aan de teugel lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffilover

aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:40

HaaY....................
ik heb een hele leuke haflinger maar ik krijg hem niet aan de teugel
met spelen niet enz.
nou wil ik een slogteugel gaan gebruiken maar ik heb gehoord dat ze daar heel sterk van in de mond worden
weet iemand een betere oplossing????????????

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx liesjuh

Just_Mii

Re: aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:42

ja, goed les nemen! Met een slof los je niks op, je krijgt alleen een in de krul getrokken paard! Rij veel overgangen, tempowisselen ed, zodat de achterhand sterker word, en dan zoekt je paard vanzelf je hand wel op.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:44

Ik heb de paarden bij ons ook wel eens met slofteugel gereden en ze werden daar nou niet bepaald sterker van hoor. Als je alleen de slofteugel eraan hebt, dus geen gewone teugel, is het sturen wel even wennen! (niet elk paard bij ons kan je met je been sturen,)
Je moet zelf maar zien of je ermee wilt rijden. Als het de eerste keer voor jou (en je pony) is zou ik het wel onder begeleiding doen. Verkeerd gebruik kan blijvende blessures veroorzaken!

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:46

ooo bedankt voor de tips
veel overgangen enzo doe ik wel maar hij zoekt de hand echt niet op

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:47

Elsemiekje schreef:
Ik heb de paarden bij ons ook wel eens met slo
f

teugel gereden en ze werden daar nou niet bepaald sterker van hoor. Als je alleen de slofteugel eraan hebt, dus geen gewone teugel, is het sturen wel even wennen! (niet elk paard bij ons kan je met je been sturen,)
Je moet zelf maar zien of je ermee wilt rijden. Als het de eerste keer voor jou (en je pony) is zou ik het wel onder begeleiding doen. Verkeerd gebruik kan blijvende blessures veroorzaken!

Sinds wanneer wordt er alleen met slofteugel gereden dan?

Ik vind dat niet echt eerlijk tegenover het paard om op die manier te rijden.
Zelf rij ik ook wel met slofteugel maar zeker niet op die manier.

Edit*: dus altijd met gewone teugel erbij, en het meeste op de normale teugel rijdend.
Laatst bijgewerkt door Avelienvd op 04-08-05 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:47

Just_Mii schreef:
ja, goed les nemen! Met een slof los je niks op, je krijgt alleen een in de krul getrokken paard! Rij veel overgangen, tempowisselen ed, zodat de achterhand sterker word, en dan zoekt je paard vanzelf je hand wel op.

Met een slof kan je wel degelijk dingen oplossen. Ik ken paarden die vanaf dat ze goedingereden zijn al met slof teugel lopen. Aan de longe en gewoon onder het zadel. Dit doe je zo''n 3/4 maand lang en die paarden lopen uitstekend! Je krijgt een paard idd in de krul getrokken als je de slof teugel op een verkeerde manier gebruikt, vaak willen beginnende gebruikers de slof veel te strak nemen! En tja, dan word die wel in de krul getrokken. Bij goed gebruik kom je een heel eind met een slofteugel.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:49

fjordygirl schreef:
Elsemiekje schreef:
Ik heb de paarden bij ons ook wel eens met slo
f

teugel gereden en ze werden daar nou niet bepaald sterker van hoor. Als je alleen de slofteugel eraan hebt, dus geen gewone teugel, is het sturen wel even wennen! (niet elk paard bij ons kan je met je been sturen,)

Sinds wanneer wordt er alleen met slofteugel gereden dan?

Ik vind dat niet echt eerlijk tegenover het paard om op die manier te rijden.
Zelf rij ik ook wel met slofteugel maar zeker niet op die manier.

De zijn genoeg mensen die alleen met slofrijden. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, je paard leert er van dat die niet meer op je teugel maar op je been moet lopen (dan moet je met sturden dus niet in zn mond gaan hangen.) en als je de slof op een fatsoenlijke maat hebt is er echt niets mis mee hoor. Je kan alleen bijna niet in zn mond zitten omdat je je paard dan omtrekt. En dat is voor ruiter een paard heel leerzaam. Dit moet je dus ook niet doen met beginnende slofgebruikers!

edit: ER zijn genoeg mensen..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:52

Tja het is absoluut niet mijn manier van rijden.
Doe mij toch maar met een gewone teugel+slof.
Stel je moet eens een keer een echte ophouding maken dan is dat heel lastig met alleen een slofteugel.
Bovendien voor het sturen is een gewone teugel net iets makkelijker.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:57

nou ik denk dat ik die slof toch maar laat zitten maar wie weet???
ik ga nog ff proberen met spelen enzoo

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:58

Maar je hoort je paard ook te sturen op je been. Niet met je hand naar links of rechts te roppen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:00

Nee dat doe ik ook niet, maar als die niet reageerd op been of eens bedenkt de andere kant op te gaan is een gewone teugel wel makkelijk.
Maar als je verder wil discusieeren doen we dat wel via pb niet meer in dit topic.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:11

Ik hoef niet verder te discusaieeren hoor, ik blijf gewoon bij mijn standpunt en jij waarschijnlijk ook.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:41

Misschien is het handig om eerst eens goed LES te nemen in plaats van meteen maar een slof eraan te hangen?
Wat een methode sjonge jonge, krijg je weer lekker verpeste paarden door mensen die er geen reet van weten met hulpteugels gaan spelen. Denk toch eens na...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:49

De slofteugel is een hulpteugel, de slof dient in essentie hetzelfde doel als de thiedeman en de martingaal en dat is zorgen dat het paard tegendruk krijgt als hij zijn hals eruit wil drukken, zodat jijzelf deze tegendruk niet hoeft te geven en hem meteen met je benen op kunt vangen en er meteen weer bijrijden.
De hulpteugels kun je het beste zien als een soort grens die jij bepaalt met daartussen een marge waarin jij het paard zelf zal moeten rijden.

De hulpteugel kan dus nooit dienen als middel om een paard nageeflijk te krijgen, maar het dient als middel om het paard nageeflijk te houden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:52

wat ik al niet zo goed snap, maar ja ik rijd uberhaupt niet zo graag met slof, is waarom iemand alleen met slof rijdt? Het is toch een HULPteugel, je rijdt op trensteugel en in principe blijf je er vanaf right? Is voor mij hetzelfde als iemand die met St/Tr rijdt en dan alleen de stang erin hangt....
Zijn er nou echt meer mensen die alleen met slof rijden en zonder trensteugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:53

ervan afblijven

het probleem van niet aan de teugel lopen, hangen, sterk zijn, hoofd in de lucht doen enz enz
zit niet aan de voorkant, maar aan de achterkant van je paard.
Dus los je het nooit op met een slof of wat ook wat je aan de voorkant knoopt

Dus goede les gaan halen en doe je dat niet, helaas pindakaas dan maar niet aan de teugel.
want gebruik je zo wel een slof heb je hem niet aan de teugel maar in de krul, heel groot verschil.

verder staat de sticky vol met dit "probleem"

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:53

tjee een hele discussie over slof.

Slof is een hulpmiddel en geen middel om je paar mee in de krul te krijgen. het paard hoort al op het normale basis niveau aan de loodlijn te lopen en naar je hand toe, goed op het achterbeen en los in zijn rug. als dit alles goed is, dan kan je de slof pas gaan gebruiken voor de puntjes op de I. (mijn mening)

haffilover; jou paard buigt niet en wil niet zakken in je hand.

ga toch door met veel overgange rijden en tempo wisselingen. op deze manier maak je pony sterker en sneller op het achterbeen(ook wordt hij fijner aan je hulpen
). rijd met een meeverende en ontspannen hand. je rijd je paard van achter naar voor, dus eerst het achterbeen en dan komt het hoofd. je pony moet je hand gaan zoeken. je krijgt een bepaalde druk in je handen en daar moet je voor gaan rijden. je pony moet altijd voorwaarts denken, dus moet harder willen dan dat jij wil.
zeker niet je pony belemeren aan de voorkant als je been geeft, want je pony moet wel de ruimte krijgen om het achterbeen naar voren te plaatsen. als jij je hand vast zet, dan rijd je als het waren met de handrem erop.

blijven oefenen en misschien en les. is denk ik ook geen overbodige luxe en dan komt het goed, maar niet van voren naar achteren gaan werken. zeker niet beginnen aan een slof. als je paard nog niet actief naar voren is. die voorwaartse drang niet heeft, dan breng de slof alleen maar meer schade en is die in die zin geen hulpmiddel.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:02

oke bedankt allemaal ik snap het al

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:03

ik hoef geen berichten meer want ik snap het
bedankt allemaal
xxxxxxxxxxxxxxxxxx haffilover

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:04

kijk bij FAQ, daar staan genoeg topics over, ik TEM dit topic dan ook even.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:04