Geef jij na of geeft je paard na?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:11

Ik ben nu een korte tijd actief en aan het meelezen en er zijn zoveel topics over het rijtechnisch aspect dat ik me het volgende afvroeg.

Velen zeggen " als jij ontspant en het paard niet opzoekt zoekt hij jou ook niet op" of "als jij niets doet doet hij ook niets" of meerdere dingen in die strekking.

Anderen gaan daar weer tegenin.

Het zijn ook altijd dezelfde mensen die reageren.

Nu vroeg ik mij af: moet DE RUITER nageven of moet HET PAARD nageven (en ik bedoel daar niet mee aan de teugel gaan, maar ik zal een voorbeeld geven: "als je je ontspant of je hand weg doet voor de fout hoef je geen fout te verwachten en het dus ook niet te corrigeren")

Mireille1970

Re: Geef jij na of geeft je paard na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:12

(ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:18

Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt. Waar wil je heen met je vraag?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:19

uhmm... Ik denk dat het een samenspel is. Je moet allebij goed ontspannen zijn in de rugspieren voordat het paard kan nageven. Als jij wilt ontspannen maar je paardje blijft tegen de hand en druk hierbij zn rug weg, geloof me: dat lukt je niet.

Het is dus een samenspel van contact, vertrouwen, balans en kracht. Als je paard goed ontspannen, in balans en mooi van achtere naar vore toe loopt maar jij hinderd hem in zn takt zal die niet nagevelijk. Zo zal het ook andersom zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:22

ik begrijp wat je bedoeld Als ik voel dat mijn paard begint te ontspannen geef ik na, komt hij niet dan vraaag ik opnieuw en ontspan weer als hij ontspant. Als je er een tijdje mee rijdt kennen ze het wel, in het begin denken ze wel van 'ja dahag!!!' Ik hoop daarmee te bereiken dat ze op lichte aanwijzing nageven en dat ik licht in mijn hand kan blijven. Ik vind het verwarrend en onredelijk naar een paard om te blijven vragen als hij al nageeft (ook al is het maar een millimeter), wat niet wil zeggen dat je erna niet opnieuw mag vragen. Toch blijft het een aandachtspunt om nog lichter te worden en het vanzelfsprekend te maken. Soms zie ik wel eens foto's dat ik ergens anders op geconcentreerd was en dan denk ik 'Meid, wat zat je weer te sleuren in die bek!'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:23

bedoelT dus, grrrr

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:23

Exeption schreef:

Waar ik naartoe wil is: moeten de ruiters alles wat tegenwerking zou kunnen opbouwen uit de weg gaan of mogen ze best spanning opwekken en druk en zelfs een keer eisen dat het paard doet wat gevraagd wordt om daarna weer naar ontspanning terug te vloeien?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:25

Urielle schreef:
ik begrijp wat je bedoeld Als ik voel dat mijn paard begint te ontspannen geef ik na, komt hij niet dan vraaag ik opnieuw en ontspan weer als hij ontspant. Als je er een tijdje mee rijdt kennen ze het wel, in het begin denken ze wel van 'ja dahag!!!' Ik hoop daarmee te bereiken dat ze op lichte aanwijzing nageven en dat ik licht in mijn hand kan blijven. Ik vind het verwarrend en onredelijk naar een paard om te blijven vragen als hij al nageeft (ook al is het maar een millimeter), wat niet wil zeggen dat je erna niet opnieuw mag vragen. Toch blijft het een aandachtspunt om nog lichter te worden en het vanzelfsprekend te maken. Soms zie ik wel eens foto's dat ik ergens anders op geconcentreerd was en dan denk ik 'Meid, wat zat je weer te sleuren in die bek!'

Juist dit bedoel ik...

De wisselwerking, moet die uitgaan van ons of van het paard.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:35

Mireille1970 schreef:
Exeption schreef:

Waar ik naartoe wil is: moeten de ruiters alles wat tegenwerking zou kunnen opbouwen uit de weg gaan of mogen ze best spanning opwekken en druk en zelfs een keer eisen dat het paard doet wat gevraagd wordt om daarna weer naar ontspanning terug te vloeien?

Ik denk dat je best wat spanning mag opwekken, sommige paarden zijn dwarskoppen en daar moet je zo nu en dan net even wat meer doorvragen. MAAR, als ze dan nageven, laat dan zelf ook door een verende hand merken dat ze het goed doen en zoek meteen die ontspanning weer op. Dat is ook hun " beloning" . De druk valt immers weg.
Sommige paarden geven nu eenmaal niet zo makkelijk na en dan zal je soms de druk even op moeten voeren om daarna weer te ontspannen. Ik denk wel dat dat laatste altijd je streven moet zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:36

toegespitst op de aanleuning vind ik het onnodig dat er druk ontstaat aangezien aanleuning imo door ontspanning komt. Mocht ik het zelf met rijden niet afkunnen dan kan hij tegen zichzelf gaan knokken aan de longe met een gogue maar ik ben er niet voor om een paard naar beneden te dwingen. Resulteert imo alleen in een vast gezette rug, hals, kaak.
toegespitst op oefeningen hangt het af van paard en van mijn eigen humeur. Met een kwalijknemend paard dat gespannen blijft en meoilijk tot ontspanning te rijden is of als ik zelf opgebouwde spanning niet los kan laten zoek ik een omweg om het doel te bereiken, anders kan ik wel doorzetten.
Bijv. ik reed een paard wat moeite had met de travers en daarom steeds aangalloppeerde. Die heb ik in galop laten traverseren en toen was het gedaan. Met een ander paard heb ik moeite gehad om te appuyeren, dat paard heeft omweggetjes nodig gehad omdat hij er compleet van over de flos ging en het hele uur niet meer ontspannen werd.
Is dat ongeveer wat je bedoeld?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:43

Ja Zwelgje en Urielle dat bedoel ik....

Ik ben het dan ook met jullie eens.

Ik lees hier echter heel vaak dat je eerst je hand moet ontspannen en dat DAN je paard nageeft... Dat lijkt mij omgekeerde wereld... vandaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:48

In zekere zin wel omdat het paard zo minimaal kan ontspannen, het is aan ons als ruiters om daar een beter gevoel voor te kweken
Overigens heb ik ergens gelest (proeflesje) bij iemand die daar voor was en vond dat ik de hele les mijn hand los moest hebben (niet eens op contact!) en het paard wat ik mee had genomen en wat normaal echt mooi nageeflijk liep, ff vragen en je had hem voor de rest van het uur zodat je je hand naar voren kon zetten en gewoon rijden, heeft een uur met zijn kop in de lucht gelopen.... dat was dan weer teveel van het goede!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:50

Gaat het nu om eht aan de teugelrijden zegmaar of om het samenwerken met het paard?

Aan de teugel zegmaar:
Ik vind dat je niet van een paard kan vewachten dat hij het goed doet als je het zelf ook nie goed doet, dus zit jij niet in balans, kan het paard ook moeilijk in balans lopen. Dus eerst jezelf, en aan de teugel vragen doe ik niet aan, dat is meestal niet nodig, een goede houding en goede hulpen en dan lekker rijden is meestal genoeg voor mijn paarden. Denk ik aan hun, denken zij aan mij en zullen ze dingen gaan proberen die als ik ze goed vind ik weer beloon. Door iets wat hun fijn vinden.
Ik zie het spelen en zagen meer als een paard dwingen iets met zijn hoofd te doen, hij gaat een keer met kin richting borst en het stopt.... hmmm als ik dat doe stopt het. Paar weken later, ach het loopt ook eigenlijk best lekker en paard gaat meer ontspannen. Nou di noem ik dus achterste voren werken, echt van eerst het hoofd de rest komt vanzelf, niet echt mijn manier dus.

Het samenwerken, net al een beetje verteld ook. Ik doe iets voor mijn paarden hun doen iets voor mij, willen ze minder spoor ik ze aan weer goed mee te werken (lees aub niet dat ik ze er voor straf maar eerder aanmoedig) doen ze weer hun best, beloon ik ze weer. Doen ze iets extra's doe ik ook iets extra's voor hun=beloning. Hebben ze ergens moeite mee, houd ik daar rekening mee en ga ik andere methodes/manieren zoeken hoe het ook zou kunnen want mijn manier werkt blijkbaar neit goed genoeg want daar krijg je protest op, dus of stapje terug of andere manier.

Ik hoop dat ik het zo goed heb...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:50

Spanning en ontspanning, dat is het hele samenspel. Je kunt niet verwachten dat het paard altijd maar braaf en ontspannen loopt, dan komt er niets uit handen. Je moet de spanning kunnen opbouwen en weer net zo snel naar de ontspanning terug kunnen vallen wanneer jij als ruiter dit aangeeft. Volgens mij is toch wel een groot deel van het basisprincipe van de dressuur hier op gebaseerd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:59

Het is idd een samenspel imo. Alleen met ontspanning kun je niet rijden. Ik zie ontspanning puur als beloning voor het paard dat hij het goed doet. Als ik mijn bijrijdpaard alleen maar ontspannen rijdt, dan voert hij geen flikker uit. Ik rij hem daarom vaak in het begin met veel spanning, doe ik dat niet, dan loopt ie de hele rit z'n neus eruit te drukken en kan ik hem niet lekker sturen. Als ik het gevoel heb dat ik hem "er doorheen" heb, dat test ik dat met ontspanning. Maakt ie dan gelijk misbruik van de situatie, dan zoek ik de spanning weer op. Het is dus eigenlijk een wisselwerking.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:59

VValar schreef:
Spanning en ontspanning, dat is het hele samenspel. Je kunt niet verwachten dat het paard altijd maar braaf en ontspannen loopt, dan komt er niets uit handen. Je moet de spanning kunnen opbouwen en weer net zo snel naar de ontspanning terug kunnen vallen wanneer jij als ruiter dit aangeeft. Volgens mij is toch wel een groot deel van het basisprincipe van de dressuur hier op gebaseerd.

Vind ik dus ook.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:01

Tessebes schreef:
Het is idd een samenspel imo. Alleen met ontspanning kun je niet rijden. Ik zie ontspanning puur als beloning voor het paard dat hij het goed doet. Als ik mijn bijrijdpaard alleen maar ontspannen rijdt, dan voert hij geen flikker uit. Ik rij hem daarom vaak in het begin met veel spanning, doe ik dat niet, dan loopt ie de hele rit z'n neus eruit te drukken en kan ik hem niet lekker sturen. Als ik het gevoel heb dat ik hem "er doorheen" heb, dat test ik dat met ontspanning. Maakt ie dan gelijk misbruik van de situatie, dan zoek ik de spanning weer op. Het is dus eigenlijk een wisselwerking.

Juist, helemaal mijn idee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:02

ik begin nu al meer de bedoeling te begrijpen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:03

Hoi,

Was de regel niet "via aanspanning naar ontspanning naar inspanning"?

Dat houdt volgens mij in dat je dus door een beetje druk op te bouwen (dus niet met geweld naar beneden dwingen, da's dan weer wat anders) je paard vraagt zich te ontspannen, daarna ontspan jij ook. Vervolgens kan je met je ontspannen paard aan het werk.

(oew wat klinkt dat simpel)

Maar dat is wel ongeveer de strekking van de berichten hierboven, dus daar kan ik me dan bij aansluiten

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:04

Ik ben het ook helemaal eens met Urielle.

Je kan niet alleen maar rijden in de ontspanning.
je kan wel vragen van; paard wil je aub iets meer nageven?!

Ik vind dat er soms best spanning aan te pas mag komen.
als mijn paard net niet genoeg wil nageven, dan rijd ik haar er ook doorheen met iets meer druk en wat spanning (wel evenveel druk op beide handen, dus zeker niet zagen), maar zodra het paard nageeft moet de ruiter direct weer ontspannen.

Ik heb daar echt mega veel moeite mee gehad om optijd te ontspannen. je moet echt op gevoel gaan rijden.

Gr

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:08

Naja als mijn paard niet wil ontspannen ga ik me eerder afvragen waarom, maar ik heb er dsan ook 1 die moeilijk ontspant en het laatst voor het eerst zelf aanbood. Das die 29 jaar ervoor nog niet gebeurd

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:12

Wisselwerking is ook mijn idee. Ik vind het best logisch dat je eerst moet beginnen met enige spanning, en hierbij heb ik het niet over enkel spanning op de teugels (neem aan dat dat duidelijk is). Wanneer ik op mijn paard stap en mijn benen lekker laat hangen, zit als een zak aardappels en de teugels in een boogje laat hangen, zal ze waarschijnlijk uit elkaar met haar hoofd in de lucht blijven lopen. Wanneer ik goed zit, benen goed aanleg aan en de teugels aanneem (= spanning) zal ze pas beginnen met werken. Zodra ze ontspant, ontspan ik ook, maar zodra ze er tegen in gaat (eigenlijk moet dat al een fractie eerder), weer even aanspannen.
Het is imo onmogelijk om zonder enkele aanspanning goed te rijden. Het ontspannen is ook een van de belangrijkste belonende factoren, je kunt moeilijk je paard uit elkaar laten vallen en een suikerklontje geven wanneer je erop zit

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:14

Ik ben het er wel mee eens, dat een paard zichzelf ook eerst aan moet bieden, want als je paard sterk genoeg is, goed op het achterbeen loopt, in balans is en zijn rug ontspant,(en recht is) dan kom het hoofd vanzelf, maar je mag als dit alles oke is best wat spanning opbouwen om het paard er net iets meer doorheen te werken.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:16

Ik sluit me aan bij het samenapel tussen ruiter en paard! Ik vind dat je best druk mag opbouwen zolang je streven maar naar de ontspanning is! Mijn paard is best moeilijk tot ontspanning te rijden, en denkt ook gauw van succes ermee ik zet me vast en bekijk t maar! Die moet je idd ook met een omweg rijden, mijn instructrice zegt altijd als ze 1 keer heeft nagegeven dan mag je daar op doorvragen. Als ik dat niet doe dan komt ze echt niet zelf naar beneden! Als ze er eenmaal door is, dan ontspan ik ook a la minuut mijn hand en probeer ik alleen maar met kleine kneepjes een herinnering aan haar door te geven van: beneden blijven! Maar vaak is alleen contact met de mond houden voldoende. Om haar mooi ontspannen te houden...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 12:17

Droefje, ben het wel met je eens hoor voor het grootste deel, maar denk je dat het echt vanzelf komt als al het overige klopt maar je niet vraagt of hij wil nageven (dus niet in model lopen, nee echt nageven)