wijken voor kuitdruk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

wijken voor kuitdruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:34

Ik krijg mijn paard voor geen mogelijkheid door de hoeken. Ik hou de binnenyeugel van de hals en drijf met mijn binnenbeen. Om hem meer de hoeken in te laten lopen. Maar hij reageert gewoon niet op mijn been. Een tikje achter mijn been met een zweepje werkt ook niet.

Ik heb het ook op de grond geoefend. Ik zeg Ga is om. En duw met mijn hand tegen zijn buik. Dat gaat ontzettend goed. Ik hoef nu alleen maar ga eens om te zeggen. En hij gaat om. Maar nu nog onder het zadel.

Hij is verder wel redelijk voor het been.

Urielle

Re: wijken voor kuitdruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:52

redelijk voor het been is nog lang geen goed aan het been dus dat lijkt me de start.
daarnaast op letten dat je been niet eraan plakt maar korte snelle (kietelende) hulpen geven met het been waar hij zich hol voor moet maken, bij geen reactie ondersteunen met spoor of zweep, geen reactie fel opzij tikken met kuit+spoor. Ik verwacht als je het bij het voorwaarts rijden al hebt verbetert door overgangen en schijnovergangen om de paar passen en je let erop niet te blokkeren met je hand dat je weinig moeilijkheden moet hebben met de zijwaarts drijvende hulpen.
Durf meer te vragen en consequent te zijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:07

Hij is alleen in het begin niet voor het been. Heb ik een paar overgangen gereden. Dan vliegt hij vooruit. Met sporen rij ik niet. Vind ik zelf niet prettig.
Ik heb het wel geprobeerd als hij geen reactie geeft een tik erbij. Maar dan heb ik het idee dat ik kan blijven tikken. En een keer een harde tik werktte ook niet echt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:22

vooruit vliegen is niet hetzelfde als tempocontrole, ik neem aan dat hij dan weer te hard gaat (paarden..... ) ? Hoe is je paard in het schakelen, kun jij het tempo van elke pas bepalen of doet ie maar wat?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:34

Als ik mijn benen aan leg gaat hij harder. Ga ik zwaarder zitten dan verlangzaamt hij.
Leg ik iets te veel mijn been aan in stap galoppeert ie weg. Ik hoef ook niet constant te drijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:56

goed, blijft mijn advies bij het hol maken voor de binnenkuit om eerst kuit te geven en bij geen reactie even fel te 'kietelen', bij geen reactie met het zweepje achter de kuit ondersteunen. Je zegt dat hij helemaal geen reactie geeft maar in het voorwaarts rijden kon je het wel bereiken...? Jammer dat je het niet eens met een spoortje wil proberen, zolang je je hakken uitdrukt kun je er weinig kwaad mee doen. Let op of je per ongeluk niet in een bepaald ritme drijft bij het vragen van buiging, ze kunnen zich dan hard maken, het moet echt heel snel en onregelmatig. Tjee, moeilijk als hij nergens op reageert zijwaarts en voorwaarts wel...
Opletten dat je de buitenschouder en de achterhand er goed begrenst.
Verder veel buigingsoefeningen doen om hem toch proberen leniger te maken (achtjes, slangenvoltes, voltes 10 m, schoudervoor)
Aan de longe laten lopen met de longe door de bitring naar de longeersingelringen lopend en dan vragen of hij zich wil buigen, en zodra hij buigt je hand ontspannen.
In stand proberen zachtjes te stretchen door heel voorzichtig te vragen zijn neus richting je been te bewegen (heeeeel voorzichtig)
Dat is zo hetgeen ik een beetje kan bedenken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 04:30

Als ik het zo hoor is jouw paard best aan het been. Alleen het kwartje is nog niet gevallen dat ie er nu dus voor opzij moet... Als je je been aanlegt om te wijken, versnelt hij dan? Zoja, vang dat op en blijf vragen voor een pasje zijwaarts. (evt. tikjes met de zweep, soort kietelen). Snapt hij het niet dan kun je hem ook eerst eens vanuit het halthouden een pasje opzij zetten. Loopt hij gewoon voorwaarts weg voor jouw hulp, probeer dan hem met zijn neus tegen de bakrand te zetten en dan je hulp geven. (Vooruit kan hij dan niet, dus zal automatisch zijwaarts gaan) Zodra hij dan een paar pasjes op zij gaat, weer proberen zonder begrenzing van de muur, want uiteindelijk is het alleen maar een hulpmiddeltje. Sporen inderdaad niet gebruiken hiervoor, hij moet het voor je been leren, niet voor je spoor!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:18

Als ik hem naar buiten wil duwen. Gaat hij inderdaad harder. Ik vang hem ook op. Waardoor hij fel met zijn hoofd gaat slaan. Ik denk dat hij het gewoon niet snapt. Ik ben toen ook afgestapt. En ben naast hem gaan staan. En ga eens om gezegd en mijn hand tegen zijn buik aangelegd. En meneer gaat om. Ik heb dit zo ook geprobeerd erop. maar dan snapt hij het niet. Ik heb oop geprobeerd de muur te gebruiken. Maar hij gaat dan naar achter lopen. Heb het toen maar opgegeven. Werd er een beetje pissig van dat hij het niet begreep en ben maar weer wat anders gaan doen.
Naar voren op het been doet hij heel goed. Maar hij snapt gewoon niet dat hij ook moet wijken voor druk. Is ook wel ingewikkeld natuurlijk,

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:21

Misschien kan je proberen eerst op de volte zijn achterhand wat naar buiten te zetten?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:25

In stap gaat het goed. Maar in draf is het echt een stijve plank. Ik ga ook eens proberen vaker te longeren. Misschien dat dat helpt.
Ik ben ook nog steeds aan het zoeken voor een lesgeefmens. Maar dat is ook niet makkelijk. Als iemand iemand weet hier in de buurt. Heeeeeeeeel graag. Want alleen red ik het niet.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:22

waar je ook goed op moet letten is dat je je buitenteugel niet te sterk vast houdt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:47

En toch heel veel proberen te buigen, voltes, slangenvoltes, schoudervoor e.d. Die van mij is ook niet als elastiekje geboren maar het gaat steeds beter. Inderdaad, goede instructie scheelt de helft, heb ik ook gemerkt.

Mijn paard gaat ook moeilijk de hoeken door (buigen he...) en die neemt voor ik haar de hoek in wil sturen alvast een minuscuul sprintje. Dus ik moet heel erg opletten dat ze mijn kuithulpen niet omzet in "rechtuit en harder" gaan, maar dat ze gaat buigen en actief in de achterhand blijft. Goed onder je houden dus, niet onder je uit laten lopen. En inderdaad, die buitenteugel moet je niet te strak houden, anders kan hij ook niet buigen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:56

Aha misschien daar dan ook mijn fout. Ik hou mijn buitenteugel tegen de hals en de binnenteugel van de hals.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:08

Mijn instructrice roept altijd: doe maar net of je een fiets de bocht door stuurt! Ik heb vroeger ook altijd geleerd om op de buitenteugel de bocht door te sturen, maar ik moet nu altijd gelijke druk op 2 teugels hebben.

Dus je kunt eigenlijk wel de buitenteugel tegen de hals houden, maar daar niet teveel mee terugwerken. Ik was ook altijd gewend mijn binnenhand van de hals te doen, dat moet ik nu veel minder doen.

Heel erg op letten dat je het gewicht op de teugels dus gelijk houdt, als je voelt dat de ene kant zwaarder wordt dan moet je dat met je benen oplossen. Vooral op kleinere voltes merk ik dat zelf, dan wil mijn paard gauw door mijn been heen lopen (om recht te kunnen blijven) en dan probeer ik dat met mijn binnenhand op te vangen .

En niet alleen de hals buigen, maar die schouders meenemen! (quote mijn instructrice...)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 14:37

Ik mis het ontzettend iemand die mij les kan geven. Ik ben ook hard opzoek. Zit nu nog een beetje krap bij kas. Vanaf volgende maand is dat gelukkig over. En wil dan wel graag weer gaan lessen. Want alleen bak ik er niks van.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:02

Akelig he...

Kwam vorige zomer zowat elke dag jankend van mijn paard omdat ik er niks van kon , ik zat echt in een overgangsfase om alles wat ik nieuw geleerd had te kunnen toepassen. Nu gaat het al meer vanzelf en heb ik meer zelfvertrouwen.

Maar niemand kan het alleen dus het komt vast goed als je eenmaal goede instructie heb gevonden!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 15:17

Is moeilijker dan ik dacht. Bij mij op stal geeft iemand les. Wel ontzettend goed en dat kost dan ook 50 euro per halfuur. En dat vind ik echt te duur.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:27

Oe da's inderdaad duur. Die van mij kost trouwens ook 50 euro per uur. Maar daar ga ik dan 1x per twee weken heen (en als ik meer geld heb een keer vaker). Het is veel geld, maar ik vind haar echt elke cent waard. Ik wilde ook echt iemand waar ik in geloof zeg maar en ik heb nog geen moment aan haar gelijk getwijfeld.

En ik zit niet elk weekend in de kroeg en ik koop niet overdreven veel kleren en ik werk er hard voor en ik leer goed rijden en daar ik word weer blij van... Zo denk ik altijd maar

Ik heb in het eerste uur bij haar meer geleerd dan in een half jaar op de rijvereniging, dus ik vind het het geld waard. Maar je moet het wel kunnen missen ja.

Misschien kun je samen met iemand? Of met een groepje?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:36

Je zegt dat je de binnenteugel van de hals doet en de buitenteugel tegen de hals, ik zou me daar nog helemaal niet druk om maken, hij hoeft helemaal geen stelling nog te hebben! Het belangerijkste is dat hij een pasje opzij gaat, daarna kun je het perfectioneren! Dus ook niet gelijk van A naar de hoefslag willen wijken, Begin gewoon op de binnenhoefslag, je begint met 1 pas, dat bouw je uit. Als hij met zijn hoofd begint te slaan gewoon negeren en je hulpen blijven geven, je enige doel is een pas opzij, daarna kun je hem belonen en weer naar de goede houding toewerken. Je wilt alles in 1 x goed hebben, dat gaat niet. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:43

niet alles gelezen, dus misschien staat het er al wel.

Stap eens op de binnehoefslag en geef de hulpen voor het wijken.
een paard is al snel geneigd van nature naar de hoefslag te willen.
dat het nog geen perfect wijken is doet er nog niet toe, als hij maar beetje wijkend richtin hoefslag gaat.
Dan belon je hem uiteraard heel goed.
Oefen dit op beide kanten.

Daarna ga je wat verder van de hoefslag stappen en je merkt eigenlijk meteen dat ze het principe van eenzijdige beendruk dan snappen

dan ga je pas oefenen in draf, ook eerts op de binnenhoefslag om dat later naar het midden uit te bouwen.

Je zult merken dat je ze door het wijken te leren, ook begrijpen wat een been in de wendig of volte betekend
En hierdoor kun je ze ook leren rechtrichten, ondat je kunt gaan bepalen waar die achterhand moet lopen