Libera schreef:Ben het gedeeltelijk eens met bovenstaande...het deel dat gaat over het aan de hulpen zetten. Niet luisteren naar been is een flinke tik (hij moet ook echt weggaloperen dan he)
Verder zou ik persoonlijk niet beginnen aan boven op het kruis tikken, een hoop paarden reageren juist tegenovergesteld en geven een bok. Ook aanspringen over een balk...niet doen. Daarmee leer je een paard op te springen, hij moet juist onderspringen...
Contrastelling op een kleine volte zou ik ook niet doen, daarmee breng je je paard in de gelegenheid zn schouder eruit te drukken en boven dien naar binnen vallen, door je been heen dus..
Wat ik vaak doe is op de lange zijde een gebroken lijntje van ong 5 meter rijden, op het moment dat je de hoek inrijd (bijna op de hoefslag komt dus) stelling naar binnen hebben, of zelfs ietsje schouder voor zetten. (Ik blijf dus meestal iets op de binnen hoefslag )Pasje naar buiten drukken en dan de hulp voor het aangaloperen.(Ik druk alleen mijn buitenbeen aan achter de singel) Zorg dat je vanuit een rustige draf of stap aangalopeert, zodat het paard niet wegracet en onder je uit kan lopen. Binnenhand voor houden. Als ie eenmaal goed aanspringt, niet te lang blijven galoperen,paar passen maar,terugnemen en weer het aanspringen herhalen. Het is tenslotte niet de galop waar het probleem zit maar het aanspringen! Succes
Wat betreft het aantikken op het kruis, dat verschilt heel erg per paard, vandaar dat ik ook aangegeven heb dat ik niet weet hoe ver gevorderd dat paard is. Maar een beetje doorgereden paard accepteert dit wel.
Daarbij met die balk springt hij misschien niet direct correct vanuit achter in de verzameling etc. aan maar je moet ergens beginnen, ik denk dat je nog niet meteen van dat paard kan verlangen dat hij volledig correct aanspringt, dat is werk voor de keren erop dat het aanspringen goed gaat.
Ook denk ik dat als hij gemakkelijk kón galoperen dan zou hij ook gemakkelijk aanspringen en ligt het probleem uiteindelijk dus toch in de galop. Bij jonge paarden zie je dat ook, als ze het balans en de controle van de galop gevonden hebben springen ze ook meteen goed aan.
Verder vind ik je tip goed, maar het paard moet het wel kunnen verwerken.