geen constant/te hoog basis tempo in draf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjuli

geen constant/te hoog basis tempo in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 19:42

Momenteel rijd ik een kleine stevige D-pony ruin (haflingerxhackney). Hij is nu acht jaar oud, zijn bazinnetje heeft hem gekregen toen hij drie jaar en (net) ingereden was. Omdat de interesse in paarden een beetje weg is bij haar, moet hij nu dus weg... Het meisje heeft deze pony niet echt in de bak doorgereden, maar vooral recreatief als 'buitencross'-pony.

Aangezien de pony echt een erg leuk dier is om te zien en ook kan sjouwen als een tierelier (hackney!), aan mij nu de schone taak om deze 'cross'-pony om te toveren in een dier dat ook netjes in de bak kan lopen. We zijn al even bezig en hij gaat zeker vooruit! Het probleem waar ik echter tegenaan loop is dat hij geen/heel moeilijk een constant tempo aan kan houden. Met name in draf. Hij kan erg heethoofderig gaan doen (wederom; hackney!) en dan flink boven zijn tempo gaan lopen. Als ik hem dan opvang en wat terugrij gaat dat even goed, maar daarna gaat hij weer op zijn eigen 'ongecontroleerde' tempo lopen. De galop is tot nu toe drama, dat is dus echt té ongecontroleerd voor woorden haha...

Ik heb al geprobeerd om veel overgangen met hem te rijden, aan het werk te zetten dmv wat 'simpele' oefeningen te rijden enz. Het rijden van de overgangen en vooral het schakelen in de draf pakt tot nu toe goed uit (lees: hij begrijpt het steeds beter), alleen het punt waar ik dus op haak is dat zijn basistempo in draf veel te hoog ligt. Denk aan ongecontroleerd heethoofdgedrag Hij is verder hartstikke lief en een schat van een pony die het zeker allemaal niet vervelend bedoelt.

Iemand nog tips om deze stoere ruin wat gecontroleerder te krijgen in draf?

Duhelo

Re: geen constant/te hoog basis tempo in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:04

ik had dit probleem dus ook
het enige verschil is is dat de mijne een belgisch trekpaard is.
het ligt voornamelijk aan het evenwicht, als ze geen evenwicht hebben gaan ze gaan lopen.
je vertelt dat hij nooit in de piste gelopen heeft, dan kun je ook niet verwachten dat hij loopt als een tierelier.

nu had ik wel het geluk dat ze goed galopeert.
dus ik doe zeer veel stap en galopwerk.
in stap: veel figuren, draaien en keren, totdat hij dan zeer goed loopt.
dan ga je in draf, laat hem maar lopen, ga gewoon mee,
rij dan heel voorzichtig voltes, en van hand veranderen, véééél van hand veranderen, maar probeer in evenwicht te zitten.
zodra hij constant draaft (ook al is dit vlug), beloon je hem.
veel oefenen, in het ebgin niet teveel overgangen.
eenmaal hij constant draaft ga je overgangen rijden naar stap,halt en draf.
zodat hij op het been komt, let op, hij mag er niet voor wegvluchten.
eenmaal dit oged gaat (dit kan lang duren)
probeer je hem in draf een klein beetje terug te nemen, paar passen zo draven, en dan overgang stap.
en zo de passen opdrijven, en later ook de snelheid naar beneden halen.
ik rij nu meer dan een halfjaar met dat paard, en nu pas begint het te beteren, dus het is van lange adem.
wat er ook helpt is buiten gaan rijden, dan zijn ze eerder geneigde hetzelfde tempo aan te houden.
tel dan bij jezelf van 1-2 1-2 1-2 1-2
en probeer dat ritme te houden.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:15

in het kort:

druk houden zodat hij het te druk heeft om weg te schieten en kneepjes in de teugels geven zodat hij het bit niet in zijn mond kan nemen. Rustig staanzitten, probeer niet te versnellen als hij dat doet en rij een volte als hij te wild gaat doen zodat je hem even op orde neemt, nooit trekken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:31

Mijn paardje is ook niet echt een bak gewend en gaat in het begin (weliswaar is stap) ook hard, na een aantal rondjes zakt dat vanzelf weg, tenminste als je er niks aan doet. Ga je corrigeren wordt het erger (zodra de spanning eruit is is het over en kan ik wat gaan doen). In draf vindt ik dat niet zo'n optie, dus dan is het elke keer terug nemen tot het tempo wat ik wil en dan weer loslaten, gaat hij weer te hard dan weer terugnemen, en zo voort. Dit is naar het schijnt de westernmanier en is voornamelijk een kwestie van een lange adem, net zo lang corrigeren totdat je paard het gemakkelijker vindt om jouw tempo vast te houden.

Het is daarnaast wel zo dat elk paard in elke gang een basissnelheid heeft waarin het het minste energie verbruikt en die snelheid zal dus favoriet zijn (die snelheid verschilt trouwens per paard). Hoewel aanpasbaar aan de situatie (naar huis/spanning bv.)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:03

Zou mooi rustig doorgaan met veel overgangen rijden. En dan vooral ook schijn overgangen. En probeer eens zelf heel rustig te gaan lichtrijden. Vaak volgen ze dan uiteindelijk wel jouw tempo...

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:36

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Even een paar opmerkingen... (Grmbl de quotes willen niet!)

dutske zei:
...zodat hij op het been komt, let op, hij mag er niet voor wegvluchten.
eenmaal dit oged gaat (dit kan lang duren)
probeer je hem in draf een klein beetje terug te nemen, paar passen zo draven, en dan overgang stap...

Hij vlucht ook niet echt voor het been, het is meer alsof hij denkt 'ok en nu weer racen!' met als gevolg dat hij ongecontroleerd en niet meer nagevelijk is in draf. Het schakelen in draf en het terugrijden naar de stap gaat daarentegen eigenlijk hartstikke goed. Hij (en ik ) heeft alleen het juiste basistempo niet te pakken...

Dat buitenrijden is idd misschien een goede tip. We hebben hier genoeg eindeloze dijken, dus ik zal van de week eens kijken of dat enigzins effect heeft

Vally4ever zei:
Rustig staanzitten, probeer niet te versnellen als hij dat doet en rij een volte als hij te wild gaat doen zodat je hem even op orde neemt, nooit trekken!

Rustig lichtrijden werkt idd best goed! Trekken werkt idd niet, dan gaat hij zich echt verzetten. Ik ben sowieso niet van het trekken

tamary zei:
Het is daarnaast wel zo dat elk paard in elke gang een basissnelheid heeft waarin het het minste energie verbruikt en die snelheid zal dus favoriet zijn (die snelheid verschilt trouwens per paard).

Je eerste stuk is interessant, ik weet niks van western, maar het lijkt me opzich een goede manier. Helaas heb ik niet enorm veel tijd met deze pony, hij moet eigenlijk zo snel mogelijk verkocht worden...

Wat betreft de basissnelheid, dat ben ik met je eens. Maar ik weet ook zeker dat het basistempo in draf bij deze ruin echt bóven zijn tempo is.
Als ik lichtrij is het trouwens een stuk erger dan bij het doorzitten. Maargoed, je wilt toch ook in een normaal draftempo kunnen lichtrijden. Vooral het feit dat het eigenlijk een "kinderpony" is, en binnenkort waarschijnlijk ook aan een kind verkocht wordt... Ik wil wel dat hij dan iig beter draaft dan nu, zou het vervelend vinden als er straks een leuk ruitertje voor hem komt die hem weer moet laten gaan ivm met zijn drafeigenschappen... Dan kan ik hem beter even goed aanpakken en het hem duidelijk maken, dat gaat waarschijnlijk een stuk sneller dan als een kindje hem dat moet leren...

BitchyWitchy zei:
Zou mooi rustig doorgaan met veel overgangen rijden. En dan vooral ook schijn overgangen. En probeer eens zelf heel rustig te gaan lichtrijden. Vaak volgen ze dan uiteindelijk wel jouw tempo...

Ja die overgangen gaan idd steeds beter, tenminste, het halt stap en draf gedeelte… Schijnovergangen zijn idd ook een goeie

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 23:04

lekker overzichtelijk zo zonder de quotes... Zelf maar even erbij denken dus

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:36

mijn pony had hetzelfde probleem als jij hier beschrijft, ik heb toen veel geoefend met het neusje naar de grond toe rijden, en als ze mooi lang was, terug laten komen op de zit, koste wel wat moeite, maar ze loopt nu heerlijk rustig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:44

Bij mijn merrie hielp het goed om echt onder het tempo te gaan lichtrijden. Met overgangen en schijnovergangen ben je goed bezig vind ik (zeker als je het echt om de paar passen doet zodat ze bijna de gelegenheid niet hebben om te vertrekken). Verder vond ik het altijd prettig om iemand naast de kant te hebben die meekeek omdat die haar soms eerder zagen 'vertrekken' dan ikzelf. Verder oefenen oefenen oefenen om dat consequente tempo aan te houden en proberen toe te werken naar ontspanning in het algemeen. Het is ook een stukje 'druktemakerij', klinkt het.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:10

nou Urielle.
Ik kan het niet beter beschrijven.

Gr

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:33

droefje schreef:
nou Urielle.
Ik kan het niet beter beschrijven.

Gr

Dank je ik doe mijn best Moeilijk soms om het goed te omschrijven

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:39

Urielle schreef:
Bij mijn merrie hielp het goed om echt onder het tempo te gaan lichtrijden. Met overgangen en schijnovergangen ben je goed bezig vind ik (zeker als je het echt om de paar passen doet zodat ze bijna de gelegenheid niet hebben om te vertrekken). Verder vond ik het altijd prettig om iemand naast de kant te hebben die meekeek omdat die haar soms eerder zagen 'vertrekken' dan ikzelf. Verder oefenen oefenen oefenen om dat consequente tempo aan te houden en proberen toe te werken naar ontspanning in het algemeen. Het is ook een stukje 'druktemakerij', klinkt het.

Ok, fijn om te horen dat ik zo wel goed bezig ben. Het is idd precies zoals jij het beschrijft

Wat Eliaan zegt werkt bij mij ook. Als ik ga losrijden, rij ik hem ook laag en rond, en dat gaat (redelijk) goed. Toch komt er een moment dat hij echt wel losgewerkt is en dat ik hem 'moet'/wil gaan oppakken. Dan begint het erger te worden. Dan gaat hij zich idd drukmaken (om niks overigens).

Zou het misschien ook wat zijn om hem anders niet op te pakken en gewoon laag en rond door te rijden? En dan pas tegen het eind hem in een wat gewenstere houding te laten lopen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:53

Zou ik zelf niet voor kiezen aangezien het klinkt alsof hij dat druk maken en over tempo lopen gebruikt om onder het werk uit te komen...? Hij zal wel moeten leren dat dit er ook bijhoort.
Ik zou in de training dus gewoon even doorzetten. Ik ga ervan uit dat hij dus wel echt los, warm en ontspannen is op het moment dat je hem oppakt.
Als ze ervoor komen kijken en hij loopt nog niet goed kun je er natuurlijk voor kiezen om hem alleen laag en rond voor te stellen en hem niet op te richten

Vjuli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:03

Nee ik vind laag en rond fijn om een paard (in dit geval: pony) mee los te rijden, maar op een gegeven moment wil ik hem gewoon op kunnen pakken en in een correcte houding de bak rond kunnen sturen zónder gemier over het draftempo. Het 'vertrekken' is denk ik idd een manier om onder zijn (simpele) werk uit te komen, hij wil gewoon liever racen

Urielle schreef:
Als ze ervoor komen kijken en hij loopt nog niet goed kun je er natuurlijk voor kiezen om hem alleen laag en rond voor te stellen en hem niet op te richten

Haha ben jij er zo een Hij staat nog nergens te koop aangeboden dus ik heb nog wel een paar weekjes hoop ik