Paard accepteert geen druk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Paard accepteert geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:41

Even een korte uitleg: ik rijd een 5 jarige merrie, heb nu de punten voor het M dus ben daarnaartoe aan het werken en daarbij komt ook oprichting kijken. Voorheen reed ik haar altijd lekker laag en rond zodat ik verzekerd was van het feit dat ze haar rug losliet tijdens t rijden. Nu ik haar net wat meer richting de oprichting begin te rijden komt ze echt extreem in protest. Ze accepteert geen druk en het van mijn been naar mijn hand toerijden wordt zo erg moeilijk. Vandaag heb ik een vriend van mij erop laten rijden (een die aardig wat ervaring heeft) en ook bij hem ging het verkeerd (de merrie kwam erg in protest en wilde niet meer voorwaarts lopen) Zodra je haar weer laag instelt is het goed en loopt ze weer fijn. Heeft iemand hier enig idee hoe ik dit op kan lossen?

De tandarts is pas geleden langs geweest dus daar ligt het niet aan, en medisch is het in mijn ogen ook niet omdat zij aan de longe wel uitstekend bovenin loopt en met het laag en rond rijden nooit 1 teken van pijn of wat dan ook geeft !

1manier2

Re: Paard accepteert geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:09

talented schreef:
Even een korte uitleg: ik rijd een 5 jarige merrie, heb nu de punten voor het M dus ben daarnaartoe aan het werken en daarbij komt ook oprichting kijken. Voorheen reed ik haar altijd lekker laag en rond zodat ik verzekerd was van het feit dat ze haar rug losliet tijdens t rijden. Nu ik haar net wat meer richting de oprichting begin te rijden komt ze echt extreem in protest. Ze accepteert geen druk en het van mijn been naar mijn hand toerijden wordt zo erg moeilijk. Vandaag heb ik een vriend van mij erop laten rijden (een die aardig wat ervaring heeft) en ook bij hem ging het verkeerd (de merrie kwam erg in protest en wilde niet meer voorwaarts lopen) Zodra je haar weer laag instelt is het goed en loopt ze weer fijn. Heeft iemand hier enig idee hoe ik dit op kan lossen?

De tandarts is pas geleden langs geweest dus daar ligt het niet aan, en medisch is het in mijn ogen ook niet omdat zij aan de longe wel uitstekend bovenin loopt en met het laag en rond rijden nooit 1 teken van pijn of wat dan ook geeft !

Hoe rijd jij dan naar die oprichting toe?Er is een grote kans dat het daar juist fout gaat.
En nog een kleine opmerking, je schreef : '' Voorheen reed ik haar altijd lekker laag en rond zodat ik verzekerd was van het feit dat ze haar rug losliet tijdens t rijden.''
Het is niet zo dat elk paard dat laag en rond loopt zijn rug ook automatisch loslaat, het is andersom. Een paard dat zijn rug loslaat, laat zijn hoofd en hals zakken en geeft na,zoals jij zegt; lkkr laag en rond.
groetzz
(ik hoop dat ik niet onaardig ben overgekomen, zo was het iniedergeval niet bedoelt )

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:43

Als een paard bij zo'n verandering al extreem in protest komt, is er volgens mij meer aan de hand. Ik denk zelf toch aan iets in de rug ofzo.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 04:44

Je kunt niet zomaar ineens zeggen: O nou ik heb de punten voor het M dus nu moet je opgericht gaan lopen.. Als jij de hele tijd laag en rond hebt gereden is je spieropbouw daar dus ook naar. Het oprichten moet geleidelijk gebeuren, doordat de achterhand meer onderkomt, de voorhand lichter word en omhoog kan komen. Zoiets duurt een poos en gaat niet in een dag een week of een maand. Je moet dus veel gaan schakelen, af en toe een pasje doorsluiten dat ie echt gaat zitten, en de hals in en uitschuiven. Hierdoor krijg je de spieren soepeler zodat ze lichamleijk ook in staat zal zijn om meer op te richten. Alleen het hoofd omhoog brengen is geen oprichten, je zal je hele paar moeten oprichten, en dat komt vanuit de achterhand! Hoop dat je hier wat mee kan...vraag anders je instructie voor hulp?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:44

Libera schreef:
Je kunt niet zomaar ineens zeggen: O nou ik heb de punten voor het M dus nu moet je opgericht gaan lopen.. Als jij de hele tijd laag en rond hebt gereden is je spieropbouw daar dus ook naar. Het oprichten moet geleidelijk gebeuren, doordat de achterhand meer onderkomt, de voorhand lichter word en omhoog kan komen. Zoiets duurt een poos en gaat niet in een dag een week of een maand. Je moet dus veel gaan schakelen, af en toe een pasje doorsluiten dat ie echt gaat zitten, en de hals in en uitschuiven. Hierdoor krijg je de spieren soepeler zodat ze lichamleijk ook in staat zal zijn om meer op te richten. Alleen het hoofd omhoog brengen is geen oprichten, je zal je hele paar moeten oprichten, en dat komt vanuit de achterhand! Hoop dat je hier wat mee kan...vraag anders je instructie voor hulp?

Ja, bedankt voor je reactie maar dit snap ik zelf ook wel! Ik heb wel genoeg ervaring om te weten dat je je paard niet in 1 keer richting de ophouding kunt rijden en dat schakelen e.d. je paard in goede zin ontwikkelen. Maar ik vind het gewoon erg merkwaardig dat dit paard totaal geen druk van de hand accepteert. Mijn instructrice heeft ook gemerkt dat dit paard weinig druk kan hebben en zegt dat ze gewoon nog veel sterker moet worden waardoor dit steeds beter zal verlopen. Ik vroeg me gewoon af of meer mensen hier ervaring mee hebben (gehad) ?!

vosmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:41

Ik heb ook een 5 jarige merrie die hier moeite mee heeft. Zij loopt ook het liefste lang en laag en als je iets meer druk vraagt, dan accepteert ze dit niet. Ze gaat dan echt in staking (flink steigeren). Ze is nagekeken door een dierenarts en fysiotherapeute en ze blijkt allerlei blokkeringen te hebben. Ook is ze slap in de achterhand (slappe kniebanden). We zijn nu zover dat de blokkeringen grotendeels verdwenen zijn en dat ze sterker is geworden in de achterhand. Ik heb nu professionele begeleiding (ook voor het gedrag. ze heeft namelijk ook een eigenzinnig karaktertje).

De training wordt in stappen opgebouwd. Als eerste beginnen we met lang en laag rijden (voorwaarts neerwaarts). Dit doen we in stap, draf en galop. Na wat figuren gereden te hebben, zoals slangenvolte, veel van hand veranderen, gaan we tempowisselingen rijden. We bouwen zo langzaamaan de druk iets op. Dit is maar een klein beetje. Als ze dit heel braaf heeft gedaan, laten we haar lange teugel en beginnen we daarna weer voorwaarts neerwaarts en doen we dit nog een keer. Zo merk je dat ze steeds iets langer met iets meer druk kan lopen. We bouwen dit heel langzaam op en eindigen en beginnen met ontspanning.

Als je meer wilt weten, kun je me altijd pb'en.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:38

Het is jammer dat je in de voorafgaande trainingsjaren nooit de oprichting er bij gepakt hebt. Kijk laag en rond is heel goed voor een jong paard op zijn balans te vinden, maar oprichting is ook van belang om -in balans- het gewicht te verplaatsen op de achterhand zodat je een actief gedragen beeld krijgt. Het ene paard pakt dit sneller op dan het andere, lichaamsbouw speelt hier ook een grote rol. Maar ook al had je het bij een jong paard maar 5 minutjes in de training er bij gepakt, dan had het je nu een stuk makkelijker af gegaan.
Ik ken jouw trainingsituatie niet dus het werkelijke probleem is moeilijk in te schatten. Als jij zegt dat het niets medisch is, zou ik toch kijken naar een andere trainingsopbouw.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:45

VValar schreef:
Het is jammer dat je in de voorafgaande trainingsjaren nooit de oprichting er bij gepakt hebt. Kijk laag en rond is heel goed voor een jong paard op zijn balans te vinden, maar oprichting is ook van belang om -in balans- het gewicht te verplaatsen op de achterhand zodat je een actief gedragen beeld krijgt. Het ene paard pakt dit sneller op dan het andere, lichaamsbouw speelt hier ook een grote rol. Maar ook al had je het bij een jong paard maar 5 minutjes in de training er bij gepakt, dan had het je nu een stuk makkelijker af gegaan.
Ik ken jouw trainingsituatie niet dus het werkelijke probleem is moeilijk in te schatten. Als jij zegt dat het niets medisch is, zou ik toch kijken naar een andere trainingsopbouw.

Er is niet echt sprake van trainingsjaren, ben er nu een jaar mee bezig! Maar ik heb dit eerder al wel af en toe even meegepakt, dat ging goed, maar zodra je haar dan net wat meer van achteruit wilde gaan rijden, dus meer met je been naar je hand, dan ging t mis. Dit is eigenlijk geen probleem van de laatste weken maar loop hier al een half jaar tegenaan zeg maar...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:18

Het is heel moeilijk voor sommige paarden om in die houding te moeten lopen.. Je moet hier dan ook heel veel geduld voor hebben, het kan dus zijn dat hier echt een aantal weken/ maanden over heen gaan De spieren worden op een andere manier gebruikt dus dat kan nogal vervelend voor het paard zijn.. Dan kun je dus reacties krijgen dat ie je alle kanten op gaat stuiteren.. dit moet je dus niet gaan afstraffen als zijnde protest maar dit moet je dus zien dat het paard er moeite mee heeft.. Als je paard begint te stuiteren moet je meteen voorwaarts rijden.. Dan probeer je weer wat tempo terug te nemen.. dan weer voorwaarts drijven met je kuit en dan sluit je hem van voren ietsjes op.. Kijk hoe ie daar op reageert..en weer ontspannen.. en dit moet je blijven doen..tempo wisselingen rijden.. En dan weer lekker met de lange teugel draven en dan neem je hem er weer bij..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:29

Paarden die opeens heel erg in protest komen doen dit meestal vanwege fysiek ongemak.
Het kan een medisch probleem zijn of een verkeerde opbouw in je training. Zelf vind ik het als een rugprobleem klinken, misschien is het de moeite waard om er eens iemand naar te laten kijken die veel verstand van dat soort dingen heeft.
Bijvoorbeel een fysiotherapeut die ook dressuur rijdt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:43

VValar schreef:

Dit bedoelde ik dus ook te zeggen

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:46

Dit paard is pas 5 jaar en pas een jaar in training. Het was veel gekker als ze niet protesteert. Heeft gewoon tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:34

Je rijd je paard toch altijd met enige aanleuning (aanleuning is ook een druk!) dus dan is ze de druk toch al enigzins gewend. Dan zou het in principe ook geen probleem zijn om haar opgericht te laten lopen. Je kan haar ook hele kleine stukjes tikjes geven naar boven toe, en direct je hand weer laag zetten. Misschien heb je met te weinig aanleuning gereden voorheen (laag over de rug, het contact in het paard zijn mond gelegd en niet in je hand) dat ze op deze manier dus ook geen druk wilt aannemen, paard bij ons op stal doet het ook, voorheen ook altijd met los handje gereden, en nu hij wat meer erbij moet gaan lopen protesteerd hij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:40

Ik ga eigenlijk met Katja mee, als er veel protest komt, lijkt er toch wat vast te zitten in de rug of zoiets.
Helaas kan niet elke gewone DA dat ook vasstellen.

verder ga ik er ook vanuit dat je altijd heel weinig, maar wel iets druk had bij het van achteruit vwnw rijden? Of iig dat hij daar tegen kon.
Meer dan dat heb je ook bij oprichting niet nodig, dus het zou niet ineens meer moeten worden.

Verder ben ik niet iemand die snel andere bitten aanraad, maar veel gevoelige paarden vinden enkel gebroken helemaal niks.
daarbij helpt dubbel gebroken beter.
En ongebroken vinden paarden die al dat gewiebel in de mond maar eng vinden ook vaak erg prettig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:06

runningkawa schreef:
Ik ga eigenlijk met Katja mee, als er veel protest komt, lijkt er toch wat vast te zitten in de rug of zoiets.
Helaas kan niet elke gewone DA dat ook vasstellen.

Dat is abslouut waar. Daarnaast vind ik dierenartsen die zeggen dat er niets is heel eng de mijne zegt altijd dat hij niets kan vinden. Scheelt misschien niet veel maar ik vind het een prettige manier van denken.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:07

Als zij echt een probleem in de rug o i d heeft dan denk ik dat dit ook terug moet komen tijdens het werk aan de longe? Dan vertoont ze geen enkele vorm van verzet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:14

Dat is juist kenmerkend voor een rugprobleem! Door het gewicht van de ruiter is het veel moeilijker om het gevraagde uit te voeren.
Verder zou je ook nog aan het zadel kunnen denken.

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:35

Ik denk net als de anderen dat je het rustig moet opbouwen... Zorg als eerst dat er geen medich probleem is, medisch alles in orde, dan pak je het vanuit de ontspanning op.
Ik snap trouwens niet zo goed hoe jij je paard over de rug en laag hebt gekregen zonder haar van achter naar voor te rijden?
Je geeft druk met je been, vangt dat met je hand op... De nagevelijkheid die je nu hebt, gebruik je.. Korte stukjes stappen, draven, galoperen en zorgen dat die achterhand er onder komt, ik denk dat je te veel met je hand wil rijden, terwijl je vanuit je been moet rijden... Als je paard meer gaat zitten, doordat jij hem aldoor korte stukjes laat werken en daarbij eerst het achterbeen aan het werk zet en hem zo naar je hand toe rijdt, en hem ook op het achterbeen terug neemt, dan moet hij uiteindelijk gaan zitten...
Als medisch alles is uitgesloten, dan vraagt prostest om een harde aanpak! Belonen als het goed gaat en korte stukjes oefenen, ze is nog maar 5!

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:54

Ik weet niet of het het zelfde paard is, maar je hebt ooit eerder een tropic gemaakt dat je paard al niet goed liep.
Heb het even op gezocht)http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=430301&hilit=
Ik denk dat als het inderdaad het zelfde paard is dat je zeker er eens moet naar laten kijken!
En anders wil ik me zeker bij de andere aansluiten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:12

Mocht het idd om hetzelfde paard gaan dan zou ik er heel snel naar laten kijken. Het probleem dat je nu hebt vind ik als een rugprobleem klinken maar de meeste rugproblemen komen uit de voeten.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 20:30

Katja schreef:
Mocht het idd om hetzelfde paard gaan dan zou ik er heel snel naar laten kijken. Het probleem dat je nu hebt vind ik als een rugprobleem klinken maar de meeste rugproblemen komen uit de voeten.

Nee dit ging over een ander dier, die is alweer verkocht!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:38

Gelukkig maar.
Hoe gaat het nu met deze?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 21:44

Katja schreef:
Gelukkig maar.
Hoe gaat het nu met deze?

Ja ik heb er een ander bit ingehangen (reed altijd met een dubbel gebroken watertrens en heb er nu een bustrens ingehangen). Ze lijkt dit bit ook beter te kunnen hebben. Naar mijn idee is dit voor haar rustiger in de mond en is zij ook constanter in de aanleuning. Ik kan er ook steeds wat meer tegenaan gaan rijden en stukje bij beetje haar richting de opwerking werken. Ik rij voortaan een rondje of 2 opgericht en dan laat ik haar weer een aantal ronden laag en rond lopen (soort van beloning) en dit lijkt wel te werken...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:52

Mooi zo. Voor sommige paarden is het moeilijk om de kracht van het oprichten op te brengen en dan is dit een mooie manier om het op te bouwen.