Kijk voor de aardigheid eens op de site www.hoefkatrol.com. Zul je denken: wat heeft dat er nu mee te maken? Die site is gemaakt door Antoine de Bodt. Ben geen fan van hem, maar op zijn site staat wel heel duidelijk omschreven wat de beginselen zijn van de klassieke dressuur. Dat is een oude methodiek die nog steeds het beste werkt. Ik train mijn paard ook op die manier, onder begeleiding van een goeie instructrice die bijna twee jaar stage heeft gelopen bij deze man en een ervaren ruiter is (springen).
Mijn paard is een tinker en tinkers hebben van nature de neiging om op de voorhand te hangen, Dan is het extra belangrijk om haar goed te rijden en ervoor te zorgen dat het zwaartepunt meer naar achteren komt te liggen. Die bolle billen duurt zeker een tot twee jaar, afhankelijk van hoe goed en intensief je traint.
Hoe voel je dat? Hah! Daar heb je precies je vinger op de zere plek! Het allermoeilijkste van het paardrijden is voelen wat er onder je gebeurt. Je moet leren onderscheid te maken tussen hangen in de teugel = op de voorhand, en in de hand lopen, waarbij je paard steun zoekt in je handen en je soms het gevoel hebt dattie juist weer wel in de voorhand hangt. Dat moet je ontwikkelen. Je krijg het paard er nooit goed onder als hij niet recht is. Ieder paard is van nature scheef, in de zin dat een kant soepeler is en makkelijker buigt dan de andere kant. Dat verhaal staat goed op die site omschreven. Je gaat dus eerst rechtrichten. Als je paard recht is, kun je het uit de voorhand halen met ontspannen rug (van jou en het paard). Pas daarna mag je gaan trainen op verzameling.
Om het echt te weten van jezelf kan ik je aanraden iemand te vragen je te filmen. Ik heb jarenlang toegekeken en ik zie het nu snel, begin het ook te herkennen in mezelf, maar kennen en kunnen zijn nog steeds twee verschillende dingen!
Herkenning van niet eronder lopen: het paard strekt in de draf de achterbenen achteruit, zoals herten lopen. En de beweging voorwaart, onder het paard komt lang zo ver niet. Het moet zo gaan worden dat hij de achterbenen tot bijna onder je singel zet. Gevolg is dat de billen iets omlaag lijken te komen en daarom heet dat 'zitten'.
Ik weet niet of ik dit rijtechnisch helemaal goed uitleg, dit zijn alleen maar mijn woorden. maar misschien heb je er iets aan. Je GAAT op den duur het verschil voelen, maar dat is dus best moeilijk!
Succes ermee!