Probleempje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_ft_Josca

Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:10

Ik heb een klein probleempje, als ik mn paard naar stal wil nemen, gaat ze altijd draven, ik laat haar dan een klein volte om me heen draven, zodat ze wel moet gaan stappen, als ik haar laat draven gaat ze bokken. Dat mini voltetje is wel een oplossing, maar ik wil gewoon niet meer dat ze dat doet.

Kan iemand me helpen?

Kus Miranda

johnnie

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:18

Mii_ft_Josca schreef:
Ik heb een klein probleempje, als ik mn paard naar stal wil nemen, gaat ze altijd draven, ik laat haar dan een klein volte om me heen draven, zodat ze wel moet gaan stappen, als ik haar laat draven gaat ze bokken. Dat mini voltetje is wel een oplossing, maar ik wil gewoon niet meer dat ze dat doet.

Kan iemand me helpen?

Kus Miranda

Ik denk omdraaien en de andere kant op rijden. En meer variatie brengen in de wijze waarop je richting stal rijdt. bv Het paard niet steeds met het hoofd richting stal brengen, eens ergens anders afstappen. Ik bedoel hiermee niet altijd het zelfde patroon gebruiken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:22

volgens mij bedoeld ze als ze na het rijden terug naar stal loopt vanaf de spuitplaats, poetsplaats, bak or whatever..

Neem een springzweepje mee en hou deze voor zn hoofd, gaat die draven tik je hem op zn neus of borst. Hou hem kort vast (teugels dicht bij het bit) en zit vervolgens je elleboog in zn hals zodat je hem vanaf je af laat lopen.

Elke pas die je paardje voor jou gevoel te hard gaat zet je hem stil, staat die braaf stil beloon je hem en stap je weer weg. Loop op die manie rnaar stal toe, zet hem in zn box en pak hem er gelij kweer uit en doe dit een paar keer. Op die manier leert die dat die niet gelijk klaar is als die zn stal in gaat en gewoon rustig terug oet lopen!

Scuces

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:30

Het gaat niet om het rijden, maar om het mee nemen aan het halster vanuit het weiland. Ik wil geen zweep gaan gebruiken, dat vind ik geen alternatief, bovendien haat ze zwepen. Ze is enorm sterk en best groot, tis een merrie maar heeft een kop en de kracht van een hengst. En als ze gaat draven en ik neem haar niet snel op de volte, gaat ze bokken, en soms oowk wel eens richting mij, zodat ik loslaat.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:33

M3isSi3j schreef:
volgens mij bedoeld ze als ze na het rijden terug naar stal loopt vanaf de spuitplaats, poetsplaats, bak or whatever..

Neem een springzweepje mee en hou deze voor zn hoofd, gaat die draven tik je hem op zn neus of borst. Hou hem kort vast (teugels dicht bij het bit) en zit vervolgens je elleboog in zn hals zodat je hem vanaf je af laat lopen.

Elke pas die je paardje voor jou gevoel te hard gaat zet je hem stil, staat die braaf stil beloon je hem en stap je weer weg. Loop op die manie rnaar stal toe, zet hem in zn box en pak hem er gelij kweer uit en doe dit een paar keer. Op die manier leert die dat die niet gelijk klaar is als die zn stal in gaat en gewoon rustig terug oet lopen!

Scuces

Je hebt gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:40

Wat is dat voor een vaag antwoord Johnnie?

Maar ontopic
zoals M3isSi3j het schreef werkt het wel erg goed.
En je schrijft, het is soms net een hengst.
Dan kan ik je verklappen dat ze het bij een hengst ook zo doen.

Verder kun je nog eerst proberen een hengstenketting aan te doen, gaat ze over jou bepaalde tempo, errst met je stem zeggen dat het niet gewenst is, daarna direct een rukje aan de ketting.
uiteraard belonen met je stem als ze het goed doet.

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:44

Tjah Runningkawa, een hengsten ketting kan, maar ze heeft een hekel aan zulke dingen. Ze gaat dan compleet door het lint, en van mn stem trekt ze zich helemaal niks aan. Het gaat egt om het meenemen naar stal aan het halster. Ik rijd haar nooit naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:46

Denk dat je dan een flink dominantie probleempje hebt als ze overal een hekel (zweep, ketting, stem) aan heeft en doet wat ze zelf wil...
Het is dan te hopen of het alleen blijft met uit de wei halen, want vaak breid zich dat dan uit.

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:48

Het is alleen aan het halster meenemen, ze heeft dan totaal geen zin en gaat dus draven. Van zwepen gaat ze enorm bokken en van zown ketting gaat ze steigeren én bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:50

Wat ik zeg..dominantie probleem.

En een bitje in, gaat dat wel aan de hand?

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:55

hoe bedoel je? Een bit aan het halster vast maken of met een hoofdstel geleiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:56

Wat jij het gemakkelijkste vind
Kan idd allebei

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:02

tjah, een bit aan het halster kan. Ik moet dan wel steeds weer het bit verwijderen, en een hoofdstel heb ik niej altijd 1..2..3.. bij de hand. Ik kan het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:28

Bij een oud hoofdstel kun je het gewoon over het halster doen en desnoods bij de wei laten hangen.
Word het gejat, jammer van een oude, maar geen regelrechte ramp

Mii_ft_Josca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:32

Tjah maar die van ons is niet oud, ons hoofdstel is een jaar en ziet er slic slinter nieuw uit En het hoofdstel van mn Ex (overleden) pony past ze onmogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:47

nee, dat zou ik dan ook niet doen
Misschien heeft een kennis nog een oudje.
Maar anders kan het idd ook aan het halster.
Geen idee of het werkt, maar het is uit te proberen.
Anders kom je helaas toch op de eerder genoemde dingen uit vrees ik.
Succes

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:56

johnnie schreef:
M3isSi3j schreef:

Scuces

Je hebt gelijk. Ze loopt naast haar paard en zit er niet op. Ik was even aan het slapen dus bij deze is dat rechtgezet.