Springtips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loenz

Springtips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:11

Hoihoi,

Ik spring niet zo vaak, in mijn leven heb ik zo'n 8 keer gesprongen (nu bedoel ik niet balkjes lopen enzo maar best hoge sprongen).
Maar ik wil binnenkort opmijn leasepaard graaggaan springen, en nu zou ik graag wat tips van jullie willen hoe ik samen met "mijn" paard een goeie sprong kan maken!

Danjullie!

Luna

Urielle

Re: Springtips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:21

Toch rustig aan beginnen met een serie balkjes lopen, dan op het eind eens een kruisje zetten. De volgende stap is een laag parcoursje, veel kruisjes, veel grondbalken. Eerder veel laag springen dan een hindernis steeds hoger.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:23

Verplaatst van VMR naar RT.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:51

Urielle schreef:
Toch rustig aan beginnen met een serie balkjes lopen, dan op het eind eens een kruisje zetten. De volgende stap is een laag parcoursje, veel kruisjes, veel grondbalken. Eerder veel laag springen dan een hindernis steeds hoger.

Ik kan wel springen (tenminste ALS ik eens spring zegt iedereen dat ik het goed doe)
maar ik doe meestal maargewoon wat, ik heber ook nooit les in gehad.
Dus ik kan wel hoog springen hoor

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:16

niemand meer met nuttige tips?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:25

jij wel, maar je paard misschien niet, moet sowieso terug soepel worden. Hoog springen vind ik persoonlijk minder belangrijk dan technisch goed springen. Als je dat wilt leren, adviseer ik springles

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:51

ja, aar ga ik ook op maar ik bedoel buiten de lessen om.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:33

rijd goed de hoeken uit en veel overgangen, houdt je paard bezig en voor de rest ga ik mee met urielle

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:42

Een fijn parcour kunnen springen eist "oog voor de sprong". Nou zal dat mischien in het B en in het L niet zoveel problemen geven, ondanks, dat je je paard behoorlijk tot last kan zijn voor boven en na de sprong, als je je paard niet goed kan plaatsen door te weinig oog voor de sprong, en daarmede dus te weinig ervaring. Een hele goede oefening om dat onder de knie te krijgen is natuurlijk veel doen, voelen, en veel lage parcoursen rijden. Meest leer je nog van een 2 balken in de bak met een bepaalde afstand ( meestal worden 3 stappen per galopsprong aangehouden) om hier doorheen te galopperen op "groot en klein" kan je op een makkelijke manier dat trainen.
Verder is de hoogte niet zo van belang als je het gevoel wilt krijgen, trainen op laag werk is het beste. Goed over de sprong kijken, en voelen hoe je paard beweegd, helpt al een hele hoop. Veel ruiters gaan zitten wringen, trekken, en tempo verlagen naarmate de sprongen hoger worden. Een goed grondtempo en een los en getraind paard, helpen je al een eind op weg! Succes!

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:44

Kep springles

Rijd dressuur matig op de hindernis af en houd je hakken voor en boven de hindernis goed omlaag. Ga mee met de bewegingen van je paard en laat hem springen. Ga oowk met je handen mee zodat het paard ruimte heeft. Rijd rustig op de hindernis af en ga absoluut niej van tevoren al in de verlichte zit. Pas bij je paard zn afzet gaan zitten in de verlichte zit. Rij netjes en recht op de hinderns af, dus niet vanuit een krappe wending nemen. Spring over het midden heen. Bouw het springen rustig op met een klein kruisje, vraag desnoods iemand die de hindernis voor je hoger wil zetten of de balk erop wil leggen als je hem eraf gooid. Na een paar kruisjes te hebben genomen maak je er een steil van. En vraag niet te veel van je paard en altijd belonen!

Ik hoop dat je wat aan mn tips hebt

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:06

Les nemen en niet zelf gaan aanklooien is mn enige tip. Als er de eerste keer iemand bij is kan diegene je zeggen waar je op moet letten als je daarna weer gaat springen.
@Mii_ft_Josca: kan je me ook uitleggen waarom je absoluut niet van te voren in de verlichte zit mag gaan zitten? Ik heb van verschillende instructeurs springles gehad, maar er waren er ook een aantal die vonden dat dat juist wel moest...

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:52

Ik zou als ik jou was gewoon les nemen! Die kan precies zien wat je moet verbeteren en wat goed is.

Enne liesje1986, ik heb vroeger ook altijd geleerd eerst in verlichte zit te gaan en dan eropaf. Maar toen ik iets verder was toen moest ik gewoon pas in verlichte zit boven de sprong.
En nu heb ik elke week springles met mn eigen pony en daar ga ik ook pas in verlichte zit boven de sprong, je wordt als het ware uit het zadel gegooit.
En als je van te voren al in verlichte zit gaat en je pony komt niet goed uit, dan flikker je er veel sneller af!!

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 12:42

oke bedankt voor de tips! meer tips zijn welkom!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:29

als je springt nog even een keer goed aandrijven En hakken laag, en pas in de sprong verlichte zit.. Val ik herhaling

NaDiNeLoVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:38

cavelleties springen!! eerst gaan balkjes draven en daarna als je er klaar voor bent cavelleties springen.. en als dat goed gaat kun je een laag hindernisje springen!! zodat je lekker het vertrouwen krijgt in je paard

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:46

springen is met elk paard verschillend. misschien kan je eerst een keer wat lagere sprongen maken, om te merken hoe het met dit paard aanvoelt. Ga onderzoeken hoe hij is, snel of langzaam, heeft hij rare truckjes? als je dat weet kunnen wij tips gaan geven, anders heeft dat niet veel zin. gewoon een aantal keer doen, en springles van een goede instructeur nemen!