paard pakt bit rechts vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

paard pakt bit rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:55

Hallo!
Ik heb nog een jong paard. Op de rechterhand zit ze behoorlijk vast. Ze wil niet lekker buigen of een volte draaien. Daar doe ik oefeningetjes voor met kleine voltes en dan weer groter maken enzo. Maar regelmatig geeft ze protest als ik wil dat ze naar binnen (rechts) kijkt. Dan voelt het alsof ze het bit alleen rechts pakt, en gooit ze haar hoofd omhoog. Ik drijf dan door en geef rechts een ophouding. Nou heb ik gelezen dat je dan juist moet loslaten als het paard vastpakt, maar ik vind dat niet logisch. DAn beloon je toch alleen maar omdat ze dan haar zin krijgt? Ik rijd nu met een rubberen stang. Met een gewone trens had ik helemaal geen contact. Met deze wil ze in de stap al lekker zakken voor en wat ronder rijden.
Thanx voor de reacties!

Qimm

Re: paard pakt bit rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:09

Hals buigen in stil stand, met de neus van jouw linker naar jouw rechter teen, lekker aaien als ze haar hals buigt. Ga in iedergeval niet lopen wrikken.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:06

zadel en rug even na laten kijken. zit je zelf goed recht?kleine stukjes wijken. stukjes schouder voor slange voltes met veel bogen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:12

eigenlijk zit ze niet op rechts vast maar op links; daar moeten de spieren namelijk langer worden wil ze naar rechts buigen.

Ik zou het paard vanuit de nageeflijkheid naar rechts proberen te buigen. Ga niet haar op de rechterhand steeds op rechts proberen te buigen. Doe dat nu juist liever linksom. En probeer op de linkerhand nu juist naar rechts buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:26

Qimm schreef:
Hals buigen in stil stand, met de neus van jouw linker naar jouw rechter teen, lekker aaien als ze haar hals buigt. Ga in iedergeval niet lopen wrikken.

Pppffff wat een onzin!! In stilstand zal ze dit prima doen idd, maar zodra je weer wegstapt is ze weer net zo scheef en hou je er echt niks aan over.

Je moet zorgen dat als je paard rechts vastpakt, dat jij je rechterhand heel bewust naar voren steekt (loslaat) en je linkerhand er goed aan houd, zo bereikt je paard er niks mee als hij die rechterkant vasthoud, want hij heeft hierdoor niks om vast te houden. Als je paard rechts vastpakt en jij gaat ook vastpakken, dan is dat een strijd die alleen je paard kan winnen. Je moet dus slimmer zijn door je paard niet de kans te geven om rechts vast te houden. Ik zou dit doen samen met een instructrice, want het is heel moeilijk om dit probleem alleen op te lossen.

Ik heb zelf hetzelfde gehad, maar dan linksom en nu zijn we 2 jaar verder en nu kan ik pas zeggen dat mijn paard gelijk en recht op 2 teugels loopt.

Succes!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:49

Rechtrichten, zorg dat je paard aan 2 teugels loopt voor zover mogelijk want op rechts zal ie wel wat zwaarder zijn. Probeer hem dan iets opzij te drukken voor je rechterbeen zodat je net wat makkelijker gewicht op je linkerteugel krijgt maar doe dat niet teveel omdat je dan het linkerachterbeen nog verder naar buiten duwt terwijl je in dit geval juist het rechterachterbeen meer naar binnen wilt krijgen. Probeer als je paard niet meer door je rechterbeen heenloopt hem juist iets met je linkerbeen naar binnen te drukken. Nu is travers wel erg ver maar je moet wel 'n beetje dit idee aanhouden zodat hij door die rechterbuiging komt. Ga niet aan rechts hangen, laat links ook niet los maar werk er wel doorheen. Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:35

Vudress schreef:
Rechtrichten, zorg dat je paard aan 2 teugels loopt voor zover mogelijk want op rechts zal ie wel wat zwaarder zijn. Probeer hem dan iets opzij te drukken voor je rechterbeen zodat je net wat makkelijker gewicht op je linkerteugel krijgt maar doe dat niet teveel omdat je dan het linkerachterbeen nog verder naar buiten duwt terwijl je in dit geval juist het rechterachterbeen meer naar binnen wilt krijgen. Probeer als je paard niet meer door je rechterbeen heenloopt hem juist iets met je linkerbeen naar binnen te drukken. Nu is travers wel erg ver maar je moet wel 'n beetje dit idee aanhouden zodat hij door die rechterbuiging komt. Ga niet aan rechts hangen, laat links ook niet los maar werk er wel doorheen. Succes!

amen!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:37

bedankt voor de reacties! ik ga zometeen lekker oefenen. Ik ga inderdaad maar weer eens op zoek naar een goede instructeur. Het klopt wel dat ik niet recht zit, ik ben me daar bewust van maar ik vind het heel moeilijk om goed te zitten. Volgens mij zijn mijn benen ook niet even lang want ik zit steeds met mijn beugels te kl*ten. Dan weer een gat langer links, en dan weer korter rechts.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:42

Dit heeft mijn paard ook gehad. Ik heb dr in stilstand steeds laten buigen (beide kanten op, als je nu alleen aan de rechterkant werkt zal je zien dat straks links helemala vast zit )
Het buigen heeft geholpen om haar iets losser te krijgen en dan is het veel voltes (vele op rechts, maar ook op links!) rijden. En ook op lange zijdes reed ik veel met stelling, beide kanten op weer Niet alleen naar binnen maar dus ook naar buiten. Zoalng je je paard maar veel buigingen opdraagt moet die wel los worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:07

klomp schreef:
Vudress schreef:

amen!

Niks amen. Veel te vaag! Hier kan TS niets mee. Sydney geeft een veel betere uitleg, logisch beredeneerd ook.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:20

Ik zou eerst eens door een fysio oid laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:44

11568 schreef:
Ik zou eerst eens door een fysio oid laten kijken.

Ieder paard is scheef, als de fysio naar ieder paard moet gaan kijken, kan je dat wel haast bij de aankoop indoen ipv de standaard keuringen...

@vudress: Van jou uitleg snap ik echt helemaal niks....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:51

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:09

hallo
Ik zou die stang eruit halen,en er een appelbitje in doen.
Je paard pakt niet zomaar het bit vast, denk idd ook dat ze ergens last van heeft, stijfheid of zo iets

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:48

Hallo! Ik heb vandaag gereden door steeds stelling te vragen, naar buiten en naar binnen. En de voltes op het been groter en kleiner te maken. En dat ging goed! Dus ik was erg trots. De stang heb ik erin omdat ik met eeb gewoon trensje echt geen contact met haar krijg. Ik heb al vanalles geprobeert. Iedereen die weleens een tinker heeft gereden weet waar ik het over heb. Ik had hiervoor een ijzeren karrebit, maar ik vond een rubbereb vriendelijker. Ze doet zelf haar mond open als ik het hoofdstel omdoe, dus dat zegt al genoeg. Alleen in het bos hang ik de ijzeren stang in, anders gaat ze echt met me lopen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:21

Nou ik heb en rij dressuur met mijn tinker en vind het dus onzin dat er altijd maar gezecht wordt van met een gewoon bit heb ik helemaal geen kontakt, Ik heb een dubbelgebroken bitje en hij doet het er super op, en weet dus niet waar je het over heb.

verder vind ik de uitleg van Sydney het beste zo pak ik het ook altijd aan,
En zeker niet gaan trekken want dat is een strijd die je zeker gaat verliesen,

Succes ermee,

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:32

Heel fijn voor je dobbel, dat je met een dubbelgebroken bit kunt rijden. Die stang blijft erin, want ik rij er lekker mee. En ik trek niet, want dan gaat ze alleen maar harder crossen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:40

Het was niet kwaat bedoelt hoor, maar jij oppert dat iedereen die een tinker rijdt weet wat het is, nou ik heb er meerderen gereden en allemaal zonder stang,

En het is hartstike mooi dat je niet trekt, vooral zo blijven doen,

Je moet niet zo snel aangebrand zijn,

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:49

Toch fijn dat mensen hier om advies vragen. Dat krijgen ze dan en als dank krijg je een grote bek omdat het niet helemaal in hun straatje past.
Ga een boek lezen wat je bevalt over hoe je moet paardrijden en ga hier niet zeuren. O ja, nog 1 advies neem LES.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:20

Jij geeft aan dat je meer druk hebt op je rechterteugel. dit komt omdat de spieren aan de linker kant van je paard dan korter zijn en als jij dan rechts in wilt buigen jij als het ware die linkerkant op gaat rekken. Dit vindt je paard geen fijn gevoel, dus zijn of haar reactie is dan ook naar links willen kijken, maar zeker niet rechts in willen buigen.

Het is hier belangrijk dat jij als ruiter niet teveel op je rechterteugel gaat rijden. Jij moet je paard niet de mogelijkheid geven om te trekken. Je binnenteugel is ook alleenmaar voor wat stelling en niet voor de buiging. Rijdt je paard met je rechterbeen naar je linkerteugel toe. Je paard moet gaan buigen om je been. Je linkerteugel er goed aanhouden anders heeft het paard snel de neiging om over zijn of haar schouder heen weg te lopen. Je mag als je paard genoeg aan het been is ook best eens heel rustig doorsluiten op je rechterteugel, maar belangrijk is dan wel dat jij als ruiter ook direct loslaat (lees: ontspant) als je paard ook loslaat. Je moet zoals ik hierboven eigenlijk als beschreef niet je paard de mogelijkheid geven om vast te pakken en dus geen touw trek wedstrijd met hem aan gaan. Want dan wordt het alleenmaar erger en winnen van een paard d.m.v. kracht doe je niet.

Heel veel succes in ieder geval.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:33

Dank je Hardi, ik ga het proberen. Aan jouw reactie heb ik tenminste wat, in plaats van commentaar van mensen die denken dat ze weten hoe ik met mijn paard omga.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:46

Nou kijk als de andwoorden je niet zinnen dan moet je hier nikis vragen, En zeker niet namens alle tinker eigenaren spreken ik ken er genoeg die gewoon op een trensje rijden,

Ik heb verder ook gezecht dat de uitleg van sydny verder goed was dus waarom dan dat stuk herhalen,

Verder ben ik niet tegen een stangetje

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:01

Hoi Tinkermeisje,

Ik heb niet alles precies gelezen (zit op mijn werk), dus misschien is het al gezegd. Je schreef in het begin dat je paardje nog jong is. Heb je wel eens aan een tandarts gedacht? Die van mij zat ook erg vast toen ze jaar of 5 was. Ze bleek nogal wat haakjes te hebben en wolfskiesjes die haar zeer deden. Heeft erg geholpen!

Ik kan er niks aan doen: ook al trek je niet, een zachter bit kan ook helpen, waar ze lekker op gaat knabbelen.... Houdt ze minder vast.

Groetjes

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:09

pff.. Dobbel je hebt geen gelijk.. elk paard heeft een ander bitje nodig:S:S misschien hebben iedereen die jij kent geen stangetje nodig ,, maar als zij er fijn mee rijd dan zit jij er toch niet mee:S:S en jij zegt .. als antwoorden je niet zinnen moet je hier niks vragen:S:S maar dat is ook stom, want zij vraagt om advies niet om commentaar!! dus houd dat gewoon voor je! ik ken ook genoeg die tinkers wel met een stangetje rijden dus!! dram neit zo

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:47

Weet je ik dram niet

zij zecht

Hallo! Ik heb vandaag gereden door steeds stelling te vragen, naar buiten en naar binnen. En de voltes op het been groter en kleiner te maken. En dat ging goed! Dus ik was erg trots. De stang heb ik erin omdat ik met eeb gewoon trensje echt geen contact met haar krijg. Ik heb al vanalles geprobeert. Iedereen die weleens een tinker heeft gereden weet waar ik het over heb. Ik had hiervoor een ijzeren karrebit, maar ik vond een rubbereb vriendelijker. Ze doet zelf haar mond open als ik het hoofdstel omdoe, dus dat zegt al genoeg. Alleen in het bos hang ik de ijzeren stang in, anders gaat ze echt met me lopen.

Kijk en dat klopt niet, dat zij met een stang rijdt moet ze zelf weten als zij dat lekker vind rijden, verder heb ik gezecht dat de uitleg van sydny uitkomst kan bieden verder niks, zij moet zich ook niet zo snel aangevallen voelen,

kijk ik ken ook mensen die met een tinker rijden en zeggen ik doe er maar direct een pelham bid of iets dergelijks in wat ja een tinker krijg je anders geen kontakt mee, en daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind wel dat je eht op zijn minst moet proberen,
Ik heb er verder niks van gezecht dat ze de stang er uit moet gooien, alleen gezecht dat het niet voor alle tinkers geld,

Lezen schijnt een groot probleem te zijn hier,