Opeens omkeren en niet meer reageren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jembo

Opeens omkeren en niet meer reageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 19:35

Hallo,

Ik heb een paardje wat zomaar opeens andersom kan staan. Gewoon zonder reden. Geen zin meer om de kant op te gaan waar we heen gaan. Ook als je hem gewoon goed voorwaarts hebt lukt het om om te draaien. Als je hem dan terug wil keren dan gaat ie omhoog en is niet meer om te keren/ te sturen. Zo ga je al huppelend de verkeerde richting op omdat je stuur zoek is. Springt gewoon naar voren als je wat wil proberen ook met goed been erbij of een tik met de zweep enz. Wil je dan stilstaan om eventueel af te stappen omdat je anders dwars op de weg staat dan gaat het niet door het gehups.
Wie heeft er tips?
Het rare is dat hij vaak ook zo relaxt als is als ik weet niet hoe?! Dan kan je alles doen en is er niets aan de hand. Dus het zijn ook geen vaste plekken.
Het probleem is niet alleen bij mij, maar ook bij andere ruiters die weleens op hem rijden. Deze mensen hebben ook al jarenlange ervaring met allerlei soorten en maten paarden. Ook is het niets medisch.

Woodstock

Re: Opeens omkeren en niet meer reageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:55

T klinkt een beetje als een tekort aan respect. K zou m eens flink op zn nummer zetten en der een keer een zweepje aan de kant waar hij heen wilt op zn schouder slaan. Zeker niet bijgeven. Al ga je 3 km de verkeerde kant op en zijwaarts, je laat hem zeker NIET omdraaien! Dus teugel derbij, been derbij en eventueel de zweep, laat hem niet zn gang gaan!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:42

mijn paard deed dat ook. het leek ook zonder reden, maar als ik goed oplette dan zag je dat hij het te moeilijk ging vinden, en aangezien hij liever lui dan moe is, was omkeren het makkelijkste voor hem.

je kan een aantal dingen proberen. Als hij omkeerd, keer je hem direct weer om. desnoods met een flinke ophouding ( als hij erg ongevoelig is maar een keer een ruk) en flink been geven. je kan ook ineens de teugels los laten, zodat hij bijna op zn neus valt.

wat ook goed helpt, is hem op de kant die hij op wilt flink aan het werk zetten, en wel direct! schouderbinnewaarts, travers, wijken.

nog een optie is om direct naar voren te rijden, een stevig galopje.

welke voor jou werkt, moet je gewoon uitproberen, ieder paard reageerd anders!
en voor het hele rijden geld dat je misschien wat strenger mag worden? echt heel consequent zijn.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:47

Mijn paard doet precies hetzelfde, hij doet het alleen niet als er een ander paard uit zijn kudde meegaat.
We zijn er nu achter dat, als hij in een bepaalde straal buiten zijn kudde komt, en ze dus niet meer kan horen, hij terug wil.
Doet jouw paard het ook als er een ander paard van stal meegaat???

jembo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:18

Fijn dat er mensen zijn die reageren! Thanks en ik ga de tips zeker uitproberen.

Woodstock: Doe ik, een tik, been en teugelhulpen geven. Probleem is dat hij dan de lucht in gaat en zo op de weg zit. Hij is dan niet meer te sturen namelijk! Maakt zich sterk en rent weg al ministeigerend en als je dan een tik geeft of omdraait zit je in de lucht en/ of op de weg of fietspad enz.

Vamp: Het is buiten. Niet tijdens het werk in de bak. Terugkeren en stevig been heeft het steigeren als gevolg. Probleem is dat je altijd uit moet kijken voor mensen en verkeer. Dus een galopje of aan het werk zitten daar is de ruimte niet altijd voor. Probeer vaak juist rustig te blijven en om te keren als het wat rustiger is qua verkeer. Op een auto zitten lijkt me niet zo'n succes. Hij is niet altijd zo hoor!!

Dems75: Ja, dat zou je inderdaad denken. Dat vind ik nou juist het rare. Hem maakt dan dus ook geen moer uit dat er andere paarden bij zijn!! We zijn vaak met hetzelfde groepje. En vaak is hij ook de rust zelf net als de anderen. Maar op zo'n moment is hij helemaal niet voor reden vatbaar. Die ander paarden staan dan op hun dooie gemakkie te wachten tot hij weer klaar is met die gekkigheid!!!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:33

Mijn paard heeft dus ook heel extreem.

In de bak los ik het op met veel voltes en overgangen. Die van mij gaat namelijk op de volte soms zo maar de andere kant opstormen in galop omdat hij geen stelling wil aannemen. Ik neem ook vaak mijn zweep in de buitenhand en geef hem een flinke mep als hij weer weg wil stormen.

Ook moet je er om denken dat je altijd weer de richting uit gaat waar je oorspronkelijk heen wil. Dat kost mij soms een halve bak maar ik ga altijd terug.

Het enige nadeel is dat die van mij het ook langs de weg doet en dat vindt ik toch wel eng. Hij keert uit het niets om en gaat dan staan stuiteren op de weg. Mijn vader fietst daarom altijd met me mee omdat hij hem dan mee kan nemen omdat hij anders echt niet meer verder gaat.

Wij gaan nu regelmatig een rondje en zijn nog nooit naar huis gegaan. we maken het rondje altijd af hoe vaak hij ook omkeert, gaat bokken etc.

Ik wens je heel veel succes maar ik blijf altijd maar denken:

De aanhouder wint ( Ik ben al 2 jaar bezig)

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:51

Mijn paard deed dit toen wij der net hadden...
Wij zijn toen een verschillende methodes kwa rijde gaan uitproberen,, toen we dit aan het doen waren deed ze het nog weleens maar niet meer zo erg...

Sinds een paar maande hebben we een methode gevonden waar naar ze gwn weer reageerde op alles en braaf is(meestal) !!
En ze doet het tegenwoordig helemaal niet meer
Alleen af en toe nog is stijgeren maar das als ze geen zin heb op te werken

Je kan een poging wagen
Succes ermee

jembo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:36

Simongek: Dit bedoel ik dus precies. [quote]"Het enige nadeel is dat die van mij het ook langs de weg doet en dat vindt ik toch wel eng. Hij keert uit het niets om en gaat dan staan stuiteren op de weg".
Ik heb het wel alleen buiten en niet in de bak gelukkig.
Ik keer ook altijd gewoon weer terug naar de plek waar het gedoe begon en ga dan weer verder met de buitenrit die ik voor ogen had.

Teigetje: Ik wil wel een poging wagen. Maar je bent vergeten die methode neer te schrijven,hahahaha. Nu ben ik toch wel errug nieuwsgierig!! Laat je het nog even weten?

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:00

Jembo::: Heb je PM gestuurd

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:08

Mijn paard doet dit ook achteruit lopen, en hoe hard je ook gaat, stap draf galop, ze staat boem pats stil, en gaat steigeren of ik nou alleen ben of met iemand samen, ze doet het wel minder snel als er iemand achter loopt, en zodra ze om wil keren een flinke klets op dr kont krijgt...

ik hou dit topic ff in de gaten misschien komt dr wel een gouden tip voorbij.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:18

Die van mij doet/deed het ook wel eens - zo uit het niets -
Nu rijd ik buiten met slof, zodat ik altijd een stuur heb....(en een rem)
Als hij dan niet meer voorwaards gaat, dan laat ik haar 2 passen lopen in een richting (maakt niet uit welke ookal is dat de verkeerde kant) en stuur haar gelijk weer door(soort van half rondje meestal) de goede kant op....en geef gelijk meer teugelvrijheid als ze 1 pas goed zet

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:05

nooit gedacht dat er ook andere mensen last van hebben...mijn paard doet dit ook. In de bak heb ik het redelijk onder controle, maar buiten is echt WAARDELOOS zelfs als we nog geen 50 meter van stal weg zijn begint het gedonder al.
Ze draait zich hoe dan ook om en alles wat ik doe: been, teugelhulp, zithulp, tik met de zweep enz. word alleen maar erger ze stijgert dan gewoon alle kanten op en loopt dan gewoon als ik der met der hoofd de goede kant op zet knoert hart ACHTERUIT naar stal. Mijn paard is met freestyle helemaal bekend...maar dit is echt gewoon tien keer niks...helemaal niet als je met een groep naar buiten gaat..dan ben jij altijd weer de gene die het "verpest" (voor je gevoel dan)...ook ik blijft wachten op de goude tip.

Wat bij mij wel EVEN hielp is de leadrope mee nemen als ze dan maar iets in haar hoofd haalden hoefde ik maar te zwiepen en het was over maar dit werkt inmiddels ook niet meer helaas...

jembo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:28

Ik ben vandaag weer hetzelfde stuk als verleden keer waar hij omkeerde geweest. Ik heb er wel een tiedemannteugel opgezet en een zweepje mee genomen.
Hij was wel gespannen, maar als ik voelde dat hij om wou keren gaf ik een tik op z'n schouder, been en zei streng: "ga je door" het hielp!!!!
Wat ik wel jammer vind is dat hij best gespannen bleef en dat ik niet zo lekker met los teugeltje kon rijden als anders! Hij was ook sterker dan anders!
Maar inderdaad. Dit werkt vaak maar even. Als ze doorhebben wat je gaat doen zijn ze niet meer onder de indruk en gaan weer vrolijk dwarsliggen!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:52

Mijn paard is soms ook wel lastig. Eerst had ik een pony die dus ging steigeren en omkeren. Daar heb ik het uit eindelijk uit gekregen. Mijn paard gaat als een gek achteruit lopen als ze het ergens niet mee eens is. Laatst was ik voor de 2de keer op de weg en weer bijna terug bij de stal waar ze staat en ging ze ineens achteruit lopen omdat ze toch maar weer terug wilde naar m'n huis(daar staan 2pony's) toen heb ik d'r even een flinke tik gegeven, ze hoeft t niet nog een keer te flikken ben dat gezeur echt zat. Ook als m'n pony ging steigeren en om wilde keren gaf ik gewoon een goeie tik ...na een paar keer hield ze er wel mee op en t werd gewoon iedere keer minder.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 00:09

Ja, maar bij ons zitten er aan beide kanten van de weg van die sloten, en dan steigerd ze daar, gaat achteruit lopen, .. als ik haar daar op dr flikker geef ben ik bang dat ze daar een pas verkeerd in de sloot zet straks is het krak been, weg paard...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:32

Weet niet of t echt zo is...maar me instructrice zei laatst(had ik al wel vaker gehoord) dat een paard niet wil vallen en onzeker word als je hem dus om trekt als ie steigert. Heb ook gehoord en wel gemerkt dat paarden niet goed diepte kunnen zien ....dus dan is een slootje denk ik toch wel gevaarlijk...kun je t niet gewoon een keer proberen als er water in de sloot zit ofzo? dan ziet ze het wel beter en denk dat de meeste paarden dan niet zo ineens t water inspringen of een keer een andere route kiezen als dat kan.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:42

o, ik had niet begrepen dat het buiten was, sorry

ik heb het buiten ook een keer gehad, toen het echt gevaarlijk was ben ik afgestapt en heb ik de resterende vijf kilometer naast he gelopen. het kan ook helpen iemand mee te nemen die naast hem loopt?

jembo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:13

Ja, als er iemand mee loopt gaat het goed. Maar je hebt niet altijd iemand die daartoe bereid is!

Dat omtrekken of in de sloot laten lopen lijkt me nou niet zo'n succes! Als ze zo aan het vervelen zijn dan zien ze niets meer en lopen gewoon een sloot in of onder een auto of zo. En omtrekken lijkt me erg gevaarlijk. Zowel voor je paard als voor jezelf!

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:06

Grondwerk is hier aangewezen. Zit je toch in het zadel en draait die ineens om en gaat die omhoog, of begint die te huppelen ! owkay, je niet druk maken we doen het spelletje mee, maar dan wel naar mijn regels. Ik houd immers van spelletjes. Mijn arabier kreeg dit ook na haar verhuizing. Ze wilde ook niet meer weg i Zeg wel in combinatie met grondwerk. Dit moest worden aangepakt, want ze stond op den duur kaarsrecht op der achterpoten en draaide gewoon om.
Nu moet je hier niet gaan sleuren en trekken. Trekken en sleuren, en controle hebben over je paard is een illusie. Draait die om naar links, hef je je linkerteugel op en draai je zijn hoofd naar jou linkerbeen toe. Niet trekken en sleuren, maar gewoon consequent zijn hoofd vragen, en daarmede ook de achterhand. Hij wordt dan verplicht om over te stappen en kan geen kant meer uit. Kan ook niet gaan steigeren, kan ook niet gaan bokken, enkel maar stilstaan. Dit noemt men de one-reine stop.
Wordt ook noodrem genoemd. paard staat stil en wil niet voorwaarts. Okay dan gaan we even lateraal denken. Hij draait graag rondjes, oke gaan we doen, linksom, linksom. Net zoveel die wil. Staat die stil met zijn neus in de richting waarheen hij moet, dan laat je los en vraag je weer om voorwaarts te gaan. Weigert die en maakt hij aanstalte om weer terug te draaien, hetzelfde net zolang die wel voorwaarts gaat. Met vragen om voorwaarts te gaan bedoel ik niet schoppen in de flanken, maar het vragen door middel van een lichte druk in de flanken, onmiddellijk los te laten van zodra hij ook maar naar voren leunt.
Ook hier weer beloon je de kleinste actie.
Je geeft je paard hier als het ware maar een optie, en dat is voorwaarts. Er is maar een opening en die is voorwaarts. Wil die draaien, goed ter plaatste, voorwaarts is enkel de richting die jij uitwil. iedere andere richting eindigt in een spelletje kermis.
Je hoeft helemaal geen zweep, geen sporen, geroep en getier te gebruiken. Daar ben ik radicaal tegen. Gewoon effe meedenken en zorgen dat die een overdosis krijgt van zijn negatieve gedrag, zodat die het weer even snel uit zijn kop zet of er gewoon genoeg van heeft en zegt ; weet je wat we gaan gewoon voorwaarts dat is vele minder vermoeiend !. Zo ging het met Yitta ook.
Eerst gaat je paard in verzet en draait die gewillig mee, daarna wordt die al wat voorwaartser en achteraf denkt die toch wel 2 x na over terugdraaien, maar doet het nog wel, maar is wel sneller voorwaarts (deel van het leerproces, want hij moet kunnen plaatsen wat jij van hem vraagt en wil toch weer even zijn rangordepositie herstellen, effe hogerop de sociale ladder heet dat
In een laatste instantie geeft die op en kiest die voor de makkelijkste weg en oplossing, en de minst vermoeiende ook. gewoon voorwaarts gaan, want van het spelletje kermis of circuspaardje heeft die allang genoeg.
Vraag maar aan Yitta.
En het beste is, dat ik me geen een keer druk heb gemaakt, nog geweld gebruikt. Ik en mijn paard zijn nog immer de dikste vrienden. Eigenlijk had ik er best plezier in om te zien hoe ze begon te denken en na te denken over de dingen.

Veel succes

groetjes

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:40

dat heb ik dus geprobeert maar wat doe je als je je linker hand op heft en je het hoofd van het paard richting je linker knie draait en je paard loopt in plaats van achterwaarts gewoon zijwaarts door?(en luisterd hierbij ook niet naar je rechter been)

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:03

Het gaat hier niet over achterwaarts gaan hoor. Je kan alles best eens nalezen op de site van het Belgian Horsemanship. (exacte link ken ik niet, maar die kan je via je zoekmachine wel vinden). Daarin wordt de one rein stop beschreven.
Het wordt hier eigenlijk omschreven als een noodrem. En heeft niets te maken met achterwaarts of zijwaarts gaan, maar alles met de achtervoet vragen en de achterhand ontkoppelen, waardoor je je paard vraagt om over te stappen zodanig dat het niet meer voor of achteruit kan.
Het vereist wel enige souplesse van je paard. Het vlot inbuigen van de hals naar je knie toe in beide richtingen en dit is ook iets dat je door middel van grondwerk moet oefenen. Eens je paard dat onder de knie heeft kan je gaan oefenen in het zadel. Je kan hier ook meer over lezen op de site www.paardnatuurlijk.nl (one-rein stop).
Hier staat het ook zeer goed geïllustreerd.
Je kan niet zomaar verwachten dat je paard dit commando ineens kent, daarop moet je oefenen.
Het kermisspelletje dat ik bedoel is dan weer meer gebaseerd op het lateraal denken, het meegaan in het denken van het paard.
Je paard draait om en loopt de andere richting uit. Dit kan niet en moet je corrigeren. Geen houden aan, dan gebruik je je noodrem. Zo staat die stil en van daaruit kan je hem dan terug meer voorwaarts zetten.
Wil hij rondjes draaien leuk, net zolang en waar jij het wil. Als je je paard goed geleerd hebt om bij de minste cue en druk op de teugel om in te buigen, zal je ook maar 1 vingertje nodig hebben om hem rond te zetten. Geen geschop, geen gegil want daar kom je nergens mee.
Soms maken we het onszelf zeer moeilijk waar het makkelijk ook kan geloof me. Neem eens een kijkje op de links die ik je doorgegeven heb, en je zult zien wat ik bedoel en heel veel nuttige info krijgen.
Bovendien zeg je ook zij blijft zijwaarts gaan en luistert ook niet meer naar mijn rechterbeen. Weet je, je paard doet exact wat jij van hem vraagt. Je geeft hier een commando, zonder het zelf goed en wel te beseffen en je paard reageert daarop. Je legt je rechterbeen aan, je paard reageert op deze druk door links zijwaarts te bewegen, terwijl trek je hem naar links .... maar eigenlijk wil jij zeggen dat die op de cirkel moet ... Je paard begrijpt je tegensrijdige commando's op den duur niet goed meer en wordt er een tikkeltje nerveus en gefrustreerd van.
EIgenlijk voert hij hier uit wat je vraagt. Bij de one rein stop worden geen benen gebruikt, enkel één hand die wordt gelift.
Lezen maar zou ik zo zeggen, want anders ben ik morgen nog bezig