van de pessoa af...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tuliera

van de pessoa af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:37

iemand bij ons op stal heeft een 'probleempony' en nu moet ik haar gaan rijden. het is een fjord van 6 jaar en een hele tijd verkeerd gereden voordat het meisje haar kocht. dat meisje heeft haar nu ongeveer 1 jaar maar heeft de pony altijd met een pessoa gereden. zonder pessoabit krijg je de pony nergens heen en krijg je haar de wendingen niet door. toch wil ik haar op een trensbitje zetten, want als je dressuur wilt gaan starten mag je zo'n pessoa niet eens gebruiken...

Ilsiie

Re: van de pessoa af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:40

wil je nu al gaan starten dan.. of dat meisje.. ik zou eerst zorgen dat ze weer correct loopt op een trens, en dán verder trainen voor dressuur..

succes iig

tuliera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:44

nee, nog zeker niet gaan starten maar dat is in de toekomst (denk aan eind van het jaar, wanneer het binnenseizoen weer begint...) wel de bedoeling. nouja, de pony heeft een keer een proefje gelopen -ja, op de trens...- en had net 157 punten dus klaar om te springen. en ja vanaf dat moment is er alleen maar gesprongen (wat met de pessoa gebeurde) en hebben ze de dressuur laten zitten. maar omdat dat meisje zelf wel graag weer dressuur wilt rijden moet het wel gaan gebeuren... op dat trensje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:45

Het pessoabit heeft ringen waaraan je twee teugels kunt zetten, je kunt dus meer op de 'gewone' trensring rijden dan op de onderste teugel met hefboomwerking. De gewone trensring werkt in als een normale trens. Voor geval van nood heb je dan de andere teugel er nog bij, maar het is aan jou hoeveel je hem gebruikt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:32

Urielle schreef:
Het pessoabit heeft ringen waaraan je twee teugels kunt zetten, je kunt dus meer op de 'gewone' trensring rijden dan op de onderste teugel met hefboomwerking. De gewone trensring werkt in als een normale trens. Voor geval van nood heb je dan de andere teugel er nog bij, maar het is aan jou hoeveel je hem gebruikt.

Idd. En dan langzaam afbouwen naar een gebroken/dubbelgebroken bit. Dit doet me trouwens denken aan een topic wat ooit op Bokt heeft gestaan, ook over een Fjord. 'Jaaa, met dit bit loopt hij perfect...' 'Ik heb hem nu al een jaar en we komen niks vooruit...'

tuliera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:33

verder iemand misschien nog tips?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:00

ik denk dat het misschien ook deels een dominantieprobleem is...
Ga lekker mer dat beetje loswerken aan de hand etc.

greetz

tuliera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:39

zal het eens gaan proberen, misschien werkt het!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:31

ik weet niet of je ooit mijn topics gelezen hebt,
daar heb ik ook vaak uitleg gevraagt omdat ik ook altijd met een pessoabit heb gereden (alé ze hoorden bij de uitrusting toen ik op ze ging rijden)
het ging op begin (toen ik de overgang naar een trenske maakte) BARSLECHT!!! ze trokken, liepen weg, enzo enzo,
niets mee aan te vangen, maar ik BLEEF volhouden, met geen bok kregen ze me eraf.
en na een tijdje gaven ze het gewoon op en na een hele tijd (met duidelijke beenhulp) begrepen ze dat zonder al dat getrek en zware bit, wat ik bedoelde met mijn hulpen en ze leerden dat als ze "luisterde" naar wat ik bedoelde ze de "druk" kwijtraakte,
en nu rijden ze heel ontspannen, ja het kan nog wat langer duren voor ze even terug luisteren omdat die van mij wel 19 JAAAAAR met een pessoabit gereden hebben en nu twee jaar met een trenske!!

ik wens je veel sterkte, en vooral GEDULD EN VOLHARDING!
waarschijnlijk zal die waar jij op moet rijden sneller door hebben ,omdat deze nog maar 6 is, en geen 21!! veel suces

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:12

Een fulmertrens, of iets anders met knevels, kan een tussenoplossing zijn. Veel mensen vergeten dat zo´n pessoa (of welke stang dan ook) ook een zijwaarts duwende werking heeft en dat die niet te onderschatten is.
fulmertrens:
Afbeelding

kneveltrens:
Afbeelding

Wellicht zijn deze trouwens ook toegestaan? Ik reed vroeger met een rubber bit met twee uitsteeksels (soort lepeltjes) naar beneden, en dat mocht.