Van draf Naar stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inchiej

Van draf Naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:46

Hallo mede bokkers,

Wanneer ik met mijn paard aan het draven ben en hij loopt aan de teugel, dan gaat dat allemaal goed.
Maar zodra ik terug wil naar de stap dan gooit hij gelijk zijn hoofd in de lucht. en komt dan weer aan de teugel.

Heb van alles geprobeerd misschien hebben jullie voor mij de oplossing.

Ik hoor het graag van jullie!!!

Agnes75

Re: Van draf Naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:55

Niet gemeen bedoeld, maar zit je wel goed mee in de beweging? Het kan zijn dat ie een klap(je) in zijn rug krijgt en daardoor zijn hoofd omhoog gooit. Als je wel goed meezit, dan moet je beter je benen er aan houden in de overgang, zodat de achterhand er goed bij blijft.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:56

Maar aan de teugel is wel wat anders dan door de hals he wat bedoel je aan de teugel of door de hals?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:27

Je moet proberen de overgangen te rijden door middel van je zit en been hulpen. Ga dieper zitten, maak je zelf lang en hou contact met je benen aan de buik. Zonder de druk op de teugels te veranderen rij je je paardjes netjes terug en zal die niet omhoog komen.

Komt die ook dan omhoog zit het vanuit zn rug niet goed. Dat kan medisch zijn, aan het zadel liggen of rijtechtnisch zijn.

Laten we er ff vanuit gaan dat het rijtechnisch is: In dit geval moet je werken aan de nagevelijkheid. Als je paardje omhoog komt bij overgangen zal die tegen de hand komen en dat betekend dat die onvoldoende is los gewerkt vanuit de rug. Los werken in de rug doe je door heel veel overngagnen en schijnovergangen te rijden op de bovegenoemde manier. hierbij moet je paardje goed aan de hulpen zijn en snel reageeren. Verder rij je heel veel figuren met zowel stelling als contrastelling.

succes

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 01:47

Wat voor stelling moet hij rijden dan?.
En wat is contrastelling?

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 06:00

M3isSi3j schreef:
Je moet proberen de overgangen te rijden door middel van je zit en been hulpen. Ga dieper zitten, maak je zelf lang en hou contact met je benen aan de buik. Zonder de druk op de teugels te veranderen rij je je paardjes netjes terug en zal die niet omhoog komen.

Bovenstaande kan je proberen, ik weet niet hoe je het nu doet?
MAAR ik had hetzelfde probleem met mijn paard en het bleek dat ik zelf juist TE zwaar ging zitten, me te lang en zwaar maakte! Daardoor belemmerde ik mijn paard juist in de overgang! Ik moest leren heel iets verlicht te gaan zitten en dan wel een overgang te maken door middel van mijn lichaam, dus niet aan de teugels te hangen/ trekken.
Dat viel mij eerst heel erg tegen! Hoe kon ik nou heel iets verlicht gaan zitten en een overgang terug maken? Maar mijn instructrice heeft mij erg geholpen en al gauw bleek het te helpen! Mijn paard maakt nu geen 'knikje' meer in haar hoofd tijdens de overgangen, ze blijft mooi nagevelijk!
Succes!

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:04

wat je ook kan proberen is als je de overgang rijdt en ze doet haar hoofd omhoog, dan moet je de overgang niet rijden maar doordraven.je moet pas de overgang afmaken als het hoofd naar beneden blijft.dit gaat natuurlijk niet in een keer goed maar na een poosje zal je paard gaan begrijpen dat hij mag stappen als hij zijn hoofd laag houdt. en als hij het goed doet belonen evt met hals strekken.
suc6

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:38

MSQuincyTE schreef:
Wat voor stelling moet hij rijden dan?.
En wat is contrastelling?

heel veel afwisselen. Zo kan je een keertje een volte rijden met overdreven veel stelling naar binnen, weer wat rechter stellen, contra stellen (dat is stelling naar buiten), weer rechter stellen en weer overdreven naar binnen. Op die manier komt die mooi los in de rug, leer je goed rechtop zitten, komt je paardje beter in balans en zal die mooier om je binnebeen gaan buigen na een tijd!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:47

Oke Nou begrijp ik het M3isSi3j

inchiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:39

Heel erg bedankt voor jullie reacties en ga er meteen aan werken.

Jullie horen nog van mij!!

Groet Britt

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:52

Wat jou paardje doet is eigenlijk heel logisch! Als jij een overgang maakt van draf naar stap moet hij zijn achterhand er meer onderbrengen. Dan gaat hij dus meer bergopwaarts lopen. Als hij meer bergopwaarst gaat is het logisch dat het hoofd omhoog komt, want zijn achterhand wordt lager dus gaat de voorkant omhoog.... Naar mate je africhting vordert dan kan hij zijn hoofd pas op dezelfde plaats houden, dat is pas wanneer alle spanningen in zijn lijf weg zijn.

Veel succes!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:06

Wat bij mijn paardje helpt, is door hem iets dieper te vragen... rustig doorzitten en terugvragen, maar wel meebewegen... en dan komt hij heel normaal terug naar stap, aan de teugel.
Het valt te proberen

Flemulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:46

Hoi,

Je moet nu dus heel veel overgangen draf stap rijden en dan het liefst de overgang rijden wanneer je bijvoorbeeld een wending rijd, een hoek of een volte enz, je zorgt dat je je stelling niet verliest en zo ga je een periode aan het toeren. Zodra dat goed gaat kun je het op het rechte eind proberen.

Gr

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:46

ik heb geleerd laatst om ipv van door te gaan zitten kleiner te gaan lichtrijden, mijn paard komt dan gelijk terug, beetje been, kleine ophouden in klaar, laatste stukje zegmaar, blijf ik wel zitten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:04

Je paard vind het moeilijk om zijn achterhand er onder te plaatsen en wil dit niet graag en daarom gooit hij zijn hoofd omhoog tijdens de overgang van draf naar stap.Je moet er goed op letten dat je je been er aan houdt tijdens de overgang zodat hij wel blijft door lopen van achteren.Het is wel lastig in het begin want waarschijnlijk wil hij dan helemaal niet meer naar de stap en dan wil de tip van lailapri ook wel werken.Ga eerst zwaar licht rijden zodat hij al terug komt en blijf goed je been er aan houden zodat hij lekker blijft lopen en dan op het laatste stukje vraag je de echte overgang naar de stap.