aan de teugel rijden, enz. ...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

aan de teugel rijden, enz. ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:38

Ik heb een beetje een probleempje met mijn paardje. Ze is een 11 jarige merrie, en ik heb haar vanaf haar 9 jaar. Toen ze pas bij ons kwam was ze heel goed beleerd, iemand met wat ervaring kon er de mooiste dressuurproeven mee rijden (alhoewel ze eigelijk een springpaard is), ze was dus prima beleerd. Maar Margje (zo noemt men paard) was men eerste paardje, daarvoor had ik enkel een paar keren op een manege-paard gezeten, waardoor ik zeer veel schrik had ! Met als gevolg dat Margje steeds bokte bij mij, en weigerde te doen wat ik vroeg, doordat ik zoveel schrik had ging ik heel gespanne rijden, en trok in constant in haar mond. Daardoor loopt mijn paardje nu niet meer "vanzelf" naar beneden, en kan enkel iemand met zeer veel ervaring haar nog "netjes" rijden. Momenteel spring ik met haar, en dat gaat eigenlijk heel erg goed, maar ik zou graag wat beter dressuur rijden, ik ben nu al een tijdje over mij angst over heen, maar wat ik verprutst heb, dat blijft. Ze zit aan de linkerkant een beetje vast, omdat ik met één hand harder trek dan met de andere, ik krijg haar voor geen millimeter aan de teugel, en wanneer ik met haar dresuur wil rijden loopt ze zo in een "sukkeldrafje" waardoor ik echt het gevoel heb dat het haar geen bal intereseert. Wanneer ik spring daarentegen, doet ze zeer graag haar werk, en wil ze echt werken. Ze heeft wel veel bloed, haar vader was een engelse volbloed, een renpaard, en haar moeder een halfbloed, ik weet niet ofdat iets met die "niet"-interessee te maken heeft ofzo. Wanneer iemand anders met meer ervaring enzow met haar rijd, dan loopt ze prima ! Zeer los op de teugels, zeer vlotjes perfect draaien op de benen, maar bij mij reageert ze amper als ik men been aanleg. Ik heb al met sporen gereden maar dat lukt niet zo goed bij haar, dan gaat ie weer TE snel en moet ik weer in haar mond gaan zitte om ze terug te houden. Ik weet dat jullie nu allemaal gaan zegge: kind neem toch les. Maar bij ons op de manege zijn ze alleen maar geintereseerd in springen, waardoor de springles elke week doorgaat met veel mensen erin. En de dressuurles gaat mss één keer in de maand door en dan ben ik nog de enige. Dus mss kan iemand van jullie me helpen ?
Alvast bedankt.

X

valynca

Re: aan de teugel rijden, enz. ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:37

Probeer iemand te vinden die je kan helpen bij het dressuur rijden. Dressuurmatig je paard goed voor elkaar te hebben is heel belangrijk ook bij het springen.Helpt het misschien als je haar van te voren aan de bijzet longeert, en als ze lekker is losgewerkt dat je er dan op stapt? En geef je haar in het rijden wel genoeg ruimte om naar voren te kunnen gaan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:28

prive- les!!!!
Kijk desnoods op marktplaats bij instructeurs ofzo....
Anders zal je over 10 jaar nóg (overdreven) op hetzelfde niveau blijven rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:47

Ja probeer iemand te vinden die je verder helpt dit kan heel goed iemand zijn van buitenaf.Ik rijd zelf ook les van 2 verschillende personen en die komen allebei niet van deze stal.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:56

Ik wil eerst even zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je ziet dat je het zelf verprutst hebt, en dat de problemen (links vastzitten) door jezelf komen. Er zijn niet zoveel mensen die dat zeggen van zichzelf, meestal is het paard een 'probleempaard' geworden.

Ik zou idd toch proberen les te gaan nemen. Prive les idd, door iemand anders als van je manege. In je eentje red je het niet.

Je geeft zelf al aan dat ze niet aan je been is en sjokt. Dan kan ze ook nooit aan de teugel gaan lopen, ze moet eerst achter actief zijn.
Rij met een zweepje (sporen zou ik niet doen nog). Reageerd ze niet op je been, geef een tikje op de hals dat ze op moet letten. Probeer aan te voelen hoe 'hard' je kan slaan.
Als ze gaat rennen, ga niet trekken om in te houden. Als ze het in draf doet, ga je zelf langzamer lichtrijden zodat je haar hindert in de beweging. Zet haar eventueel ook op de volte.
Doet ze het in galop, zet haar op de volte en probeer haar met je zitbeweging tegen te werken.
Bij die bloedppardjes is het meestal juist zo dat hoe harder je gaat trekken hoe harder ze gaan lopen. Het is echt heel moeilijk (spreek uit eigen ervaring ) maar je kan echt het beste loslaten ipv trekken.

Rij veel figuren en overgangen, en tussen de figuren door niet te veel op de hoefslag rijden. Probeer ook binnen de overgangen van tempo te veranderen.

Maar probeer echt les te gaan nemen. Het gaat allemaal zo veel sneller en makkelijker als er iemand is die je op je fouten kan wijzen.

Succes iig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:30

Ik zou inderdaad privelessen zoeken, misschien dat de staleigenaar een goede instructeur weet als niemand je er mee verder kan helpen? Misschien kun je hier op bokt eens kijken of hieronder zetten in welke regio je woont dat andere mensen een instructeur weten of misschien leest hier iemand mee? Het zou zonde zijn om verder aan te sukkelen terwijl je een fijn paard hebt Succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:07

Ik heb les in centered riding en heb een half engels volbloed die nooit aan de teugel te krijgen was, met die lessen loopt ze vrijwillig ontspannen rond. En niet in de krul als bij al mijnvoorgaande instructeurs met de manier van aansporen en kneden zagen en weet ik veel. Nu leer ik goed rijden, en wil mijn paardje veel liever meewerken en probeert ze alles gewoon uit haar eigen echt super. Wqant als je zelf niet in evenwicht zit is ht voor je paardje moeilijk om in evenwicht te lopen.

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:51

als je begint met rijden eerst goed veel voltes slangenvoltes van hand veranderen achtjes draaien enz. en als je dat doet dan goed je binnenbeen erin en ook natuurlijk je buitenbeen anders kan ze uit wijken . nou daar wordt ze dan soepel van en dan gaa je telkens rustig proberen aan de teugel te rijden niet gespannen gaan rijden gewoon relaxt als maar door veel bochtjes rijden. en als je in een volte rijd meerendeels met je binnenhand vragen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:35

Probeer je paard eerst weer met een voorwaartse drang te laten lopen, zoals je zelf al zei; ze loopt een beetje een een sukkel drafje.
je paard moet ten aller tijden voorwaarts denken en blijven. ook in de overgangen terug.
rijd veel overgangen en tempo wisselingen. op deze manier maak je je paard sterker, sneller op het achterbeen en maak je haar fijner aan je hulpen. als je dit alles hebt, dan komt het hoofd vanzelf.

dit alles met een meeverende en ontspannen hand.
je paard zeker niet aan de voorkant gaan bewerken.
als je paard dadelijk sterker is, dan merk je dat ze zelf je hand gaat zoeken. je krijgt een lichte druk in beide handen (gelijke druk) voor deze druk moet je rijden.

je paard is op dit moment ( gebogen, vandaar meer druk op je linkerteugel. probeer je linkerhand zo ontspannen mogelijk te houden en rijd haar met je linkerbeen naar je rechterteugel. zorg dat je paard eerst recht loopt en dan pas werken aan stelling en buiging.

succes

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:26

PRIVE-LES !!!!!!!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:14

Otjuh schreef:
PRIVE-LES !!!!!!!!

ze zegt al zelf, dat het heel moelijk is om normaal een dressuur les te volgens. prive les is denk ik dan helemaal moeilijk.

mensen moeten ook maar het geld hebben om prive lessen te kunnen rijden.

Biebeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:26

zoals velen al hebben gezegd.. je paard kan niet aan de teugel voordat het voorwaarts is.. ga daarvoor niet telkens zitten drijven want daardoor stomp je je paard af en reageert het op den duur niet meer voor je been. jemoet inderdaad een zweepje bij je hebben en wanneer je paard niet luistert naar je been gelijk een klein tikje geven, daarmee moet je wel consequent zijn..
daarnaast, zoals ook al velen hebben gezegd, zou ik als ik jou was les nemen.