Pony durft de hand niet op te zoeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Pony durft de hand niet op te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:05

Ik heb een klein probleempje met mijn verzorg haflinger. Ik rijd haar nu veel met benen en zit, maar het lijkt wel of ze mijn hand niet helemaal op durft te zoeken. Als ik contact neem protesteerd ze niet, maar zelf neemt ze geen contact.
De pony is van een hobbyhandelaar, die nooit naar de tanden of iets laat kijken. aan het begin van deze zomer heb ik dus zelf een tandarts laten komen, en die viste nog een dopsplinter uit haar mond, terwijl ze 13 jaar is! Haar tanden zijn waarschijnlijk dus haar hele leven nog niet gedaan.
Direct nadat haar tanden gevijld waren, is ze veel beter gaan lopen, maar nu is ze dus wat huiverig om het bit aan te nemen. Ik denk dat dat komt doordat ze daarvoor pijn had in haar mond. Hoe kan ik dit oplossen?
Ik ben op dit moment op zoek naar een instructrice, die mij verder kan helpen, maar ik dacht: misschien kan er hier iemand een tip geven!

lailapri

Re: Pony durft de hand niet op te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:29

jammer dat je zo ver woont, weet hier in de buurt wel goede instucties
maar ze heeft denk ik een soort rauma, of ze heeft nog ergens last van. Ik denk dat je misschien haar rug enzo nog na kunt kijken en het zadel, en verder gedult hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 05:07

Gewoon zelf contact aannemen, en vandaar uit meer lengte in de hals proberen te rijden. Steeds proberen of jeje handen niet 1 mm meer naar voren kan brengen en zo opbouwen totdat ze je hand gaat volgen tot waar jij haar wilt hebben. In het begin zal ze dus inderdaad achter de teugel lopen, maar je moet ergens beginnen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:49

Ik ben het met Libera eens, maar let er wel op dat als je iets geeft dat je er dan met je been goed achteraan blijft drijven. Je moet het gevoel hebben dat je haar er naartoe 'duwt'. Ontspanning komt ook alleen maar na inspanning, dus even druk erop en goed rondrijden en dan als beloning geef je iets meer ruimte. Zakt ze niet, pak je haar weer op en probeer je het later weer. Ze moet het gevoel hebben van: oh lekker eindelijk lekker achter de hand aan strekken... succes ermee

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:57

Uhm ja dat was ik inderdaad vergeten erbij te zeggen...met je benen dus hahah

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 17:12

Bedankt voor alle tips! Ik heb op advies van een stalgenootje mijn bit een gaatje hoger gehangen, en nu gaat het al een stuk beter gelukkig. Ze doet het nog stees niet geweldig, maar dat zal wel verbeteren als ik les heb. Zonder instuctrice durf ik haar ook niet echt door te pakken, veel te bang dat ik het fout doe .
Ik rijd nu met contactteugel en veel been. Als ik dan goed warm heb gereden (minstens 20 minuten), wil ze redelijk mijn hand volgen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:15

mooizo

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:53

gelukkig maar, hoop dat je snel een instructrice vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:55

zelf gewicht opzoeken vind ik de omgekeerde wereld.
Handen ontspannen op de plaats houden en daar naar toe rijden vind ik toch de enige goede oplossing

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:00

Dat is ook een oplossing, maar als je paard constant teugeldruk loopt te ontwijken, moet je ze wel eens confronteren. Als ze merkt dat ze de teugels niet ontwijken kan, zal ze ze op een gegeven moment aannemen, en van daaruit kun je verder werken naar een juiste aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:03

Toch zullen ze het op gaan zoeken, als ze ontspannen gaan lopen en je hand vriendelijk blijft.
Uiteraard moeten ze dan geen haken hebben en een bit wat prettig is voor hen.

veel gevoelige paarden vinden een enkelgebroken trens niks.
Maar dubbel gebroken fijner.
en paarden die al dat gewiebel in de mond maar eng vinden, juist een ongebroken bit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:10

Ik vind een enkel gebroken trens ook niks...zo een onvriendelijk bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:19

juist, maar dat weten er veel nog niet

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:56

runningkawa schreef:
zelf gewicht opzoeken vind ik de omgekeerde wereld.
Handen ontspannen op de plaats houden en daar naar toe rijden vind ik toch de enige goede oplossing

dat is ook precies wat ik probeer te doen, maar madame vind het allemaal erg moeilijk. Ik heb al contact met een aantal mensen die mij wel les willen geven, dus het gaan helemaal goed komen