Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Citaat:Zegt dat iets over het "lief zijn" of over de "onderdanigheid".
pol013 schreef:Ik denk dat een paard in principe best wil meewerken en dus braaf is. Hier stelt hij wel grenzen aan. De een heeft die grens lager liggen dan de ander en dat dan ook nog op verschillende gebieden.
De een wil best nog even doorwerken als hij moe is, waar de nader zegt, nee nu is het genoeg. De ander wil best nog even proberen uit te vogelen wat jij met die nieuwe hulpen bedoelt, de ander zegt, snap ik niet zoek het maar uit/ raakt in paniek.
Te harde opvoeding levert lastige paarden op maar te zachte opvoeding ook. Wat te hard. zacht is, is per paard verschillend. Niet consequente opvoeding levert zeker lastige paarden op.
Mireille1970 schreef:Mijn idee Crista.
Mireille1970 schreef:Zegt dat iets over het "lief zijn" of over de "onderdanigheid"...
Net zoals je een hond van alles kunt leren en een kat net doet waar hij/zij zelf zin in heeft.

Zwelgje schreef:Ik denk wel dat " minder makkelijke" paarden bestaan, het is maar net hoe jij daar als eigenaar/ruiter mee omgaat.
Mijn hengst is een schat van een dier en ik kan er alles mee. Maar zet ik er iemand op die niet snel genoeg reageert of te sterk inkomt met de hulpen dan wordt ie dwars en beledigd en is dan al snel " lastig". Dan wordt het echt zandhappen.
Daarbij kan ik als prachtig voorbeeld noemen, een goede merrie die ik onder het zadel heb gekregen. Zij is door velen als " lastig" en " moeilijk" verklaart. Uiteraard begon ik aan deze uitdaging met enige gezonde spanning omdat het lastig inschatten is wat er waar is van alle verhalen.
Echter, na 2.5 maand kan ik nog steeds niet zeggen dat het een moeilijk/lastig paard zou zijn. Integendeel, het is JUIST een heel eerlijk dier om mee te werken maar die wel een consequente aanpak nodig heeft. Ze is snel afgeleid en probeert je op slinkse wijze te foppen
Toch, als je zelf maar snel en duidelijk bent geeft ze de strijd al snel op.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je ook goed moet kijken naar het type paard wat je onder je hebt. De ene is altijd lastiger dan de andere. En het hoeft ook niet altijd makkelijk te zijn.
Sommige paarden zijn zo slim dat ze je steeds te snel af zijn en dan is zo'n paard ook al snel lastig.
Ook dit is weer een wisselwerking tussen ruiter en paard, elkaar begrijpen en aanvoelen en vertrouwen opbouwen. De ene is daar wat handiger in dan de andere. Het ene paard ligt de ene ruiter ook beter dan de andere. Waardoor een paard bij een ruiter lastig kan zijn en bij een andere ruiter super om mee samen te werken.
Het wil dan niet meteen zeggen dat het paard niet goed is of dat de ruiter er niks van bakt maar dat de combinatie gewoon niet klikt.
Je moet toch een harmonieus paar vormen en samen in alle vertrouwen door die baan " dansen" .
En wat is lastig precies??? Als je een tuiger vraagt om een perfecte Z dressuurproef te lopen en je vindt het gek dat dat dier bij sommige oefeningen in verzet komt omdat hij nu eenmaal niet gebouwd is om dergelijke oefeningen uit te voeren, dan ligt de fout bij je zelf. Simpel!
Ook de fysieke beperkingen spelen hierin een rol, het heeft allemaal met mekaar te maken.
Ik denk dan ook dat je altijd moet nagaan WAAROM een paard lastig is. Komt het door pijn, onwil of doordat de ruiter niet kan inspelen op het paard?
Een lastig paard krijg je niet zomaar. Paarden met een " uitgesproken karakter" hebben mijn inziens een zeer consequente aanpak nodig.