Lastige paarden, bestaan die?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Lastige paarden, bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:13

De vraag spreekt voor zich, er zijn velen die hier melden dat een paard bij geboorte PER DEFINITIE braaf zijn....

Alle keren dat een paard "nee zegt" zou dus puur liggen aan de mensen eromheen...

Wie gaan hier in mee en waarom denken jullie dat?

Crista

Re: Lastige paarden, bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:20

ik ga hier NIET in mee....

Een paard is een individu en heeft dus wel degelijk een eigen karakter waarin het wel eens NEE zegt tegen de mens.
Het ligt naar mijn mening dus niet altijd aan de mensen eromheen, en ik zeg niet dat het paard altijd de schuldige is want dat is zeker niet waar!

een paard heeft ook een soort van mening in mijn ogen en kan dus best wel eens zonder dat het de schuld van mensen is NEE zeggen tegen iets en dus in protest komen.

Tuurlijk wordt het karakter van een paard voor een deel bepaald door de manier van opvoeding enz. maar toch ontwikkelt ieder die zijn eigen karakter en een paard kan dus best wel een moeilijk karakter hebben, of lastig zijn, net als mensen...

gr. Crista
Laatst bijgewerkt door Crista op 03-08-05 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:21

Mijn idee Crista.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:23

Ik ken genoeg paarden die niet goed in hun kop zijn - ja, dat zijn dus lastige paarden.
Verder ligt het grotendeels aan opvoeding (consequent, eerlijk) en aan de vaardigheden van de eigenaar/ruiter. Je hoort ook zat mensen klagen over die 'wilde jazz' terwijl dit mensen zijn die de kwaliteiten niet bezitten om op een juiste manier met de kwaliteiten van zo'n paard om te gaan. Dat is niet eerlijk tegenover het paard en niet eerlijk tegenover jezelf.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:29

Je brengt leuke stellingen moet ik zeggen

Het karakter van een paard is wel bepalend denk ik, maar met veel consequentheid en wederzijds respect kom je denk ik een heel eind.
Die van mij is ook wel eens lastig, maar als ik dan ga relativeren kom ik eigenlijk vaak terug bij mezelf en kom erachter dat ik bijv. sjaggie was of niet ontspannen, of niet conseqeunt genoeg. En als paarden eenmaal dingen doorhebben ja dan wordt het lastig! Want ze zijn echt slim :p

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:37

Een paard heeft een karakter, en vind je bij dit karakter een passend karakter zal het geen latsigh paard zijn, tuurlijk zla het paard wel voor zichzelf opkomen, het blijft een dier, de een zal dit meer en vaker doen als een ander, en krijgt bij de verkeerde persoon stempel lastig paard. Voor jezelf opkomen noem ik niet lastig maar een paard met karakter. Die je wat wilt vertellen.
Paarden zijn goedgeaarde wezens die generatie na generatie maar hun best voor ons blijven doen en wij het wezen mens blijft maar ontevreden en wil alleen maar meer, wat dit paard soms teveel word en in protest gaat, en dan krijgt he paard de schuld.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:38

Interessant, waarop is de laatste zin gebaseerd, hoe weten we dat?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:42

Als dat niet zo was waren ze niet zo makkelijk te temmen en te berijden. En zouden ze veel eerder een grens aangeven...
Ik zie heel vaak een paard dat braaf is, en wat doet de eigenaar meer vragen, wees eerst tevreden met wat je hebt voordat je meer meer merr wilt. De reactie van het paard is dus ook niet als verwacht en je sluit het al snel weer negatief af hoewel als je 10 min eerder gestopt was het veel beter was gegaan als je even eerder was gestopt en je wat minder had dan je eigenlijk wilde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:43

Als een paard iets echt niet zou willen bedoel ik zou hij wel even zijn kracht en gewicht in de strijd gooien, maar vaak gebeurt dit niet. Ze hebben geholpen oorlogen te overwinnen, laten zich door politie berijden, lopen voor een zware kar, trekken de ploeg, zorgen voor onze pleziertjes, Willen met ons samenwerken, enz enz.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:49

Zegt dat iets over het "lief zijn" of over de "onderdanigheid"...

Net zoals je een hond van alles kunt leren en een kat net doet waar hij/zij zelf zin in heeft.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:52

Ik ga ook helemaal mee met Crista.

Maar toch ga ik mezelf te rade als mijn paard iets doet wat ik niet van haar vraag. Ik denk niet gelijk van; rot paard ze doet het niet en/of wil het niet.

meestal is er een oorzaak waarom een paard bokt en/of gaat steigeren, dingen doet wat jij niet van het paard vraagt

Bijvoorbeeld; als je een keinere volte gaat rijden en je paard springt dan aan in galop, dan zeggen sommige van, mijn paard neemt me in de maling. ik denk dan; nee. ze vindt het moeilijk om goed gesloten een kleine volte uit te wandelen. ze moet het achterbeen meer belasten en dan is het makkelijker voor een paard om aan te springen in galop, dan hun pas af te maken in de draf.

er zijn weldegelijk paarden die een loopje nemen met de ruiter en dit is puur karakter en in de maling nemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:53

Ik denk dat een paard in principe best wil meewerken en dus braaf is. Hier stelt hij wel grenzen aan. De een heeft die grens lager liggen dan de ander en dat dan ook nog op verschillende gebieden.
De een wil best nog even doorwerken als hij moe is, waar de nader zegt, nee nu is het genoeg. De ander wil best nog even proberen uit te vogelen wat jij met die nieuwe hulpen bedoelt, de ander zegt, snap ik niet zoek het maar uit/ raakt in paniek.

Te harde opvoeding levert lastige paarden op maar te zachte opvoeding ook. Wat te hard. zacht is, is per paard verschillend. Niet consequente opvoeding levert zeker lastige paarden op.

Citaat:
Zegt dat iets over het "lief zijn" of over de "onderdanigheid".

Dat is een interessante.
Ik denk dat het toch onderdanig is al vind ik dat zo slaafs klinken. Ze geven graag de leiding uit handen aan iemand die goed leiding kan geven.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-08-05 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:54

pol013 schreef:
Ik denk dat een paard in principe best wil meewerken en dus braaf is. Hier stelt hij wel grenzen aan. De een heeft die grens lager liggen dan de ander en dat dan ook nog op verschillende gebieden.
De een wil best nog even doorwerken als hij moe is, waar de nader zegt, nee nu is het genoeg. De ander wil best nog even proberen uit te vogelen wat jij met die nieuwe hulpen bedoelt, de ander zegt, snap ik niet zoek het maar uit/ raakt in paniek.

Te harde opvoeding levert lastige paarden op maar te zachte opvoeding ook. Wat te hard. zacht is, is per paard verschillend. Niet consequente opvoeding levert zeker lastige paarden op.

MOOI verwoord vind ik...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:58

Mireille1970 schreef:
Mijn idee Crista.

Idd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:07

Mireille1970 schreef:
Zegt dat iets over het "lief zijn" of over de "onderdanigheid"...

Net zoals je een hond van alles kunt leren en een kat net doet waar hij/zij zelf zin in heeft.

Lief zijn en onderdanig vink ik anders. soms zijn mijn paarden heel lief voor, en als een paard onderdanig naar mij is probeer ik hem zeker duidelijk te maken dat hij ook een individu is en mag zeggen als het teveel wordt oid wat je meestal zelf ook al doorhebt, maar als een paard het bevestigt stop je toch eerder.

Het is denk ik meer dat eenpaard erg sociaal is en in ruil voor goed tehuis en veiligheid en eten en drinken enzo (primaire behoeftes) zal doen wat de baas/leider (met baas bedoel ik eigenaar) vraag.

Een paard zonder kudde is een prooi. Wil hij dus alleen maar de baas spelen enzo zal niemand hem volgen dan kan hij beter onderdanig zijn zegmaar, en een betere leider de verantwoordelijkheid geven en zich toevoegen aan de kudde. Hij zal hier veilig zijn en er zal voor eten en drinken gezorgt worden.

Door deze eigenschappen is het niet heel moeilijk geweest (in verhouding tot dan) om paarden te temmen. Ze kunnen zich goed aanpassen, alleen kan er ook veel stress ontstaan, als je hem bijvoorbeeld opsluit. Hij kan niet vluchten. Hij is blij dat hij eruit mag en neemt het werken op de koop toe, en ach, eigenlijk valt het best mee.

Nouja beetje lastig uitleggen, maar ze zijn dus erg sociaal en als wij ons een beetje aanpassen, is het al snel goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:13

Ervan uitgaand dat wij ze altijd goed behandelen (MOET de eerste gedachte zijn van de mens!) mogen we dus een meewerkend cooperatief paard verwachten dat in alle redelijkheid best nee mag zeggen (anders wordt het saai).

Een absoluut goed behandeld paard dat altijd nee zegt is dus lastig. En bestaat.

Kan ik dat zo zeggen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:19

Als een paard altijd nee zegt, heeft hij er duidelijk geen plezier in om te werken (wel in het nee zeggen dus) maar ze zouden kunnen bestaan, maar ook dat paard zal wel iets hebben waar hij ja voor zegt. Eten ofzo. En daar kun je ze mee omkopen, en misschien denkt hij dan later ook wel van naja ja zeggen is ook wel leuk, en ziet het anders in zegmaar, al zal dit niet mijn manier van omgang met paarden zijn hoor.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:37

Nou, dat een paard met ons mee wil werken omdat wij zo aardig voor hem zijn daar geloof ik niet in (ik had vroeger een pony waar ik heeeeeel lief voor was, maar ik lag er toch echt elke keer naast).

Maar ik denk wel dat je door goed voor een paard te zorgen kan zorgen dat een paard goed in zijn vel zit en minder "algemene stress" heeft. Waardoor hij weer makkelijker in de omgang wordt.

Ik denk dat wij als mens kunnen inspelen op het natuurlijke gedrag van een paard en hem zo zover kunnen krijgen dat ie dingen voorons doet. Een paard kan niet denken van "omdat ze zo lief voor me is mag ze vandaag op mijn rug zitten". Hij kan wel ervaren dat een bepaald gedrag voordeel voor hem oplevert "hee als ik haar op mijn rug laat zitten en ik ben braaf dan word ik me toch beloond! Dus dat doe ik". Dat een paard daarvoor heeft geleerd dat ik dan in het algemeen geen gevaar oplever, maar zelf enkele voordelen dat werkt dan in mijn voordeel.

Verder denk ik best dat sommige paarden moeilijker ik de omgang zijn dan andere, maar dat hangt ook heel erg samen met de vaardigheden van degene die ermee omgaat, zoals hierboven al genoemd werd. Het kunnen inspelen op natuurlijk gedrag kan niet iedereen even goed, vandaar dat een paard dat super luistert bij de een gewoon over een ander heen zal walsen.

Nog een voorbeeldje: ik vind mijn paard soms best moeilijk te rijden, mijn instructrice zou er waarschijnlijk zo mee wegrijden en de problemen die ik zelf heb gewoon niet hebben of snel kunnen oplossen.

Ik denk altijd maar: het paard kan het niet helpen dat ik niet beter rijdt!

Een paard zal plezier hebben in werken omdat hij er voordeel mee kan behalen. Welk voordeel dat dan is hangt misschien wel een beetje van het paard af. Als ik niet meer betaald kreeg of mijn baan erg saai vond ging ik ook niet graag uit werken!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:47

Das dus wat ik bedoelde, heb jij een heel zacht karakter, en ben wel consequent natuurlijk maar zelf heel rustig en lief enzo, moet je natuurlijk geen mega macho paard nemen die iemand nodig heeft die hem stuur of anders gevaarlijke dingen gaat doen, extreem voorbeeld, maar als dat al fout gaat, is de rest er niet makkelijker door geworden.

En dan het belonen zoals je beschrijft, das wat vele vergeten, paard loopt eens een keer lekker, nouje dan is het hé me paard loopt lekker, en gaan ze nieuwe oefeningen doen, ze willen dus weer meer, die dan wel eens heel anders kunnen uitpakken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:52

Helemaal waar!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:53

Ik denk wel dat " minder makkelijke" paarden bestaan, het is maar net hoe jij daar als eigenaar/ruiter mee omgaat.
Mijn hengst is een schat van een dier en ik kan er alles mee. Maar zet ik er iemand op die niet snel genoeg reageert of te sterk inkomt met de hulpen dan wordt ie dwars en beledigd en is dan al snel " lastig". Dan wordt het echt zandhappen.

Daarbij kan ik als prachtig voorbeeld noemen, een goede merrie die ik onder het zadel heb gekregen. Zij is door velen als " lastig" en " moeilijk" verklaart. Uiteraard begon ik aan deze uitdaging met enige gezonde spanning omdat het lastig inschatten is wat er waar is van alle verhalen.
Echter, na 2.5 maand kan ik nog steeds niet zeggen dat het een moeilijk/lastig paard zou zijn. Integendeel, het is JUIST een heel eerlijk dier om mee te werken maar die wel een consequente aanpak nodig heeft. Ze is snel afgeleid en probeert je op slinkse wijze te foppen
Toch, als je zelf maar snel en duidelijk bent geeft ze de strijd al snel op.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je ook goed moet kijken naar het type paard wat je onder je hebt. De ene is altijd lastiger dan de andere. En het hoeft ook niet altijd makkelijk te zijn.
Sommige paarden zijn zo slim dat ze je steeds te snel af zijn en dan is zo'n paard ook al snel lastig.
Ook dit is weer een wisselwerking tussen ruiter en paard, elkaar begrijpen en aanvoelen en vertrouwen opbouwen. De ene is daar wat handiger in dan de andere. Het ene paard ligt de ene ruiter ook beter dan de andere. Waardoor een paard bij een ruiter lastig kan zijn en bij een andere ruiter super om mee samen te werken.
Het wil dan niet meteen zeggen dat het paard niet goed is of dat de ruiter er niks van bakt maar dat de combinatie gewoon niet klikt.
Je moet toch een harmonieus paar vormen en samen in alle vertrouwen door die baan " dansen" .

En wat is lastig precies??? Als je een tuiger vraagt om een perfecte Z dressuurproef te lopen en je vindt het gek dat dat dier bij sommige oefeningen in verzet komt omdat hij nu eenmaal niet gebouwd is om dergelijke oefeningen uit te voeren, dan ligt de fout bij je zelf. Simpel!
Ook de fysieke beperkingen spelen hierin een rol, het heeft allemaal met mekaar te maken.
Ik denk dan ook dat je altijd moet nagaan WAAROM een paard lastig is. Komt het door pijn, onwil of doordat de ruiter niet kan inspelen op het paard?
Een lastig paard krijg je niet zomaar. Paarden met een " uitgesproken karakter" hebben mijn inziens een zeer consequente aanpak nodig.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:57

[quote="lailapri"]Das dus wat ik bedoelde, heb jij een heel zacht karakter, en ben wel consequent natuurlijk maar zelf heel rustig en lief enzo, moet je natuurlijk geen mega macho paard nemen die iemand nodig heeft die hem stuur of anders gevaarlijke dingen gaat doen, extreem voorbeeld, maar als dat al fout gaat, is de rest er niet makkelijker door geworden.

Ja, ook helemaal mee eens. Veel mensen ontbreekt het een beetje aan zelfkennis en dat kan behoorlijk uit de hand lopen en dan heb je een "onhandelbaar paard"!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:45

dat laatste is helemaal waar. Ik ben niet het type ruiter om om te gaan met bloederige kwpn-ers, dus klim ik niet op die kennedy of jazz, daar doe ik ons allebei een plezier mee. Hou best van wat temperament maar kan dan weer veel beter uit de voeten met een andalusier bijvoorbeeld. Ik denk echt dat het tweeledig is: een stukje persoonlijkheid en een stuk opvoeding. Echt 100 % vervelende paarden die gewoon standaard nee zeggen worden denk ik niet vaak geboren, meestal ligt het toch aan de opvoeding/omgeving hoe zo'n dier eruit komt. Maar een passende ruiter maakt wel een heeeel groot verschil.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 14:50

Combinatie van beide dus... Lijkt me inderdaad absoluut waar.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:54

Zwelgje schreef:
Ik denk wel dat " minder makkelijke" paarden bestaan, het is maar net hoe jij daar als eigenaar/ruiter mee omgaat.
Mijn hengst is een schat van een dier en ik kan er alles mee. Maar zet ik er iemand op die niet snel genoeg reageert of te sterk inkomt met de hulpen dan wordt ie dwars en beledigd en is dan al snel " lastig". Dan wordt het echt zandhappen.

Daarbij kan ik als prachtig voorbeeld noemen, een goede merrie die ik onder het zadel heb gekregen. Zij is door velen als " lastig" en " moeilijk" verklaart. Uiteraard begon ik aan deze uitdaging met enige gezonde spanning omdat het lastig inschatten is wat er waar is van alle verhalen.
Echter, na 2.5 maand kan ik nog steeds niet zeggen dat het een moeilijk/lastig paard zou zijn. Integendeel, het is JUIST een heel eerlijk dier om mee te werken maar die wel een consequente aanpak nodig heeft. Ze is snel afgeleid en probeert je op slinkse wijze te foppen
Toch, als je zelf maar snel en duidelijk bent geeft ze de strijd al snel op.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je ook goed moet kijken naar het type paard wat je onder je hebt. De ene is altijd lastiger dan de andere. En het hoeft ook niet altijd makkelijk te zijn.
Sommige paarden zijn zo slim dat ze je steeds te snel af zijn en dan is zo'n paard ook al snel lastig.
Ook dit is weer een wisselwerking tussen ruiter en paard, elkaar begrijpen en aanvoelen en vertrouwen opbouwen. De ene is daar wat handiger in dan de andere. Het ene paard ligt de ene ruiter ook beter dan de andere. Waardoor een paard bij een ruiter lastig kan zijn en bij een andere ruiter super om mee samen te werken.
Het wil dan niet meteen zeggen dat het paard niet goed is of dat de ruiter er niks van bakt maar dat de combinatie gewoon niet klikt.
Je moet toch een harmonieus paar vormen en samen in alle vertrouwen door die baan " dansen" .

En wat is lastig precies??? Als je een tuiger vraagt om een perfecte Z dressuurproef te lopen en je vindt het gek dat dat dier bij sommige oefeningen in verzet komt omdat hij nu eenmaal niet gebouwd is om dergelijke oefeningen uit te voeren, dan ligt de fout bij je zelf. Simpel!
Ook de fysieke beperkingen spelen hierin een rol, het heeft allemaal met mekaar te maken.
Ik denk dan ook dat je altijd moet nagaan WAAROM een paard lastig is. Komt het door pijn, onwil of doordat de ruiter niet kan inspelen op het paard?
Een lastig paard krijg je niet zomaar. Paarden met een " uitgesproken karakter" hebben mijn inziens een zeer consequente aanpak nodig.

Amen

Precies! Wat de een lastig vindt bij een paard heeft de ander geen problemen mee!