met de teugels brengt me op de juiste hoogte. Voor de breedte reken ik ongeveer een voetbal, maar dat hangt van het paard af.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:00

als ik losrijd enzo, lekker laag en rond, dan gaan mijn handen ook meestal wat lager en breder uit elkaar , en rij je meer verzameld en bij mekaar, had houdt je ze automatisch bij elkaar en wat hoger ... zo is het bij mij teminste... mijn paard is echt niet los te rijden hoor met mijn handen bij elkaar dat gaat gewoon niet, en naarmate ze losser word, en ik meer controlle heb, kunnen me handen wat meer bij mekaar enzo.... maar iedereen heeft zijn handen anders....

ook licht het eraan op welk paard je rijd denk ik, soms rijd ik op een paard wat makkelijker in de hand is, en te voorwaarts is, en dan houdt ik hem zowiezo van voren al meer gesloten, maar paarden die ik eerst heel erg VWNW moet rijden, om een beetje goede aanleuning te krijgen, dan zet ik mijn handen meestal wat wijder idd... elk paard rijd je anders... denk ik , licht ook wel aan het trainingsniveau van het paard he...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:39

Bar schreef:
Ik heb altijd geleerd dat ik mijn handen bij elkaar bij de schoft moet houden.

SInds ik les heb van iemand anders moet ik mijn handen juist iets hoger en wijder zetten. Dt bevalt mij wel beter alhoewel het laag en bij elkaar lastig af te leren is....

Bij bovenstaande kan ik me helemaal aansluiten. Vandaar ook mijn topic vraag. Ik heb het ook altijd zo geleerd dat ik mijn handen bij de schoft moet houden, niet te hoog en te breed.

Nu heb ik les van iemand die van mij dus exact het tegenovergestelde vraagt: handen hoger (dragend houden) en uitelkaar. Mijn merrie loopt gewoonweg super op deze manier en ik zou niet anders meer willen, maar wat te doen op wedstrijden, commentaar ga je gegarandeert krijgen denk ik...

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:40

k heb geleerd dat je je handen altijd boven zijn schoft moet houden en ongeveer een paar cm uit elkaar, maar andere zeggen weer dat je ze een vuist uit elkaar moet houden, maar iig niet de dich bij elkaar.....en zeker niet te breed, dat merk je wel tijdens het rijden.....want fijn is het niet

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:42

Mij is altijd geleerd dat handen laag en breed dezelfde inwerking hebben als een pessoateugel, dus ik moet ze boven de schoft houden, precies iets breder dan de mond van het paard...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:52

mij is altijd gekeerd dat dat lligt aan het moment. Dat moet je voelen.. en dat moet je weer leren om dat te voelen! Dus de ene keer moet je je handen juist dicht bij elkaar houden en op een ander moment kan het zo zijn dat je je handen laag en uit elkaar moet houden!

Maar zoals al gezegd werd, iedereen heeft zijn eigen manier van trainen..

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:55

OrissE_GipsY schreef:
als ik losrijd enzo, lekker laag en rond, dan gaan mijn handen ook meestal wat lager en breder uit elkaar , en rij je meer verzameld en bij mekaar, had houdt je ze automatisch bij elkaar en wat hoger ..

helemaal mee eens

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:21

De handen moeten bij normaal rijden zo ver uit elkaar staan dat de teugels aan beide kanten tegen de hals aanligt (niet opsluiten, aanraken) als het paard op een rechte lijn gaat. De plek is boven de schoft, vuist (duim boven) en de teugel in een lijn met je onderarm naar je elleboog. Je elleboog bevindt zich recht boven je heup. Je klemt de elleboog niet tegen je lichaam. Je bovenarm hangt losjes omlaag vanuit de schouders. Je trekt je schouders niet naar achteren (dus niet forceren door borst naar voren te brengen). Vanuit je bekken draag je vanuit je zit, je bovenlichaam. Het belangrijkste is je zit (balans), je gevoel (weten waar de benen van het paard zich bevinden, e.a.) en de inwerking van de hulpen. Als het daar ergens hapert, gaat het met de handen ook mis. Er zijn oefeningen waarbij je de handen verder uit elkaar brengt, om andere redenen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:43

Tijdens het losrijden heb ik mijn teugels vaak wat breder. Zodat hij mooi laag en rond komt eno ok op bijde teugels gaat lopen. Daarna moet ik mijn handen goed bij elkaar houden Dat er ongeveer een kopje tussen kan

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 12:18

Het is dus overduidelijk dat de meesten dus gebruik maken van breed en uitelkaar tijdens het losrijden en dat met het "echte" werk de handen omhoog en dichterbij elkaar geplaatst worden. Maar vanwaar dan al het kritiek als men ziet dat men met de teugels uitelkaar rijdt?

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:10

omdat het laag en breed rijden dus eigenlijk niet hoort bij de beschreven goede zit. Als je een proef rijd ga je natuurlijk niet met je handen laag en breed zitten. Alleen is het wel een heel goed hulpmiddel om je paard wat te ondersteunen tijdens het losrijden.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:03

nou ik rij ook altijd met het losrijden met handen die breed uit elkaar zijn (ook niet té breed) en bij het échte werk ga ik dan mn handen samen boven de schoft. Met een vuistlengte tussen de schoft en je hand.

Mn vorige instructrice zei ook altijd: handen bij elkaar! (terwijl ik aan het losrijden was) en ik zie ze altijd zelf ook met wijde handen rijden bij het losrijden maja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:04

ze zal weten dat het een aandachtspunt is he Ik neem aan dat ze zelf ook les krijgt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:06

Ik heb geleerd dat er vanaf je elleboog 1 rechte lijn moet lopen door je onderarm, via de teugels naar het bit. Bij je hand mag er geen knik in die lijn ontstaan.
Dus als je je paard lager en ronder hebt ingesteld, bijvoorbeeld tijdens het losrijden, heb je je handen wat lager staan (en uiteraard ook wat breder, want het paard is daar breder). Wanneer je paard meer in de oprichting komt, moet je je handen ook wat hoger brengen en aangezien je dan minder paard ertussen hebt zitten, moeten je handen ook wat dichter bij elkaar.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 11:55

jenn66 schreef:
omdat het laag en breed rijden dus eigenlijk niet hoort bij de beschreven goede zit. Als je een proef rijd ga je natuurlijk niet met je handen laag en breed zitten. Alleen is het wel een heel goed hulpmiddel om je paard wat te ondersteunen tijdens het losrijden.

Dus mensen die hun paard met deze methode "blijven" rijden, rijden dus op de verkeerde manier? Heeft dit gevolgen op langere termijn voor het paard?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:33

ik denk dat je dan iets mee voorover gaat zitten, het idee van je paard met zijn hoofd lager te trekken zeg maar. paard reageert er iets anders op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:39

Goofy44 schreef:
De handen moeten bij normaal rijden zo ver uit elkaar staan dat de teugels aan beide kanten tegen de hals aanligt (niet opsluiten, aanraken) als het paard op een rechte lijn gaat. De plek is boven de schoft, vuist (duim boven) en de teugel in een lijn met je onderarm naar je elleboog. Je elleboog bevindt zich recht boven je heup. Je klemt de elleboog niet tegen je lichaam. Je bovenarm hangt losjes omlaag vanuit de schouders. Je trekt je schouders niet naar achteren (dus niet forceren door borst naar voren te brengen). Vanuit je bekken draag je vanuit je zit, je bovenlichaam. Het belangrijkste is je zit (balans), je gevoel (weten waar de benen van het paard zich bevinden, e.a.) en de inwerking van de hulpen. Als het daar ergens hapert, gaat het met de handen ook mis. Er zijn oefeningen waarbij je de handen verder uit elkaar brengt, om andere redenen.

AMEN!

Je ziet vaak dat meiden hun handen laag en breed naast de schoft houden...... (voornamelijk die op de manege rijden of er net vanaf komen)
zo zet je je handen vast en maak je jezelf tot een bijzetteugel....
Kijk eens naar anky of iemand die op hoog niveau rijdt.....
Dáár horen je handen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:08

Ik denk niet zo veel na over mijn handen, maar houd ze gewoon boven de schoft, gelijke hoogte en ongeveer (*Meet) 15/20 centimeter van elkaar...

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:56

Om een pony duidelijk te maken waar die met zijn hoofd naartoe moet kun je je handen wat verder uit elkaar doen, maar verder moet je het netzo kunnen als je handen bij elkaar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:03

Ach het belangrijkste is nog altijd dat je meeveert met je hand en met zachte hand rijd. Ik heb met losrijden mijn handen ook wat lager en wat breder. Ik heb ook eigenlijk nog nooit iemand laag zien losrijden met zijn/haar handen hoog en bij elkaar. Het is toch erg logisch dat je je handen zo hoog houd als dat je paard loopt? Anders ga je je paard ook "optillen" wat niet de bedoeling is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:16

Mij is geleerd dat je je handen zo breed moet houden als dat de hals is En dan op de hoogte dat je je handen zelf draagt, dus niet op het paard laten rusten.