Tips gevraagd om beter te kunnen zitten...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Tips gevraagd om beter te kunnen zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:55

Titel is een beetje raar maja...
Ik bedoel:

In stap kan ik heel stil zitten.. me handen niet maar wel weer met losse teugel.. benen enzo zijn prima stil
Stap foto:
nieuwe zadel
Afbeelding

Draf: lichtrijden.. handen gaan om hoog en naar benede met me lichaam mee
DRaf doorzitten... ramp.. ik bonk als het waren niet dat ik t zadel erg ver uit kom maar ik vind dat ik niet netjes kan blijven zitten me handen zijn hier al beter..
Draf foto lichtrijden nieuwe zadel.. naar voren zit ik en heb geen evenwicht op de foto zo te zien
Afbeelding

Galop.. dat is nog erger dan draf doorzitten.. met me nieuwe zadel gaat het al beter maar nog niet optimaal. heb wel een galop foto met me oude zadel:
Foto was trouwens wel rengalop of middegalop
Afbeelding
met me nieuwe zadel is dit al veel minder...

Wie o wie heeft er tips?
Met me leren rijlaarzen zit ik ook alveel stiller.
Met schoenen ( wel met hak) is het helemaal slecht

Jenbuc

Re: Tips gevraagd om beter te kunnen zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:00

Ouwja ik heb 1x in de week les op de manege(groepsles) en krijg op de nieuwe stallingles van buc zijn eigenaar.
er is nu een zomer stop van de lessenm aar per 3 sept gaan die weer verder

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:04

onstpannen.... makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het, maar heel veel zonder beugels rijden.. als je begint te bonken, dieper gaan zitten en proberen te ontspannen (Zonder aan de teugels te gaan hangen om je in evenwicht te houden) Je zit ook wat voorover, probeer rechtop in de lepel van je zadel te gaan zitten, alsof je in je paard wil kruipen... Dit leer je niet in 10 min. rijden maar als je iedere keer aan het einde van het rijden (als je paard minder fris is) 5 min. gaat doorzitten zul je na een week al merken dat het beter gaat, en gewoon door oefenen! probeer in je paard te kruipen en ONTSPANNEN heel veel succes

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:07

Misschien helpt het om een keertje een zitles te nemen?
Je rijdt dan meestal aan de longe en diegene die je lesgeeft die geeft jou oefeningen voor je evenwicht. Bijvoorbeeld je tenen aanraken met je handen, met je armen ronddraaien enz. enz.
Ook wil het nog wel eens helpen om zonder beugels te gaan rijden. Probeer je goed te ontspannen en maak je lang.
Meer weet ik eigenlijk ook niet te bedenken...
ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Veel suc6 ermee, ik hoop dat het gaat lukken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:16

zitles.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:19

picca van buc zonder mij voor de ligging van het zadel:
Afbeelding

stap foto andere hand
Afbeelding

galop:
Beugels zitten op maat .. zie stap foto's
Afbeelding

Hopelijk hebben jullie zo een idee

Zitles...
Misschien wel een idee.. maar van wie....

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:20

Lekker eens een paar week zondar dat zadel gaan rijden ... dat is mijn advies ... je dwingt jezelf zo om stil te zitten ...

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:24

hetword dan zoiezo 1x in de week met zadel...(les)
en met buc zijn bouw zit je helemaaal niet lekkerzonderzadel..
Hogeschoft, ingezakterug enzo..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:59

heyz
tjaha zitles zoiets moet je niet aan mij vragen ik ben er ook mee bezig maar het gaat steeds beter maar wat ik wel als tip heb rij op het eind de laatste 10 min zonder beugels dus bij het doorzitten dat moet helpen bij mij helpt het ook duw je schouders naar achteren,
maar ik kan er niet veel over zeggen ik heb een lichte evenwichts-stoornis door vroeger (vekeerde dingen gedaan) en heb gauw het idee dat ik val maar probeer zonder beugels te rijden niet te lang gewoon de laatste 10 min en niet aan de teugels hangen,
laat je als het ware lang worden in je lichaam en ontspan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:05

ja inderdaad, het grootste probleem bij het zitten is spanning..
Je moet je ontspannen.
De ruiters die niet kunnen zitten spannen op de een of andere manier toch onbewust spieren aan en dat is de grootste fout.

Ontspanning is het sleutelwoord.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:25

hey
allereerst moet je leren te ontspannen. je kan pas zitten, als niets knijpt of knelt, spant of duwt. Al je spieren moet je kunnen loslaten. Wel raad ik je aan om met laarzen te rijden. (leer of rubber, maakt niet uit) Met schoenen en lange sokken heb je niet de juiste houding. Je hebt geen steun voor je enkels, en meestal geeft dat een heel onstabiel gevoel, waardoor je je hiel gaat optrekken en je knie gaat klemmen.
Wat kan helpen, zijn oefeningen op de grond zonder pony of paard. Maak al je spieren los voor je gaat rijden. Vooral je bilspieren, aan de binnenkant. Die moeten wat kunnen uitrekken om je been lang te laten. Als het makkelijker gaat, kan je je beugels één gaatje korter zetten voor een korte tijd.
Dwing jezelf de juiste houding aan te nemen. Op de eerste foto zit je niet slecht, je mag enkel nog iets meer je ellebogen naast je lichaam houden. Maak je groot, zonder op te spannen. Blijf ademen. Focus je niet op één punt, zoals de oren of de manen van je paard, maar kijk voor je zodat je alles kan opnemen dat er rondom gebeurt.
Ga geregeld doorzitten en wissel af met lichtrijden. Ga niet steeds bvb doorzitten op een kleine volte en weer lichtrijden op de lange zijde. Dit is veel te belastend voor je pony / paard. Doe liever wat andersom.
Let er wel op, dat je pas goed kan zitten, als je pony je LAAT zitten.. Wat wil zeggen dat hij of zij de rug moet loslaten en zelf ontspannen. Probeer ook af en toe zonder beugels te rijden. In het begin gewoon een kort stukje, en bouw dit op.
Zoek verder ook een goede instructeur die je zitles kan geven, en in privelessen achteraf steeds op de zit let.
In de galop kom je zover uit je zadel, omdat je steun zoekt door voorover te gaan zitten. Maak je groot en lang, en voel de beweging die je pony maakt. Span je bekken en heupen niet op, maar laat ze meegaan met de galopbeweging.
Meer ga ik nu niet typen, anders wordt het te lang
Veel succes alvast! en als het kan helpen: alleen door veel aan jezelf te werken en af te zien, word je een goede ruiter
xxx

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:28

hey,
ik heb soms ook problemen,maar dan vooral galop in de draf kan ik tamelijk goed blijven zitten maar in de galop totaalniet,als ik op een ander paardje zit lig ik er bijna altijd af,schijnt dat ik men benen optrek maar kan dat ook niet zijn omdat ik tamelijk kort zijn met de stijgbeugels,allez ik kies erzelf voor maar mijn vriendin maakt ze vanhaar altijd veel langer dan die van mij...
nu een fototje maar is echt een slechte hoor,kzat net slecht kmoest even een stukje afslagen,het is mijn lievelingspaard maar hij doet het liefst allez op zijn eigen tempo...
Afbeelding
nu mijn zit is echt slecht,maar nu in de les doen we telkens een 10 minuten ofzo zonder stijgbeugels,draven en zo en voltes in draf,soms wel moeilijk hoor,en zelf eens lichtrijden zonder stijgbeugels
nu commentaar op foto gewenst:)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:24

hey
@ apollolover: ik zie je foto niet.
Soms zijn het maar kleine dingen hoor die je moet veranderen. Soms ligt angst aan de basis van een zitprobleem. Soms heb je gewoon een verkeerde houding aangenomen in het begin en is er te weinig op gesproken, waardoor je het nu heel moeilijk afleert.
Ik ben benieuwd naar je foto. Daaraan kan je al veel zien
succes!
xxx

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:12

KimS schreef:
hey
allereerst moet je leren te ontspannen. je kan pas zitten, als niets knijpt of knelt, spant of duwt. Al je spieren moet je kunnen loslaten. Wel raad ik je aan om met laarzen te rijden. (leer of rubber, maakt niet uit) Met schoenen en lange sokken heb je niet de juiste houding. Je hebt geen steun voor je enkels, en meestal geeft dat een heel onstabiel gevoel, waardoor je je hiel gaat optrekken en je knie gaat klemmen.
Wat kan helpen, zijn oefeningen op de grond zonder pony of paard. Maak al je spieren los voor je gaat rijden. Vooral je bilspieren, aan de binnenkant. Die moeten wat kunnen uitrekken om je been lang te laten. Als het makkelijker gaat, kan je je beugels één gaatje korter zetten voor een korte tijd.
Dwing jezelf de juiste houding aan te nemen. Op de eerste foto zit je niet slecht, je mag enkel nog iets meer je ellebogen naast je lichaam houden. Maak je groot, zonder op te spannen. Blijf ademen. Focus je niet op één punt, zoals de oren of de manen van je paard, maar kijk voor je zodat je alles kan opnemen dat er rondom gebeurt.
Ga geregeld doorzitten en wissel af met lichtrijden. Ga niet steeds bvb doorzitten op een kleine volte en weer lichtrijden op de lange zijde. Dit is veel te belastend voor je pony / paard. Doe liever wat andersom.
Let er wel op, dat je pas goed kan zitten, als je pony je LAAT zitten.. Wat wil zeggen dat hij of zij de rug moet loslaten en zelf ontspannen. Probeer ook af en toe zonder beugels te rijden. In het begin gewoon een kort stukje, en bouw dit op.
Zoek verder ook een goede instructeur die je zitles kan geven, en in privelessen achteraf steeds op de zit let.
In de galop kom je zover uit je zadel, omdat je steun zoekt door voorover te gaan zitten. Maak je groot en lang, en voel de beweging die je pony maakt. Span je bekken en heupen niet op, maar laat ze meegaan met de galopbeweging.
Meer ga ik nu niet typen, anders wordt het te lang
Veel succes alvast! en als het kan helpen: alleen door veel aan jezelf te werken en af te zien, word je een goede ruiter
xxx

AMEN beter kon het niet worden uitgelegd maar ik zei al proberen te ontspannen ik heb hetzelfde probleem alleen niet zo erg als janne

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:37

en als je nou een dekje ofzo op je pony legt en daar alleen op gaat zitten, zit ze dan al beter zonder zadel?

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:00

Als ik alleen met schoenen rijd, zonder chaps of zo, dan kan ik ook mijn benen niet stil houden. Ik zou inderdaad eens beginnen om rijlaarzen aan te trekken, dat helpt vast al een stukje.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:09

het lijkt of je erg achterin het zadel zit..
bij galop je benen lang maken hakken naar de grond duwen en diep gaan zitten (niet te diep ander stoor je je paard)

idd zitles zou handig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:19

Ik zie 2 dingen. Niet met schoenen gaan rijden, dan trek je je benen op. Met laarzen is veel makkelijker om je benen lang te maken.

Ik zie dat je paard heel erg zijn rug wegdrukt, kan ook niet anders als het zo ongemakkelijk voor hem aanvoelt dat gebonk Maar dan kom je in een vicieuze cirkel. Jij bonkt, paard drukt rug weg, dus laat je niet zitten waardoor jij nog meer bonkt, rug wordt plank en jij blijft stuiteren.

Ga proberen je paard ook te ontspannen door eerst veel in stap lekker ontspannen te gaan zitten en ontspannen met de teugels te werken. Als je draaft in een rustig tempo draven, zodra je je evenwicht weer verliest ga je stappen tot jullie beiden weer ontspannen aanvoelen. Steeds wat opbouwen. Je paard spant zich al op het moment dat hij moet draven en zet alles vast waardoor jij niet lekker kunt ontspannen zitten en dan wordt het een lange weg.

Dus steeds opbouwen.

Met de galop misschien aan de longe en de teugels niet vasthouden, leren benen lang te maken en rechtop te zitten en te onspannen, niet je bovenbenen optrekken en spannen, maar zitten. Zeg steeds tegen je zelf ZITTEN. Je paard moet ook weer het vertrouwen krijgen dat het niet erg is een ruiter op zijn rug te hebben die hem zo stoort, anders kom je ook geen meter verder.

Laat je lesgever je paardje lekker losrijden als je les begint en dan is het ook weer makkelijker voor jouw en je paard en in de week veel oefenen. Je moet het zelf gaan leren, maar het beginnetje aangereikt te krijgen is ook best fijn voor jouw en paard.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:47

ik denk dat je eens moet proberen om niet met sokken te rijden, doe laarzen aan, of chaps.... hier heb je al iets meer steun aan je zadel. zo kun je je bene beter stil houden... is het al een stuk rustiger...

zoals Russel zegt... is een goede manier....
zorg ervoor dat je paard los word... drukt je paard minder de rug weg.
en misschien zonder zadel rijden, om steun te zoeken op je paard....
en doorzitten alleen pas als je paard lekker los is!

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:12

ik heb zelf het probleem dat ik mijn rechterbeugel in draf en galop constant verlies

het is net of mijn rechterbeugel gewoon ineens veel langer is al links terwijl ze gewoon goed zitten

ik rij opt moment ook met schoenen omdat ik geen goede laarzen meer heb maar die ga ik wel zo snel mogelijk halen

misschien dat het voor jou ook een goede tip is (wil er zelf ook mee gaan werken) om (heb het gezien bij de paardendrogist in de catalogus) van die speciale riempjes te kopen die je aan je singel en aan je beugel vast maakt zodat je beugel constant op dezelfde plek blijft en niet naar buiten kan gaan waardoor je been ook stiller blijft hangen en proberen te oefenen aan de longe zonder teugels zodat je ook niet met je teugels je paard kan belasten en je je zit en evenwicht verbeterd... als dan je zit goed is zal het met je handen ook veel beter gaan doordat je zelf stiller zit en hou je je handen ook stiller

veel succes iig

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 19:38

bedankt voor juillie tips..

op de foto's reed ik steed met schoenen omdat: met t oude zadel ik nog geen rijlaarzen had en toen ik ze had was de rits snel kapot(moet ze nu weer latenvervange wou er toch nog mee rijden dus heb er zelf een beetje aangekloot wat wel hielp kan er nu wel mee rijden maar voor t nette niet)
en met t nieuwe zadel was dus de rits stuk..
ik kan denk ik 3 sept nieuwe rijfoto's maken( eigenaar v. buc is er dan) zal ik vrage of zij foto's wiltmaken in de les.
me lesgeefster kan niet op buc omdat het een groepsles is de eigenaarwaar ik prive les van ga krijgen die kan buc wel losrijden...en dat zal ik haar dan ook zeker vragen.
verder als ik nu dusga rijden zijn het mer laarzen..
ik ging een keer zonder beugels rijden en dat ging redelijk, in de draf in t begin erf veel gebonk maar later zat ik stiller,

Het gekke is:
In de les op de manege gaat het beterdan vrij rijden thuis, maar met wedstrijden gaat het dus helemaal niet goed...
daar heb ik foto';s van voro de liefhebber...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:10

@ apollolover: als ik de link open, komt er "pagina niet gevonden"
xxx

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:50

ONSTPANNEN! als je doorzit druk dan je knieen aan en recht je rug. Ontspan je en je zult zien dat het betere gaat. Met licht rijden moet je gewoon veeeel oefenen recht ook hier goed je rug. In de galop eigenlijk hetzelfde als bij het doorzitten..
Oefening baart kunst..

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:20

vandaag ging het veel beter,Galop was echt heel erg maar draf doorzitten ging beter,,, galop ging zo slecht omdat de bodem te hard was en buc heel druk was dus rare capriole uithaalde en ik het niet goed kon uitzitten.
maandag gaat buc op ijzers hopelijk merken we verschil