te fanatiek in parcours

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valynca

te fanatiek in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:49

Ik heb een merrie waarmee ik L springen ben.Maar t probleem is een beetje dat ze te heet wordt in het springen. Als ik over de eerste hindernis kom, schiet ze onder me weg op naar de volgende en gaat daarbij ook van het achterbeen af. Als ik dressuur rij thuis blijft ze heel rustig op de achterhand galopperen. Het is een vrij gevoelig beest en best wel een heethoofd. het is moeilijk om hem dan met je been naar de hand toe te rijden . Zodra ik 1 keer been geef is ze weg.En hoe meer ik aan de voorkant zit hoe harder ze gaat. Ik probeer haar op mijn zit en stem terug te krijgen of bij me te houden en met dressuur lukt het wel (is ze de rustheid zelve )maar met springen blijft ze echter te heet. Wil haar straks in het M starten maar wil haar wel goed voor elkaar hebben en houden. Aangezien je ze dan meer moet 'plaatsen'voor de hindernis.Iemand tips hoe ik dit in het parcours kan oplossen?

M3isSi3j

Re: te fanatiek in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:07

Spring je veel oefen parcours!? Probeer deze eens te combineren met je dressuurtrainingen..

Ga eens lekker rijden in een springweide en rij dan af ent eo op een hindernis af.. is die mooi op tempo rj je hem, word die heet zet je hem op zn rem, pasje terug tot die nageeeft en rij hem weer netjes weg. Dit doe je net zo lang tot je het hele parcour heb gesprongen. Al zet je hem 10x tussen 2 hindernissen stil maakt dat nu niets uit!

Verder moet je ook in het parcour leren sneller te reageren zodat je hem van corrigeren voordat die de fout in gaat. Dus jij moet hem al terug op zn plek zetten voordat die onder je uit loopt, dit vereist gewoon heel veel ervaring.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:20

Ik heb zo'n een beetje net het zelfde probleem met mijn paard.
Haar vader was een engels volbloed (een renpaard) waardoor ze bij het springen meestal naar een hindernis stormt, en als ze dan moet springen is het meestal te laat, komt ze onder de hindernis en neemt balken mee.
Als ik met Margje dressuur rij dan is ze net TE traag (vooral als ik net begin met rijden) maar als ik een tijdje bezig ben loopt ze wel goed.
Ik rij nu in het parcour een hoogte van 95 cm, barrage 105 cm. Ik zou ook graag naar de volgende klasse gaan, maar ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij.
Nu zijn we er aan aan het werken door mijn paardje al een iets sterker bit te geven, zo ééntje met ringen, als ik dan een klein snokje geeft, dan blijft hij automatisch ffie terug.
Dus als ik bv. naar een hindernis rijd, en ze stormt er naar toe, dan geef ik haar op de juiste tijd een snokje waardoor ze ff terugkomt en dan opnieuw vertrekt zodat de hindernis mooi uitkomt, en dan neemt ze praktisch geen balken !
Ook een tip: ga de dag voor je jumping hebt eens goed buitenrijden, maak em maar heel moe, de volgende dag zal ie een stuk rustiger zijn ! Nuja, mijn paardje toch !
Veel succes.

X

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:22

NOg ffie een vraagje hoe oud is je paardje ? en hoe noemt ze ?

X

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:26

Ik spring gemiddeld 2 keer in de week, daarnaast 1 keer in de week buiten rit en de rest meestal dressuur en af en toe bijzet longeren.Probleem wat ik heb met stilzetten, dan staat ze stil maar dan denk ik bv oke we gaan weer verder...dan is het net kanon die wordt afgeschoten en hoe krijg ik haar netjes stilgezet?? Ze is zoooooooo snel Ben veel in uitjes aan het oefenen zodat ze wel terug MOET komen.Maar ook dan gaat ze snel..het lukt haar wel, ze is lenig genoeg.Maar wil meer controle over het tempo krijgen.En met name als ik lange lijnen moet rijden..Voor de rest is het een Topper

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:30

Ze is 9 jaar en ik wil geen hardere bit erin doen, wat zoals ik al zei is het een heel gevoelig paard.Ik rijd haar met rubber bit omdat ze allergisch voor andere bitten. Haar vader is een volbloed en haar moeder halfbloed.Dus zit aardig wat pit in..En ik rijd haar idd al extra lang voor de dag dat ik concours maar tis net alsof ze zodra ze een hindernis ziet, een adrenaline kick krijgt. Wat wel fijn is dat ze de volgende dag na concours heel rustig is

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:40

Lijkt heel hard op mijn paardje, qua springen dan toch !
Noemt je paard toevallig toch niet Liesje ? Een zwarte merrie ?
Waarschijnlijk wel niet.
Maar ik kan het toch proberen !

X

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:41

owja, dat over dat sterker bit, ik doe dat gewoon omdat ik door nouja (zie mijn topic) omstandigheden m'n paardje nogal hard heb gemaakt in z'n mond :s ! dus dan is zo'n bit wel handig.

X

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:52

Nee heet geen liesje en is een vos .. In het dressuur rijden in ze op 'de pinken' te rijden.Heel fijn mondje.Maar in het springen is het gewoon een vuurvreter..Heb volgende week les van iemand die zelf internationaal heeft gesprongen, ben benieuwd wat hij er van zegt..Zal eens wat vaker met haar springen..bv eerst gewoon dressuur rijden en dan paar kleine sprongetjes maken..Misschien dat ze dan wat minder enthousiast wordt..Omdat het dan gewoner wordt voor haar..Naja is maar een probeersel

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:53

Oja, in-uitjes zijn ook goede oefeningen maar ik heb een keer gehad dat ie der twee in een keer probeerde te nemen :s ! Da's wel minder leuk ! De achterste balk had ze trouwes net geraakt met er achterste poten, (breedte is dus al niet echt een probleem :p !).

X

Noemt je paard toevallig niet Liesje ?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:55

Owja, nog een goede tip ! Zeker niet te vast rijden, eerst bv. kruisjes nemen met een los teugeltje, zoveel te strakker je je teugels houdt, zoveel te "warmer" je paard word, zoveel te sneller hij zal gaan. Mss deed je dat al hé, maar mijn trainer heeft me daar toch al op gewezen !

X

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:59

stil zetten heeft niet bij alle paarden effect
met een beetje pech fokken ze zich nog meer op en bij 1 mm teugel stormen ze als een raket aan, of gaan bij het stilstaan recht overeind.

Vaak helpt het om ze op de volte te zetten, daar de rust in galop weer terug te vinden, dan pas weer verder.
Krijg je de rust niet, maar bijv wel, met vwnw draven galoperen, dan doe je dat.
desnoods dresuur je een kwartier.
Als de rust er weer is, vervolg je je parcours weer.

maar er stormend over te gaan heeft weinig nut.

wat je nog wel kunt doe als ze niet opletten en vlak blijven racen.

galopbalk, inuitje, galopbalk, inuitje, galopbalk
dan moeten ze terug komen

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:05

op zich springt ze nog wel met afdruk..ze kan de hoogte eigenlijk te makkelijk aan..Wat hoe hard ze ook gaat ,ze redt zich wel.Zal idd eens oefenen met dressuur rijden er tussen door

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:11

IK heb ook zo'n merrie. Ze heeft net een paar keer B gelopen, maar is ook ontzettend heet. Nog niet eens zozeer na de sprong, maar vooral naar de hindernis toe.
Ik moet van mijn trainer juist heel luchtig blijven zitten. Laat maar lopen dan als ze dat wil, vechten win je toch niet en ze gaan zelf wel kijken. Moet zeggen dat het voor mijn merrie ontzettend goed werkt, als ik drie keer gewoon dom stil blijf zitten met hand heel licht eraan dan rent ze er niet meer zo heen, maar blijft ze redelijk één tempo lopen. (maar dat kun je ook alleen maar doen als je een beetje een voorzichtig paard hebt, met een dom dier kun je het beter laten )

Met mijn vorige paard heb ik ook een soortgelijk probleem gehad, die had het ook vooral na de hindernissen. Werd ook heel sterk voor en dook helemaal op de voorhand. Dat heb ik toen opgelost met een iets scherper bitje(pessoa met 1 ring en alleen op concours). Dan kon ik hem redelijk simpel sluiten met een normale ophouding en daarna weer ontspannen, beviel bij dit paard een stuk beter dan mijn trensje. Met het trensje was ik alleen nog maar bezig met inhouden en dan krijg je ze gewoon echt niet meer op het achterbeen onderweg. (dit was trouwens ook rond de overgang van L naar M)

Stilzetten onderweg ben ik zelf bij dit soort paarden niet zo'n voorstander van. MIjn ervaring is dat ze dan alleen maar schieteriger en vlugger worden, alsof je een kanonskogel afschiet en als je pech hebt wordt ze zo nijdig dat ze voor de lucht ingaat bij het stilzetten.

Ik ben benieuwd wat voor tips je volgende week krijgt Bij wie ga je trainen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:13

Ik zie dat Kawa en ik het aardig met elkaar eens zijn, had wat lang werk met tikken.

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:17

t wordt idd een kanon als ik haar voor een hindernis stilzet. tis zeker geen lomp en dom paard. Krijg les van Alwin Duiven. Ken je die?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:33

Alleen van naam en gezicht.

Ben benieuwd wat hij erover zegt.

Dat over dat domme zei ik eigenlijk ook meer voor andere mensen die het lezen en ook willen gaan proberen. Als je er een hebt die dan echt dom er doorheen stormt en de balken vier meter vooruit trapt wordt je niet echt blij van zo'n aanpak nl

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:40

Ik laat je weten wat hij er van zegt...Ben zelf ook wel benieuwd.Heb eerder les van hem gehad met een ander paard..Vindt hem super les geven.Maar goed je leest het nog

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:16

Ik ben het eens met gomir ; als je paard de hoogte aankan, laat haar dan lekker doorgalloperen! Ik heb les gehad ooit van Stefanie Luning (profi) en die was er ook voorstander van om niet teveel tegen te houden. Begin gewoon met een simpel lijntje en gallopeer dan maar een galopsprong minder ertussen. Laat het haar zelf uitzoeken, na een tijdje zal ze zich minder gaan opfokken en rustiger worden.

Ik zou vooral niet gaan experimenteren met andere bitten oid. Wees iig blij dat je zo'n fel springpaardje hebt!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:49

Margytje, gezien jouw andere topic zou ik dat bit ook in de kast laten liggen en eens hard aan je dressuur gaan werken met priveinstructeur.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:12

Ik heb ook zo'n paardje!!! Vreselijk heet en pijlsnel...
ken t dus.
Maar ja wel 1 voordeel: De barage is nooit een probleem qua tijd :p :p:p Succes ermee, ik heb geen tips voor je want ben niet zo'n springer :p

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:58

Het wondermiddel bij die driftkikker van mij was uiteindelijk het springen van molentjes.

Op een grote volte zet je drie hindernissen neer een paar meter binnen de hoefslag. Niet hoog, 60-70 cm is hoog zat. Vervolgens ga je springen waarbij je er steeds 1 overslaat. Zelf rustig blijven zitten en wachten tot de sprong bij je is. Doordat je steeds om een andere hindernis heen komt uit de bocht ging die van mij uiteindelijk steeds minder rennen en kwam hoe langer hoe meer op het achterbeen.

Uiteindelijk kon ik in het M ook voor de optie terug kiezen in een lijntje. Welliswaar wel met een pessoabit maar de optie was er.... Daarvoor kon ik alleen kiezen in vooruit of hard vooruit in de afstanden.

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:04

bedankt voor de tips!! en nee zal haar zeker niet een andere bit in gaan doen of wat dan ook...wil het dressuurmatig oplossen en niet dmv van allerlei hulpmiddelen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:03

annegti schreef:

Op een grote volte zet je drie hindernissen neer een paar meter binnen de hoefslag. Niet hoog, 60-70 cm is hoog zat. Vervolgens ga je springen waarbij je er steeds 1 overslaat. Zelf rustig blijven zitten en wachten tot de sprong bij je is. Doordat je steeds om een andere hindernis heen komt uit de bocht ging die van mij uiteindelijk steeds minder rennen en kwam hoe langer hoe meer op het achterbeen.

Leuke oefening is dit.Dit is gewoon je paard dressuur matig trainen en hier wordt je paard ook lekker los van.