Haflinger vragen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Haflinger vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 11:49

Hey,
Ik rijd af en toe op een haflinger van 5 jaar. Nu moet ik die 2 weken verzorgen want eigenaren zijn op vakantie. Maar nu heb ik een paar vraagjes.

1. Hij reageert niet snel op been en ook niet goed. Met sporen luistert ie veel beter en reageert ie sneller. Maar ik ben bang dat als ik voortaan met sporen rijd, dat ie straks niet meer goed reageert op de benen. Ik rijd overigens ook al met zweep. Omdat ie nog best vaak een tikje nodig heeft. Wat is het beste om te doen?

2. Ik krijg bijna geen stelling erin. Hij loopt wel door de hoeken enzo.. maar dan loopt ie wel met zijn hoofd naar buiten toe. Moet ik gewoon door blijven rijden en zo veel mogelijk voltes en wendingen rijden. Zodat ie langzaam maar zeker wel stelling loopt?

3. Met longeren wil ik eigenlijk met hulpteugels longeren. Zodat ik hem wat beter in houding kan zetten. Maar is dit wel verstandig? Leert ie dan niet alleen zo te lopen als hij met die teugels loopt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Bedankt,

Xx Stefanie

Poenarie

Re: Haflinger vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:46

Een haflinger is hetzelfde als een ander paard hoor, alleen dan mooier .

Ik zou met zweepje gaan rijden, want je zegt zelf al dat ie die nodig heeft.

Over de stelling, gewoon lekker lang de tijd nemen om je paard soepel te krijgen. Op een gegeven moment worden de spieren los en kan je makkelijker stelling vragen.

Het hangt helemaal van het paard af of ie alleen loopt met die teugels.
Dan moet je het gewoon op bouwen en daarna afbouwen, dan zal het waarschijnlijk beter worden .

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:50

1. een paard moet leren op je been te reageren, 1x normaal vragen, 1x wat harder, en dan een flinke mep met de zweep. niet bij elke stap aansporen. en sporen zijn er ook niet om mee aan te sporen;-)

2. je haflinger moet leren om je been te buigen. reageert hjij niet op je binnenbeen, dan eventueel een tikje met de zweep op de buik.

3. je kunt eerst beter les nemen, zodat je leert hoe je je haflinger voorwaarts, met de achterhand erbij en nageeflijk rijdt, gaat dit bijna goed, dan zou ik pas met bijv. een passoa proberen.
maar als je heir geen ervaring mee hebt, laat je dan wel door iemand helpen die dat wel heeft!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:48

Oke bedankt!! Iemand anders nog tips?

PaarDjuhsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:08

1. je mag wel met sporen werken maar later heb je dan wel kans dat hij niet naar je been luistert
probeer het eens zonder sporen te doen en met een tik niet luisteren een hardere tik en dan gewoon met de zweep of gewoon stemcomando,s
2. ja gewoon zoveel mogelijk wendingen maken zodat je paard echt soepel ervoor is
3.met hulp teugels als je ermee ervaring heb kan je het wel gebruiken maar als je er geen ervaring mee heb kan je het paard ermee verkloten dus ik zou als ik jouw was aan je lesgever vragen enz

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:50

wat je op 1 hebt gezet is gelijk je eerste probleem, dat zou ik eerst oplossen want eerder kun je niet aan 2 en 3 gaan werken. Zorg dat ie superscherp aan je been komt op de genoemde manier (heel licht been, grover been, tikje met de zweep+been), op het moment dat ze vertrekt geen druk op het bit. Vergeet niet een halve ophouding te maken voor je iets vraagt zodat je haar niet overvalt. Als ze maar wat wegsukkelt geef maar een tik bij, ze mag er wel ff van schrikken. Als de reactie beter wordt ga je veel tempowisselingen rijden. Stap-draf-galop en halt maar ook binnen het tempo, om de paar passen het tempo gecontroleerd veranderen. Streng en consequent zijn ermee. Sporen zou ik nog even weglaten. Probeer de pony zover te krijgen dat ze uiteindelijk zonder dat jij hulp geeft blijft lopen, probeer maar eens uit om je been helemaal eraf te halen en of ze dan door blijft lopen. Pas als ze terugkomt in tempo geef je been.

Als j dit hebt opgelost - en daar zul je al meer dan 2 weken mee bezig zijn - kun je aan de stelling en buiging gaan werken want dan kun je haar pas om je been hol laten maken. Anders heb je straks een pony die als een plank door de bocht gaat met alleen een gebogen nek en dat is ook niet de bedoeling.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:55

Urielle schreef:
wat je op 1 hebt gezet is gelijk je eerste probleem, dat zou ik eerst oplossen want eerder kun je niet aan 2 en 3 gaan werken. Zorg dat ie superscherp aan je been komt.

Als j dit hebt opgelost - en daar zul je al meer dan 2 weken mee bezig zijn - kun je aan de stelling en buiging gaan werken want dan kun je haar pas om je been hol laten maken. Anders heb je straks een pony die als een plank door de bocht gaat met alleen een gebogen nek en dat is ook niet de bedoeling.

Hier ben ik het mee eens.Wees je er goed van bewust dat je de basis eerst goed moet hebben en daar ben je veel langer mee bezig als 2 weken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:01

1. Ik zou zonder sporen gaan rijden en alleen met zweep. Gebruik je nu te veel je sporen, dan heb je er later als je moeilijkere oefeningen gaat rijden waar je sporen voor nodig hebt geen profijt meer van. Eén kuitdruk is voorwaarts, geen reactie is twee snelle drukken achter elkaar, nog geen reactie is een tik erbij.

2. Begin met grote wendingen en maak ze steeds kleiner, zo wordt je paard langzaam aan soepeler.

3. Ik ben meer voorstander van zonder hulpmiddelen longeren. Als je paard goed voorwaarts is en ontspannen loopt zal ie vanzelf gaan afbuigen en zijn rug los gaan laten en de achterhand onder de massa gaan plaatsen.

Verder ga ik met Monsera mee, je hebt bovenstaande vragen niet in 2 weken opgelost. Dus heb geduld en blijf trainen. Succes!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:09

Hij is waarschijnlijk lui op het been, dit los je op door niet bij elke stap die hij zet benen te geven. Jij geeft aan wat voor tempo hij moet lopen, dit moet hij blijven lopen totdat jij iets anders aangeeft. Reageerd hij niet of zakt hij af, 1x kuitdruk geven, reageerd hij nog niet nog een keer een hardere kuitdruk geven, reageerd hij weer niet een tik erbij... Doe dit heel consequent anders bereik je er niks mee.

Inderdaad veel wendingen rijden, draai je in wending in, goed je binnenbeen erbij, buitenteugel tegen de hals en binnenteugel iets van hals en je hand iets naar boven brengen... zo blijf je niet rijden, op een gegeven moment hoef je dit niet meer overdreven te doen. Maar dit kan je pas doen als probleem 1 geen probleem meer is. Want hij moet eerst goed aan het been zijn. Net als wat Urielle al schreef, hierbij sluit ik me dan ook bij aan.

Ik vind het persoonlijk geen probleem om met hulpteugels te longeren, als je weet wat je doet en dit niet als een oplossing ziet maar als een hulpmiddel blijft gebruiken...

Wat ik hierboven heb aangegeven heb ik zelf toegepast bij mijn eigen haf die ook totaal verziekt was op beenhulpen bij de vorige eigenaresse en die absoluut niet inboog maar als een plank de bochten doorging. Dit allemaal heeft super geholpen...

Succes

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:36

heey

haflingers zijn vaak stijf en niet soepel (is hetzelfde maar toch )

1. Als je met sporen rijd, kan hij wel beter reageren, maar dan heb je dat hij inderdaad niet goed op je been reageerd. wat je wel kan doen is, op het moment dat hij echt niet reageerd, met je zweep een tikje achter je been geven. (blijf zelf wel rechtop zitten, als je scheef gaat zitten naar binnen bijvoorbeeld, heb je vaak dat je paard ook naar binnen gaat, ze valt door je been heen.

2. is het zo dat ze op beide handen buitenstelling doet? dan is het klieren. ze kan dan best binnenstelling lopen. veel voltes en oefeningen doen. zodat de stelling er vaak wat meer inkomt. of ga eens een paar keer stil staan, ga/blijf erop zitten, doe een brokje in je hand. buig voorover naar links of rechts naar het hoofd van je paard. steek je hand vooruit en zorg dat het paard zijn/haar hoofd moet buigen naar links of rechts, als hij het goed doet, geef dan het brokje (anders is het flauw ) doe dat een paar keer, niet achterelkaar door, maar af en toe es. zo doe je ook een goede buigoefening.

3. probeer eerst zo ver te krijgen dat je haar zelf in de stelling etc. kan zetten. anders helpt het ook nog niet zo heel veel. want ze reageerd dan alsnog niet op jou hulpen.

xxx

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:24

heeeej,

als ik jou was zou ik lekker zonder sporen rijden ( is wel vrij vermoeiend op n graflinger maar toch ) en dan gewoon met zweep, en elke x als jij been geeft en hij niet regeerd gelijk een tik op ze flank geven, of vlak 8er je been, en m naar voren rijden, en op n gegeven moment, moet hij als t goed is zodra jij je been aanlegd al naar voren gaan... maar ja... bij n kwpn er heeft dit wel effect, maar of t bij jou haffie zal werken....ik hoop het, wat dat longeren betreft, ik zou hem van voren niet te vast zetten, dan heb je kans dat hij teveel op die voorhand valt, en totaal niet meer goed van achteruit gaat lopen, dus als je kan zou k hem met passoa teugel longeren ... en wat je rijden betreft, dat hij totaal niet soepel en buigzaam is, da's een kwestie van naar die ontspanning toe rijden, gewoon idd veel voltes, slangenvoltes, en overgangen rijden, waarschijnlijk wil hij niet buigen omdat hij geen goede aanleuning heeft, en niet recht is, dus om het in de bochten makkelijk te maken voor zichzelf, kijkt hij maar naar buiten... maar als ie losser wordt, zal dat steeds makkelijker gaan, en kan je hem makkelijker buigen

ik weet niet of je er iets aan hebt, ikzelf rij nooit haflingers, heb ik wel gereden hoor, maar dat was er eentje die super voorwaarts en neerwaarts te rijden was.. een droomgraflinger duss... maar wij hebben er wel een samen met m'n nichtje... en die is M2 geweest.. jaaa.. en nu mijn nichtje.. ( 9 is ze gloof ik ) hem vaak rijd natuurlijk.. is hij super stug geworden... duss je verhaal komt me wel bekend voor... veel succes dr mee !!!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:46

Citaat:
1. Hij reageert niet snel op been en ook niet goed. Met sporen luistert ie veel beter en reageert ie sneller. Maar ik ben bang dat als ik voortaan met sporen rijd, dat ie straks niet meer goed reageert op de benen. Ik rijd overigens ook al met zweep. Omdat ie nog best vaak een tikje nodig heeft. Wat is het beste om te doen?

2. Ik krijg bijna geen stelling erin. Hij loopt wel door de hoeken enzo.. maar dan loopt ie wel met zijn hoofd naar buiten toe. Moet ik gewoon door blijven rijden en zo veel mogelijk voltes en wendingen rijden. Zodat ie langzaam maar zeker wel stelling loopt?

3. Met longeren wil ik eigenlijk met hulpteugels longeren. Zodat ik hem wat beter in houding kan zetten. Maar is dit wel verstandig? Leert ie dan niet alleen zo te lopen als hij met die teugels loopt?

1. Rij met 2 zwepen...Eerst met je zit... dan met je been reageert hij niet gelijk een tikje achter de been...

2. 2. Ik krijg bijna geen stelling erin. Hij loopt wel door de hoeken enzo.. maar dan loopt ie wel met zijn hoofd naar buiten toe. Moet ik gewoon door blijven rijden en zo veel mogelijk voltes en wendingen rijden. Zodat ie langzaam maar zeker wel stelling loopt?

Veel voltes rijden..en veel slangevoltes...dubbele gebroken lijnen..
Veel ophoudingen maken...ook op de lange zijde.. en goed op tempo rijden en heel veel overgangen rijden..

3.

Jah dat is zeker verstandig omdat hij dan meer zn stelling krijg en natuurlijk...Longeer hem met 2 bijzet teugels en zet de binneste bijzet teugel 1 gaatje korter dan de buitenste.

Fanny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:33

Citaat:
Hrrm dat ligt dan aan jou rijden denk ik. Maxima is kei snel los net zoals 2 andere haflingers die ik ken.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:55

HaaY..............
ik heb zelf ook een haflinger en ik moet hem wel streng aanpakken
ik doe het zo 1 keer been is draf doet ie dat niet een tikje met de zweep en als ie op dat tikje aandraaft neem juh hem terug geef juh hem nog een keer been als ie dan aandraaft beloon je hem doet ie het niet weer een tikje en als ie dan aandraaft neem je hem weer trug en dan geef juh een keer been als ie dan aandraaft belonen doet ie dat niet dan weer opnieuw

xxxxxxxxxxxxx liesjuh

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:19

Citaat:
Een haflinger is hetzelfde als een ander paard hoor, alleen dan mooier .

haha Arie lover die vind ik geweldig! haha

eum,
ik heb JUIST hetzelfde probleem

ik zou meer met de zweep gaan rijden,
maar weten waar zijn/haar gevoelige plek is,
mijn haf reageert totaal niet als ik hem z'n poepy klets,
maar wel als ik het op haar schouder doe... (end an bokt ze ook nie!)

af en toe gebruik ik de sporen als ze TOTAAL niet luisterd,

veel voltes rijden, !! (voor de stelling) maar ik doe het meest van had veranderen in een volte door een S!
das pas buigen!

voor de rest... van longeren ken ik niets, want dat doet we zelden omdat 1 valt ons aan, en die van mij trek zo hard dat je elke keer met brandblaren op je handen thuis komt (zonder EN met lederen handschoenen)
mja zij is ook al 21

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:23

als je je zweep gebruikt ter ondersteuning van je been, tik je achter je kuit aan

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:33

Citaat:
Hrrm dat ligt dan aan jou rijden denk ik. Maxima is kei snel los net zoals 2 andere haflingers die ik ken.

goed dat kan haha , maar wat ik bedoel is dat hafligers vaak moeilijker zijn in losrijden dan een "paard" bv. kwpner ofzo

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:47

daar ben ik het dus niet mee eens.....

elk paard kan nageven, elk paard kan buigen en elk paard kan ook gewoon voorwaarts lopen... het licht er maar net aan hoe het dier gereden/opgevoed wordt, en hoe consequent dat gebeurd.... ook moet je dan nog het karakter van een paard mee hebben....

een voorbeeld... ik rij een kwpn merrie die vergeleken bij een haflinger die ik ooit red, gewoon sloom is, en veel moeilijker nageeft. die kwpn'er ontspant wel lekker lang en laag... dan is ze voorwaarts... maar die haflinger... die was vlug voor het been, en hartstikke soepel en ontspannen....

dus conclusie... het is niet zo dat kwpn'ers losser,voorwaartser of wat dan ook zijn dan een haf of een fjord ofzo.... het is maar net hoe zo'n dier opgroeid en getraind wordt... denk ik

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:45

babbet_gitta schreef:
heey

Sorry hoor maar dit vind ik echt nergens op slaan, een haflinger is echt niet een heel ander dier dan een ander paard, mijn haflinger is gewoon heel soepel en fijn in dr hand, stijf al helemaal niet, jou haf is misschien stijf, maar dat geldt niet bij alle haflingers, dus ik vind het echt nergens op slaan

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:11

goed ik heb niks gezegd!!!!

ik heb zelf wel een haflinger, die wat snel stijf is maar dat komt waarschijnlijk door de leeftijd...

nogmaals, ik heb niks gezegd....

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:41

haha

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:59

Toch kom ik nog niet onder de indruk uit dat het voor een hoop haflingers wel iets moeilijker is om te buigen. Hun bouw is wat meer gedrongen, ze zijn wat robuuster en compacter. Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen (leren) maar ik denk wel dat het gerechtvaardigd is om te zeggen dat het bij een Haf nèt even iets anders werkt als bij de meeste andere paarden.

En Marrepar; dat JOUW Haf soepel en fijn is is heel mooi , maar ook dat wil niet zeggen dat iedere haf zo is. Net zomin als dat iedere haf een stugge zoutzak is.
De mijn bv wil zijn achterhand er ZO graag onder zetten dat hij een complete trucendoos heeft om het maar voor elkaar te krijgen. Tot het echt geen porum meer is en hij met zijn achtervoeten zijn voorijzers eraf klingelt. En dat is gewoon omdat het de mijne is, niet omdat het een haf is, maar het is gewoon mijn paardje met zijn eigen trekken en nukken en kwaliteiten en eigenschappen

****disclaimer****
genoemde Haf is niet van mij, ik huur hem alleen!
****end disclaimer****

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:01

@ anneliesss, zo bedoelde ik het dus ook thank!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:23

Ah alle goeie tips zijn al gezegd zo ongeveer. In elk geval lekker gaan oefenen, en tijd ervoor blijven nemen. Je kunt niet van dr verwachten dat ze in twee weekjes al super soepel is natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat mijn ervaringen met de haflingers zijn, dat de gemiddelde haflinger toch niet de meest soepele is. Maar volgens mij heeft dit vooral met de gemiddelde haflingerruiter te maken, en tel daar nog eens de gemiddelde haflingermentaliteit bij op... (liever lui dan moe..) Ja dan kan ik me voorstellen dat veel haflingers niet elastiekje bewegen. En dan snap ik ook wel dat er uitzonderingen zijn!! (zoals mijn wedstrijdruintje.. )