Krijg mn paard niet laag (LDR)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Krijg mn paard niet laag (LDR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:20

Ik zou het fijn vinden als ik mijn paard iets lager kon instellen en dan zodat hij met wat meer ruggebruik loopt en lekker los wordt...
Maar, als ik probeer hem zacht aan lager te laten lopen blijft hij hoog (hoger)
Hoe krijg ik het nou voor mekaar dat hij lager gaat lopen!?

groetjess
(hij zoekt zelf mn hand op en loopt goed met die achterkant eronder, dus ik kan niet echt vinden waar t aan ligt)

WinBinChes

Re: Krijg mn paard niet laag (LDR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:24

Instructie met ervaring met LDR zoeken. Niet zelf gaan lopen prutsen of met adviezen hier weg. Is niet nega bedoelt, maar als je het goed wel (aan)leren is dat toch de beste manier.
Als je alleen maar lager wilt en niet ook rond zeg ik: rij hem richting hals strekken en je hebt hem zo lager ingesteld.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:25

Je kunt je paard pas correct laag laten lopen als hij nageeflijk is. Als je dan teugels geeft zal hij die volgen.

Als hij je handen niet wil volgen dan is hij niet goed nageeflijk. Daar eerst aan werken en dan komt de rest vanzelf.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:32

Met halsstrekken doet hij zijn neus vooruit haha, niet écht naar beneden..
Mijn instructrice doet deze methode niet en ik heb geen geld voor privelessen :bloos:

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:13

Dan moet je daar dus op oefenen. Vragen en toestaan. toerijden met je been

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:14

LDR meteen vergeten, lijkt mij het beste!!! En dan vanuit ontspanning gaan werken naar inspanning, met een deskundige klassieke instructeur.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:00

Je zegt dat hij zelf je hand opzoekt en goed met de achterhand eronder loopt, dan zou hij ook naar beneden moeten zakken.. anders zoekt hij je hand toch niet op??? Als hij in protest komt als je hem aan elkaar wilt rijden, dan drukt hij toch zijn rug weg en als hij alleen maar met zn neus naar voren wil, maar niet dieper, dan valt hij toch op de voorhand??

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:25

Als je paardje met het halsstrekken zn neus eruit duwd is dit een teken dat die niet voldoende nagevelijk is. Dit komt veelal door een te sterke aanleuning tijdens het losrijden of een onvoldoende ruggebruik bij het rechtrichten en in de wendingen.

Probeer eerst een beter tempocontrolle te krijgen en hiervan uit via het achterbeen de hoofd/hals houding te gaan bepalen. Als hij te hoog ingesteld blijft lopen tijdens het LDR zal hij zn rugspieren meer blokeren dan los laten en later zelfs tegen de hand en zit inkomen.

Begin eerst met VWNW en tempowisselingen om die nagevelijk te verbeteren. Pas als je dit volledig voor elkaar heb zal je hem lager kunnen instellen.

Succes

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:28

Niet alle paarden zijn geschikt om laag en rond te rijden, ze moeten de bouw ook meehebben. Die van mij is iets overbouwd, en loopt dus eigenlijk altijd een beetje te diep. Daardoor rij ik dus nooit lager, ze moet juist wat meer oprichting tonen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:19

Aqua er vraagt hier iemand om tips niet om negatief advies.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:22

ik raad ook aan om een tandarts te laten komen als hij je hand niet op zoekt of zo mischien heeft die pijn en onderdrukt die dat zo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:32

pony die ik aan het inrijden ben loopt ook erg mooi rond, lijkt perfect, maar wat doet hij, hij heeft het bit niet geaccepteerd en probeert hem dus te ontwijken.
Verder misschien last van rug of zadel oid? Of nog niet voldoende bespierd daarvoor. Of misschien zit je zelf niet zo goed in evenwicht, voor een paard is het dan moeilijker in evenwicht te lopen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:32

Ik ben blond, maar wat is LDR en VWNW? Ik zie het wel vaker staan en ik snap er geen hout van

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:32

laag diep rond
voorwaarts neerwaarts
toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:34

Ah, dat heeft wel logica, bedankt

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:59

Qimm schreef:
Ik ben blond, maar wat is LDR en VWNW? Ik zie het wel vaker staan en ik snap er geen hout van

LDR is idd Laag, Diep en Rond. Dit houdt in dat het paard op het achterbeen loopt en hierbij een lage hoofd/hals houding heeft waarbij die zn neus achter de LL (Lood Lijn) heeft. Deze oefening is om zn rugspieren op te rekken.

VWNw betekend VoorWaards/NeerWaards. Dit is in principe de zelfde oefening als LDR enkel blijft hierbij de neus Voor de LL. Hiermee rek je de bespiering vnauit de nek en rug minder op maar het gemakkelijker het paard op de acheterhand te houden..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:01

Je kunt 'm een poosje longeren met slofteugel/ touwtjes.
Bij mijn paard hielp het erg goed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:03

M3isSi3j schreef:
Qimm schreef:

LDR is idd Laag, Diep en Rond. Dit houdt in dat het paard op het achterbeen loopt en hierbij een lage hoofd/hals houding heeft waarbij die zn neus achter de LL (Lood Lijn) heeft. Deze oefening is om zn rugspieren op te rekken.

VWNw betekend VoorWaards/NeerWaards. Dit is in principe de zelfde oefening als LDR enkel blijft hierbij de neus Voor de LL. Hiermee rek je de bespiering vnauit de nek en rug minder op maar het gemakkelijker het paard op de acheterhand te houden..

Ah dank je, nu snap ik het beter, ik snapte alleen de afkorting niet

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:56

Iets lager en dieper instellen is niet meteen LDR. Houdt dat in gedachten.

Forceer niks. Zoals met alles wat nieuw is: ga niet zelf dokteren.

Als je niet tevreden bent met de manier waarop je nu les krijgt/traint, overleg dit dan met je trainer. En anders zit er toch niks anders op dan een andere trainer zoeken en kijken of die een andere manier van benaderen heeft om je gewenste ontspanning op te wekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 01:15

'lager instellen'..... tis geen brommer!

Je kunt het heel simpel anders doen: leer zelf 'bridgen', leer je paard 'targetten', leer nu je paard een voorwerp op de grond aanraken of gewoon de kop omlaag doen op commando.
Bovenstaande lukt je in twee, hooguit drie dagen een paar keer kort oefenen.

Verzin en koppel een commando als 'Laag' of 'low' en klaar! Kun je zelfs zo doen dat op de manenkam drukken de 'cue' is.
Op deze laatste manier ontspannen wij onderweg de rug van de paarden. Werkt met teugels, werkt met halsring, werkt zonder iets.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 02:00

onley schreef:
ik raad ook aan om een tandarts te laten komen als hij je hand niet op zoekt of zo mischien heeft die pijn en onderdrukt die dat zo

Zo wil mijn paard ook slecht neerwaards.
Normaal begin ik met voorwaards neerwaards (laag diep en rond)
Maar omdat ze het heel moeilijk vind ben ik daar een half uur mee bezig, ik sluit dus mijn rijden met laag diep en rond.
Ik probeer er altijd mee te beginnen en vraag het ook de hele tijd maar omdat ze rug problemen heeft en tant problemen had moet ze eerst los worden voordat ze mijn hand gaat volgen.

Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest en dit heeft al veel opgelost, maar om laag diep en rond te worden moet ik haar eerst opwarmen.
(ben en blijf altijd zacht met de hand ook al wil ze niet anders word ze bang voor mijn hand en wil ze straks helemaal niet meer)

Mijn vorige pony had dit probleem ook toen ik hem net kreeg,
Ik moest toen van mijn instructiese de eerste 4 weken hem alleen maar laten "stofzuigen" (LDR).
Dit heeft veel geholpen en dat probeer ik nu ook met dit paard.
Alleen kan je niet verwachten dat dat zomaar binnen een paar weken lukt.
Hier kan veel training in gaan zitten en deskundige hulp.