jong paard - te snelle galop in bochten - hoe afleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R0X

jong paard - te snelle galop in bochten - hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:01

Mijn paard is nog erg jong, net 4, en kent d'r balans nog niet. Met als gevolg:
veel te snel galoperen en vooral in de voltes/hoeken, waardoor ze stteds uitglijdt en bijna omvalt.
Dit is natuurlijk gevraalijk want we zijn al 1 keer omgevallen.
Ze rent gewoon te snel , te enthousiast, door de bochten.
Wat kan ik hieraan doen?
Ik probaar haar vaart te minderen, maar dat lukt niet altijd. We zijn net bezig het knpje voor de galop erop te zetten dus het is nog vaak een kwestie van aanspringen vanuit snelle draf. Soms lukt het wel hoor, als ik voel dat ze zin heeft om te galoperen. Maar ze is in de bochten te snel en ze valt over haar schouder (of hoe noem je zoiets..?).
Het is een fries dus erg soepel is ze niet. Ze heeft achter ook een krampbeen en dus erg stijf vanachter.
Ik probeer in de bak eerst op de hoefslag te rijden en daarna pas op voltes om de cirkel kleiner te maken, maar zelfs in de gewone bocht van de bak vliegt ze door de bocht.

Iemand goede trainingideeen hoe ik dit eruit krijg?

Ik ben iemand die meestal recreatief rijd, maar wil haar "dressuur" kant steeds meer oppakken omdat ze hier aanleg voor heeft.

langua

Re: jong paard - te snelle galop in bochten - hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:08

Mijn paard doet precies hetzelfde en we zijn idd ook een paar keer gevallen >;) . Hij heeft het (bijna) afgeleerd door alleen maar de volte kleiner te maken... ze vinden het heel moeilijk en maritzo ging in het begin alleen maar harder maar het gaat nu beter. Veel succes!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:42

In de andere gangen proberen haar kracht en balans te verbeteren door het rijden van veel overgangen en buigingsoefeningen (achtjes, slangenvoltes) en met de galop niet te lang aan een stuk oefenen, concentreer je meer op het aanspringen dan op het galopperen van lange stukken. Naar mate je paard sterker en soepeler wordt zal ze haar balans gaan vinden en lost het probleem zich op . Aan jou om er geen aanwensel van te maken door haar te lang te laten galopperen.

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:00

je paard naar buitenstellen! Als hij/ zij zo hard door de bocht gaat gooit hij zijn gewicht waarschijnlijk naar binnen (je gaat dan schuin door de bocht). Doordat hij dan het idee heeft dat hij om gaat vallen gaat hij steeds harder lopen (probeer is op je fiets langzaam schuin door de bocht te gaan, lukt bijna niet he, als je hard gaat lukt het wel! Of als je met zn 2en op een fiets zit: de ene een bocht in sturen en de ander tegenhangen zodat je in evenwicht komt, dan kan je wel heel langzaam door de bocht) Als je zijn gewicht dan recht boven zijn benen plaats, door naar buiten te stellen en te sturen haal je het valgedrag weg, dus ook de rede om zo hard te gaan!

Je kan ook proberen vierkante voltes te maken, ik zou dit eerst proberen in draf, in galop is wel heel moeilijk in eens. Voordat je dan door de bocht rijd moet je even naar buiten stellen/sturen zodat het gewicht recht boven zijn benen/iets naar buiten gaat. => zijn binnen voorbeen komt vrij zodat hij makkelijker kan draaien zonder naar binnen te vallen.

Succes met je paard!

Als je het nog niet helemaal begrijpt hoor ik het wel!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:00

Hier neem ik even een abonnementje op! Ik heb ook een 4jarig paardje, een dravertje, waar ik de galop-knop op aan het zetten ben. Heel herkenbaar, verhaal van TS.
Alleen ik galoppeer alleen maar op de volte, als ik haar het rechte stuk op stuur, gaat ze KEIhard draven
Veel oefenen is me gezegd, en ja, dat werpt zijn vruchten af.. maar we zijn er nog lang niet!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:06

veel overgangen rijden zodra je in galop zit en je merkt dat die wil gaan *rennen* meteen terug naar de draf daar worden ze sterk van en dan zo steeds ietjes langer galopperen. al galoppeer je maar 1 zijde dat is zat zolang die niet rent het is een kwestie van balans

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:06

Hoi

Dit is weeer een geval van , balansmissing en te weinig kracht. ERg? nee helemaal niet als je het maar op de juiste manier oplost. Je moet nu gaan proberen de achterhand van je paard sterker maken waardoor hij meer kan gaan dragen. Maar je moet ook het rampgebied niet uit de weg gaan.

Je moet gaan proberen om veel overgangen te rijden waardoor de achterhand extra gestimuleerd word om te gaan dragen. Dit gaat natuurlijk niet vanvandaag op morgen. Probeer de overgangen niet te langdradig te maken. Dus overgang draf stap: 4 passen stappen en weer aandraven bv. Verder moet je voor het galloperen op de volte gaan rijden en aangalloperen naar de wand of omheining toe. Gaat ze weer te hard dan neem je der weer terug, maar ga er niet aan hangen om er rustig te houden, dan ontneem je hem zijn balans nog meer.

Ga ook veel binnenhoefslag rijden.

hoop dat je er wat aan hebt

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:17

So dan, wat een goede tips allemaal zeg!!!! Allemaal erg bedankt, hier heb ik superveel aan hoor ! Echt goed, ik ga het gelijk in praktijik brengen Normaal ben ik meer iemand van de buitenritten, maar hier wil ik wel aan werken. klinkt goed allemaal, bedankt!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:41

buiten ritten zijn juist goed voor een jong paard, Ga buiten rijden met dat dier, lekkere rechte stukken recht uit galoperen daar word ze sterk van.

Mijn paard kon eerst ook niet verzamelen, is nu net 4. ik heb vanaf het begin af aan al veel in het bos gereden en hij word steeds sterker en sterker.

zodra ze sterker word zal je merken dat ze veel makkelijker onder je komt en verzameld, heeft alleen een beetje tijd nodig

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 19:38

ja hihi, rijden op rechte stukken, het punt is, dat ze nog niet weet wt recht is, en dat ze vaak verschiet van die enge dingen in de berm en dan omhoog springt, of erger; ineens stopt..
Nee dat buitenrijden houd ik er in hoor, vind ik zelf ook leuker, en het gaat goed met de gallop want ik kan dr nu ook laten galoperen waar ik dat wil. Nietalleen maar de "bekende" stukken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:43

Ik rijd ook een Fries. Durf er alleen niet meer mee het bos in omdat hij dan gaat bokken en heel hard galopperen enzo.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:32

Mooi laten galoperen. Als te veel naar binnen valt iets je binnen hand optillen. Als ze haar balans heeft gevonden wordt de galop ook beter. Maar denk eraan. Ze is nog jong dus een goede galop is beter dan een ''hand''galopje.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:48

Gewoon blijven oefenen dan komt het wel goed!. Ze missen gewoon nog de spieren.

Ik kocht mijn paard met 4 jaar en hij kon helemaal niet geloperen. Nu is hij 6 en kan hij een keurig dressuurgalopje.

Wat ik zou doen is veel buiten oefenen op het rechte eind en dan proberen de galop wel rustig te houden. Verder in de bak steeds kleine stukjes galoperen.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:26

Mijn fries had een slappe achterhand en wat goed heeft geholpen is buitenrijden maar dan ook zware paden rijden, heuvelopwaarts en neerwaarts rijden.
In de bak los ik het op door te gaan zitten en haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel te rijden.

Het is verbeterd maar ik moet er bij vertellen dat ze makkelijk galoppeerd en aardig soepel is. Maar ze loopt pas een klein half jaar onder het zadel.