Overgang van Draf naar Stap.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kismo_lover

Overgang van Draf naar Stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:01

Mijn paard : Kismo, is nogal voorwaarts, en daarom is het lastig doorzitten op hem in draf, zelfs als hij nog zo sloom gaat.
Maar de overgang van draf naar stap gaat voor geen centimeter !!
Ik trek mijn benen dan meer op, en kan dan niet meer doorzitten, en me benen strekken, en daardoor gaat mijn lichaam heel erg bewegen.
Heeft iemand een tip, hoe ik dit mischien kan verhelpen ?

MarijkeBun

Re: Overgang van Draf naar Stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:10

rijd je paard voordat je de overgang gaat maken iets terug. dit doe je door zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden. komt ze terug, dan ga je zitten en stap. als je gaat zitten in het zadel. probeer dan niet te klemmen met je bovenbenen. laat je been lang en steun op de bal van je voet, schouders los. laat je armen lekker langs je lijf hangen en los in je rug. als je teveel gaat klemmen, dan maak je teveel spanning en daardoor kan je niet meegaan met de beweging van je paard.

succes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:12

Hoi, wil je even uitleggen waarom het lastig is door te zitten omdat je paard zo voorwaarts is?

Bedoel je dat ie je hoog opgooit?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:11

spring je vaak met hem? daardoor kan ie ook heel hoog opgoooien. maar probeer hem langzamer te laten gaan met je zit. en dan gewoon goed oefenen. kleine stukjes doorzitten helpt wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:28

Idd heeeeel veel oefenen. En ook in de draf zelf veel tempowisselingen rijden, van heeeel traag tot uitgestrekt weer naar normaal, wat sneller, langzamer, nog langzamer, stappen. En dit net zo lang tot dat het goed gaat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:42

Probeer je doorzitten eens te oefenen met 1 pasje tegelijk. Dus zoals je van been verwisselt, gaat dat goed doe je er weer een pasje bij op die manier leer je ontspannen te blijven zitten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:15

Wat ook kan helpen met doorzitten, doe net alsof je lichtrijd eerst! Dus je doet net of je omhoog komt, maar komt niet los van het zadel zeg maar...jeetje hoe leg ik dit nou weer uit?:S
Misschien kun je hem beter an je hulpen maken door eerst in stap de overgang naar het halthouden te oefenen. Verder kan het helpen om tijdens de overgang heel duidelijk uit te ademen...klinkt beetje wazig maar helpt echt!

kismo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:13

@ bokkiej :
ik spring haast nooit met hem ...

kismo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:13

@Libera
het klinkt niet zo vaag hoor, ik moet je eerlijk zeggen, dat het wel werkt

kismo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:14

@Katja, gewoon een klein stukje doorzitten gaat wel, maar ik ga gewoon ''stuiteren'' als het ware op mijn paard

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:42

Volgens mij ga je idd gewoon te gespannen zitten om hem terug naar stap te rijden. Ipv soepel te zijn wordt je dan "een plank" en ga je stuiteren. Probeer ontspannen te blijven, je paard voelt jouw spanning ook en is dan nog moeilijker terug te rijden. Misschien helpt het ook als je hem met je stem hem in stap probeert te krijgen.
En van springen hoort je paard niet hoger op te gaan gooien in draf maar volgens mij schreef je net al dat je niet springt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:38

Behalve bij het rijden wat al is genoemd is het misschien ook fijn om het eens aan de longe te doen? Dan hoef je even niet op je eigen rijden te letten en kun je je concentreren op je zit. Wat bij mij heel goed hielp was aan de longe en dan mijn ogen dicht doen, zodat je bent aangewezen op je gevoel. Omdat ik dan de spanning liet varen en probeerde te voelen (met spanning kun je bijna niet voelen) ontspande het paard ook en kon ik ook gemakkelijker blijven zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:46

Met 1 zitlesje leer je al een boel. Hoe wij het doen: zonder zadel, alleen een dekje en eventueel een beugelriem aan de nek om vast te houden en dan iemand die er naast loopt/longeert. Wat heel erg helpt om echt goed je paard te leren kennen moet je hardop meetellen met het ritme van het paard. En als je omhoog kijkt glijd je minder snel weg en proberen echt je benen lang te maken. Als je een keertje zonder beugels rijdt leer je het optrekken van je benen heel gauw af, omdat je dan niet kan optrekken. En gewoon want de andere ook zeiden, steeds een klein stukje oefenen.

Succes.

En oja als je hebt dat je gaat stuiteren, moet je juist een beetje meeveren. Dus inplaats van helemaal gaan staan maak je je rug ietsie langer, maar niet in elkaar duiken als je dan weer gaat 'zitten'. Probeer zo dicht mogelijk bij het paard te blijven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:50

Zing een liedje kijk naar de lucht, zeg een versje, kortom: ontspan! Benen optrekken is echt een teken dat je je aanspant of verkrampt, en dan zit geen enkel paard lekker door.
Als je even aan iets anders denkt is dat vaak wel weer een stuk minder, en als jij ontspant doet je paard dat ook, zo werken jullie samen.

kismo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 08:44

iedereen harstikke bedankt ...
ik heb gisteravond gereden en het ging echt stukken beter, ik blijf oefenen om te kijken of het nog beter kan, maar dit was een hele vooruitgang, vanavond rijden op ferro me andere paardje ... daar gaat het veel gemakkelijker op