Oefening om soepel te maken/houden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Oefening om soepel te maken/houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:23

[1] Ik ben dus opzoek naar oefeningen om mijn paard te maken/houden.
Zelf ben ik al bezig met voltes, gebrokenlijnen, slangevoltes en overgangen.
Weten jullie nog iets?

[2] En ik heb nog een vraagje.. Op de lange zijde is mijn paardje lekker los enz. maar als ik dan een bocht maak gaat meteen haar hoofd in de lucht. Kom dit omdat ze nog niet helemaal soepel is? Of doet ze dit gewoon omdat ze het moeilijk vind of omdat ze niet wil?
Ik heb dit dus al door, dus ga ik op voorhand haar al 'meer' naar beneden vragen. Doe ik hier goed aan of niet?

wemkelover

Re: Oefening om soepel te maken/houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:28

Hoe oud is ze ? Ligt het niet aan jezelf......... ( verwijt je niks hoor). Mischien dat je wel te sterk in werkt met je binnenhand of met beide. En als het een hele jonge pony is kan het mischien zijn dat ze aan het wisselen is met haar tandjes ( maar dat laatste denk ik zelf niet omdat hij op rechte lijnen dat niet doet, maar zou een mogelijkheid kunnen zijn)

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:06

ik moest om het paard los te werken helemaal aan het begin van de les 3 voltes rijden en op de andere hand ook nog
misschien helpt dat??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:19

[1] Schoudervoor op een lange zijde, volte openen en sluiten, volte met contrastelling rijden, lichte travers op de lange zijde, verder blijven doen wat je nu doet, want dat zijn goede oefeningen.

[2] Moeilijk te zeggen van achter de kompjoeter. Hoofd omhoog betekent meestal dat het paard zijn rug probeert te ontlasten. Het kan zijn dat je paard niet recht is, dus moet je gaan recht richten (voorhand voor de achterhand zetten in alle gangen), neem evt. les zodat iemand vanaf de grond kan kijken of je paard en jij recht lopen/zitten. Ik denk dat meer naar beneden vragen het echte probleem niet oplost, dus kijk even naar de rug en naar de scheefheid van het paard en van jezelf.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:10

Keertwendingen om de voorhand en achterhand..helpt bij mij super. Pasje opzij, stukje vooruit, paje opzij etc..

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:23

1. achtjes rijden werkt bij mij echt super! Groot beginnen in draf en goed omstellen op de X. Als je de 8 kleiner maakt zorg dan dat je genoeg been geeft en duidelijke hulpen geeft zodat hij laag blijft. Verder helpt volte verkleinen en openen ook goed!!

2. Zorg dat je zo weinig mogelijk met je binnenteugel doet. Rijd vooral op de benen en je buitenteugel.
Wat helpt om je paard ontspannen te krijgen op de volte zodat hij lager kan komen is; op de grote volte stappen bijvoorbeeld e b e en dan bij e aandraven, anderhalf rondje draven, half rondje stappen en weer bij e aandraven en dit 10 keer. Ze worden dan ontspannen van de herhaling, dit is vooral goed voor jonge paarden. Laat je pony dan een keer lekker wegkauwen als hij laag en over zijn rug loopt.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:17

zorg dat je paard in allebei de richtingen op de volte goed kan inbuigen. Vraag naar je borst toe met je binnenhand, voel je dat het paard lost, dan laat jij ook los. Denk alleen niet dat dit binnen 10 minuten lukt, heb geduld en word niet boos. Als je paard goed kan inbuigen zullen de bochten totaal anders gaan.(vééél beter)
De slangenvoltes zijn ook goed, maar dat is meer het gymnastiseren van zijn heupen als hij toch niet inbuigt.

ArianneF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:44

bij mij werkt het heel goed om met lange teugel te rijden, wel contact houden natuurlijk.. en dan zijn neus zo laag mogelijk, zo kan hij goed zijn rug gaan ontspannen.. als ik een kwartier/halfuur met lange teugel gedraafd, gegalopeerd heb, is hij behoorlijk soepel, ben ik achter gekomen

het is ook een goeie oefening om op de hoefslaf te galloperen en dan de ene helft van de lange zijde contrastelling, en de andere helft stelling naar binnen...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 09:32

Agnes75 schreef:
[1] Schoudervoor op een lange zijde, volte openen en sluiten, volte met contrastelling rijden, lichte travers op de lange zijde, verder blijven doen wat je nu doet, want dat zijn goede oefeningen.

[2] Moeilijk te zeggen van achter de kompjoeter. Hoofd omhoog betekent meestal dat het paard zijn rug probeert te ontlasten. Het kan zijn dat je paard niet recht is, dus moet je gaan recht richten (voorhand voor de achterhand zetten in alle gangen), neem evt. les zodat iemand vanaf de grond kan kijken of je paard en jij recht lopen/zitten. Ik denk dat meer naar beneden vragen het echte probleem niet oplost, dus kijk even naar de rug en naar de scheefheid van het paard en van jezelf.

Allemaal moeilijke oefeningen zeg Mijn paardje kan dat geeneens

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 09:32

Nog bedankt voor de tips! Ik ga er zeker nog wat proberen!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:10

LauEef schreef:

[2]
En ik heb nog een vraagje.. Op de lange zijde is mijn paardje lekker los enz. maar als ik dan een bocht maak gaat meteen haar hoofd in de lucht. Kom dit omdat ze nog niet helemaal soepel is? Of doet ze dit gewoon omdat ze het moeilijk vind of omdat ze niet wil?

Ik heb dit dus al door, dus ga ik op voorhand haar al 'meer' naar beneden vragen. Doe ik hier goed aan of niet?

Dit zou ik niet doen.Je bouwt hier alleen maar {onbewust}extra spanning door op.Je kunt natuurlijk wel een extra ophouding maken maar focus je er niet te veel op.

Je paard doet dit omdat ze haar achterbenen niet onder de massa wil zetten.Op de hoefslag kan je paard lekker door lopen maar als je een wending maakt dan moet je paard zijn achterhand meer onder plaatsen en dat vind je paard moeilijk en dan moet ze haar spieren aantrekken en dat voelt niet fijn dus probeert ze er onderuit te komen en daarom doet ze haar hoofd omhoog en meestal worden de hoeken ook afgesneden.

Lekker veel voltes en slangevoltes blijven rijden en ondertussen veel overgangen en schijnovergangen blijven rijden.Wees creatief.Let er bij de slange voltes goed op dat je echt tot de andere zijde door rijdt en ze niet de hoeken af gaat snijden.Je kunt het ook een aantal keren oefenen door bv van E naar B af te wenden en dan in een rechte lijn naar de andere kant rijden {goed opsluiten tussen je benen}helemaal tot de andere kant en dan de ene keer naar rechts afwenden en de andere keer naar links afwenden.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:14

@punt 2 zou ik even naar het zadel kijken , als je paard recht uit lekker loopt en als hij moet afwenden in verzet komt kan het zijn dat het zadelblad in de wending knelt op jou paard zijn schouderblad, probeer eens een keer zonder zadel te wenden en kijk wat je paard dan doet. loopt hij ontspannen door dan weet je dat het aan het zadel ligt

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:31

1. je kan bijvoorbeeld ook grote achtjes maar ook hele kleine rijden en als je je pony goed soepel wil hebben ook veel van handveranderen

2. als je een volte draait of bocht dan hou je je binnenbeen eraan en je buitenbeen ook anders wijkt die naar buiten. en je buitenteugel ook aan de hals en dan met je binnenhand vragen en dan kan je zijn hoofd naar binnen houden en stelling vragen

en van stelling worden ze soepel en ook als je hem goed voor het binnenbeen rijd

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:02

Halthouden en 'm dan helemaal laten buigen met zijn hals naar links en rechts. Desnoods met een suikerklontje

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 01:55

Ben zelf geen fan van dat naar links en rechts inbuigen. De beste manier om je paard soepel te maken is om hem recht te maken. Zo maak je hem sterker en daarna komt de buiging pas! Dus als het op de lange zijde wel goed gaat en in de hoeken niet, probeer dan eerst eens je hoeken wat minder scherp te rijden, verder veel tempowisselingen en overgangen rijden. Zorg dat ze snel aan het been is en goed terugkomt op de zit. Heb evenveel druk in beide handen. Als je paar eenmaal recht is kun je beginnen met stelling en buiging. Begin op een grote volte, en doe het vanuit je been, dus binnenhand naar voren (Niet heel overdreven, maar gewoon om te zorgen dat je niet tegenwerkt met die hand) en om het binnenbeen laten buigen. Stelling erin trekken kan iedereen maar het moet uiteindelijk toch van achteruit komen. Hoop dat je er wat aan hebt, succes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 03:11

Als je nog geen schouder voor of travers kunt, dan kan je natuurlijk altijd beginnen met linker en rechterstelling oefenen op de lange zijde. Dan kan je een hele lange zijde stelling naar een kant nemen, maar bijv ook. van H naar E stelling links en dan bij E opstellen en van E naar K stelling rechts vragen. Wel goed met je benen begrenzen, dat je paard niet zomaar af wendt.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 07:16

Citaat:
[2] En ik heb nog een vraagje.. Op de lange zijde is mijn paardje lekker los enz. maar als ik dan een bocht maak gaat meteen haar hoofd in de lucht. Kom dit omdat ze nog niet helemaal soepel is? Of doet ze dit gewoon omdat ze het moeilijk vind of omdat ze niet wil?

Ik zou hem niet op de voorhand vragen, tenminste je kunt hem wel vragen, maar zorg dat je dit goed ondersteund vanuit je benen! Rijdt vooral veel voltes en maak deze ook kleiner! Rijd dus veel voltes van 10 meter op de buitenteugel en het binnenbeen. Begin groot en maak ze steeds kleiner.
Een hoek doorrijden is elke keer weer een kwart volte rijden. Veel ruiters vergeten dat nogal eens en laten dan het paard zijn weg vinden, dan krijg je van die afgesneden, of vierkante hoeken. Denk bij elke hoek weer dat je een volte maakt, dus vantevoren beetje stelling vragen en hem met de buitenteugel, binnenbeen door de hoek heen leiden.
Ook in de hoeken is het niet erg als je begint met de hoek iets af te snijden, maak er geen gewoonte van, maar om te beginnen kan dat wel zodat de wending wat makkelijker wordt en ga na verloop van tijd steeds dieper de hoek in!
Na verloop zul je zien dat je elke hoek automatisch op buitenteugel en binnenbeen doet en hoef je er niet bij na te denken!

Succes